Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Alla människor har fel och brister!
Men här har du någon som bryr sej om dej och barnen. Någon som är välvillig och hjälpa till....och så är du motsträvlig och inte vill visa ditt hem.
Ditt hem duger!! Det är inget fel på det alls. Folk har förståelse för att du bor på landet och har små barn och hundar som springer ut och in.
Och att du har mer att göra med 3 barn under 5 år och 3 hundar än att moppa hela tiden.
Ditt hem är inte alls smutsigt på något vis. Huset är gammalt, men du har gjort det bästa du kan!

Vad skulle hända om hon inte tyckte om ditt hem föresten? Skulle hon sluta vilja träffas? Varför känns det så obehagligt att ha henne där?

Jag är inte motsträvig. Jag skrev bara om mina känslor. Skulle inte förbjuda henne att komma, dock inte heller uppmuntra henne.

Jag gör mitt bästa i mitt hem men jag längtar efter att leran försvinner!!! Hit med Sommar typ!! Visst, det är jag som skaffade så många vovvsar och det är jag som bor kvar här, men leran är dryg ändå. OCH valpen river ner mina blommor....ignorerar det beteendet och rotar ram massor av leksaker till henne men ibland blir det en tugga på en blomma och jord överallt!! Men hon är duktig i alla fall, min lilla hund.

Ett sätt att få det lite renare är kanske att ha några mattor....Jag torkar nämligen redan tassar när de kommer in!

Jag gillar inte när folk tisslar om mitt hem. Jag trivs inte själv här, skulle vilja ändra om en del, köpe nya möbler och måla ...*hm* färdigt och så. Men det tar sin lilla tid har jag märkt. Men jag blir ledsen och sårad av att andra människor kritiserar det och tyckler illa om det. Typ, ge mig obegränsat med pengar så ska jag nog se till att visa folk vilken god smak jag har och att jag faktiskt är bra på inreda och matcha saker med varandra!!!

Tänker svara på ditt inlägg mer sedan, nu ska jag strax gå och lägga mig. Men jag undrar om du vill utveckla ditt sista stycke i inlägget? Jag ska ärligt erkänna att jag inte förstår riktigt hur du menar där.

Du behöver absolut inte ursäkta dig!

Alltså, jag avskyr verkligen när föräldrar styr och ställer med sina vuxna barn. Egentligen är det just det vi fått veta om Elins farmor och Elins pappa, som gör att jag kan tänka mig att gå med på att det trots allt kanske behöver styras och ställas ibland.

Visst håller du med om att hon verkar vara en bra farmor?

Tack!

Jodå, det håller jag med om. Hon verkar helt klart bra mycket vettigare än sin son... :crazy:

Men blir man verkligen besviken på sina barn?
Jag har ett barn med lättare handikapp och blir inte besviken om hon inte klarar allt som hon bör, vi (mam& pap) försöker hitta "verktyg" så allt fungerar till det bästa, visserligen minskar våra verktyg allt efter hon blir äldre men stöttar även om det blir fel. Vi kanske ser ut att vara väldigt styrande men det är bara bra för vår dotter.

Det tror jag absolut att man kan bli! Precis som man kan bli besviken på sina föräldrar eller andra personer. :(

Det du tar upp ang er dotter tycker jag är en helt annan sak, det blir som att jämföra äpplen med päron. :)

Jag gör mitt bästa i mitt hem men jag längtar efter att leran försvinner!!! Hit med Sommar typ!! Visst, det är jag som skaffade så många vovvsar och det är jag som bor kvar här, men leran är dryg ändå.
Det är inte bara ni på landet som har det lerigt. Här i centrala Göteborg är det också geggigt och lerigt. Inte i samma form kanske, men jag måste alltid torka tassarna här hemma också, annars blir det helt geggigt på golvet. Det finns inte en gräsmatta som är som den ska just nu. Vill också ha sommar och värme!!

Och se till att träna bort blomhuggeriet med valpen. Så orkar man ju bara inte ha det. Ta i med hårdare tag om hon inte lyssnar!

Tänker svara på ditt inlägg mer sedan, nu ska jag strax gå och lägga mig. Men jag undrar om du vill utveckla ditt sista stycke i inlägget? Jag ska ärligt erkänna att jag inte förstår riktigt hur du menar där.

För tydlighetens skull citerar jag mig själv:

"Kort och hårt: Jag tror att Elins pappa gör så där, dels för att han saknar kompetens på det där sättet vi skrivit om tidigare. Dels för att han (medvetet eller omedvetet eller båda) vill jiddra med dig. Dels för att han inte älskar sin dotter som en riktig förälder. Dessutom: även om han verkligen känner starkt för Elin, så tror jag att han inte fattar vilken sorts praktiska konsekvenser kärlek måste ha! Det är inte så enkelt att man bara känner kärlek, men inte så att säga agerar, lever ut, kärlek. Minst lika mycket handlar det ju om saker man GÖR, inte bara känner."

Jag antar att det är det allra sista du inte förstår, för resten har vi ju skrivit om förut.

Jag menar så här, det här med att älska någon, barn eller vuxen, det är inte bara att säga att man gör det, och det är inte bara en känsla man hyser i sitt inre. Man måste uttrycka det i handling också, och oftast vill man nog även uttrycka det i handling.

Och dessa kärlekshandlingar kan ju vara många olika saker.

Gäller det små barn handlar det ju mycket om tid, tålamod, närhet och uppmärksamhet. Att prioritera barnet, att, som Elins farmor sa, ta sig tid att titta när Isaac vill visa något. Att säga att man älskar, men sen är det ändå i praktiken alltid något annat som går före, ja då undrar man ju om personen inte älskar, eller om personen inte fattar att kärlek får och måste få praktiska konsekvenser.

Sen vill vi ju bli visade kärlek på olika vis. Och vi visar på olika vis. Men gemensamt har väl ändå att man ganska ofta prioriterar de man älskar - att man ger dem tid och uppmärksamhet.

Det menar jag. Och det verkar inte Elins pappa helt fatta. Han verkar tro att det kan vara sant att han älskar Elin, utan att i sin praktiska livsföring prioritera henne.

Jag tycker att man kan säga detsamma om hans underhållsplikt. Det barn man älskar är man beredd att försörja.

Nu hoppas jag att jag blev tydligare och mer begriplig.

Trevlig helg, Enya!

Det är inte bara ni på landet som har det lerigt. Här i centrala Göteborg är det också geggigt och lerigt. Inte i samma form kanske, men jag måste alltid torka tassarna här hemma också, annars blir det helt geggigt på golvet. Det finns inte en gräsmatta som är som den ska just nu. Vill också ha sommar och värme!!

Och se till att träna bort blomhuggeriet med valpen. Så orkar man ju bara inte ha det. Ta i med hårdare tag om hon inte lyssnar!

Nu har jag planterar nya blommor så hon har nya att smaka på i morgon bitti....5 stycken till och med! Nej, jag hoppas hon ger 17 i mina blommor!!! Tröttsamt att komma ner efter en natt och se att hon varit jätteduktig och gå upp igen för att komma ner 2 timmar senare och upptäcka att mitt hem ser ut som en sandlåda......

För tydlighetens skull citerar jag mig själv:

"Kort och hårt: Jag tror att Elins pappa gör så där, dels för att han saknar kompetens på det där sättet vi skrivit om tidigare. Dels för att han (medvetet eller omedvetet eller båda) vill jiddra med dig. Dels för att han inte älskar sin dotter som en riktig förälder. Dessutom: även om han verkligen känner starkt för Elin, så tror jag att han inte fattar vilken sorts praktiska konsekvenser kärlek måste ha! Det är inte så enkelt att man bara känner kärlek, men inte så att säga agerar, lever ut, kärlek. Minst lika mycket handlar det ju om saker man GÖR, inte bara känner."

Jag antar att det är det allra sista du inte förstår, för resten har vi ju skrivit om förut.
Ja det var det där sista du skrev som jag funderade över.

Jag menar så här, det här med att älska någon, barn eller vuxen, det är inte bara att säga att man gör det, och det är inte bara en känsla man hyser i sitt inre. Man måste uttrycka det i handling också, och oftast vill man nog även uttrycka det i handling.
Aha, så du menar, tex om jag säger att jag älskar Elins pappa så ska jag faktiskt visa elelr i alla fall kunna visa det i tex pussar, kramar elelr struntsaker som att hämta honom en mugg kaffe på morgonen....

Och dessa kärlekshandlingar kan ju vara många olika saker.

Gäller det små barn handlar det ju mycket om tid, tålamod, närhet och uppmärksamhet. Att prioritera barnet, att, som Elins farmor sa, ta sig tid att titta när Isaac vill visa något. Att säga att man älskar, men sen är det ändå i praktiken alltid något annat som går före, ja då undrar man ju om personen inte älskar, eller om personen inte fattar att kärlek får och måste få praktiska konsekvenser.

Sen vill vi ju bli visade kärlek på olika vis. Och vi visar på olika vis. Men gemensamt har väl ändå att man ganska ofta prioriterar de man älskar - att man ger dem tid och uppmärksamhet.
Precis så är jag! Jag vill bli prioriterad om någon älskar mig, jag vill ha uppmärksamhet och jag vill bli behandlad som någon han är stolt över! Och så behandlar jag den som jag älskar!

Det menar jag. Och det verkar inte Elins pappa helt fatta. Han verkar tro att det kan vara sant att han älskar Elin, utan att i sin praktiska livsföring prioritera henne.
Eller samma sak för mig, för det är ju just den biten som vi har bråkat mycket om. Dock har jag aldrig tänkt på att han egentligen skulle göra så mot Elin. För mig är det skillnad på kärlek till en partner och till sitt barn, naivt kanske, att tro något sånt.

Jag tycker att man kan säga detsamma om hans underhållsplikt. Det barn man älskar är man beredd att försörja.
På måndag lämnar jag in papperna till försäkringskassan.... jag lovar, han lär gå i taket!!:crazy: Men som du säger, han BORDE inte göra det...

Nu hoppas jag att jag blev tydligare och mer begriplig.
Ja då, det blev det! Tack!!

Trevlig helg, Enya!

Tack, Detsamma!!:)

Det där är ju det svåra. Det gäller ju vid tex bantning, att hålla sig från män som man faller för men fattar att de inte är bra för en, och att skrika åt barn när man är trött och tålig. Alla tampas nog med det mer eller mindre, tror jag.
Just nu känner jag att jag nog mår rätt bra, det känns bra i alla fall. Men ändå så blir jag lätt irriterad över saker. Tex hundarna, och barnen också. Jag blir liksom trött på att precis ha tvättat av golvet och så är det lerigt igen för att en hund just DÅ vart tvungen att gå ut och kissa. Jag blir irriterad över att baren kastar med maten när jag bara vänder ryggen till i köket. Eller det sablars skrikandet från Isaac, han vrålar högt rakt ut när han leker, när han blir ledsen och när han blir arg. Att prata tystare är en omöjlighet för hans del. Silvertejp, någon, snälla!!!???:crazy: Jag försöker verkligen att behärska mig men just nu verkar jag ha lika svårt för det som mina barn.

Jag förstår att du kände oro när Elins pappas släktingar bar iväg med Elin på dopet. Fast jag inte varit i någon sådan situation, kände jag precis i magen hur det skulle ha känts, när jag läste det du skrev. Det är inte konstigt alls, tycker jag, utan ett tydligt tecken på hur utsatt du var när Elin var ny, och att både du och din kropp vet att ansvaret för Elin ligger hos dig, ensam, egentligen.
För mig var det en ny känsla faktiskt. Inte precis van vid att känna så när någon annan har mina barn. Jag liksom brukar lämna över barnen på släkten och familjen för jag har ju dem 24 timmar om dygnet annars, så jag lånar mer än gärna ut dem en stund då och då. Men när det var dem var det stressande, och jag ville ha koll på henne. När Ramona höll henne och matade henne kände jag mig lugn:D När en bekant till Elins pappa höll henne och gick runt med henne blev jag irriterad: "Varför ska hon springa runt med mitt barn!", Elin var ju trött, varför inte bara lägga henne i vagnen så hon fick sova?? För det var liksom DET hon ville ( somnar nästan aldrig i famnen utan blir ledsen i stället tills man lägger henne i sängen elelr vagnen).
Ja ansvaret ligger hos mig helt och hållet. Det insåg jag på dopet. Det slog mig då hårt i skallen, för under hela tiden där brydde han sig inte om sitt barn. Han såg itne till att hon fick mat, bytte inte på henne, höll inte henne ( jo ungefär en minut till ett foto eller två....), pratade inte med henne osv. Hade inte jag tänkt på mat och ren blöja så hade han inte fått nåt av det. Det är egentligen helt sjukt! Hur kan han ha mage och kräva växelvis boende när han inte ens bryr sig om sitt barn på dopet i två timmar?? Hur kan han säga att jag är en dålig mamma och att jag inte känner nåt för henne när jag till och med har fotobevis på att jag älskar henne ( nåja, jag ljuger för mina vänner på msn, och spelar att jag mår dåligt för att folk ska tycka synd om mig, så jag antar att fotona är fejkade av samma anledning då:angel: )?? Hur kan han ens ha mage( ha ha:D) at kräva sin rätt till sitt barn, när han inte ser till att ge sitt barn det som han är skyldig henne? Det han är skyldig henne är att ta hand om henne, älska henne, visa henne intresse osv. Dessutom kunde han ju tex ge henne julklapp, doppresent och börja köpa saker till henne istället för att bara FÅ en massa....

Jag tror dock nu som ramonarunds tror, att Elins farmor är bra. Och jag tror att utan sin sons närvaro, bestämmer hon mindre över dig och Elin också. Jag tror ärligt att det vore bra för er alla om du kunde slappna av lite, och verkligen ge henne en ärlig chans att visa vad hon går för. Jag tror inte att hon vill komma på "kritisk inspektionsrunda" till ditt hem, utan att hon ärligt vill vara en god farmor - kanske rentav extra mycket så, då hon ju tydligt och klart känner till sin sons allvarliga brister, och har tydligt erkänt detta för dig.
Nån kritisk inspektionsrunda kanske hon inte vill komma på, dock har hon och jag olika syn på livet, olika förutsättningar och erfarenheter. Det är viktigt för henne att ha sängkappa på sängen, matchande gardiner, som för allt i världen inte hänger snett, man ska diska direkt efter maten och päls från vovvar ska inte finnas nånstans. Hundarna ska inte få vara i möblerna och hon använder sådan där underlägg till muggar och glas. Jag lever. I en säng sover man, bäddar den väääldigt sällan ( renbäddar ofta dock) och struntar i det här med sängkappa. Det är ju bara ännu nåt man ska komma i håg att tvätta. Hundarna får vara i mina möbler, därför är min fina hörnsoffa i skinn alldeles repig och ful nu, köpt begagnad för 4000 kr för 1,5 år sedan.... Hade hon vetat det hade hon fått hjärnblödning och dött omedelbums!!!!:eek: Jag har inget emot att hundarna har brottning bakom mig så stolen får sina törner, men jag protesterade liiite när de rullade bort hela stolen med mig på. Det blev lite svårt att skriva:D Päls jagar jag dock heeeela tiden med dammsugaren! Och diska gör jag EN gång om dagen, inte femtielva, hur skulle min brunn må då! Gardiner.... alltså, jag måste köpa nya gardiner!!! Mamma skrattade så hon fick hostattack när hon kom hit efter att jag tvättat mina gardiner och hängt upp dem igen. Strykjärn HAR jag, men.... ( fick det i present 2002 och första och enda gång det använts var till Sonnys kläder han fick på sig till begravningen, 2005). Ja, som sagt, vi lever inte i samma värld!:o
Men känns det svårt, så ta ett litet steg i taget. Det är viktigt nu, tror jag, för dig, att du känner att du har kontrollen över din familj. Jag tror till och med att det skulle vara möjligt för dig att beskriva det för Elins farmor, och att hon förstår. Hon har ju barn själv, och är ju tydligen allmänt barnkär.
Ja, jag vill ha kontroll över min familj. Just nu är jag mycket känslig när det gäller min lilla familj. Den är MIN och ingen får röra den och försöka bestämma.

Samma sak gäller det där med kontaktfamilj. Ta det lite lugnt, tänk på det, fundera på om det finns någon möjlig sådan familj i din omgivning och släkt, men ta inga radikala beslut om du känner att din stabilitet i din familj hotas. Den är nog ännu lite bräcklig, den där stabiliteten, är jag rädd. Men en kontaktfamilj är ingen dömande instans! Om ungarna gör dumma saker hos dem, är det deras sak att lösa problemet. Inte att säga åt dig att se till att leverera mer väluppfostrade barn nästa gång. Om jag varit kontaktfamilj, hade jag sett det som ett sätt att avlasta mamman, få lite barn i mitt liv, och en möjlighet att ha lite extrakul, just för att det är sällan och man orkar. Lite "söndagspappa" i positiv mening, helt enkelt, lek i parken och kafébesök, ungefär.

Jag håller med om att prästen borde se till att komma ihåg dopbarnens namn! Dopet handlar ju mycket om att SE BARNET som en egen individ och en egen församlingsmedlem, och att så att säga presentera det för Gud och församlingen (även om vi mer ser det som en tradition, så är väl prästen kristen får man förmoda).
Ja att inte komma i håg namnen tyckte jag var illa. Det kändes lite som om han itne respekterade att jag ville ha flera namn än vad många vanligtvis har.

Satsa inte på hat mot Elins pappa, tycker jag. Inga så starkt destruktiva känslor är bra i längden. Och det blir märkligt för Elin på sikt också. Försök hitta en lugn nästan likgiltighet, där du kan visa de bra sidorna av honom för Elin och en nykter kritik av de dåliga, när hon blir stor nog. Det är den linje jag jobbar på när det gäller min son och hans också något bristfälliga pappa, och det fungerar. Jag ser att min son kan ta del av det han vill ha av sin pappa, och resten är pappans brister, och de får andra vuxna i hans liv kompensera för på olika sätt. Min man särskilt, men även ungens farmor och farfar.
Nej jag är glad för att jag inte hatar honom. Vet att jag ibland kan utbrista att jag gör just det, hatar, men så är det inte. jag tyckler då och då rejält illa om honom men hatar är inte något som jag har lätt för att göra.

Men jag förstår att det kan vara svårt att visa en nykter syn på en person man itne gillar och som gör så mycket fel.

Kort och hårt: Jag tror att Elins pappa gör så där, dels för att han saknar kompetens på det där sättet vi skrivit om tidigare. Dels för att han (medvetet eller omedvetet eller båda) vill jiddra med dig. Dels för att han inte älskar sin dotter som en riktig förälder. Dessutom: även om han verkligen känner starkt för Elin, så tror jag att han inte fattar vilken sorts praktiska konsekvenser kärlek måste ha! Det är inte så enkelt att man bara känner kärlek, men inte så att säga agerar, lever ut, kärlek. Minst lika mycket handlar det ju om saker man GÖR, inte bara känner.

Jag har ingen aning om vad man kan göra åt det. Inget, är min gissning.

Jag ser inte ner på Elins pappa, men jag tycker att det känns lite lättare att hantera honom just nu. Tror det beror på allt som skrivits i den här tråden bl.a.

Jag vill inte fördöma eller kritisera, men varför i hela fridens namn har du tagit på dig TRE hundar, varav en tydligen bara är valp, i din situation? Är valpen nyare än bebisen dessutom?

Ärligt talat, den stressen du lever i är inte bra för dig. Och i och med det, så är det inte bra för dina barn. Ärligt talat och helt krasst så tycker jag att du ska göra dig av med en, två eller alla dina hundar. Och absolut vänta med att skaffa ny/fler tills du kommit på fötter igen och har en mer balanserad livssituation.

Jag vill inte fördöma eller kritisera, men varför i hela fridens namn har du tagit på dig TRE hundar, varav en tydligen bara är valp, i din situation? Är valpen nyare än bebisen dessutom?

Ärligt talat, den stressen du lever i är inte bra för dig. Och i och med det, så är det inte bra för dina barn. Ärligt talat och helt krasst så tycker jag att du ska göra dig av med en, två eller alla dina hundar. Och absolut vänta med att skaffa ny/fler tills du kommit på fötter igen och har en mer balanserad livssituation.

Valpen är strax över 5 månader och henne fick jag.
Nadya är 2 år och Enya 7. Enya har problem med sina höfter och kan inte gå i trappor. Den dagen jag flyttar fårinte hon följa med utan jag väljer att avliva henne. Jag vet inte om hon har ont nu, när hon inte får gå i trappor, men blir det minsta lilla värre så avlivar jag henne. Med andra ord, jag har inte min älskade hund så länge till. Nadya som är två år har lindrig epilepsi. Hur länge lever en sådan hund vet man ju inte.

Trots tre hundar så fungerar det bra, mycket mycket bättre än vad jag sett hos flera andra med många hundar.

Den stressen jag lever i är på grund av Elins pappa och inte mina hundar. Jag skulle inte kunna leva utan mina hundar, och visst, det stressar mig att Enya inte mår bra. DET ger mig ångest, för jag har haft henne sedan hon var 8 veckor gammal, och hon har "överlevt" min man och nu Elins pappa. Nadya är en present från min man och en hund som faktiskt har blivit väldigt vuxen och duktig! Inte skulle jag göra mig av med en hund som min döda man valt ut och namngivit, och var överlycklig över att ha hittat den perfekt presenten åt mig på min 25 års dag. Ayla, valpen, skulel jag egentligen inte ha nej, och hade jag inte fått henne så hade hon inte funnits här, men jag kunde inte säga nej när hon var en present och då hon redan fanns i mitt hem.... Planerat från hans sida kanske.

Oavsett om jag har 1 hund eller 10 så är här lerigt! Jag har haft bara en hund här där jag bor nu och skillnaden var inte sååå stor, dock är det störigt när man inte får ha blommorna ifred, men jag tror dock på att det är en övergånsgålder. Valpen är dessutom nästan helt rumsren, olyckor händer, men det är inte ofta faktiskt.
Jag kan skryta med att Enya aldrig bitit sönder något, utom sina egna leksaker. Jag kan skryta med att Nadya endast har bitit av en sladd, förutom öronen på sina leksaker och Ayla, tja, hon gillar blommor, men har inte rört något annat.

Jag VET att jag gnäller över leran och blommorna och säkert annat med, men visst upplever jag att det är skitjobbigt, men utan dem vill jag inte vara. Och av någon mycket märklig anledning så mår jag betydligt bättre nu än när jag vari hop med Elins pappa ( och hade samma antal hundar).

Och nej, antalet gånger jag dammsugar på en dag har inte ökat med antalet hundar. Även med en hund dammsög jag ofta och tvättade golv lika ofta. Bor man i ett lerhål så gör man......

Jag förstår din reaktion. Dock, respektera att jag inte tänker göra mig av med mina hundar. Inte en eller två och absolut inte alla. Jag är uppvuxen med många hundar och de är en viktig del av mitt liv. Går det att få ett bra liv MED mina hundar så kör jag på den linjen. Dock är jag inte så korkad att jag behåller djuren till varje pris. Hästen är utlånad och hönsen sålda. Katterna är nerminskade till tre. Så förutom hundarna har jag två sköldpaddor och en ekorre och en hamster. Inget som direkt stressar mig.

Och i morse upptäckte jag att jag inte behöver torka tassar just nu:banana:

Självklart respekterar jag ditt val. Tycker bara att du har tagit på dig lite väl mycket på en gång. Visste inte att du hade alla de andra djuren med... Men man gör sina egna val och får stå för dem själv. :)

Självklart respekterar jag ditt val. Tycker bara att du har tagit på dig lite väl mycket på en gång. Visste inte att du hade alla de andra djuren med... Men man gör sina egna val och får stå för dem själv. :)

Jag står för mina val. Men jobbigt är det ju egentligen inte nu ( förutom när en hunjdäkel har varit jobbig mot mig förståss:D), det var betydligt värre förra vintern då jag tog hand om två hästar också..... DET var inte kul, för den ena hästen var min bara. Men nu har hon fått ett bra hem hos en tjej som dyrkar min lilla häst. Mitt liv var jobbigare när jag hade pojkvän då djuren inte funkade ihop med honom riktigt. Du vet, olika syn på uppfostran helt enkelt.

Nu börjar mitt liv ju att lösa sig!

Nu börjar mitt liv ju att lösa sig!

Underbart att läsa, blir nästan tårögd här, har följt tråden från början men sedan inte haft något riktigt relevant att skriva.

Tycker du är jättestark och beundransvärd :bow:

Nu är det en jättefin känsla i dina inlägg i den här tråden, tycker jag!

Vad gäller att älska, att känna att man gör det, att säga det och att handla därefter, så är jag övertygad om att det är en av dina starkaste sidor.

Elins pappa, däremot... jag håller med om att man skulle tänka sig att även om han inte förmår visa kärlek och respekt för sin kvinna/flickvän, så hade man trott att han skulle klara av det gentemot en bebis. Det är ju så mycket enklare, också, på många sätt, att tycka om barn (och djur) än vuxna människor. Barn och djur är ju gulliga på ett annat vis, och allt det där. Men han fixar det inte. Det du skriver visar ju det. Kanske känner han det han tror är kärlek för Elin, men helt äkta känns det ju inte för dig och mig, när han inte visar praktiskt och ekonomiskt ansvar. Bara en känsla liksom, i tomma luften, inga handlingar kopplade till den. Då är det ju inte så mycket att ha. Som om någon sa sig vara en hjälpsam person, och sen bara satt när man verkligen behövde lite hjälp.

Tufft jobbat med underhållsbidraget! Skicka Elins pappa till mig om han bråkar, så ska jag säga honom ett sanningens ord! Tror att jag kan samla ihop rätt många bukisar till att hjälpa mig med det om det kniper!

Jag förstår att du blir trött och irriterad. Det har varit en mörk djävla regnvinter, rent ut sagt, och med hundar och små barn i den skånska leran kan jag gott tänka mig hur det blir. Det betyder inte att du är slarvig! Här i huset är det jag som drar in mest smuts, eftersom jag går i den satans leran ute på landet med hästen. De andra i familjen promenerar så civliserat på gatorna, så.

Hur mycket tar din mamma pojkarna? Kanske kan hon avlasta dig lite extra de närmaste veckorna så du får lite vila efter allt du varit tvungen att gå igenom?

För du har gått igenom mer än de flesta behöver, på kort tid. Du förtjänar att vara lite snäll mot dig själv, och du förtjänar hjälp, bara det finns någon du kan lita på som kan ge dig den. Och ge dig den hjälp du just behöver.

Din känsla av att vilja ha kontroll över din familj, tror jag är en bra känsla. Du har varit hotad, och det i en livsfas då man normalt är mycket känslig även om allt bara är frid och fröjd - nämligen de första veckorna efter en förlossning. Inte konstigt om det var obehagligt när personer som hör ihop med Elins pappa gick iväg med Elin på dopet, men helt okej när Ramona hade henne. Ramona har väl inte hotat dig och Elin, heller! Det ser mysigt ut på bilden också, med henne och Elin.

Jag tror att Elins farmor tar det med fattning att det blir lera och hårigt hos dig. Hon förstår nog att hundarna är ett stöd och sällskap för dig. Min erfarenhet av de där som städar och har så perfekt överallt är att de förstår att alla inte är som de, och att det är som det är med det. På sin höjd tänker hon att hon är glad att hon inte har tre stora hundar som smutsar ner, men det kan du ju låta henne tänka. Och du, jag vet inte ens vad sängkappa är! :rofl: Jag ska surfa på det ordet sen, tänkte jag. Det är viktigare att vara kärleksfull och gästfri, än att polera hela tiden. Just att du ansvarar för hennes barnbarn, när hennes son inte gör det, skulle jag gissa gör henne ganska generös i sin syn på dig och ditt hem.

Senast ändrad:

Just att du ansvarar för hennes barnbarn, när hennes son inte gör det, skulle jag gissa gör henne ganska generös i sin syn på dig och ditt hem.
:bow: :bow: :bow:
Åh, vilken bra vinkling jag inte ens tänk på tidigare! Det stämmer säkert jättebra.

Jag måste bara få visa min bebis!!!!!:love: Ha överseende med mig:angel:

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWChDm-DOEEK6hurQTPquC7rF1NOwZeyINk6KRqVixRGnKJldkWcll4PNlOZPGqC5a2fgK5IbNLmuDgEaCBAJbIo
Nyfödd precis!

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWASsmZPUdTCMiCfXSnHS2tQpr371ObAp6T0NKxriWTn1gwmYtx7cYlpMbZtQ0W2xSsVU3lqibAB0JNvcnxaDV7E

I pappas famn.

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWEWEx54iG-F4kc299zWvQ2SzEpa9KvfNTcqtqTXEEAcD0Zwoxw3BAt3smk3pf1mVdYPT3jAlDw6j6jV2_OCnOAWVZChfl-A3EA

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWI5lyWMBUvNANAURtcPtrY5rbxuzlcI3VKg4WUNml9qoEDe18l6s6rIMB8FCsXadh3tGyyGHgyO-U7bJHeJ08FM

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWGfnuT35XrqUdYZHgTz27-MC6DoUthmymAVQy2Z1yh9tewGHcUpLPMLmLRN6gh_uwB5jwYIQhAmFXU4ghF68aQ4
Redo för att åka mormors bil!

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWK-3XX-Wx-9o4YjBuYdPxqiJ3XcpvJLLKtTDzEhqfM6X7iiIMXk1VXRzXTSZQJdTWGfb5Rpd6i389seNaatyQ4s
Dags att sova en stund!

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWMUjtLBr5dkhHE_CVRK14xcoBZDmV04LVGH224BsinPjk_6VSqk9udcJ8N-NP9WD5Ck13pIWq3k7NjdQMZxxbic
Alldeles nybadad och fin!

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWGjEN6fM6_lXxHbRrXUuqDfvF5cUyBxkjBs-cRM24eFcfMIjJPBTO6cANHs47fodIx1Fr1HDkzRFhgcqqkLV4hs
Det var väl fasligt vilken tid det tar med maten!!! Jag vill ha mat NUUUU!!

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWEdl5yI9pO3LqI2WljMpCrFZ96VD1BQ-a8ihFMaqgrzILkm5kVLmr8txD-mnYUOm18Aq1UfRIettZsgLDduK76Y
Så här ser min Elin ut i dag!:love:

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWFJyEyxKrpqAw5pT57_8nnvIDeXJ5JIgjE61d_-DtJTFtm9rI4IsXygvFzjJ75wm_b1COV45Zk45KrVMOgb6Aqg
Och så här:D

http://tkfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWI7-jyY1uHbCYOs6oPWOOAWUBMna8O9xHUI0z5B27E9Lzt6LIYmC8z-OPHjdKRb9pH8K1aUMuskMVKRC9oLDi2qC7DAlMioBdg
Så här såg hon också ut i dag.

Men ge hit!!:love: :love: :love:
Hon är så söt!! :)

Tänk att det finns människor som är elaka mot bebisar...det är helt obegripligt. :mad: :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 111
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 421
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 020
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka