Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Tänkte lite till...;)

Jag förstår att det är svårt. Men du klarar det bättre och bättre, så vitt jag kan se.
Ja vissa dagar går det rätt bra, andra dagar så saknar jag honom så det gör ont och bara önskar att det häör inte hade hänt.

Och tillsammans med hans fortfarande något hotfulla ton (vad var det där om advokat, tex?), så är det inte konstigt att du skärrar upp dig och blir orolig. Man krymper att känna sig skuldbelastad och hotad, det är bara så. Man är inte dålig som krymper, det är den som skuldbelastar och hotar som gör fel.
Jag vet att det är han som gör fel som behandlar mig så, men samtidigt så blir jag enormt påverkad av saker han säger ändå. Jag tar åt mig även om jag inte borde. Minns en gång när några i min klass var jätteelak mot läraren vi hade och så kom en annan lärare och skällde ut oss alldeles- och JAG skämdes som en hund trots att jag var HELT oskyldig.:crazy:

Strategin att prata med andra om sina problem är ju ganska beprövad. Det är bra, helt enkelt. Och om du ser att det direkt hjälper, så är det jättebra att du har vänner som finns när du behöver dem. Det skyddsnätet (och den trevligheten, samtidigt) har du själv byggt upp, Enya. Låt ingen ta det ifrån dig.
Har jag byggt upp det skyddsnätet eller är det de som har hittat mig?

Det är också bra, tror jag, att prata om de här sakerna med vännerna just för att de ju inte har ditt känslomässiga trassel i relation till Elins pappa. Det gör, tror jag, att deras bedömningar av situationen är mer realistiska, än vad dina är när du dessutom stressar upp dig.
Jag får många bra råd från dem, de har ju inte, som du ju säger, det där känslomässiga bandet till honom. De kommer med vettiga förslag och jag gör en hel del som de tycker. Dock gör jag ibland rakt tvärtemot, för ibland.....det är så svårt att låta bli att gå på det han säger och gör för att få mig dit han vill.

Så håll fast vid dina vänner, jag är helt helt säker på att du stöttar och hjälper dem när de behöver det. Och just nu är din livssituation faktiskt svårare än vad de flesta någonsin behöver råka ut för. Och det har varit så ett tag nu, sedan du blev änka, i alla fall.
Jag hoppas verkligen att jag är till deras hjälp när de behöver någon att luta sig mot oavsett anledning. Jag är inte bra på att ge råd men lyssnar desto mer- och vill kunna komma med bra svar. Jag vet bara många gånger inte vad jag ska säga!:crazy:

Nu kom jag på vad det var som gjorde mig så djävla förbannad, så att jag insåg att adet var bättre att jag raderade inlägget.
Det var det där djävla yrandet om att "nån måste vara den som har makten i ett förhållande"
Ett förhålalnde är ett partnerskap på lika villkor.

Visst är det så! Men jag är en person som lätt hamnar i sk underläge mot andra, och han är en person som så gärna vill vara den som bestämmer. Och när jag bestämmer så visar han på olika sätt att jag inte ska bestämma över honom. När jag en gång sa at han skulle komma till mig för han hade inte varit där på länge och jag saknade honom ( det hela sades med ett smil och med glimten i ögat) så sa hans korkade bror att " hon kör ju bara med dig" och så visade då han ( Elins pappa) att jag inte bestämde, genom att säga atthan minsann inte hade tid med mig. Frågan är hur det hade varit om vi blivit tillsammans NU? Jag tror att jag hade fräst lite, för jag känner mig säkrare på mig själv nu.

Frågan är hur det hade varit om vi blivit tillsammans NU?
Ärligt talat Enya... Med dina öppnade ögon och din nyfunna styrka, så tror jag inte att du hade blivit tillsammans med honom alls... För du hade genomskådat honom INNAN du hamnat där! :D

Ärligt talat Enya... Med dina öppnade ögon och din nyfunna styrka, så tror jag inte att du hade blivit tillsammans med honom alls... För du hade genomskådat honom INNAN du hamnat där! :D

Tror du det? Ibland känner jag mig dock osäker på det för jag vill ju fortfarande ha ett liv med honom... elelr med den han borde vara och den han har visat mig några gånger. Men samtidigt VET jag att han kan inte vara den han borde vara hela tiden och den som får betala priset för att han beter sig illa är ju jag ( och barnen) och priset tycker jag är dyrt för en man som honom.

Vad gäller nätverket av vänner, så är det så klart en ömsesidig historia. Ni har ju hittat varandra, och blivit varandras skyddsnät. Men det är ju inte så att du inte spelar någon roll i det. Hade de inte haft utbyte av att vara med dig, hade du ju inte kunnat bygga ett nätverk av dem, så att säga.

Åh, så många intressanta saker du skriver i ditt långa inlägg!

Hi hi, jag såg att jag undrat om han tar hand om Enya, men jag såg det försent för att ändra!

Det är ju svårare att bli helt fri från varandra och att släppa varandra när man har barn ihop. Hade ni inte haft Elin (jag menar absolut inte att Elin är en olycka, barn är lyckor, inte olyckor, bara att barn gör separationer svårare) hade ni ju inte behövt ha kontakt. Du hade kunnat skita helt i honom. Och jag tror som Ameo. Nya starka Enya hade inte fallit för den mannen - trots hans fina sidor som du sett. Alla har väl någon fin sida, inte faller man för alla för det. Och jag tror inte att den mannen fallit för dig nu. Jag tycker att allt du skriver att han säger om din nya bestämdhet, tyder på det.

Jag tycker att det låter väldigt intressant och lite lovande med Elins farmor. För mig var det så att när min son inte ville bo hos sin pappa mer, så såg sonens farmor och jag till att vara goda vänner. Jag har sagt allt negativt jag tänker om hennes son, min sons far, till henne, därför att hon frågade varför min son inte vill gå dit. Hon har inte direkt hållit med mig, men hon accepterar att min bild av läget är min, och hon älskar sitt barnbarn. Ett tag hade hon och farfadern sonen varje natt på måndagar, för jag jobbade så sent då. Sonen ville det hellre än att vara hos pappan.

Jag har varit mån om att förbli vän med farmor och farfar, just för deras och sonens skull. Och det har i sin tur gett mig lite barnvaktshjälp och även lite ekonomisk hjälp. Det har hänt att de gett sonen en cykel, tex.

Kanske kan du vara något slags vän (jag menar inte kompis, men inte heller osams) med Elins farmor? Det är ju inte nödvändigt att hon håller med dig som tex jag gör, om Elins pappas olika brister. Far- och morföräldrar är ju ofta väldigt förtjusta i sina barnbarn. Hon får givetvis inte ta över Elin, men en barnvakt är ju alltid bra att ha. När min son var hos sina farföräldrar, var hans pappa oftast inte där.

Jag tänker en del på att det är jobbigt för dig. I en del kommuner kan man få en kontaktfamilj, som har barnen tex var tredje helg. Jag vet inte om du tycker det verkar bra, men jag vet att man inte behöver vara en krisfamilj med droger och katastrofer för detta, utan det räcker med att det bara finns en förälder och att denna behöver lite avlastning. Detta gäller väl främst pojkarna, Elin är väl för liten så länge. Min familj funderar på att bli kontaktfamilj (vi hade ett fosterbarn ett tag, men hon är vuxen nu), men det skulle bli alldeles för långa resor för dina pojkar. Jag är annars mycket road av småbarn.

Så mysigt att Eric tycker om Elin och tar ansvar för henne! Jag glömmer hela tiden, men visst är det han som är äldst? Finns bara pengarna, skulle jag gärna låtit honom välja och köpa lite kläder, om jag var du.

men när han håller henne så känns det som om han har ett "avstånd" till henne.

Det där kan jag se framför mig! Jag vet precis hur det ser ut. Inte så tilltalande, faktiskt. Det avståndet du beskriver, motsvarar nog rätt väl hans känslomässiga kapacitet. Vi får se hur det går. Försvinner han helt ur ert liv, kan kanske farmor ändå finnas kvar?

Hur var det med pappans syster, en stolt (?) faster, skulle hon kunna vara en barnvakt eller i alla fall släktkontakt för Elin på sikt? Min tränare, tex, är en kvinna utan egna barn som ofta har sina syskonbarn hos sig. Kul för alla - och säkert jättekul att ha en faster som har ett stall.

För det känns ju lite som om den biologiska pappan ( eller mamman) får fler chanser av barnen, att barnen älskar dem oavsett Nästan.

Det har du rätt i! Det har min man och jag pratat om. Tex häromdagen var jag trött, irriterad och snuvig och stod och snöt mig och tvättade mig efter stallet. Hungrig tonårsson tjatade om middagen hela tiden. Till sist SKREK jag att jag ville vara ifred. Tre minuter senare var allt frid och fröjd. Hade min man gjort så mot sonen, hade det lett till att sonen frusit ut honom vid minsta irritation i flera veckor framåt. Det är faktiskt orättvist.

Tove Jansons Vem ska trösta knyttet, är underbar! Vackra bilder. Stämningsfull berättelse med mycket känslor i, och lyckligt slut. Jag brukar ofta ge den i dopgåva till kusiners barn, och liknande, faktiskt. Får jag ge den i gåva till Elin? (Det är inte för dyrt.) Den är en fin dopgåva, tycker jag, för den passar egentligen alla åldrar. Inte just bebisar, kanske, men från det att barn vill höra sagor, passar den egentligen hela livet sen, så fin är den. Det är samma författare som skrivit om Mumintrollen, och en del av alla de figurerna är med i sagan.

Vad gäller nätverket av vänner, så är det så klart en ömsesidig historia. Ni har ju hittat varandra, och blivit varandras skyddsnät. Men det är ju inte så att du inte spelar någon roll i det. Hade de inte haft utbyte av att vara med dig, hade du ju inte kunnat bygga ett nätverk av dem, så att säga.

Ibland funderar jag på HUR jag fick mina vänner egentligen. Det är ju pga Sonnys död som jag fick i alal fall alla utom en. Ramona lärde jag känna redan tidigare:) Tyvärr känns det som om jag håller på att tappa två av mina vänner....

Åh, så många intressanta saker du skriver i ditt långa inlägg!

Hi hi, jag såg att jag undrat om han tar hand om Enya, men jag såg det försent för att ändra!

Det är ju svårare att bli helt fri från varandra och att släppa varandra när man har barn ihop. Hade ni inte haft Elin (jag menar absolut inte att Elin är en olycka, barn är lyckor, inte olyckor, bara att barn gör separationer svårare) hade ni ju inte behövt ha kontakt. Du hade kunnat skita helt i honom. Och jag tror som Ameo. Nya starka Enya hade inte fallit för den mannen - trots hans fina sidor som du sett. Alla har väl någon fin sida, inte faller man för alla för det. Och jag tror inte att den mannen fallit för dig nu. Jag tycker att allt du skriver att han säger om din nya bestämdhet, tyder på det.
Nej vi hade nog inte haft kontakt om Elin inte funnits, samtidigt känns det lite som om han faktiskt tycker att det är bra att vi har kontakt, han är inte beredd att klippa banden mellan oss, tvärtom, men det skulel han aldrig erkänna helt ( även m han erkände i förrgår att han faktiskt har känslor för mig). Jag ska erkänna att jag nog inte heller är redo för det. Jag vill ha honom i mitt liv, men inte som maktutövande pojkvän utan som en vän att prata med. Och det är med största säkerhet mina känslor för honom som gör att jag vill det.
Jag vet itne om jag hade fallit för honom egentligen. Jag kände mig rätt stark när vi träffades ju. Eller var jag inte det?

Jag tycker att det låter väldigt intressant och lite lovande med Elins farmor. För mig var det så att när min son inte ville bo hos sin pappa mer, så såg sonens farmor och jag till att vara goda vänner. Jag har sagt allt negativt jag tänker om hennes son, min sons far, till henne, därför att hon frågade varför min son inte vill gå dit. Hon har inte direkt hållit med mig, men hon accepterar att min bild av läget är min, och hon älskar sitt barnbarn. Ett tag hade hon och farfadern sonen varje natt på måndagar, för jag jobbade så sent då. Sonen ville det hellre än att vara hos pappan.
Ja jag har tidigare funderat på just det, att försöka ha någon kontakt med Elins farmor och strunta i Elins pappa. Och i om att vi bestämde hur vi ska göra med dopet så känns det lite lovande faktiskt.
Hon ska få mitt telefonnummer och mail, ev. kommer jag att lägga till henne på MSN så kanske vi kan ha en bättre kontakt så också. Men en sak i taget känner jag, jag orkar itne allt just nu. Nu är det dopet som ska överlevas....( stollan kommer och det får hon inte av Elins pappa... så gissa vad sur HAN kommer att bli, frågan är om han itne är för feg för att säga nåt där utan väntar tills vi är ensamma. Självklart är jag lite nervös för det! Gillar inte bråk, samtidigt som det känns lite som om jag inte orkar bry mig, dubbla känslor med andra ord).

Jag har varit mån om att förbli vän med farmor och farfar, just för deras och sonens skull. Och det har i sin tur gett mig lite barnvaktshjälp och även lite ekonomisk hjälp. Det har hänt att de gett sonen en cykel, tex.
Elins farmor har gett hennes pappa kläder till Elin och skulle nog hjälpa honom lite mer. Så jag tror nog att det kan vara bra att ha henne på sin sida, barnvakt har hon varit åt oss en gång och vill nog gärna vara det igen:D

Kanske kan du vara något slags vän (jag menar inte kompis, men inte heller osams) med Elins farmor? Det är ju inte nödvändigt att hon håller med dig som tex jag gör, om Elins pappas olika brister. Far- och morföräldrar är ju ofta väldigt förtjusta i sina barnbarn. Hon får givetvis inte ta över Elin, men en barnvakt är ju alltid bra att ha. När min son var hos sina farföräldrar, var hans pappa oftast inte där.
Hon verkar veta om en hel del om sin sons brister här faktiskt. Önskar att jag kunnat spela in allt hon sa och låtit dig höra... Det var inga positiva ord om honom och jag uppfattad det som om hon var irriterad på honom. Hon berättade bla hur aggressiv han varit som barn, tagit sönder leksaker när han itnefick som han ville, satte in båda fötterna i hjulet när hon skjutsade honom på cykel för att han inte fick godis, klättrat i bokhyllor och suttit i fönster på andra våningen och varit allmänt vild och trotsig. Mycket jobbigare än sina syskon sa hon. Hade svårt för att varva ner och fick itne titta på skräckfiler för han klarade inte av sånt, alltså rätt högt upp i åldern. Hon beskrev honom hur han är nu också; ljuger, struntar i saker, är dålig p åatt städa och hålla ordning, tar inte ansvar, bryr sig inte osv osv Vad jag minns sa hon inget positivt om honom.

Jag tänker en del på att det är jobbigt för dig. I en del kommuner kan man få en kontaktfamilj, som har barnen tex var tredje helg. Jag vet inte om du tycker det verkar bra, men jag vet att man inte behöver vara en krisfamilj med droger och katastrofer för detta, utan det räcker med att det bara finns en förälder och att denna behöver lite avlastning. Detta gäller väl främst pojkarna, Elin är väl för liten så länge. Min familj funderar på att bli kontaktfamilj (vi hade ett fosterbarn ett tag, men hon är vuxen nu), men det skulle bli alldeles för långa resor för dina pojkar. Jag är annars mycket road av småbarn.
Jag vill inte det. Jag fick inte det tidigare när Sonny dog så jag lär inte få det nu heller tyvärr. Och nu vill jag inte, jag har get mig 17 på att klara detta själv för det är JAG som skaffat alla barnen och skaffat en dum pojkvän så det är jag som ska ordna upp det också. Däremot kan jag lämna bort barnen då och då till någon jag känner, men inte vilt främmande människor tyvärr.

Så mysigt att Eric tycker om Elin och tar ansvar för henne! Jag glömmer hela tiden, men visst är det han som är äldst? Finns bara pengarna, skulle jag gärna låtit honom välja och köpa lite kläder, om jag var du.
Eric blev 5 år i början av februari och då äldst:D Isaac är 3,5 år gammal. Jag ska nog fundera på det att låta honom köpa kläder till Elin:D Det lät lite kul och han skulel nog bli glad:D

Det där kan jag se framför mig! Jag vet precis hur det ser ut. Inte så tilltalande, faktiskt. Det avståndet du beskriver, motsvarar nog rätt väl hans känslomässiga kapacitet. Vi får se hur det går. Försvinner han helt ur ert liv, kan kanske farmor ändå finnas kvar?
När han lägger henne mot axeln så är det som en säck hundmat, när han håller henne så är det inte avslappnat och mjukt utan hela hans sätt mot henne beskriver jag som ganska ryckigt och med avstånd. Aven om jag har sett flera gånger att han pratar med henne och gosar med henne. Dock så känns det lite som om han till och med i goset faktiskt markerar att HAN bestämmer, HAN är PAPPA och hon är beroende av honom. Hon är som en docka för honom som han tar på kläder och bär runt på..... Visst, jag har själv svårt föratt släpa rut på barnen hela tiden, har svårt för att goa med barnen och har svårt för att knyta an till dem kan man väl säga, men jag ser verkligen skillnad på vårt sätt med henne ( och med pojkarna). Aven om jag har svårt för att ha barnen tätt på mig så är jag kärleksfull mot dem, medan han har barnen hos sig mycket mer, men utan känslor?:crazy:

Hur var det med pappans syster, en stolt (?) faster, skulle hon kunna vara en barnvakt eller i alla fall släktkontakt för Elin på sikt? Min tränare, tex, är en kvinna utan egna barn som ofta har sina syskonbarn hos sig. Kul för alla - och säkert jättekul att ha en faster som har ett stall.
Ja det skulle hon nog kunna vara men hon har ingen bra kontakt med Elins pappa som det är nu. Det har ingen av hans syskon faktiskt. Så om de ska vara en bra kontakt så får jag nog försöka få dem att förstå att jag inte är den där alien som tänkte ta Elin i från sin far....

Det har du rätt i! Det har min man och jag pratat om. Tex häromdagen var jag trött, irriterad och snuvig och stod och snöt mig och tvättade mig efter stallet. Hungrig tonårsson tjatade om middagen hela tiden. Till sist SKREK jag att jag ville vara ifred. Tre minuter senare var allt frid och fröjd. Hade min man gjort så mot sonen, hade det lett till att sonen frusit ut honom vid minsta irritation i flera veckor framåt. Det är faktiskt orättvist.

Tove Jansons Vem ska trösta knyttet, är underbar! Vackra bilder. Stämningsfull berättelse med mycket känslor i, och lyckligt slut. Jag brukar ofta ge den i dopgåva till kusiners barn, och liknande, faktiskt. Får jag ge den i gåva till Elin? (Det är inte för dyrt.) Den är en fin dopgåva, tycker jag, för den passar egentligen alla åldrar. Inte just bebisar, kanske, men från det att barn vill höra sagor, passar den egentligen hela livet sen, så fin är den. Det är samma författare som skrivit om Mumintrollen, och en del av alla de figurerna är med i sagan.

Du får gärna ge den boken till Elin om du vill! Du behöver inte men du FÅR om du vill:) Det är väldigt snällt av dig och jag blir glad och rörd av att du bryr dig!:love: :o

Nu blir jag full i skratt!!

Hade jag kunnat komma ner i morgon, så hade Elin fått den boken + att jag hade tänkt läsa dikten.....:angel:

Vad underbart att även Petruska tänker på er genom den dikten!

:)

Nu blir jag full i skratt!!

Hade jag kunnat komma ner i morgon, så hade Elin fått den boken + att jag hade tänkt läsa dikten.....:angel:

Vad underbart att även Petruska tänker på er genom den dikten!

:)

Vad är det för dikt?:D

Mimus menar att den boken är i ett slags diktform, eller versform, kan man säga. Men helt lättläst, ingen krångelpoesi alls!

Mimus: två själar om samma tanke, vi har garanterat tänkt exakt likadant om den boken! Den är så fin. Men om jag ger den, kan du ge Hur gick det sen? eller vad den heter. Du vet "Ifrån mjölkbutiken klockan fem, ett litet mumintroll gick hem..." :idea: Plöstsligt känner jag mig som rena syrran till dig för att vi tänkt på samma bok!

Enya: PM:a gärna din adress till mig, så får Elin boken i försenad dopgåva.

Lycka till med dopet, mer seriöst svar kommer när jag har tänkt. Ja, du vet.;)

Jag vill inte det. Jag fick inte det tidigare när Sonny dog så jag lär inte få det nu heller tyvärr. Och nu vill jag inte, jag har get mig 17 på att klara detta själv för det är JAG som skaffat alla barnen och skaffat en dum pojkvän så det är jag som ska ordna upp det också. Däremot kan jag lämna bort barnen då och då till någon jag känner, men inte vilt främmande människor tyvärr
Fast det behöver inte nödvändigtvis vara vilt främmande människor. Det kan vara någon du känner, fast du får hjälp från kommunen att betala dem.
Spela inte syster duktig nu, så att du bränner ut dig. Det är ingen barnlek att vara ensamstående med tre barn och man behöver faktiskt ha lite tid för sig själv också! För att hämta andan och ladda batterierna! Man är ingen dålig mamma för att man ber om hjälp! Man är snarare en omtänksam mamma när man tänker på att ta hand om sig själv också, för mår man bra själv så är man en bättre mamma!

Min man har "bara" jobbat på annan ort sen vi träffades 1999, han har varit hemma bara på helgerna, alternativt "korta nätter" (=sen kväll-tidig morgon) nästan hela tiden sen vi fick barn, så min situation har varit lik din i någon mån, men inte alls lika extrem...
Försök igen att få hjälp! Och TA EMOT hjälpen om du får den!!!

Jag vill inte det. Jag fick inte det tidigare när Sonny dog så jag lär inte få det nu heller tyvärr. Och nu vill jag inte, jag har get mig 17 på att klara detta själv för det är JAG som skaffat alla barnen och skaffat en dum pojkvän så det är jag som ska ordna upp det också. Däremot kan jag lämna bort barnen då och då till någon jag känner, men inte vilt främmande människor tyvärr.
Men skärp dej för fan!! Alla människor gör misstag ibland och även om de inte gör misstag händer saker de inte hade planerat. Visst är det du som har skaffat barnen, men det var inte du som tog livet av Sonny....det var heller inte ditt fel att kondomen sprack och resulterade i Elin. Det är ditt ansvar som förälder att se till att barnen mår så bra de bara kan och det innebär även att se efter deras mamma så bra du bara kan. Alla människor behöver lite extra hjälp ibland och man ska inte ha mindervärdeskomplex för det. Du är stark och du kommer att klara att ta hand om barnen utan hjälp, men hade det inte varit skönt att vara "barnledig" lite då och då??

Jag vet att soc inte ville ge dej någon stödfamilj, men jag tror inte heller på att du har jobbat riktigt så hårt på det heller. Fråga en gång till, du kan bara få ett nej.
Och vilt främmande människor kommer det ju inte handla om. Ni kommer ju träffas och se hur det fungerar först, sen blir det ju fråga om att stanna där hela helger etc. Främmande människor är personer man inte träffat, när man har träffat dem är de personer man är bekant med men inte riktigt känner....sen blir de goda vänner.

Tyvärr envisas du med att bo nere i Skåne. Här i Göteborg hade jag jättegärna haft barnen en helg i veckan - och mej känner du ju! :)
Tyvärr är de lite för små att sätta på tåget ännu, men den dagen kommer väl den också.
Jag tror dessutom att det finns människor i din omgivning som vill ha barnen lite då och då om du bara hade släppt lite på dina principer.
Jag vet att du inte tycker om Sonnys föräldrar speciellt mycket, men jag tror att de, precis som Elins farmor, skulle vara en bra källs för dej att få lite extra barnpassning ibland. Jag vet att de inte hör av sej till dej, men du hör ju inte av dej till dem heller.
Sonnys syster ville ju ha en mer planlagd lösning med umgänge med barnen, som tyvärr inte blivit av. Jag vet att du inte är så positiv till henne heller, men jag tror att det hade varit för ditt absolut bästa att få lite "ledigt" ibland.

Elins farmor ska du dock hålla hårt i. Hon är riktigt vettig den kvinnan!

Svarar bara kort nu...

Sonnys familj får inte sätta klorna i mina barn så länge jag lever! Så länge de inte kan ta hand om Eric och Isaac som de behöver så är de bara i vägen för dem och gör dem illa. Så länge de har den synen på barn och barnuppfostran som de har så funkar det inte. Eric behöver inte en "fri" uppfostran, Eric behöver inte bli behandlad som bebis och gullas med, utan han behöver någon som ser honom för den han är! Någon som kan uppmuntra honom till att forsätta banan han är inne på nu; han är 5 år och börjar bli en stor pojke. Han får inget gott utav att bli behandlad som en 6 månaders bebis! Han vinner inget i längden på att få allt han pekar på och få göra precis som han vill oavsett om det innebär att dra någon i håret elelr bitas....

Isaac förtjänar inte att bli behandlad illa för att han inte är första barnet elelr lik Sonny. Eller sen. Isaac mår inte bra av att aldrig bli sedd och aldrig få något.

Ingen av mina barn mår bra av att få ledande frågor och få en utredning hos soc igång dragen igen med nya lögner om mig. och JAG, som ju ska må bra, det var ju det som var vitsen, mår definitivt inte bra av det.

Men visst, en familj vi känner hade varit ok. De är ju mycket hos mamma, natten till i går var de där, väldigt skönt faktiskt:D

Nu har dopet varit och ni kanske vill se några bilder?
Jag har förvisso fler kort.

Detta fick Elin av oss i doppresent. För den som inte ser det så är mjukisdjuret en häst såklart :D

elindop.jpg

Elin i sin dopkläning:

elin2.jpg

Ett kort på gullungen i sin stass hon hade efter dopet:

elin1.jpg

Ett kort på Elin och mig:

jagelin.jpg

Enya är den som står bakom kameran där.
Sedan har jag ju då kort på Enya och ramonarunds men det visar jag endast om dom själva vill ;)

Det brukar väl vara mer sådant man är rädd för att inte kunna dölja på bilder :angel:
Här är i alla fall en:

ramonaelin.jpg

Övning ger färdighet och raumonarunds övar sig inför sina kommande 10 barn :D
Den går tröjan ni ser är min makes arm förövrigt ;)

Vilka fina kort!!!

Jag hoppas verkligen att det blev en bra dag för Enya och barnen!!

Det var en superbra dag och allting gick fint. Freddy skötte sej, hans mamma var en bra värdinna och alla hade en rolig dag.
Jag gosade mest med Elin, men jag fick även in ett och annat snack med hennes släkt och vänner. :)

Av bilderna att döma ser ju dopet ut att ha varit trevligt och lugnt och tryggt för alla. Det var väldigt bra!

Precis som du tror jag att anledningen till att du vill vara vän med Elins pappa är att du inte är riktigt klar med honom än. För du verkar prata om en annan sorts vän, än att man främst har ett vettigt samarbete om barnet. Det vore ju mer som en god arbetskamrat. Vid kritisk eftertanke, så kan man ju undra varför du ska ha en vän som gör som han gör mot dig - både som din flickvän, förut, och som mamma till ert gemensamma barn nu. Men jag tror, efter att ha läst ditt senaste inlägg om detta, att de känslorna rinner bort så småningom, så jag ser ingen anledning göra någon upprörd affär av det.

Väldigt intressant med Elins farmor. Man kan ju verkligen tänka sig att hon oroat sig mycket för Elins pappa under hans uppväxt och ungdom, eftersom han var ett så svårt barn. Kanske var det till och med därför hon verkade ta över, i början när Elin var alldeles ny. Elins farmor kände nog en oro över sin sons kapacitet som pappa, och det fick henne att reagera med att bli så dominant som du beskriver henne i början av tråden. Om hon är vettig egentligen, vilket det ju låter som, kanske du kan ha en egen kontakt även med Elins faster, för då kanske hon också är vettig egentligen, men orolig hon med av samma skäl? Elins pappa behöver ju inte vara en länk mellan er, utan det kan farmor vara, eller så sköter ni det helt själva, efter hur det känns.

Jag förstår att du inte vill lämna barnen till främlingar, men som Ramona, var det väl, säger, så kan det mycket väl vara en vän eller släkting som är kontaktfamilj. Det finns ju far- och morföräldrar och fastrar, mostrar, farbröder och morbröder som är fosterföräldrar till sina barnbarn eller syskonbarn, då kan de ju minst lika gärna vara kontaktfamilj. Fördelen är att det blir en bestämd regelbundenhet, och att kommunen ger dem lite ekonomiskt stöd, så att de kan göra grejer med barnen utan att du behöver känna att du ligger dem till last. Du kan ju tänka på saken, kanske, för som flera säger är det ingen nytta med att du blir sjuk av trötthet och utmattning. Det är ju ingen akut brådska med det, och inte med att utveckla vänskapen med Elins farmor heller. Ta det i den takt du orkar med.

Jag tycker att din beskrivning av vad Elins farmor säger om sin son, och din beskrivning av hur denne son sköter om Elin exakt visar två sätt att se precis samma brister i en människa. Läs själv vad du själv skrivit, med det i tanken, så ser du det också, om du inte redan sett det. Det måste ju någonstans vara en smärta för farmodern att hennes son inte är en välfungerande far. Jag känner att det vore väldigt svårt att ha ett vuxet barn som inte klarade just det.

Var du stark när din man nyligen dött?

Jo, man märkte här hur du verkligen tog tag i livet och fick ihop det. Du och barnen klarade er, tack vare dig. Men du beskrev också mycket inlevelsefullt hur du hade en så stor kärlek "till övers". Kanske var det alla dessa känslor, som ju saknade "mål", eller hur jag ska säga, som bidrog till att du föll för vad som visade sig vara fel man? Du behövde någon väldigt mycket just då - det kanske gjorde dig lite för okritisk?

Men jag tycker absolut inte att du ska vara självkritisk på ett ångerfullt och tungt sätt över detta! Jag ser det som helt begripliga reaktioner på en situation som inte många behöver uppleva i sitt liv. Inte som att du gjorde fel! Det är så övertydligt att du HELA TIDEN gör ditt allra allra bästa.

Keep up the good work! :bump:

Väldigt intressant med Elins farmor. Man kan ju verkligen tänka sig att hon oroat sig mycket för Elins pappa under hans uppväxt och ungdom, eftersom han var ett så svårt barn. Kanske var det till och med därför hon verkade ta över, i början när Elin var alldeles ny. Elins farmor kände nog en oro över sin sons kapacitet som pappa, och det fick henne att reagera med att bli så dominant som du beskriver henne i början av tråden.
Jag tror att Elins farmor helt enkelt går på auto-pilot när det gäller Elins pappa. Jag tror att hon är så van att säga till honom precis vad han ska göra för att det ska fungera att hon gör det med allting som gäller sonen, inkl hans dotter och dotterns mamma!
Hon lägger sej i av ren slentrian och vana, det är det enda som har funkat hittills för henne och hon fortsätter på samma spår.

Det var dock intressant att hon i församlingshemmet tillrättavisade Elins pappa ett par gånger när det gäller allmänt uppförande och hyfs. Tex så ville Isaac, Enyas yngre son, visa honom någonting och han snäste av Isaac med att han inte har tid. Då tog hans mamma tag i honom och sa med en barsk ton: -Då tar du dej tid!!
Han lyssnade på sin mamma och Isaac fick visa för Elins pappa vad det nu var han ville visa.

Jag gillar Elins farmor. Hon är en stark kvinna som lärt sej vad om funkar bäst. Hon tar ingen skit och hon vill det som är bäst! En definitiv person att han kvar i Elins liv!

Av bilderna att döma ser ju dopet ut att ha varit trevligt och lugnt och tryggt för alla. Det var väldigt bra!
Ja dopet blev ganska ok. Dock var det väldit skönt att komma hem i går kväll. Väldigt skönt att det är över nu! Det var jobbigt att inte ha kontroll över situationen. Elins pappa talade om för mig att hans mamma och mormor skulle sköta om allt, men i tisdags fick jag veta att det inte alls var så och det kändes lite jobbigt, för jag hade varken ork elelr lust eller tid att ordna nåt på den tiden osm var kvar. Dock blev det som sagt ok i alla fall. Vet att jag skrev till honom på msn att jag struntar i om han itne är intresserad av dopet, för det ska bli bra för Elin i alla fall.
Prästen var lite konstig, men det är kanske jag som är kräsen, med prästen som konfirmerade mig och döpte pojkarna! Hon var väldigt bra jämfört med den här mannen. Men egentligen gjorde han inget fel utan det är bara jag som är "kräsen". Dock vet jag en sak som jag tyckte var lite slött av honom. Han hade inte läst på om vad hon skulle heta! Han kunde inte rabbla namnen! Ett annat barn döptes och hon hade tre namn och Elin har fyra, men hon fick ändå bli kallad barnet med de många namnen vid ett tillfälle och jag fick hjälpa honom att minnas namnen.... Som präst borde man läsa på så man kan namnen till ett dop, tycker jag. :angel:

Precis som du tror jag att anledningen till att du vill vara vän med Elins pappa är att du inte är riktigt klar med honom än. För du verkar prata om en annan sorts vän, än att man främst har ett vettigt samarbete om barnet. Det vore ju mer som en god arbetskamrat. Vid kritisk eftertanke, så kan man ju undra varför du ska ha en vän som gör som han gör mot dig - både som din flickvän, förut, och som mamma till ert gemensamma barn nu. Men jag tror, efter att ha läst ditt senaste inlägg om detta, att de känslorna rinner bort så småningom, så jag ser ingen anledning göra någon upprörd affär av det.
Nej jag är inte helt klar med honom ännu. Det är svårt att bryta upp så som vi har gjort och då genast stryka alla mina känslor. Jag funkar inte så och det gör situationen lite jobbig. Jag önskar att jag bara hade hatat honom, men hata honom ligger inte för mig tyvärr utan jag gillar honom lite ännu. Samtidigt tror jag precis som du att jag faktiskt kommer sluta gilla honom en dag.
Det är bara svårt att helt bryta kontakten nu.

Väldigt intressant med Elins farmor. Man kan ju verkligen tänka sig att hon oroat sig mycket för Elins pappa under hans uppväxt och ungdom, eftersom han var ett så svårt barn. Kanske var det till och med därför hon verkade ta över, i början när Elin var alldeles ny. Elins farmor kände nog en oro över sin sons kapacitet som pappa, och det fick henne att reagera med att bli så dominant som du beskriver henne i början av tråden. Om hon är vettig egentligen, vilket det ju låter som, kanske du kan ha en egen kontakt även med Elins faster, för då kanske hon också är vettig egentligen, men orolig hon med av samma skäl? Elins pappa behöver ju inte vara en länk mellan er, utan det kan farmor vara, eller så sköter ni det helt själva, efter hur det känns.
Ja Elins farmor är en intressant person kan jag nästan säga. Hon har berättat massor för mig som jag inte förstod att hon egentligen visste. Men som jag funderat mycket på så kan hon ju en hel del om sin son! Och på nåt vis tror jag att hon tycker att det är ok att berätta allt det för mig nu.

Jag förstår att du inte vill lämna barnen till främlingar, men som Ramona, var det väl, säger, så kan det mycket väl vara en vän eller släkting som är kontaktfamilj. Det finns ju far- och morföräldrar och fastrar, mostrar, farbröder och morbröder som är fosterföräldrar till sina barnbarn eller syskonbarn, då kan de ju minst lika gärna vara kontaktfamilj. Fördelen är att det blir en bestämd regelbundenhet, och att kommunen ger dem lite ekonomiskt stöd, så att de kan göra grejer med barnen utan att du behöver känna att du ligger dem till last. Du kan ju tänka på saken, kanske, för som flera säger är det ingen nytta med att du blir sjuk av trötthet och utmattning. Det är ju ingen akut brådska med det, och inte med att utveckla vänskapen med Elins farmor heller. Ta det i den takt du orkar med.
Jag SKA fundera mer på det, det ska jag faktiskt göra. Dock är jag lite ... rädd för att lämna ut dem till folk jag inte känner. Vill inte få höra att de har gjort det elelr det eller det när de varit borta. Men det är kanske bara i början det känns så.

Jag tycker att din beskrivning av vad Elins farmor säger om sin son, och din beskrivning av hur denne son sköter om Elin exakt visar två sätt att se precis samma brister i en människa. Läs själv vad du själv skrivit, med det i tanken, så ser du det också, om du inte redan sett det. Det måste ju någonstans vara en smärta för farmodern att hennes son inte är en välfungerande far. Jag känner att det vore väldigt svårt att ha ett vuxet barn som inte klarade just det.
Ja som Ramona säger så tror jag att hon är van vid att vara den som bestämmer då det är enda sättet att få honom att göra som man vill. Det känns lite som om hon slappnar av mer och mer nu i alla fall. Och det känns bra. Jag vet inte, nu i efterhand, så känns det lite som om jag var lite väl känslig när Elin föddes. Men ändå kan jag tänka att jag INTE var det utan att det är jag som lärt mig att hantera det nu. Det kunde jag inte tidigare. En sak som jag tyckte var jobbigt i går var är andra höll Elin. Inte när Ramona eller stollan höll henne utan när hans familj höll henne och gick bort från mig. Jag blev stressad av det och hämtade henne några gånger just för att jag ville ha henne hos mig.

Var du stark när din man nyligen dött?
Nej inte just då, men jag blev det och när jag träffade Elins pappa upplever jag mig som starkare än jag var när Sonny dog.

Jo, man märkte här hur du verkligen tog tag i livet och fick ihop det. Du och barnen klarade er, tack vare dig. Men du beskrev också mycket inlevelsefullt hur du hade en så stor kärlek "till övers". Kanske var det alla dessa känslor, som ju saknade "mål", eller hur jag ska säga, som bidrog till att du föll för vad som visade sig vara fel man? Du behövde någon väldigt mycket just då - det kanske gjorde dig lite för okritisk?
Jag vet inte. Kanske har du rätt. Kanske har du inte det. Kanske är jag sån som person??

Men jag tycker absolut inte att du ska vara självkritisk på ett ångerfullt och tungt sätt över detta! Jag ser det som helt begripliga reaktioner på en situation som inte många behöver uppleva i sitt liv. Inte som att du gjorde fel! Det är så övertydligt att du HELA TIDEN gör ditt allra allra bästa.

Keep up the good work! :bump:

Jag försöker göra mitt bästa men ibland glömmer jag liksom bort att det bästa är ibland inte det jag VILL göra tex. Men det brukar lösa sig i alal fall har jag märkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 111
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 423
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 020
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka