får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Status
Stängd för vidare inlägg.

galoppirruette

Trådstartare
Hej!
Denna tråd skall säkert vara under ridning. Men jag rider akademiskt så därför skriver jag den här, moderator får flytta om hon tycker så.

Det är nämligen så att jag igår när jag red fick sådan konstig känsla då jag red min häst, har känt det förut men inte så markant.

Hästen är som gele mellan mina ben, känns som alla delar är lösa lixom.
Hästen ifråga är pigg och framåt, tar i, samlar och länger sin muskulatur. Går hur bra som helst.

Är det så att jag känner för bra vad som händer i min hästs kropp?

Efter ett eget styrketräningspass brukar ju armar/ben kännas som gele?!

Någon som förstår mitt svammel och kanske kan ge något svar, råd, ja något?!

/P

Sv: får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Kan man översätta den känslan till slingrig, ormig??

Nej, inte det.
Hästen i fråga är en väldigt stadig, stark och välarbetande häst. Har kommit så långt i utbildningen att han hittat rakhet. Han har VÄLDIGT god balans.

Lealös?!
Fast med energi och kraft.... Flummigt som f-n men så känns det.

Kan det vara så enkelt som att hästen är ordenligt lösgjord och genomsläpplig?

Då kan man ju uppleva dem som geleiga iom att de är igenom kroppen och minsta rörelse man gör får ett gensvar. De kan ju liksom kännas dallriga då i vissa moment.Och om de är igenom och på hhjälperna ligger de ju kvar och väntar på en och det kan ju upplevas geleigt med?

Gud vad svårt jag har med ord idag! Men om det är vad du känner förstår du kanske. Hope so!

Så är det nog. Eller jag vet väl att det är så.
Men personligen tycker jag att den känslan jag fick, har fått den tidigare men inte så här markant. Det var nästan obehagligt på något vis..
Väldigt svårt att sätta ord på en känsla!

Tycker nog verkligen inte att hästen känns som gele´ eller har "lösa delar" när den är igenom. Tvärtom så tycker jag hästen känns kontrollerbar och ihopkopplad eftersom den är helt rak.

Däremot kan hästen om den haft en del spänningar och börjar att komma igenom och släpper på dessa kännas rätt sladdrig i kroppen ett tag innan hästen har arbetat upp och stärkt sig i rätt muskler, har hästen haft lite spänningar innan så använder hästen inte rätt muskelatur och kan hålla ihop sig i spänningarna istället för att arbeta genom kroppen.

Om någon fattade beskrivningen av den känslan :angel:

Jag förstår nog vad du menar TROR jag. Jag hade ett hbl som var 5,5år när jag köpte honom, han var väldigt valpig, tänk dig en schäfervalp hur den går. Så gick han, o vi trodde det var för att han var ung o knappt riden alls (sent tagen). Men ju mer vi tränade på att stabilsera honom ju mer "sladdrig" vart han. I hans fall var det en sjukdom som har som samlingsnamn "Ataxi". Hans diagnos innebar att han var 25%förlamad i sin bakdel o därmed löd inte alltid hans kropp det han ville. Att observera var att denna kille hoppat 135 med ryttare flertal ggr utan några som helst problem. Tyvärr vart han svårt sjuk o avlivades pga hälta.

Jag säger INTE att din häst är sjuk men om den är lite äldre så den inte är en ungis o varit riden hela livet så kan det vara ett nervfel så att säga. Fick veta att det är mer än 40% av sveriges ridhästar (borträknat travarna, kallblod osv) som har en form av Ataxi. Så var iaf statistiken -04. Dessa tävlar o rids precis som vanligt men dom är lite "valpiga" oavsett hur gamla dom blir.

Svammel vart det men ni kanske förstod var jag ville komma...

Jag får INTE känslan att hästens delar inte hänger med för det gör de..

Till alla...

Jag har funderat fram och tillbaka på detta.
Hästen ifråga tog i väldigt mycket den dagen så jag tror att det kan vara sladdrigt pga trötta muskler.. ?

Jag tror jag vet vad du menar...jag har den upplevelsen också med min häst. Öronen börjar också guppa som om de sitter lösa och hästen tar i så jag får känslan av att den tar i litet mer än vad den egentligen kan...Den försöker göra allt vare sig den klarar det eller inte.

Jag menade heller inte att delar fladdrar iväg. Utan att man genom hela hästens kropp känner att den är loss och mjuk och följer med det man gör. Gör man fel så glider självklart delar iväg. Men rider man rätt så ska hästen bara kännas loss och väntande, på linjen.
Det beror självklart på hur mycket energi man lägger in också och hur mkt tempo man har.
Jag ser sällan folk som har hästarna helt loss och genomsläppliga i kroppen.
Nu säger jag inte att det är nytt för TS. Men för en hel del känns det nog skumt i början.
Men givetvis kan känslan bero på annat och inte vara densamma. Det är svårt att sätta ord på känslor.

Jag tror inte heller det var något fel då den kändes sådär geleéig!

Det är skillnad på då hästen sitter ihop, är stark och stabil och rak, och då den verkligen, verkligen är HELT loss överallt!! Det är en besynnerlig känsla som jag fått ett par gånger på araben. Geleigt är bra ord faktiskt! INTE slingrigt, inte fladdrigt, inte instabilt, utan helt i balans, men totalt utan motstånd. Hela hästens kropp följer ryttarens kropp, men så helt utan motstånd att det känns just geleigt.:love:

Som sagt innan, händer inte ofta, så det kan vara svårt att sätta sig in i känslan. jag hade aldrig känt det på ..tjugo år innan araben visade sådan lösgjordhet vid ett par, skilda tillfällen. oftast är det något som håller emot lite och ger en fasthet, i ena eller båda sidor eller i överlinjen.
Men så där lösgjord, är det helt osannolikt konstigt häftigt att rida!! Bara att tänka och så händer det saker.. Om man håller sig inom det spektra hästen är stark nog inom. Det går ju såklart inte att börja exprimentera med aldeles för svåra grejor för länge bara för att det känns så bra, men de kommer rätt långt utöver sina vanliga gränser då de blir helt lösgjorda ju! Men orkar inte lika länge upplever jag. Musklerna behöver jobba rätt rejält för att prestera den där koordinationen och följsamheten i rörelserna!

Samtidigt som känslan är otroligt härlig så är den lite "läskig" som du skrev är det inte många gånger man (jag) fått uppleva denna stund. Förmodligen därför den känns "läskig" på något vis.

Hästen i fråga var så väldigt "mellan mina ben" så det inte går att beskriva.
Lyssnade, väntade, kämpade och jag är säker på att han även log, som jag..
Vi hade heller inte gjort något speciellt under turen, mer bara "farit omkring" sedan, helt plötsligt.. Ja, då kom det bara...

Jag tror du verkligen förstått vad jag menat med min beskrivning.
Kul!

För mej låter det som trött häst, möjligen avspänd pga hårt arbete.(Du var inne på det själv) Tex efter snabba galopper kan hästen kännas så. Det är ju även lösgörande. (Jämför med hur man själv kan känna sig i kroppen direkt efter hård ansträngning)

En lösgjord häst som är igenom och arbetar liksidigt kommer inte helt plötslilgt av sej själv utan är resultat av medveten ridning, däremot kan en avspänd och lite loj häst kännas väldigt mjuk. Inte samma sak.

Gelé är inte heller ett ord jag förknippar med lösgjord rakriktad häst, snarare väloljad eller smörig eller liknande.

jag säger inte att det är så men det KAN vara.

Jo fast då de är mjuka pga trötthet så brukar de ju inte vara så höga i energi och arbetande, snarare sladdriga och mjuka i lite lägre bemärkelse, energimässigt.
Däremot upplever jag som sagt att i det där superlösgjorda orkar de inte befinna sig i arbete så himla länge oftast då det blir en sån sjukt dynamisk rörelse att orken snabbt tryter. Ofta börjar de djupandas snabbt, full syresättning och direkta reaktioner i nervsystem och muskler. Sånt där skönt andningsljud!
Med mer fasthet blir det mindre energiåtgång, kan jobba längre stunder innan det känner på.
-naturligt inom travet -Fasta ryggar som inte blir trötta pga spänningen som håller ihop.
Syns även på ridhästar som jobbas mkt "rutinmässigt och rids på devisen, kvantitet före kvalitet..
Det tillstånd vi pratar om nu har inte så mkt så mkt "allmän fasthet" som håller samman utan varje del arbetar verkligen rörligt, för sig, men tillsammans i en taktfull helhet, och ger den där riktiga kvaliten i rörelsen. -Det blir direkt svar på sits och lägesförändrning. Krävs minimalt med hjälpgivning -Ridning på tanken då inget mothåll hindrar genomsläppligheten i kroppen på hästen.
-Vill till att man skärper sig själv :laugh:

Självklart ökar styrkan med träning, men det vanliga är väl att det är så jäkla svårt att öka träningsmängd utan att få lite spänning o förkortade muskelfibrer -Fasthet. man kan ju nästan jobba så att man tar en period uppbyggande, sedan en period lösgörande där man rider på de starkare fibrerna och jobbar tillbaka lösgjordheten.
att alltid sitta och fila på millimeterprecition varje pass kan ju hindra en utveckling i styrka-kondis.
och bara jobb med styrka-kondis kan ju förminska lösgjordheten så dressyrformen försämras pga spänning..
oj, babbel babbel..

Det tillstånd vi pratar om nu har inte så mkt så mkt "allmän fasthet" som håller samman utan varje del arbetar verkligen rörligt, för sig, men tillsammans i en taktfull helhet, och ger den där riktiga kvaliten i rörelsen. -Det blir direkt svar på sits och lägesförändrning. Krävs minimalt med hjälpgivning -Ridning på tanken då inget mothåll hindrar genomsläppligheten i kroppen på hästen.
-Vill till att man skärper sig själv :laugh:

Men geleíg är helt fel känsla i det läget tycker jag utan hästen är ju väl sammansatt och rak och följer ryttaren. Jag tycker mer att det ger en känsla av att hästen är ihopkopplad och dynamisk.

Däremot upplever jag som sagt att i det där superlösgjorda orkar de inte befinna sig i arbete så himla länge oftast då det blir en sån sjukt dynamisk rörelse att orken snabbt tryter. Ofta börjar de djupandas snabbt, full syresättning och direkta reaktioner i nervsystem och muskler. Sånt där skönt andningsljud!

Fast det där låter mer som en häst med usel kondition :confused:

Jag tycker nog inte man märker att hästen inte orkar den dagen utan snarare att den blir lite tröttare dagen efter. Det är ju inte så att det blir så enormt mkt jobbigare för som flashligt säger så är det ju ett resultat av medvetet arbete vilket gör att hästen har ju arbetat upp styrka och kondition under en längre tid.
Det går ju inte från helt olösgjord till fullt lösgjord på en dag. Man har ju varit rätt nära det där "fullt lösgjorda" en längre tid sas utan att det har infunnit sig så när det väl infinner sig så är ju inte hästen helt orkeslös.

Så är det nog. Eller jag vet väl att det är så.
Men personligen tycker jag att den känslan jag fick, har fått den tidigare men inte så här markant. Det var nästan obehagligt på något vis..
Väldigt svårt att sätta ord på en känsla!

Lägger mig i lite här känner jag eftersom frågan är flera dar gammal, men ändå.. Du beskriver känslan av lite obehag? Var det så att hästen, samtidigt som den kändes "geleig" också kändes som att den förekom dig en millisekund, eller rent av "gick av sig själv", dvs att det var obehagligt pga att hästen gjorde allt själv? (tex en hörnpassering där du inte behöver varken ställa, vända eller ge en enda signal utan hästen utför det du tänkte fast du inte gjorde något)
I så fall GRATTIS! Några få gånger i ens ryttarliv kan man få uppleva just detta, att hästen dansar(känns lealös utan en enda spänning och nästan inte kontaktbar på riktigt..) utan att ryttaren egentligen använder en enda muskel i kroppen. Jag har varit med om detta både själv och även elever (när eleven ropar förtvivlat: "vad gör den? - vad är det för fel? - jag rider ju inte! - fy vad läskigt!- gråtande: - det känns som om hästen tagit kommandot och gör saker jag bara tänker!" (Hästen ser ut som en miljon och har aldrig gått så bra varken före eller efter)
Min teori är att hästen är så optimalt lösgjord (fysiskt, men framförallt psykiskt) och lydig att muskelspelet hos ryttaren överförs med en sån precision att man som ryttare inte ens hinner uppfatta att man ger impulser.
Första gången man upplever detta kan man faktiskt bli lite rädd;) för all tidigare ridning ställs på ända, när man faktiskt inte behöver RIDA, utan det nästan känns som om hästen blev en robot och man själv bara åker med. Om man medvetet ger en hjälp i det här läget känns det tydligt att hästen blir störd och "man är mer i vägen än till hjälp".
Jag brukar kalla detta "tillstånd" för Ryttarnirvana, och har man en gång upplevt det, får ridningen ett helt annat mål än tidigare, och tyvärr inträffar det så sällan att jag vet ryttare som nästan lagt ridningen på hyllan eftersom det är så svårt att återupprepa. Dessutom kan detta uppkomma när som helst, hästen behöver inte vara på någon speciell utbildningsnivå - jag har sett det på hästar från LB-nivå och uppåt.
För den som aldrig upplevt det, är det svårt att förklara, men det är en enorm skillnad mot när hästen normalt "går väldigt bra" och utför allt man begär, och det här "tillståndet".
Däremot är ju normalt känslan av "sladdrighet" inte något positivt om det är i kombination med vingel eller okoncentration, vilket några har varit inne på tidigare. En "nirvana-häst" känns väldigt stabil, spårar exemplariskt, med en enorm energi som hålls tillbaka av hästen själv, inte av ryttaren!

Nu ska jag försöka svamla till det igen..

Cha9 och Lusidor (känns som ni förstått/förstår vad jag "pratar" om)

Rider på känsla med "tankekraft" kroppen och munnen. Vi har en otrolig kommunikation då jag befinner mig på ryggen. Använder i princip aldrig skänkeln till att "skänkla" med. Hästen går alltid mer eller mindre per automatik, känns och är kraftfull med mycket energi.

Rider på ganska hög nivå och lägger in endel kraftkrävande rörelser..
Förbereder hästen mycket för att klara av dessa rörelser genom att i ridningen hitta övningar som är kraftskapande och mjukgörande.

Hästen ifråga är så arbetsglad att han ofta gör mer än vad han behöver, typ kolla matte vad jag kan!
Är jag tex hos min tränare är det svårt att sitta upp på honom första passet. Han vill visa henne hur duktig han är och försöker göra allt samtidigt... :laugh:

Jag får även känslan ofta att jag känner hästens muskelspel, känns då jag ber honom korta och länga steget i traven. Händer inte så mycket på utsidan för ett otränat öga men oj vad det känns och händer grejer på insidan! Rider oftast barbacka...

Har för mig och min storlek en STOR häst,

Ryttarnirvana var ett mycket BRA ord

Vi kanske vid detta tillfälle nådde total igenomsläpplighet?!

Har på senare år fått en annan syn och ett annat mål på ridningen och börjat känna mer och mer grejer som händer mellan mig och hästen, hur hans kropp känns och rör sig, även min.. Kanske jag inte varit mottaglig för känslan tidigare. Nu funderar jag på och försöker känna vad som händer då hästen bär mig från punkt a till punkt b. Böjningen, takten, korta, länga.

Sladdrigheten innebar inte vingel och okoncentration, tvärt om! Jag åkte och jag tänkte, hästen gjorde..
Tycker inte min beskrivning om obehag är riktigt bra men konstigt kändes det men samtidigt helt fantastiskt. Det var verkligen VI mer än någonsin denna stund.

Precis! :laugh:

Ni är så duktiga på att beskriva det jag känner och kände!

Kram på er!

Däremot är ju normalt känslan av "sladdrighet" inte något positivt om det är i kombination med vingel eller okoncentration, vilket några har varit inne på tidigare. En "nirvana-häst" känns väldigt stabil, spårar exemplariskt, med en enorm energi som hålls tillbaka av hästen själv, inte av ryttaren!

Gelé är för mej något sladdrigt:confused: Därför är inte det ett ord man förknippar med en väl lösgjord häst som släppt till och "överlämnat" sej till ryttaren som du nog är ute efter.

Det är för mej en helt annan uppplevelse som jag skulle beskriva på ett helt annat sätt med andra ord. Men alla kanske vi associerar olika, det är bara en helt felaktig bild för mej i sammanhanget.

Sen visst kan en häst kan komma till ett tillstånd av "autopilot" även om den inte är högt utbildad, men inte sjutton kommer det av sej själv :confused: Bara sådär? Då undrar jag ärligt talat vad du är för en tränare - du antyder som många andra på buke "elever" :confused: Vilket kan betyda vad som helst på ett anonymt forum. (Ta inte illa upp - jag är bara trött på alla dessa med "elever")
Det är mycket som måste falla på plats, och om både elev och "tränare" står som fallna från skyarna så låter det väldigt märkligt. :confused:

Ja, genomsläpplighet är ett ord som bättre stämmer. Men när du skriver att du rider på "hög" nivå men inte upplevt detta tidigare så blir jag lite förvånad.
Samtidigt rider du oftast barbacka. Men känner inte alltid musklerna:confused:

Det du beskriver nu senast är väl helt enkelt att hästen var lösgjord och fick igång sin motor och arbete igenom kroppen, det som måste till för att det är egentligen först därifrån man kan börja öka kraven på hästen.

när du skriver

lägger in en del kraftkrävande rörelser..

så blir jag ännu mer fundersam att du inte tidigare känt att hästen suttit ihop och jobbat igenom kroppen av egen maskin med den kommunikation du nu beskriver. Vad har du för tränare, (ursäkta att jag frågar):cool:

Börjar undra över din inriktning i ridningen och om du inte skulle försöka hitta en tränare med annan inriktning som kan hjälpa dej att få känna den känslan i din ridning lite oftare.:bow:

Grattis till din upplevelse:bow::bow:, jag tycker att du ska lagra den noga i ditt minne och ha som mål och fundera över om den tränaren nånsin kommer att hjälpa dej dit:confused: Jag hoppas att du inte tar illa upp, för jag tror att du har fått uppleva något som kan få dej att fundera över vad som egentligen åstadkommer det, för du kommer att vilja uppleva känslan igen och då behöver du en bra karta och vägledning över hur man tar sej dit:idea::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama