Sv: Får man göra såhär??
Om någon får gå in i hästens box är stallägarens sak att bestämma.
Ett litet problem som man har med att vara inackorderad.
Har man däremot hyrt boxen som lokal, som i vissa kollektivstall, så kan man bestämma vem som får tillträde till den.
Men om stallets personal sköter om din häst, så kan du inte förbjuda dem att be vem de vill att t.ex. ta ut din häst i hagen.
Det är ju då deras ansvar att det går bra och i detta fallet så känner ju tjejjen hästen, så då kan man ju anta att det skall gå bra och inte hända någon olycka.
Vill du ha full kontroll, så måste du skaffa ett eget stall.
Då så blir du stallägare och kan bestämma vem som får vara där, precis som hemma i vardagsrummet.
Nej, hagen är inte allmän, men allemansrätten gäller i hagen om ingen boende (människa alltså) blir störd.Lotus skrev:Hagen är alltså allmän och det kan man inte göra något åt att människor går in i, det visste jag inte.
Inte du, men stallägaren.Men boxen kan jag alltså råda mer över, det känns ju skönt. Jag har inte gett personalen tillåtelse att släppa in någon främmande i min hästs box.
Om någon får gå in i hästens box är stallägarens sak att bestämma.
Ett litet problem som man har med att vara inackorderad.
Har man däremot hyrt boxen som lokal, som i vissa kollektivstall, så kan man bestämma vem som får tillträde till den.
Men om stallets personal sköter om din häst, så kan du inte förbjuda dem att be vem de vill att t.ex. ta ut din häst i hagen.
Det är ju då deras ansvar att det går bra och i detta fallet så känner ju tjejjen hästen, så då kan man ju anta att det skall gå bra och inte hända någon olycka.
Vill du ha full kontroll, så måste du skaffa ett eget stall.
Då så blir du stallägare och kan bestämma vem som får vara där, precis som hemma i vardagsrummet.