Får man göra såhär??

Sv: Får man göra såhär??

Lotus skrev:
Hagen är alltså allmän och det kan man inte göra något åt att människor går in i, det visste jag inte.
Nej, hagen är inte allmän, men allemansrätten gäller i hagen om ingen boende (människa alltså) blir störd.

Men boxen kan jag alltså råda mer över, det känns ju skönt. Jag har inte gett personalen tillåtelse att släppa in någon främmande i min hästs box.
Inte du, men stallägaren.
Om någon får gå in i hästens box är stallägarens sak att bestämma.
Ett litet problem som man har med att vara inackorderad.
Har man däremot hyrt boxen som lokal, som i vissa kollektivstall, så kan man bestämma vem som får tillträde till den.
Men om stallets personal sköter om din häst, så kan du inte förbjuda dem att be vem de vill att t.ex. ta ut din häst i hagen.
Det är ju då deras ansvar att det går bra och i detta fallet så känner ju tjejjen hästen, så då kan man ju anta att det skall gå bra och inte hända någon olycka.

Vill du ha full kontroll, så måste du skaffa ett eget stall.
Då så blir du stallägare och kan bestämma vem som får vara där, precis som hemma i vardagsrummet.

Inte_Ung skrev:
Det är inte "skit samma", det är brottsligt.
Brottet kallas "Olaga intrång" och kan straffas med högst 2 års fängelse.

Skada som det kan göra:
Glömd boxdörr - lös skadad häst.

Spridande av smitta - mina hästar sjuka, eller andras.
Vem vet om min häst i stallet kanske har kvarka och så drar man runt den, kanske till den lokala ridskolan.
Hästungar har för vana att ha en omgång stinkande stallkläder, för föräldrarna vill inte känna lukten och tycker att de ändå omedelbart blir skitiga så tvätta är ju onödigt.
Vilket gör dessa ungar till allmänt farliga smittspridare.
Jag blev avbruten och missade en del, här kommer det.

Flela skador:
Om jag har tränat hästen, och den skall stå inne ensam i en box och tänka ifred så kan flera timmars träningsarbete gå till spillo om den blir störd.
Vem kompencerar mig för det?

Jag kan ha försökt att värma upp stallet och någon släpper ut värmen - det blir kallt för min stackars hovslagare.

Men nu så skall jag äta lunch.

Dessverre er det fotografen som har rettighetene til bildene, og derfor har du ikke så mye å si. Jeg er ikke sikker på hvordan det er for dyr, men for et menneske kan ikke bildene publiseres uten at den som er avbildet har gitt klarsignal til dette.

Hvem som helst kan også publisere slikt; yttringsfrihet.

Men om du ikke liker dette, ville jeg tatt det opp med personen på en pen måte. :-)

Lotus - du kanske har en blivande duktig skötare till hästen i fotograferingstjejjen.... ;) Hon ser nog till att den får vara i fred. :D

Jo, det är möjligt, men jag har ju redan både medryttare och skötare som jag gillar skarpt ;)

Ja, jag verkar ju inte ha mycket att säga till om i det här fallet förefaller det, enligt lagen. Men jag tycker fortfarande inte om det, jag tycker helt enklet inte att man gör så (fotar, går in till och lägger ut på nätet och skriver en massa), oavsett om det är tillåtet eller inte.

Jaja, livet går vidare.... :smirk:

Jag hade blivit vansinnig!!
Att fota i hagen (om dom håller sig UTANFÖR hagen) är väl ok men om nån gått in i stallet olovandes hade jag fått tuppjuck!

VAH? har inte den där tjejen som gjort sidan haft kontakt med dig?? jag har vart på henne förut om det där med bilderna då hon stal bilder av mig..
*förbannad jag oxå*

ska skicka mail och läsa lusen av henne..

Jag tror att vi hästägare vill ha lite koll på vilka personer som rör sig runt våra djur... Det är ganska självklart och inte filma dom utan anledning eller utan fråga...
När okända personer rör sig runt våra stall klart vi frågar vad dom gör där, man vet ju aldrig om det är tjuvar eller folk som vill skada djuren!
Det finns många idioter runt om som gör saker för att skada!
Jag tror att detta är lite vad den tråden rör sig om... att vi inte vill ha okända människor runt våra hästar utav olika anledningar!

Nån som håller med? :confused:

Tror jag ska återuppliva denna tråd lite, för jag känner nämligen denna tjej som är "skyldig" till detta "brott" och jag har snackat med henne via MSN alles nyss om att jag hittat denna tråd.. Hon har förklarat att först och främst det där med att hon är helt var "främmande" för dig Fia (som jag vet att du heter, fick jag skriva ditt namn?) visste hon inte, utan hon trodde att du visste vem hon var. Och sen det där att hon varit inne i boxen utan tillåtelse hade hon ju inte gjort om det vore för detta: Hon och hennes kompis plus kompiserns mamma var i stallet för att hälsa på hästen. Och kompiserns mamma öppnade boxen och lät tjejerna gå in. Hur skulle då dom veta att det var förbjudet att gå in när en vuxen lät dom göra det?! Sedan hälsar hon att det faktiskt var fel av henne att gå in i hagen och "gosa" utan tillåtelse, och sen att hon helt glömt bort att kontakta dig Fia om hemsidan, så det var väl lite dumt av henne. Men så du vet om det där att gå in i boxen, att en vuxen lät henne göra det..

Nu vet inte jag hur ni tar detta och jag vill inte att detta ska bli en helstor disskution. Ville bara berätta att jag hittat tråden och att hon har förklarat.. Sedan hade hon ju mailat tillbaka till dig Fia, visst?

MVH en av "hennes" bästa kompisar..

hmm känner mig lite dum som säger att jag är hennes bästa kompis, ska väl avslöja mig att jag är denna tjej som det handlar om i denna disskution .. sorry att jag ljög om att jag var ngn annan men jag ville inte känna mig så.. utpekad :P så ni vet ;) jag kände direkt på mig att det var MIG det snackades om här !

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 120
Senast: Martenix
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17