Får man göra såhär??

Sv: Får man göra såhär??

Jag är ledsen tjejer, men det är inte samma sak ifall någon kliver in i ditt eget stall eller på din gård och filmar, som att någon fotar/filmar din häst på en ridskola.
Hästen omfattas mig veterligen inte av PUL, så som du gör.

Lite mer generositet vore trevligt däremot. Självklart är det okej om någon som tycker min häst är fin tar foton av den.

Sedan är det många yngre (och vissa äldre) som skriver på debattforum och kräver respekt för sin åsikt. Det kan man inte få om man luftar den.
Man har rätt att få respekt som individ, trots sina åsikter. Men respekt för åsikterna i sig kan man inte räkna med att få.

Tror att du har missat det faktum att hon skrev att människan ifråga har varit inne hos hästen efter att den flyttats från ridskolan.. Och om nu hästen står i ett privatstall så är ju läget lite annorlunda än om den hade stått kvar på ridskolan, eller? :smirk:

Det tycker i alla fall inte jag är ok, även om tanken inte var illa menad.

Ja, om man själv äger stallet kan man klaga på att de varit inne i stallet, det stämmer.

Men ändå...skitsamma. Vad skulle det göra för illa?

För det allra mesta gör det ju ingen skada, men vis av egen erfarenhet tyvärr så kan det ställa till en hel del också.. Har råkat ut folk som i all välmening vill klappa hästarna och inte inser att den häst de går in till är in rätt så kaxig unghingst varpå lillgrabben drar rätt ut förbi dem och sätter sig fast i taggtråd i grannens tjurhage. Inget kul alls.. :crazy: :mad:

Visst är det så att det för mesta är ok, men vad gör man om det händer nåt. Alla har inte sunt förnuft i hanteringen av djur och även om denna människa antagligen kände hästen sen innan så vet man ju aldrig vad som kan hända. Jag anser inte att man skall bli kallad ogenerös för att man vill veta vem som befinner sig i stallet och hos ens häst..

Jag tycker nog att man kan begära att en femtonåring som det verkar röra sig om i detta fallet borde inse att man bör fråga först innan man går in till nån annans häst..

Men självklart tycker jag att man kan vara generös om man blir tillfrågad. Själv skulle jag bara bli glad om någon visade intresse för min häst på det viset.. :)

"Jag är ledsen tjejer, men det är inte samma sak ifall någon kliver in i ditt eget stall eller på din gård och filmar, som att någon fotar/filmar din häst på en ridskola."

- Om min häst är uppstallad i privatstalldel på ridskola är den en privathäst och jag anser att min häst då skall behandlas som en privatägd häst, inte som ridskolans. Privathästar i allmänhet anser jag inte att man besöker i hagen eller i boxen utan att fråga ägaren.

"Lite mer generositet vore trevligt däremot. Självklart är det okej om någon som tycker min häst är fin tar foton av den."

-Tycker du ja, och jag har inte sagt något om detta heller, det jag reagerar över är att det upprepats och att personen gått in till hästen ett antal gånger och lagt upp en egen hemsida som hon kallar för hästens egen, utan att fråga mig.

Jag skulle också ha blivit glad om hon bara hade frågat och presenterat sig, inte smugit bakom min rygg! Och då kan jag visst vara generös, men nu känner jag mig bara förd bakom ljuset!!

Lotus skrev:
Det jag inte gillar är att någon jag aldrig träffat (och som jag nu fått namn på, en 15-årig tjej, säkert hennes ex favorithäst ju) varit olovandes/mig ovetande inne i hagen och i boxen ett antal gånger efter det att jag köpt och flyttat hästen, och där knäppt kort och filmat hästen, och dessutom lagt ut detta på nätet och skapat en hemsida för min häst. Att ridskolan sedan länkat till denna sida är väl i sig inte så konstigt, men jag ville gärna veta att den fanns, jag också.

Jag kan säga att jag hade reagerat med att bli skitförbannad, helt skogstokig och MYCKET otrevlig! Min häst fotograferas ofta på tävlingar osv, och det anser jag vara helt ok men man har helt klart passerat en gräns när man går in i boxen till någon annans häst! Att någon okänd person ens går in i stallet skulle göra mig väldigt irriterad, men att gå in i boxen... oj oj oj säger jag bara! :mad: :devil:

Om jag vore i din sits så skulle jag definitivt kontakta ungens föräldrar och tala om att kan tjejen inte skilja på ditt och mitt så får hon fortsätta leka med My Little Ponies tills hon har växt upp och blivit någorlunda mogen! Hästar är inga leksaker och det kan hända saker när det är hästar och barn inblandade. :crazy:

Nej, jag är i princip allergisk mot småungar som springer i stallet! De kan hålla till på ridskolan där det finns utbildat folk som arbetar med att leka barnvakt åt dem. :crazy:

Mvh Huntress

*lånar knapp*

:eek: scary e ordet...

Jag anser INTE att de är ok att nån går in i en PRIVAT hage å "gullar" eller säger hej till mina hästar UTAN ATT FRÅGA...
Tycker inte ens om när de ska hålla på att "mata" hästar med gräs (på beten) bara för att hästarna ska "hänga ut" huvvet så de kan klappa...
Som alla påpekar så finns det ridskolor där sånt är ok eller varför inte besöka ett zoo (skansen, kolmården, närmsta 4H gård ???) nävisst ja... Där får man ju inte HELLER klappa djuren :eek: undrar om de finns en anledning till såna regler :eek: *doh*

Nä hade åxå blivit VANSINNIG om jag upplevt nåt liknande...

Stallägaren (och även övriga hästägare) borde inte heller tycka det är okej att det kliver in främmande människor av flera anledningar.
För det första är det inte säkert att alla har lika goda avsikter att de bara vill ta kort. För det andra kliver de kanske in i sadelkammaren på vägen ut och tar med sig ett par sadlar...för det tredje kanske de kommer från t.ex en ridskola med förkylningar/kvarka etc och har precis smittat över något till din häst etc etc. Jag kan hitta massor av anledningar till att det INTE är okej!
I detta fallet hade ju tjejen goda avsikter så det kanske bara är att förklara för henne varför du reagerat. I vårt stall har vi en skylt på väggen som säger att folk som inte tillhör stallet ska kontakta stallägaren innan de har tillträde...Man kan aldrig veta vad det är för folk som springer omkring och snokar... :crazy:

Men herregud! :eek: Jag hade tyckt det varit helt okej om ridskolan gjort en hemsida på hästen. Det får man nästan räkna med när man köper en f.d. skolhäst. Men att någon, även om det var hennes favorithäst, springer omkring i stallet och dessutom INNE I BOXEN (!!!) och tar kort och filmar hade jag blivit direkt vansinnig.

Hon borde såklart ha frågat dig först och i så fall tagit kort när du var med eller åtminstone medveten om det. Nej, jag tycker du har helt rätt. Så gör man inte.

Hade blivit vansinnig.
Inte om hästen stått kvar på ridskolan och dom fotat hästen i hagen.
Inte heller om dom fotat från utsidan av boxen, men när dom väl öppnat boxdörren hade de minsann inte varit kul att råka på mig.

Nu har jag sådan tur att vi har hästarna väldigt isolerat. :D

Stallet är en ridskola med privatdel, så att människor går runt och tittar och fotar är inget konstigt, så är det och det måste ju få vara så. Men det är alltså inte samma ridskola som hästen kommer ifrån.

Hagarna och boxarna är ju således helt privata, och tex så delar min häst hage med en annan häst, även den utlagd som min hästs "kompis", men bild och namn.

Så länge de inte rört honom (mer än klappat och liknande) tycker jag inte det är något att vara upprörd över. Det är väl roligt att de tycker om honom?

Kliver de omkring på privat område, ditt eget stall hemma t ex, hade jag tydligt markerat att de får komma tillbaka när du är närvarande och be om lov innan de stövlar omkring.

Kat skrev:
Ja, om man själv äger stallet kan man klaga på att de varit inne i stallet, det stämmer.

Ja det kan man ju undra, lika "lite" illa som om någon olovandes stövlade in i ditt hem. Det skulle du säkert gilla :D .

Lotus skrev:
Privathästar i allmänhet anser jag inte att man besöker i hagen eller i boxen utan att fråga ägaren.
Här så beror det hela på vilka regler som gäller i stallet där hästen står uppställd.
Om stallet är del av ridskola och hästarna sköts av ridskolans personal, så kan personalen ge sådant tillstånd. Detta gäller även andra inackorderings-stall.
Genom att ha sin häst inackorderad, så överlåter man ju en del av ansvaret på de som sköter stallet.
De kan naturligtvis inte tillåta ridning på din häst, men alla de saker som ingår som moment i skötseln. T.ex. gå in i boxen eller leda ut till hagen.
I hagar finns inga som helst restriktioner, där gäller i allmänhet allemansrätten och alla som vill får gå in och bl.a. fota eller fika eller vad de vill. Om inte hagen ligger så till att det kan räknas som hemfridsbrott. Men det kan ju aldrig bli fallet på en ridskola där ju eleverna får uppehålla sig.

Lotus skrev:
det jag reagerar över är att det upprepats och att personen gått in till hästen ett antal gånger och lagt upp en egen hemsida som hon kallar för hästens egen, utan att fråga mig.
Ja, reagera kan du ju göra, men det finns inget som på något vis förbjuder någon att göra så.
Den som tar bilderna, är den som äger bilderna, den gör sedan med dessa bilder som den vill.
Gissa varför det finns Papparazzis?

Dock så har vi PUL som skyddar mot inkräktande på Identiteten, men det är en annan sak och gäller bara människor.
Den gör att man inte får visa bilder på namngivna personer på Internet, ty det registrerar ju hur någon ser ut, vilket kränker integriteten.

Lotus skrev:
Nä, någon har inte petat på min häst och den är inte sönder. Tänk om något filmat och fotat ditt hus ändå upp på verandan och in genom fönstren 43 gånger under ett halvårs tid och lagt ut på nätet och du hittar det - skulle du bli glad då eller?
Där så har vi ett helt annat läge, ty det är enligt lagen helt förbjudet. Det kallas för hemfridsbrott och är straffbart med fängese upp till 2 år. Dessutom så bruter det mot PUL. En allvarlig sak helt enkelt.

corzette skrev:
Jag anser INTE att de är ok att nån går in i en PRIVAT hage å "gullar" eller säger hej till mina hästar UTAN ATT FRÅGA...
Där så har vi ett besvärligt gränsfall.
Man får vara i hästhagar hur mycket man vill, enligt allemansrätten.
Däremot så får man INTE störa djuren i en hage.
Att gulla räknas som att störa, att fotografera räknas inte som det.

Tycker inte ens om när de ska hålla på att "mata" hästar med gräs (på beten) bara för att hästarna ska "hänga ut" huvvet så de kan klappa...
Det räknas då som att störa, och är inte tillåtet.
Dessutom så är det farligt då hästarna kan pressa sig genom hagen och trampa ned de matande.

Kat skrev:

Det är inte "skit samma", det är brottsligt.
Brottet kallas "Olaga intrång" och kan straffas med högst 2 års fängelse.

Skada som det kan göra:
Glömd boxdörr - lös skadad häst.

Spridande av smitta - mina hästar sjuka, eller andras.
Vem vet om min häst i stallet kanske har kvarka och så drar man runt den, kanske till den lokala ridskolan.
Hästungar har för vana att ha en omgång stinkande stallkläder, för föräldrarna vill inte känna lukten och tycker att de ändå omedelbart blir skitiga så tvätta är ju onödigt.
Vilket gör dessa ungar till allmänt farliga smittspridare.

Okej, tack för informationen - jag frågade ju dels för att jag inte vet vad som gäller enligt lagar och regler.

Hagen är alltså allmän och det kan man inte göra något åt att människor går in i, det visste jag inte.

Men boxen kan jag alltså råda mer över, det känns ju skönt. Jag har inte gett personalen tillåtelse att släppa in någon främmande i min hästs box.

Tjejen har "gullat" med honom också, personligen tycker jag inte att det är särskilt oroande eftersom han älskar det, men ok, om regeln säger så så gäller den ju faktiskt. Bildbevis finns.....

Nu när jag vant mig vid tanken är jag inte lika upprörd längre, snarast fascinerad över att hon inte fattat att han är privat och vad man gör och inte. Däremot tycker jag det är obehagligt att lägga ut en massa info på nätet överhuvudtaget - jag jobbar med psykiskt störda människor och jag har sett klienter i stallet mer än en gång, vill inte att de ska veta allt om mig och min häst, försöker därför själv hålla en låg profil, men det är ju svårt när andra gör såhär...

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 120
Senast: Martenix
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17