Ja, ingen kan väl betvivla att även jag misstror Elins pappa!
Jag vet verkligen inte hur illa det måste vara hos honom för att familjerätten ska kunna agera på sådant du berättar för dem. Man vill ju inte vänta på att hon ramlar från skötbordet för att han inte fattat att hon plötsligt lärt sig att vända på sig, heller.
Men det är så jag tror det kommer vara, att jag mest ses som en gapig mamma som misstror pappan- och så skadar Elin sig pga slarv från hans sida så blir jag hörd äntligen. Och det känns så onödigt att Elin ska betala priset. Som vanligt.
Det verkar ju som om hon får mat varje gång hon piper, och eftersom hon inte vill sova i famnen, kan man ju anta att en del pip beror på trötthet, och att hon inte kan sova. Sen kräks hon upp överskottet - det är väl inte farligt, men trevligt kan det ju inte heller vara. Sen undrar jag, kan det vara så att hon är lite otryggare hos sin pappa och därför får ett intensivare sugbehov? Sugbehovet är ju väldigt grundläggande hos en bebis, och jag minns att min unge sög mer på allting när det hände saker omkring honom som han inte var van vid. Har Elin napp, eller snuttefilt eller nåt?
Det låter så härligt när du kallar din son för "min unge"
Jo JAG tror att hon inte är lika trygg hos honom som hos mig. Hur skulle hon kunna bli det när hon inte träffa honom så ofta och de flesta gångerna sedan detta systemet kom i bruk har hon faktiskt sovit om inte hela tiden så nästan. Det är mer de senaste gångerna som hon varit vaken och det är också då det här skrikande har börjat. Förra veckan hade han inte henne alls. Förra veckan igen hade han henne en gång. Denna veckan hade han henne två gånger. Hur kan hon kunna känna sig trygg hos en person som hon känner väldigt lite?
Ja hon har napp. Vid ett tillfälle för en tid sedan sa han att hon inte behövde napp så hon fick helt enkelt inte den, en jag vet inte om det är så att hon itne har nån hos honom nu. Men det tycker jag bara visar på hur egoistisk och korkad han är., om hon inte har nappen hos honom alltså.
Jag tror också som du att han matar istället för att tex lägga henne så hon kan sova. Och samtidigt undrar jag om hon hade somnat? Han lägger vä henne i sin säng och de känner hon ju inte alls. Jag tror detta kommer bli en ond cirkel om han inte börjar ta hand om henne mer nu.
Kanske ska du säga till familjerätten precis allt som du tycker är skumt med pappans relation till Elin? Så ser du vad de säger. Nämn även sådant som att han håller henne som en sak, och att till och med hans mamma lägger märke till den typen av saker hos honom.
Visst kan jag göra det, och funderar på att göra det med, men det känns lite som om jag ska vänta lite till och typ samla på mig lite mer saker. Annars blir jag nog bara bortviftad som gnällig.
Jag tror att de känslor du har, Enya, av att vilja att Elin är din dotter, är lik dig, och så vidare, är reaktioner på det jobbiga i början av Elins liv, det jobbiga du varit igenom sedan din man dog och den här ny-starka känslan av att vilja ha kontroll över din familj. Så länge du själv ser att det är känslor, som du inte alltid bör handla efter till 100%, så tycker inte jag att det är oroande eller fel. Jag tror att du lugnar dig med tiden, om du får ha det bra.
Jag tycker att om han ska kalla Elin för sin dotter så borde han ta mer ansvar. Bli en pappa helt enkelt. Som det är nu borde han mest skämmas. Att inte ens titta ner i vagnen så fort han ser oss ser jag som rätt allvarligt!
Jag tycker precis som Ramona: du kan gott sträcka på dig mycket mer. Du har fått två barn friska och sunda genom bebisfasen, det är inte troligt att du ger Elin för lite mat! Dessutom är hon ju oftast hos dig, så om du ger henne för lite mat, skulle det synas att hon inte växte som hon ska. Men hon skiner ju av hälsa på varenda bild du lägger ut!
Jo jag förstår det. Och på bvc är allt ok, vid varje besök där, hon följer båda sina kurvor perfekt och ser frisk och välmående ut.
Här ser man en osäkerhet hos dig som gör mig lite ledsen. Du tror så lätt att du blir kritiserad, även när någon bara frågar något i vad andra uppfattar som neutral frågeton. När det gäller barn, och i jämförelse med Elins pappa, behöver du inte vara osäker! Du vet mer än han. I alla frågor som handlar om att kunna ta hand om småbarn - kläder, mat, sömn, temperatur etc, är det du som kan. Du behöver inte tänka att hans sätt är lika bra, för det allra mest troliga är att hans sätt inte är lika bra, om det avviker mycket från ditt.
Tänkte du på inlägget till cocos? Där ställde jag ju bara en fråga och förklarade mina övriga funderingar. Och faktiskt uppfattade jag just " jag har ingen ml-gräns.." som att hon misstolkat mitt inlägg till att jag har det , eftersom vi pratade just om mängden mat.
Det är lite som jag försökt förklara för Ramona. När hon försöker komma på en annan förklaring till Elins pappas beteende så känns det som om jag misstror HONOM. Men så är det ju inte, han ÄR verkligen just sån jag skriver! Han har ju inte Elin på torsdagar, inte för att han kanske är just så sjuk han säger utan för att jävlas! Varför liksom försvara honom och hans beteende? därför känns det som om jag behöver förklara och försvara mig. Usch vad jag rörde till det här
(Sen finns det ju frågor som inte har med vad man kan att göra - tex vilken finklänning som är sötast. Men det är ju en helt annan sak.)
En sak begriper jag inte. Jag förstår inte varför du och Elins pappa håller på och tjafsar om er relation och gör varandra svartsjuka och annat på MSN? Varför gör ni det? Varför gör du det?