Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Tror du inte att gamla hundar kan lära sig sitta?

Och jag tänker att det inte är din grej att lära honom saker. DU kan aldrig förändra någon - HAN måste förändra sig.

Jag förstår vad du menar. Men jag blir lite sårad över att du skriver att jag ALLTID sitter i tråkiga situationer. För det upplever inte jag att jag gör. Det är faktiskt enbart två förhållande som inte funkat som de borde, och inte ALLA mina förhållande och inte allt i mitt liv som inte är bra.

Däremot tror jag att du skulel läsa något eller några av stollans inlägg igen, min pojkvän är inte ond utan bara väldigt självisk i sitt sätt att tänka..... Och JA jag ser att det är psykisk misshandel, det har han gjort några gånger tidigare också, men egentligen inte kommit så långt med. Och nu kom han inte så långt heller.

Det förhållandet som var dömt att misslyckats har faktiskt blivit betydligt bättre. HAN har mognat mer och mer och förutom det här med Elin just nu så har vi inga problem. Faktiskt. Det blir längre och längre mellan gångerna vi bråkar och det är mest om småsaker....

Men självklart är det inte sånt jag skriver här. Kanske borde göra det, skriva trådar om hur duktig han blivit på att lyssna elelr att vi inte bråkar mer eller att han är snäll mot mig osv.

Dock, vi flyttar inte i hop. Dels förlorar jag ekonomiskt på det och dels så tror jag att vi skulel gå varandra rejält på nerverna.....

Men det är inte lönt att jag försöker förklara något egentligen. De som itne känner honom ser honom bara som elak. Och att jag är dum som är ihop med honom. Visst är jag, visst finns det så många andra människor som är bättre. Men vad hjälper det mig när det är honom jag älskar JUST NU? Och HUR kan du veta att jag inte försöker att inte älska honom?

Och jag tänker att det inte är din grej att lära honom saker. DU kan aldrig förändra någon - HAN måste förändra sig.

Jag vet det, men om han faktiskt lyssnar på familjerätten och gör som de säger, är inte det att förändra sig själv och sitt sätt att tänka?

Jag har läst det du skrivit om honom, hur han uppför sig emot dig och hur du mår av det. Inte bara nu med barnet utan under ert förhållande. Framförallt har jag läst vad Stollan skrivit om honom. Och jag kan inte förstå att du försvarar honom.

Jag har läst det du skrivit om honom, hur han uppför sig emot dig och hur du mår av det. Inte bara nu med barnet utan under ert förhållande. Framförallt har jag läst vad Stollan skrivit om honom. Och jag kan inte förstå att du försvarar honom.

Du behöver inte förstå heller.

Jag gissar att du inte vill älska honom. Men jag tror också att han mitt i allt det jobbiga är en trygghet för dig.

Det är just det jag menar - att ÄVEN om han är en trygghet så tror jag att du skulle vara ännu tryggare och må bättre utan honom.

Sen kan man faktiskt avsluta förhållanden trots att man älskar någon. Särskilt om det är destruktivt. Då gör man det för sin egen skull. Det är inte lätt, men det går. Det gör jätteont, och det fortsätter göra ont länge. Men en vacker dag så inser man hur man levde, och då är man glad att man var stark och tog sig ur det destruktiva, även om det gjorde ont.

Självklart var det jag skrev helt ensidigt. Det var min uppfatting av situationen. Du skriver att jag har fel, att det inte alltid är dåligt. Det förstår jag ju också att det inte är. Men samtidigt så fortsätter dina trådar att handla om samma ämne, år efter år.

Jag som läsare blir ju förtvivlad. Trots att jag inte känner dig.

Du ÄR värd bättre. Det FINNS bättre. Även utan honom skulle du må bättre.

Men det är i princip vad alla sagt till dig sen jag läste dina första ord. Det som gör mig förtvivlad är att det aldrig blir bättre på riktigt.

DU ser små ljuspunkter och förbättringar, men vi ser fortfarande att han är en stor idiot och att du skulle må bättre utan honom.

Jag förstår att du inte förstår oss. Och jag hoppas du ändå fortsätter läsa det många skriver, för en vacker dag kanske du kan se på det med våra ögon.

Jag hoppas än en gång att ni får en fin julhelg!

Julkramar!

Varför i hela fridens namn kommer elins far med en massa hot å fort det är ngt? :confused:
Oj oj oj... Enya - ta barnen under armen och spring. Skaffa ny identitet. Byt land. Och se till att få vårdnadspappren skrivna pronto. Elins farmor låter som en farmor jag känner till... :angel: Troligen vill hon visa att du är en opassande mor och ska ha barnet själv. Den sorten FINNS. Tro mig. Det är en så förbannat jobbig process. Och att bli hotad sådär är inget du ska leva med!!! Det är lätt att säga "om jag var du". Men faktiskt, om jag var du så skulle JAG gå till soc och prata om dethär. Få hjälp från de som kan. Om DU har tät kontakt med soc har du trumf på hand. För med den sortens människor ditt barn har på fädernet kommer du att få ännu mer problem vad det lider. Jag får rysningar när jag läser ditt första inlägg. :cry: Åh vad jag önskar att barn och mammor slapp ha det såhär! :cry:

Du KAN INTE ÄLSKA NÅGON SOM ÄR SÅ OND!!!! :(
Jo, det kan man dessvärre. (Tänker på t ex Valjakkalas alla beundrarinnor...)
Men någon slags självbevarelsedrift, trots att man älskar fel person, vore ju inte helt fel.
Och även - jag skulle inte vilja dela in människor i onda och goda. Jag tror att människor bara är. Det är vad de gör som kan vara ont eller gott. Och det är i sig en subjektiv uppfattning, även om det finns socialt antagna mönster för vad som ansese gott och ont.
Kontentan? Att man måste känna efter hur mycket liv man förlorar på dåliga relationer, och inse att man klarar sig bättre själv. Och att man KAN be om hjälp, och få hjälp, av sådana som är proffs inom området. De finns inte till för att fördöma, de är avlönade att hjälpa.

Läs igen vad du skrivit. Jag blir mörkrädd när jag ser vad det står! Har man inte högre krav på barnets far??? :crazy:

Nu blir jag arg!!!

Om hon inte skadas, varför skulle han inte få ta hand om sitt barn????????
Om han kan mata utan att ge magknip...
Om han klär henne varmt när det är kallt ute....
Om han klär henne svalt när det är varmt ute....
Om han följer råd och rekommendationer...
Om han byter blöja som man ska...
Om han inte utsätter henne för risker fysiskt...
Om han inte utsätter henne för risker psykiskt....

Om han inte skadar sitt barn så borde han väl få ta hand om det????

Om han inte skadar...... det betyder även om hur han resonerar angående umgänget, det betyder allt som handlar om Elin. Och om han faktiskt inte gör henne illa så borde han väl få en chans, precis som alla andra?

Och hur det än verkar så har han tagit till sig det jag sagt och det familjerätten sagt. Senast i går hade vi ett långt samtal om det. Ingen kan förändra sig helt, men man kan ta mig tusan lära sig något och så länge han gör det så tänker inte jag hindra honom umgänge! Så fort han gör något som skadar henne på något sätt, tex resonerar felaktit om umgänge så kommer jag att dra in på det också....

MÅSTE jag skriva ut vartenda ett ord så att jag inte missförstås????

Ja jag komemr att ligga några steg före hela tiden och jag komemr att sätta ner foten när farmodern går över gränsen fler gånger. Gjorde redan det i helgen när hon kom med goda råd.... det togs inte illa upp alls, för inte behöver man bråka för att man säger att " jag vet det där, jag har ju haft Eric och Isaac som spädisar med":D

Nu blir jag arg!!!

Om hon inte skadas, varför skulle han inte få ta hand om sitt barn????????
Om han kan mata utan att ge magknip...
Om han klär henne varmt när det är kallt ute....
Om han klär henne svalt när det är varmt ute....
Om han följer råd och rekommendationer...
Om han byter blöja som man ska...
Om han inte utsätter henne för risker fysiskt...
Om han inte utsätter henne för risker psykiskt....

Om han inte skadar sitt barn så borde han väl få ta hand om det????

Om han inte skadar...... det betyder även om hur han resonerar angående umgänget, det betyder allt som handlar om Elin. Och om han faktiskt inte gör henne illa så borde han väl få en chans, precis som alla andra?

Och hur det än verkar så har han tagit till sig det jag sagt och det familjerätten sagt. Senast i går hade vi ett långt samtal om det. Ingen kan förändra sig helt, men man kan ta mig tusan lära sig något och så länge han gör det så tänker inte jag hindra honom umgänge! Så fort han gör något som skadar henne på något sätt, tex resonerar felaktit om umgänge så kommer jag att dra in på det också....

MÅSTE jag skriva ut vartenda ett ord så att jag inte missförstås????

Nej det måste du inte. Och tyvärr är det nog inte så att vi missförstår dig. Du har satt dig i en sits som ligger långt utanför vad många andra hade satt sig i bara. Och det är därför vi pratar emot. Du verkar vara något oerhört snäll och tänker långt utöver vad som är "normalt" eller önskvärt om att pappan ska ha rätt at träffa sitt barn. Dessvärre ser vi andra mängder med scenarios framför oss som kan inträffa när man har gjort ett sådant val som du har gjort.
Det känns som om att du har ett stort förtroende för familjerätten och socialen och att om du bara väljer det korrektaste (att pappan ändrar sig och har rätt att träffa sitt barn) så ordnar det sig. Och många av oss tycker nog att det är en aningens naivt.

Jag kan inte prata för alla härinne men jag tycker nog att pappan inte förtjänar dina uppoffringar. Det är inte DU som ska lida och kämpa! Det är pappan som ska göra uppoffringar och lida för att "sona sina brott". Ínte förren han har fått konsekvenser och möjlighet att tänka om kan han förändras. Som det är nu spelar du honom rätt i händerna coh han kan fortsätta med sitt beteende, Det är ju inte förren man märker att ens beteende inte är bra man kan/vill förändra det. Och ärligt talat bjuder du på ett klent motstånd nu. Du skriver att han funderar på vad familjerätten säger och vill förändras... Jag har extremt svårt att tro att ngn som din sambo, som inte för ett par veckor sedan, hade ngn som helst insyn i barnpsykologi och medmänniska till dig i grunden har förändrats eller vill förändras. Det är ett spel för galleriierna bara i syfte att få bort dig från barnet.

Lycka till. Hoppas som bara den att jag har fel här. :cry:

Det är ett spel för galleriierna bara i syfte att få bort dig från barnet.

Lycka till. Hoppas som bara den att jag har fel här. :cry:

Jag är rädd att du har alldeles rätt, det är exakt vad jag tror han håller på med.
Det vore så synd att säga "vad var det jag sa" ännu en gång. *djup suck*

Jag gissar att du inte vill älska honom. Men jag tror också att han mitt i allt det jobbiga är en trygghet för dig.

Det är just det jag menar - att ÄVEN om han är en trygghet så tror jag att du skulle vara ännu tryggare och må bättre utan honom.

Sen kan man faktiskt avsluta förhållanden trots att man älskar någon. Särskilt om det är destruktivt. Då gör man det för sin egen skull. Det är inte lätt, men det går. Det gör jätteont, och det fortsätter göra ont länge. Men en vacker dag så inser man hur man levde, och då är man glad att man var stark och tog sig ur det destruktiva, även om det gjorde ont.

Självklart var det jag skrev helt ensidigt. Det var min uppfatting av situationen. Du skriver att jag har fel, att det inte alltid är dåligt. Det förstår jag ju också att det inte är. Men samtidigt så fortsätter dina trådar att handla om samma ämne, år efter år.

Jag som läsare blir ju förtvivlad. Trots att jag inte känner dig.

Du ÄR värd bättre. Det FINNS bättre. Även utan honom skulle du må bättre.

Men det är i princip vad alla sagt till dig sen jag läste dina första ord. Det som gör mig förtvivlad är att det aldrig blir bättre på riktigt.

DU ser små ljuspunkter och förbättringar, men vi ser fortfarande att han är en stor idiot och att du skulle må bättre utan honom.

Jag förstår att du inte förstår oss. Och jag hoppas du ändå fortsätter läsa det många skriver, för en vacker dag kanske du kan se på det med våra ögon.

Jag hoppas än en gång att ni får en fin julhelg!

Julkramar!

Åh vad underbart att läsa :bow:
Du sätter ord på precis allt jag känner.

Jag har också läst flera av Enyas trådar under några år och känner precis som du. Får alltid lite ont i magen och hjärtat, tänker att hon måste få hjälp att byta stig.

Jag har gjort slut på ett förhållande som för mig var mycket destruktivt, trots att jag älskade mannen över allt annat.

Nu fem år senare känner jag att det var det bästa jag gjort. Jag skäms över alla de gångerna jag försvarat honom. Alla de gånger jag låtit vårt förhållande skada mig.

Lever i dag med en underbar man och känner att det är SÅHÄR det skall vara.

Hoppas du vaknar upp snart Enya och kan se det vi andra ser.

kram

Jag är rädd att du har alldeles rätt, det är exakt vad jag tror han håller på med.
Det vore så synd att säga "vad var det jag sa" ännu en gång. *djup suck*

Om du har så stort behov av att få säga det, så säg det då! Det har dock inte jag.

*kl*

Jag ser mer än ni tror. Däremot gjorde jag det som familjerätten tyckte jag skulle göra. Och vad fan, jag mår hellre skit och har ett barn som får en god kontakt till sin pappa än själv mår bra och är ensamstående med tre barn utan pappa...... Och i övrigt kommer jag väl snart inte ens bry mig om hans försök att bråka....

Han försöker inte göra ett skit, för han vet att han itne komemr nån vart. Han KAN inte få igenom enskild vårdnad och han kan inte bevisa att jag är en olämplig mamma. Han kommer inte få igenom delat boende när hon är så här ung! Han kan inte göra något mot mig alls mer än att bråka med mig, men om han gör det förlorar ju han ännu mer så det vinner han inget på.

Naiv? Jag vet itne ens vad det ordet egentligen betyder! Hur naivt är det då??? Må så vara att jag är naiv och korkad, men jag försöker göra det bästa av situationen för alla. Det är inget lätt beslut, det är aldrig lätta beslut jag måste fatta tydligen, och snälla, försök förstå mig istället för att klanka ner. Allting är inte så lätt!!!!

I övrigt tycker ju inte jag att mitt förhållande och Elins umgänge med sin pappa är något som går hand i hand. Oavsett om jag gör slut elelr ej så har hon en pappa.

Senast ändrad:

........ Och vad fan, jag mår hellre skit och har ett barn som får en god kontakt till sin pappa än själv mår bra och är ensamstående med tre barn utan pappa......

.......Må så vara att jag är naiv och korkad, men jag försöker göra det bästa av situationen för alla.

I övrigt tycker ju inte jag att mitt förhållande och Elins umgänge med sin pappa är något som går hand i hand. Oavsett om jag gör slut elelr ej så har hon en pappa.

Dit förhållande med barnets pappa har i allra högsta grad med barnet att göra!!! Det kommer spegla era allas relationer med varandra för tid och evighet, tro det eller ej. Det är däremot bra att ni försöker iallafall.

Och du, det verkar inte alls som om du försöker göra det rätta för ALLA, för du verkar glömma DIG SJÄLV helt! Och vad du än tycker om att höra det här, så är det så att du inte är nån bra mamma om du är genuint olycklig, det märker barnen. Och jag lovar; Om du fick fråga dina barn när de är större/vuxna, om de ville att du skulle vara olycklig ihop med denna mannen, än lycklig utan, så kommer de svara att de ville att du skulle vart lycklig..........

Där håller jag med dig.

Barnet har rätt till sin pappa likaväl som sin mamma. Sedan må hända att pappan är en skitstövel mot dig så länge han behandlar sin dotter väl så har han precis lika stor rätt till henne som du.

Jag ser mer än ni tror. Däremot gjorde jag det som familjerätten tyckte jag skulle göra.

Du ska väl ändå göra det som DU tycker är rätt Enya inte vad alla andra tycker!

Och vad fan, jag mår hellre skit och har ett barn som får en god kontakt till sin pappa än själv mår bra och är ensamstående med tre barn utan pappa......

Om du mår skit hur tror du dina barn kommer att må då? Dom ser mer än man tror och det vet du redan eftersom du har tre barn.

Du ska göra det bästa för er, dvs dina barn och DIG. Du ska inte glömma bort att du också måste må bra Enya.

Jag hoppas fortfarande att allt kommer att ordna sig för dig och barnen men jag kan inte i min vildaste fantasi se att man kan må bra ihop med en sån karl men det är jag det.

*knapplån*

Dessutom, vad sätter man för exempel för sina barn när man stannar i ett sånt här förhållande? Det kan påverka dem genom hela deras liv, deras val av livspartner osv osv :(

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 131
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 442
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 027
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Den perfekta sällskapshunden
  • Valp 2025

Hästrelaterat