Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Det var dock intressant att hon i församlingshemmet tillrättavisade Elins pappa ett par gånger när det gäller allmänt uppförande och hyfs. Tex så ville Isaac, Enyas yngre son, visa honom någonting och han snäste av Isaac med att han inte har tid. Då tog hans mamma tag i honom och sa med en barsk ton: -Då tar du dej tid!!
Han lyssnade på sin mamma och Isaac fick visa för Elins pappa vad det nu var han ville visa.

Jag tycker det låter hemskt med en gammal mamma som fortfarande styr och ställer med sitt vuxna barn. :crazy: Det kan ju finnas en annan sida av saken, nämligen att han är den han är pga att hans mamma styrt och ställt så mycket som hon gjort/gör och därmed aldrig lärt sig bli vuxen och ta en vuxens ansvar. I mina öron låter det som att hon har bundit sin son väldigt hårt till sig och vägrat släppa efter. Bara en tanke och fundering! Inget illa ment alls.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att det verkar som att hon bara bestämmer över just det här barnet, dvs Elins pappa. Och att han funkar klart sämre än sin syskon, låter det ju som, och när mamman säger åt honom vad han ska göra blir det bättre.

Det är ju inte uteslutet att Elins pappa själv har märkt att hans mammas bestämda råd ofta får bra resultat, och därför gör som hon säger även om han kanske inte vill erkänna det för andra.

Sen kan man ju älta hur länge som helst vad som är hönan och ägget i denna relation mellan mor och son, men nu är det ju som det är. Och här är ju vårt fokus att hjälpa till så gott vi kan för att få Enyas, pojkarnas och bebisens liv att flyta på så bra som möjligt, eller hur?:)

Själv tror jag mer och mer på ramonarunds beskrivning, och den mer positiva bild av Elins farmor som även Enya börjar komma fram till. Och om vi har rätt, så borde det kunna fungera fint om farmor och Enya har en egen kontakt, där sonen inte är särskilt inblandad - och då bestämmer farmor mindre. Hoppas och tror vi. (Eller hur, ramonarunds?)

Jag tycker att just det där att farmodern sa åt pappan när han inte tog sig tid för Isaacs ärende, visar att farmor har ganska mycket av den sortens barnperspektiv som i alla fall jag gillar: barns små ärenden är stora och viktiga ärenden därför att de är barnens. Barn får ta sin rättmätiga barnplats, och bli respekterade och sedda. Att ramonarunds la märke till det och kom ihåg det, visar att även hennes barnperspektiv är ett som jag gillar i detta avseende.

Jag tycker det låter hemskt med en gammal mamma som fortfarande styr och ställer med sitt vuxna barn. :crazy: Det kan ju finnas en annan sida av saken, nämligen att han är den han är pga att hans mamma styrt och ställt så mycket som hon gjort/gör och därmed aldrig lärt sig bli vuxen och ta en vuxens ansvar. I mina öron låter det som att hon har bundit sin son väldigt hårt till sig och vägrat släppa efter. Bara en tanke och fundering! Inget illa ment alls.

Din fundering är samma som jag också tänkt på faktiskt. Men samtidigt tror jag att han är som han är eftersom han inte lärt sig det här med känslor och å. Hans syskon är inte lika dana som honom men har nog blivit "körda" med på samma vis. Det känns ju lite som om hon styr upp honom så att han ska kunna funka. Hon verkar dock besviken på honom just nu eftersom hon har försökt så mycket men det hjälper inte riktigt.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att det verkar som att hon bara bestämmer över just det här barnet, dvs Elins pappa. Och att han funkar klart sämre än sin syskon, låter det ju som, och när mamman säger åt honom vad han ska göra blir det bättre.

Det är ju inte uteslutet att Elins pappa själv har märkt att hans mammas bestämda råd ofta får bra resultat, och därför gör som hon säger även om han kanske inte vill erkänna det för andra.

Sen kan man ju älta hur länge som helst vad som är hönan och ägget i denna relation mellan mor och son, men nu är det ju som det är. Och här är ju vårt fokus att hjälpa till så gott vi kan för att få Enyas, pojkarnas och bebisens liv att flyta på så bra som möjligt, eller hur?:)

Själv tror jag mer och mer på ramonarunds beskrivning, och den mer positiva bild av Elins farmor som även Enya börjar komma fram till. Och om vi har rätt, så borde det kunna fungera fint om farmor och Enya har en egen kontakt, där sonen inte är särskilt inblandad - och då bestämmer farmor mindre. Hoppas och tror vi. (Eller hur, ramonarunds?)

Jag tycker att just det där att farmodern sa åt pappan när han inte tog sig tid för Isaacs ärende, visar att farmor har ganska mycket av den sortens barnperspektiv som i alla fall jag gillar: barns små ärenden är stora och viktiga ärenden därför att de är barnens. Barn får ta sin rättmätiga barnplats, och bli respekterade och sedda. Att ramonarunds la märke till det och kom ihåg det, visar att även hennes barnperspektiv är ett som jag gillar i detta avseende.

Elins farmor gillar barn. Hon hittar alltid på något åt dem att göra, köpte vars en karamellask till dem till dopet och sån där visselssak man blåser i på fest, vad-de-nu-heter åt dem. Hon satte sig vid barnbordet och lekte lite med dem också. Hon lyssnar på dem när de kommer men kan även säga ifrån strängt. I julas någon gång hade hon liten dockteater för pojkarna och lekte med en nalle då och pojkarna skrattade så de fick ont i magen. Kommer de och pratar så svarar hon. Hon köpte även en adventskalender till dem vardera, bara så där. Hon har poängterat att man inte gör skillnad på barnen.

På dopet råkade hon kalla sig farmor inför dem också....

Men hon styr gärna, för det är nog det hon är van vid att göra, hennes andra barn säger mest ja ja och så gör de som de tycker är bäst och hon accepterar det.

Jag vet såklart inget mer om personerna, än det som skrivs här, visste tex inte att det fanns syskon. Sjävklart är alla barn individer och just han har ju sin problematik. Det var som sagt bara en tanke. Och du har helt klart rätt i att det inte leder nån vart att försöka lista ut vad som är ägget eller hönan.

Jag tyckte det hon sa var bra och håller med helt och hållet! Men det känns märkligt att någon ska behöva tillrättavisa en vuxen och på något sätt inte är klar med uppfostran. Men i hans fall kanske det fortfarande behövs. Han accpeterade ju tydligen tillrättavisningen och gjorde som mamma sa, vilket känns kluvet och sorgset. Men alla barn växer ju inte upp till fungerande och välartade vuxna. :crazy:

Min fundering var mest en parentes, absolut inget som behöver dras i långbänk! :D

Din fundering är samma som jag också tänkt på faktiskt. Men samtidigt tror jag att han är som han är eftersom han inte lärt sig det här med känslor och å. Hans syskon är inte lika dana som honom men har nog blivit "körda" med på samma vis. Det känns ju lite som om hon styr upp honom så att han ska kunna funka. Hon verkar dock besviken på honom just nu eftersom hon har försökt så mycket men det hjälper inte riktigt.

Det är inte alls säkert att hans syskon fått samma behandling eller uppfostran. Och det är inte ens säkert att de behövt det heller. Å andra sidan lär sig ju barn mycket om känslor av sina föräldrar, det första året-ettochetthalvt är allra viktigaste tiden för att lära sig om kärlek tex. Sen verkar det ju finnas de som trots all kärlek och omvårdnad ändå blir "defekta".

Jag förstår att hon är besviken, det måste kännas som ett oerhört nederlag att ens barn är så pass oförmögna att ta ansvar som vuxna. Jag kan tänka mig att man lägger skulden på sig själv och till viss del är det kanske så också.

Jag tänker inte lägga mig i det här mer, ang vad som är ägget eller hönan! Det var som sagt bara en tanke, en parentes i det hela.

Man ska gräva där man står och man kan ändå inte göra något ogjort. Det som har hänt har hänt och det är bara framtiden man kan påverka. Jag fortsätter hålla båda tummarna för att du och dina barn ska få det bra!

Min fundering var mest en parentes, absolut inget som behöver dras i långbänk! :D

Du behöver absolut inte ursäkta dig!

Alltså, jag avskyr verkligen när föräldrar styr och ställer med sina vuxna barn. Egentligen är det just det vi fått veta om Elins farmor och Elins pappa, som gör att jag kan tänka mig att gå med på att det trots allt kanske behöver styras och ställas ibland.

Visst håller du med om att hon verkar vara en bra farmor?

Men blir man verkligen besviken på sina barn?
Jag har ett barn med lättare handikapp och blir inte besviken om hon inte klarar allt som hon bör, vi (mam& pap) försöker hitta "verktyg" så allt fungerar till det bästa, visserligen minskar våra verktyg allt efter hon blir äldre men stöttar även om det blir fel. Vi kanske ser ut att vara väldigt styrande men det är bara bra för vår dotter.

Men blir man verkligen besviken på sina barn?
Jag har ett barn med lättare handikapp och blir inte besviken om hon inte klarar allt som hon bör, vi (mam& pap) försöker hitta "verktyg" så allt fungerar till det bästa, visserligen minskar våra verktyg allt efter hon blir äldre men stöttar även om det blir fel. Vi kanske ser ut att vara väldigt styrande men det är bara bra för vår dotter.

Har inte han en diagnos så kan jag nog tro att man blir besviken på att han som vuxen saknar empati och hyfs. Hon sa att hon har försökt uppfostra honom men att det inte gick.

Hade han någon form av diagnos skulle du nog veta om det men förstår om farmorn blir besviken, för hyvs är väl verkligen något man fostrar och lär sina barn.

Jag beundrar dig Enya, har läst ända från när din man dog och verkligen gråtit med i dina trådar men du är så stark. Du reser dig trots många motgångar och finns till för de dina. Det kan inte finnas många som du och jag vill verkligen att du ska får det så bra som du förtjänar.:love:

På dopet råkade hon kalla sig farmor inför dem också....
Jag blir alldeles tårögd!
Enya, se DET som en möjlighet! Det är väl toppen om du kan få en bra relation med Elins farmor, som ju uppenbarligen är klok nog att inse att man inte ska särbehandla barnen! Har du tur så kanske det är DÄR du kan ha din avlastning för alla tre barnen, att hon helt enkelt blir reservfarmor till pojkarna!

Fast det är ju stor skillnad på att bli besviken för att de inte klarar av saker som är utanför deras förmåga, eller att bli besviken för att de stjäl i butiken.
Visst kan man bli besviken på sina barn, frågan är ju bara varför man blir besviken.

Min egna teori är att Elins farmor inte heller haft det lätt alla gånger, och att hon haft andra barn att ta hand om så Elins pappas "besvär" har inte varit prioriterade speciellt mycket. Elins pappa känns inte helt rätt, om jag får uttrycka det lite hårt. Resterande delen av hans familj gör dock det. Hans farmor var en härlig gammal tant i sina bästa år. ;)
Tror att mamman helt enkelt har lärt sej att när hon bestämmer i sonens liv så funkar det, och när hon låter bli så funkar det inte.
Elins farmor är en avslappnad och god människa som vill allas bästa. En bra person helt enkelt!
Hon tog utan tvekan på sej ansvaret inför dopet fast hon inte behövde egentligen. Det handlar inte om kontrollbehov från hennes sida, utan det handlar mer om att hon ville att det skulle bli så bra som möjligt och hon hade tilgång till lokal mm att vara värdinna i.

*kl*

Skrattretande egentligen att höra den ena ursäkten efter den andra från Elins pappa om varför han inte kan ha sitt barn. Skrattretande är det dock inte enbart, utan rejält kränkande, tycker jag, att han tror att jag går på hans lögner.

Igår var han sjuk och kunde inte ha Elin.. Idag har jag försökt få svar från honom om han var frisk och kunde ha Elin eller inte. Jag har skickat 7 sms till två olika nummer, alltså 7 sammanlagt. Jag har INTE ringt, varför skulle jag....? Hans mobiler har han alltid med sig i vanliga fall ju. Han har stått inloggad på msn hela dagen så jag har försökt få kontakt därigenom också. Ni som har msn vet ju att det syns tydligt om någon skriver till en.....

Nu i kväll för en stund sedan loggade han in igen och då frågade jag om inte hans mobiler funkar. Som svar fick jag att den ena är "bara död" och den andra är sönder för han tappade den i toan. Dessutom har han sovit hela dagen men ändå samtidigt hunnit vara hos läkaren, för han är ju sjuk. Jag bad honom att höra av sig och om hans mobiler är sönder så får han låna nåns för ett sms kostar bara en kr!!

Jag är dock inte förvånad.... Men jag funderar på VARFÖR han gör så här. Sedan vårt sk schema bestämdes den 22 januari så har det varit 17 tillfällen han skulle haft Elin. Han har bara haft henne 8 av de 17. En gång var jag sjuk, men skulel ta mig dit ändå, som jag skrev här, men efteorms mamma jobbade för mig kunde inte hon köra de 6 km och hämta Elin där han lämnade henne, och då plötsligt fick inte han fatt i sin chaufför så han tyckte vi skulel strunta i det. En gång ( föra veckan) skulle han ha henne tidigare eftersom jag skulel träffa prästen, men hörde itne av sig och en gång ringde jag och sa att jag itne lämnade henne den dagen pga vädret. Det var också förra veckan. Resten av alla gångerna har HAN varit sjuk, och en gång har han påstått att han jobbade. Ändå sa han till Ramona på dopet att vi inte har några dagar bestämda för jag påverkas av stollan så det blir inte som vi bestämt ändå.

Jag har skällt på stollan och hon har lovat att inte påverka mig så mycket så att jag saboterar för Elins pappa.....:angel: Men allvarligt så kan jag inte låta bli att undra hur han tänker, på vilket sätt påverkar stollan mig menar han? För exakt vad har jag gjort för att inte sköta de här dagarna han ska ha Elin?

Jag frågade stollan innan idag vad jag skulel göra, jag fick ju inte tag på honom genom sms:en. Då frågade hon mig vad jag ville göra. En bra fråga, må jag säga, för det fick mig att tänka på vad jag känner. Jag skrev i alal fall till henne att jag kände för att inte höra av mig till honom och inte lämna Elin alls och hon tyckte att det var helt ok att göra så. Jag ska inte höra a mig i morgon utan jag tar för givet att om han är så sjuk i dag att han itne kan ha henne, att han sover hela dagen och mår så dåligt som han säger, så kan han itne vara frisk i morgon.

De två personeran som förlorar p åatt han gör så här är Elin och han själv. Jag bryr mig inte. Men är skadeglad till tusen! Synd om Elin bara!

Hade han någon form av diagnos skulle du nog veta om det men förstår om farmorn blir besviken, för hyvs är väl verkligen något man fostrar och lär sina barn.

Jag beundrar dig Enya, har läst ända från när din man dog och verkligen gråtit med i dina trådar men du är så stark. Du reser dig trots många motgångar och finns till för de dina. Det kan inte finnas många som du och jag vill verkligen att du ska får det så bra som du förtjänar.:love:

OJ! Det var fina ord du skrev om mig!:) Tack!!

Jag tror det är tack vare mina vänner som gör att jag reser mig.... Vad skulel jag ta mig till utan dem?? Skulle vilja göra något för dem!:love:

Det var länge sedan min man dog..... och så mycket har hänt sedan dess. Undrar vad framtiden bär med sig till mig?

Jag blir alldeles tårögd!
Enya, se DET som en möjlighet! Det är väl toppen om du kan få en bra relation med Elins farmor, som ju uppenbarligen är klok nog att inse att man inte ska särbehandla barnen! Har du tur så kanske det är DÄR du kan ha din avlastning för alla tre barnen, att hon helt enkelt blir reservfarmor till pojkarna!

Ja jag har inget emot att hon kallar sig farmor för dem. man kan ha många farmödrar tycker jag!

Jag fick veta av Elins pappa att jag skulel ringa henne, i går, så det gjorde jag. Hon ville ha adress och så, ifall hon skulle skicka kort elelr nåt, sa hon. Dock blir jag misstänksam.......:crazy: Men det är sån jag är kanske, inget att bry sig om.

Hon ville komma och hälsa på en dag sa hon, menjag är inte mycket för det..... hon är så gnällig om hundhår och sånt och jag har tre hundar. Jag dammsugar minst en gång varje dag och försöker hålla leran utanför dörren men det går inte fullt så bra som jag hade velat. Och hon bor i en lägenhet å tredje våningen i Malmö, så det är ju en vis skillnad mellan oss.

Varsågod:)
Mmm, vänner är så bra att ha. De kan berätta när man gör "fel" ibland och berömma när det blir rätt.

Välkomna farmor till ditt hus och visa hur du har det. Vill du inte att hon ska komma kommer hon att tro att det är någonting lurt och att du inte tycker om henne.
Bjud in henne, sätt på kaffe, bjud på smörgåsar eller en kaka och umgås!
Visa henne vem du är, hur du bor, vad du vill med livet etc. Det kommer bara att vara positivt.

Hon är en bra människa som vill dej, pojkarna och Elin väl. Ingenting annat!!

Välkomna farmor till ditt hus och visa hur du har det. Vill du inte att hon ska komma kommer hon att tro att det är någonting lurt och att du inte tycker om henne.
Bjud in henne, sätt på kaffe, bjud på smörgåsar eller en kaka och umgås!
Visa henne vem du är, hur du bor, vad du vill med livet etc. Det kommer bara att vara positivt.

Hon är en bra människa som vill dej, pojkarna och Elin väl. Ingenting annat!!

Men höj inte människan till skyarna alldeles. SÅÅÅ bra är hon inte, hon är rätt duktig på att snacka skit om folk också....

Visst kan hon komma till mig, men det känns ändå jobbigt, du vet vad det är för årstid och DU vet att jag städa varje dag och att det ändå syns att det är lera utanför ytterdörren och en valp som typ tycker om blommor:crazy: Mitt hrm är inte taget ur nå modekatalg och hennes hem försöker hon styla till nåt sånt. Även om jag tycker mig se att hon misslyckas.....

Jag försöker göra mitt bästa men ibland glömmer jag liksom bort att det bästa är ibland inte det jag VILL göra tex. Men det brukar lösa sig i alal fall har jag märkt.

Det där är ju det svåra. Det gäller ju vid tex bantning, att hålla sig från män som man faller för men fattar att de inte är bra för en, och att skrika åt barn när man är trött och tålig. Alla tampas nog med det mer eller mindre, tror jag.

Jag förstår att du kände oro när Elins pappas släktingar bar iväg med Elin på dopet. Fast jag inte varit i någon sådan situation, kände jag precis i magen hur det skulle ha känts, när jag läste det du skrev. Det är inte konstigt alls, tycker jag, utan ett tycligt tecken på hur utsatt du var när Elin var ny, och att både du och din kropp vet att ansvaret för Elin ligger hos dig, ensam, egentligen.

Jag tror dock nu som ramonarunds tror, att Elins farmor är bra. Och jag tror att utan sin sons närvaro, bestämmer hon mindre över dig och Elin också. Jag tror ärligt att det vore bra för er alla om du kunde slappna av lite, och verkligen ge henne en ärlig chans att visa vad hon går för. Jag tror inte att hon vill komma på "kritisk inspektionsrunda" till ditt hem, utan att hon ärligt vill vara en god farmor - kanske rentav extra mycket så, då hon ju tydligt och klart känner till sin sons allvarliga brister, och har tydligt erkänt detta för dig.

Men känns det svårt, så ta ett litet steg i taget. Det är viktigt nu, tror jag, för dig, att du känner att du har kontrollen över din familj. Jag tror till och med att det skulle vara möjligt för dig att beskriva det för Elins farmor, och att hon förstår. Hon har ju barn själv, och är ju tydligen allmänt barnkär.

Samma sak gäller det där med kontaktfamilj. Ta det lite lugnt, tänk på det, fundera på om det finns någon möjlig sådan familj i din omgivning och släkt, men ta inga radikala beslut om du känner att din stabilitet i din familj hotas. Den är nog ännu lite bräcklig, den där stabiliteten, är jag rädd. Men en kontaktfamilj är ingen dömande instans! Om ungarna gör dumma saker hos dem, är det deras sak att lösa problemet. Inte att säga åt dig att se till att leverera mer väluppfostrade barn nästa gång. Om jag varit kontaktfamilj, hade jag sett det som ett sätt att avlasta mamman, få lite barn i mitt liv, och en möjlighet att ha lite extrakul, just för att det är sällan och man orkar. Lite "söndagspappa" i positiv mening, helt enkelt, lek i parken och kafébesök, ungefär.

Jag håller med om att prästen borde se till att komma ihåg dopbarnens namn! Dopet handlar ju mycket om att SE BARNET som en egen individ och en egen församlingsmedlem, och att så att säga presentera det för Gud och församlingen (även om vi mer ser det som en tradition, så är väl prästen kristen får man förmoda).

Satsa inte på hat mot Elins pappa, tycker jag. Inga så starkt destruktiva känslor är bra i längden. Och det blir märkligt för Elin på sikt också. Försök hitta en lugn nästan likgiltighet, där du kan visa de bra sidorna av honom för Elin och en nykter kritik av de dåliga, när hon blir stor nog. Det är den linje jag jobbar på när det gäller min son och hans också något bristfälliga pappa, och det fungerar. Jag ser att min son kan ta del av det han vill ha av sin pappa, och resten är pappans brister, och de får andra vuxna i hans liv kompensera för på olika sätt. Min man särskilt, men även ungens farmor och farfar.

Kort och hårt: Jag tror att Elins pappa gör så där, dels för att han saknar kompetens på det där sättet vi skrivit om tidigare. Dels för att han (medvetet eller omedvetet eller båda) vill jiddra med dig. Dels för att han inte älskar sin dotter som en riktig förälder. Dessutom: även om han verkligen känner starkt för Elin, så tror jag att han inte fattar vilken sorts praktiska konsekvenser kärlek måste ha! Det är inte så enkelt att man bara känner kärlek, men inte så att säga agerar, lever ut, kärlek. Minst lika mycket handlar det ju om saker man GÖR, inte bara känner.

Jag har ingen aning om vad man kan göra åt det. Inget, är min gissning.

SÅÅÅ bra är hon inte, hon är rätt duktig på att snacka skit om folk också....
Alla människor har fel och brister!
Men här har du någon som bryr sej om dej och barnen. Någon som är välvillig och hjälpa till....och så är du motsträvlig och inte vill visa ditt hem.
Ditt hem duger!! Det är inget fel på det alls. Folk har förståelse för att du bor på landet och har små barn och hundar som springer ut och in.
Och att du har mer att göra med 3 barn under 5 år och 3 hundar än att moppa hela tiden.
Ditt hem är inte alls smutsigt på något vis. Huset är gammalt, men du har gjort det bästa du kan!

Vad skulle hända om hon inte tyckte om ditt hem föresten? Skulle hon sluta vilja träffas? Varför känns det så obehagligt att ha henne där?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 111
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 421
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 020
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka