Enya
Trådstartare
Sv: Får jag skicka farmor till månen???
Jag hoppas verkligen att jag är till deras hjälp när de behöver någon att luta sig mot oavsett anledning. Jag är inte bra på att ge råd men lyssnar desto mer- och vill kunna komma med bra svar. Jag vet bara många gånger inte vad jag ska säga!Tänkte lite till...
Jag förstår att det är svårt. Men du klarar det bättre och bättre, så vitt jag kan se.
Ja vissa dagar går det rätt bra, andra dagar så saknar jag honom så det gör ont och bara önskar att det häör inte hade hänt.
Och tillsammans med hans fortfarande något hotfulla ton (vad var det där om advokat, tex?), så är det inte konstigt att du skärrar upp dig och blir orolig. Man krymper att känna sig skuldbelastad och hotad, det är bara så. Man är inte dålig som krymper, det är den som skuldbelastar och hotar som gör fel.
Jag vet att det är han som gör fel som behandlar mig så, men samtidigt så blir jag enormt påverkad av saker han säger ändå. Jag tar åt mig även om jag inte borde. Minns en gång när några i min klass var jätteelak mot läraren vi hade och så kom en annan lärare och skällde ut oss alldeles- och JAG skämdes som en hund trots att jag var HELT oskyldig.
Strategin att prata med andra om sina problem är ju ganska beprövad. Det är bra, helt enkelt. Och om du ser att det direkt hjälper, så är det jättebra att du har vänner som finns när du behöver dem. Det skyddsnätet (och den trevligheten, samtidigt) har du själv byggt upp, Enya. Låt ingen ta det ifrån dig.
Har jag byggt upp det skyddsnätet eller är det de som har hittat mig?
Det är också bra, tror jag, att prata om de här sakerna med vännerna just för att de ju inte har ditt känslomässiga trassel i relation till Elins pappa. Det gör, tror jag, att deras bedömningar av situationen är mer realistiska, än vad dina är när du dessutom stressar upp dig.
Jag får många bra råd från dem, de har ju inte, som du ju säger, det där känslomässiga bandet till honom. De kommer med vettiga förslag och jag gör en hel del som de tycker. Dock gör jag ibland rakt tvärtemot, för ibland.....det är så svårt att låta bli att gå på det han säger och gör för att få mig dit han vill.
Så håll fast vid dina vänner, jag är helt helt säker på att du stöttar och hjälper dem när de behöver det. Och just nu är din livssituation faktiskt svårare än vad de flesta någonsin behöver råka ut för. Och det har varit så ett tag nu, sedan du blev änka, i alla fall.