Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Enya, jag reagerar bara utefter det jag själv har varit med om och lärt mig av.

Mina vänner, min familj och andra närstående såg tidigt vad som var fel och hur illa det var för mig. För mig tog det tre år! Men nu ser jag vad de såg.

Många här har upplevt samma saker och vill hjälpa dig att inte gå samma väg som oss. Bespara dig några år och lidande. Hjälpa dig att se det vi ser. Precis som våra vänner och familjer gjorde med oss.

MEN jag vet att det inte går att pressa en människa till detta. Man måste själv komma till insikt. Däremot hälper förhoppningsvis ord och råd från de man älskar eller er erfaren psykolog att man får upp ögonen och börjar fundera.

Vissa personer måste man släppa hur mycket man älskar dem och DET är smärtsamt - tro mig jag vet.

Kram Åsa

Cilla, du är den här som definitivt inte ska säga för mycket om hur dum jag är som inte slänger ut min pojkvän en gång för alla, för vi vet båda två att du själv inte ser att du är en betydelsefull person som är värd av älskas på riktigt.

Där har du fullständigt fel. Om vi någon gång hade pratat om mig i stället hade du vetat det.

Där har du fullständigt fel. Om vi någon gång hade pratat om mig i stället hade du vetat det.

Vi har pratat mycket om dig! Men sista tiden har vi inte pratat alls särskilt mycket för att jag är så sablars trött på att bara få kritik alltid. Speciellt av en person som själv inte mår så bra pga "pojkvän" som inte håller måttet. Hur kan man ge råd till andra och kritisera andra istället för att börja med sig själv?

Men för all del fortsätt du. Låt inte mig störa. Dina elaka kommentarer sårar ju bara, men antagligen är jag själv en så elak person att det är rätt åt mig då.

Problemet är att du ser alla råd som kritik om de inte passar dig. Du har fått en massa goda råd både i den här tråden och tidigare, och du blir bara förbannad.

Nej, jag blir inte förbannad utan håller bara inte med! Däremot blir jag nästan varje gång du skriver ett inlägg förbannad på dig för du har så många gånger skrivit som om jag är dum och korkad och allt det där. Du skriver mig på näsan och sånt gillar jag inte för det får mig att känna mig som världens dummaste kossa som inte har rätt att finnas här, och du framstår som en riktigt bra människa, perfekt på alla sätt och vis.

Du tror att jag ska ändra mig bara för att du säger så.

Problemet är att du ser alla råd som kritik om de inte passar dig. Du har fått en massa goda råd både i den här tråden och tidigare, och du blir bara förbannad.

Jag funkar likadant. Är inte det ganska vanligt? Man kan ju inte göra som andra säger utan vidare. Oftast måste det mogna i en innan man klarar av att göra förändringen. Och Enya har som jag ser det kommit i det stadiet att hon är medveten om att saker och ting inte är som det borde vara. Men det är ett stort steg därifrån till att orka och klara av att handla. Sen tycker jag nog att det är bra att inte göra nåt förhastat.

Jag tycker du är otroligt stark som trots din jobbiga situation ger pojkvännen denna chans och verkligen förstår hans känslor. Hoppas verkligen att ni nu får lugn och ro att umgås med er lilla dotter.
Hur förlöpte julen då? Fick du någon reaktion på brevet till farmor?

Jag har en god vän med aspergers syndrom, h*n har väldigt svårt (kanske omöjligt?) att sätta sig in i andras situation eller att förstå andras känslor, låter väldigt likt din pojkvän. Det de behöver är någon som förstår dem, inte bara "avpolleterar" dem.

Och till er andra, sluta "trycka ner"! TS gör sina egna val och bör i stället få stöd att orka vidare.

Tyvärr hann jag itne skicka brevet innan jul, för det kom till mig på fredagen från min vän. Ska skicka det i dag, måste köpa kuvert och ska till affären i dag i alal fall. Jag har talat om för pojkvännen att jag kommer att ta upp det här med amningen och alkoholen med henne för jag känner mig väldigt kränkt av hennes kommentarer. Jag vet itne om han förstår men han tyckte det var ok. Däremot tror jag han är rädd för att det ska bli bråk.

Julen blev rätt ok i alal fall. Farmodern var inte så på som tidigare och jag svarade igen flera gånger. Det gjorde även pojkvännen, vilket är ett framsteg för honom!

Hur menar du med avpolleterar? Aspergers är något jag funderat på men tyvärr kan jag så lite om sånt. Och han själv anser sig vara fullt frisk, men har "erkänt" att han redan är "kollad" för sådan sjukdomar när han var liten för att folk tyckte han var överaktiv och hade lite väl mycket humör bl.a.

Kram tebax och gott nytt år på dig med!:)

Jag ska försöka få med honom i familjheterapi eller vad det heter. Jag tror vi båda behöver det faktiskt.

Han sa för någon dag sedan att han förstår lite grann att han sårat mig, men det har inte varit menat så. Han tycker att jag tolkat en del helt fel.

I våras bråkade vi mycket, men det har avtagit den senaste tiden till att inte vara så mycket. Tvärtom. Men att vi har bråkat de senaste veckorna har ju att göra med att Elin finns. Som stollan skriver så hade jag en hel del hormoner i kroppen och som inte ung skriver så kan det mycket väl vara så att HAN har nåt liknande i den här situationen och det har skapat fler onödiga gräl. Stollan sa till mig i förrgår att inte prata om umgänget med honom utan hänvisa till samtalet med familjerätten och ta det där i stället, och det är ett råd jag kommer följa. Jag tar ett steg bak för jag har med stollans hjälp kommit på at jag gör precis som ni, tjatar om nåt för att få honom att förstå och han gör precis som jag; blir trängd och tänker inte helt klart:angel: Jag kommer dock inte att släppa på Elin till honom hur som helst, vill han det får han ta det genom familjerätten, han med.

Jag hoppas vi får det bra. Faktiskt tror jag lite på det, han är inte helt omöjlig, man ska bara överbevisa honom en miljon gånger:angel:

Mimus!:love:

Logga in på msn en dag för jag behöver prata med dig om en sak! Inte om det här, men om Elin:D

Jag läser det som att han skäms över sin släkt.

Ja det var så han menar.

Mimus sa en gång att hon tror att ju argare han blir när jag påstår något desto mer rätt har jag i det jag säger. När jag sa att han skäms över mig så blev han arg och förnekade det bestämt. Och känslan av att han faktiskt talar sanning fanns där. Ibland märker jag direkt när han säger nåt som inte är sant...eller för det mesta, och det här kändes inte alls så.

Vilken tur att det inte är dig han skäms över, han ska vara stolt som en tupp över både dig och barnen!

Hur menar du med avpolleterar?

Alla råd om att du ska dumpa honom! Tycker du är strong som vill ge honom chansen och inte gör just det!
Jag tar aspergers som ett exempel, (han behöver ju inte alls ha något sådant) för att få den diagnosen så ska personen i fråga "uppfylla vissa kriterier", man kan ha några av de kriterierna och har alltså inte aspergers men "en slänga av det" om du förstår hur jag menar.
Du är helt enorm som vill förstå honom. Efter allt du varit med om så är du väl värd att ha det bra, att älska och få kärlek tillbaka. Jag blir helt rörd när jag läst allt du varit med om.Tro mig, jag vet mycket väl vad du gått igenom då jag blev änka själv med två små barn (en på tre månader och en på fyra år), det är jättejobbigt att älska någon igen. Blir så ledsen för din skull när du får kritik som är elak. Stå på dig Enya!!

Speciellt av en person som själv inte mår så bra pga "pojkvän" som inte håller måttet.

Du måste blanda ihop mig med någon annan. Jag mår utmärkt och har det väldigt bra med min älskling.
Däremot har jag varit och är väldigt lessen sen min älskade häst dog, samma natt som Elin föddes.

Senast ändrad:

I morgon är det fredag och då har Elins pappa inte sovit här en enda natt på en vecka. Vi har haft ett rejält gräl denna veckan, riktigt gräl var det, men samtidigt så fick jag faktiskt veta hur HAN känner, vad han är rädd för, och hur han uppfattar situationen och mig. Jag vet att ni tycker han är ond och korkad, men ond är han inte i alla fall. Han berättade i alla fall att han är rädd för att fästa sig vid henne, för jag kanske förbjuder honom att träffa henne. Han blev kränkt av att sitta på familjerätten och få höra att jag inte ville ha gemensam vårdnad; vi hade ju diskuterat det och var ju överens. Trodde han. Det han är/var rädd för höll på att besannas när jag itne ville skriva på. Det han är rädd för är att det ska bli en vårdnadstvist. Att själv hota med det som han gjorde innan det här mötet med familjerätten, var ett sätt att visa att han minsann också har rätt till sitt barn, och att jag inte ska göra som han var rädd för. Ett sätt att få makt helt enkelt. Ett sätt att försöka må bättre själv typ.

Fast även detta tyder ju på att ert förhållande inte är som det borde vara, kanske inte bara från hans håll utan även från ditt. Han är orolig över att bli utestängd från sin dotter. Om man älskar varandra och har ett harmoniskt förhållande urgår man väl från att man båda vil leva ihop och dela ansvaret för sitt barn, inte att den ene ska hindra en från att komma barnet nära. Jag kanske inte försöker få dig att förstå att HAN är knäpp, elak etc utan att ert förhållande inte känns sunt. Är ni båda villiga att reda ut det och försöka få ett vettigt så önskar jag er all lycka.

och du framstår som en riktigt bra människa, perfekt på alla sätt och vis.

Eeh? Hur läser du egentligen? Jag räknade upp alla problem jag har pga att jag har gemensam vårdnad med min fd. Tycker du det är att framställa sig som perfekt? Jag ville att du skulle slippa den skiten jag har.

Jag hoppas vi får det bra. Faktiskt tror jag lite på det, han är inte helt omöjlig, man ska bara överbevisa honom en miljon gånger:angel:

Orkar du leva med en karl som du hela tiden måste överbevisa 1 miljon ggr för att bevisa att det är du som har rätt och inte han ?

Jag förstår inte varför du håller fast vid honom Enya för du har inte skrivit en enda positiv sida som du ser hos honom, allt du skriver om honom är negativt och efter att du skrivit det negativa om honom så försvarar du honom och förklarar varför du tror att han beter sig som han gör. Jag sa tidigare i tråden att du försvarar honom och jag måste säga att jag tycker fortfarande att du gör det.

Jag vill bara att du ska öppna ögonen Enya, läs igenom tråden själv nån kväll när du har tid och försök att se det med mina ögon, jag lever i en relation där vi fick barn efter 10 månader ihop, vi har ALDRIG bråkat om umgänge, föräldraledighet mm detta trots att vi varit tillsammans så kort stund.

Jag lever i en relation där vi visar hänsyn, kärlek, engagemang och ställer upp för varandra i vått och torrt trots våran korta tid tillsammans innan vi blev föräldrar.

Tror du att du kan försöka läsa det du skrivit med mina ögon, du verkar så öppen och kan sätta dig in i andras situationer så jag hoppas att du klarar av detta.

Jag menar inte att du ska bryta med honom för det kan ingen tvinga dig till men det kan vara bra att vara öppen för hur andra tänker och ser på er relation.

Du sätter fingret på vad jag har funderat på ett tag, vad är egentligen bra med karln? Med situationen öht? Finns det någon ljusglimt?

Det syns ju inte så mycket här när saker och ting funkar och Elins pappa gör saker rätt men i ärlighetens namn måste jag säga att Enya faktiskt har talat om för mig när saker gått bra så dom stunder har funnits. Annars hade inte Enya haft hopp kvar.
Om man frågar mig är det hopplöst för jag ser ju vad som kommer att hända förr eller senare. Enya har bara inte accepterat det ännu just pga att Elins pappa faktiskt gör bra saker också.
Enya vet vad jag tycker vad som är bäst för henne så det skall jag inte tjata om här ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 131
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 440
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 027
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka