Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Det jag kan komma på när jag tänkt lite är att hon på din familjerätt vet att du tillhör en tingsrätt som resonerar annorlunda än den jag oftast utreder åt, och att det är utifrån det som hon ger dig råd.

Av alla vårdnadsutredningar jag gjort som kommit till rättegång har tingsrätten hittills alltid dömt enligt mitt förslag till beslut. Men jag har också tjänstgjort som nämndeman i Stockholms tingsrätt i över tio år och dömt ett flertal vårdnadstvister, så jag vet hur man resonerar i rätten. Det är utifrån dom dubbla erfarenheterna jag gett dig råd.

Bra i alla fall att familjerätten höll med om att Elins pappas förslag till umgängesschema inte var bra för henne!

En liten avhoppare bara:
När vi var hos soc och skrev på papper ang. Ellen som nu är 3½ mån så rekommenderade hon där att vi skulle skriva enskild vårdnad på mig, detta trots att vi har gemensam vårdnad om sonen som är 3 år och vi bor ihop sedan länge. Hon tyckte vi var smarta om vi gjorde så eftersom det skulle visst underlätta med föräldradagar och sådant, hon påpekade också att vi ju alltid kunde ändra det sedan om vi ville.
Så nu har jag enskild vårdnad om dottern och vi har gemensam om sonen. Och detta trots att vi sas har ett stabilt förhållande vilket Enya inte verkar ha.

Konstigt vad olika det kan vara från kommun till kommun.

Förövrigt så bor jag i den kommun där Görel arbetar men det är inte hon som är min "soctant" ;)

Men varför skulle jag vara det?..

Han kan kinka för varje papper som skall skrivas på.
Hindra dig att flytta.
Trassla med dagis, föräldradagar ja allt som har med Elin att göra.

Men egen enskild vårdnad, så hade du varit fri från det trasslet.

Jag träffar bara dom som inte bor ihop, så hade ni inte gjort det hade ni fått träffa mig;)

Jag har hört att sådana "råd" som du har fått cirkulerar, men jag ogillar dom starkt i ert fall eftersom ni bor ihop och har ett äldre syskon. Det hadlar ju om så mycket mer än föräldradagar, t ex får inte den andra föräldern automatiskt vårdnaden om den förälder som har enskild vårdnad skulle dö.

Han kan kinka för varje papper som skall skrivas på.
Hindra dig att flytta.
Trassla med dagis, föräldradagar ja allt som har med Elin att göra.

Men egen enskild vårdnad, så hade du varit fri från det trasslet.

Det här med dagis skrämemr ju inte mig direkt....

Jag har en tjänst på 7 timmar i veckan kvällstid och kan då endast få 3 timmar per dag i min kommun. De krockar med arbetstiderna så därför är pojkarna inte på dagis. Resten av tiden är jag hemma. Ekonomiskt klarar jag mig efteroms jag har omställningspension från min man och komemr att ha det fram till att hans yngsta barn är 18 år..... så länge jag inte flyttar i hop, vilket jag inte har några planer på direkt just nu. Även om pojkvänenn har det då och då.

Jag bor på landet just nu och han skulle jubla om jag flyttade till en närliggande stad. Jag har inget emot att hålla mig i närheten av hans boende. Dessutom är det han som planerar att flytta härifrån....

Han har rätt till sina 60 dagar och jag mina och resten ska vi dela på. Ekonomiskt är jag inte så beroende av de dagarna vilket innebär att om han bråkar kan han få hälften av de dagarna vi ska dela lika på och de andra behåller jag, för de kan inte han ta ut itan min undertskrift.....

Kör han med metoden om att Elin inte får träffa min familj....tja då får hon ju inte träffa hans.....Anser han att jag ska göra mig av med mina hundar så kan jag intyga med hjälp av flera att en av hans är folkilsken, alltså, han förlorar ju i vilket fall som helst.

Det verkar ju bra det där.
Du har ju koll ju.
Det spelar ju en stor roll att du är ekonomiskt oberoende.

Att du inte behöver dagis just nu är ju en sak, men det är mycket som kan hända innan tjejen fyller 18. Jag har delad vårdnad med Minis pappa och det ställer till med en massa trassel. Bara några exempel: vi var tvugna att ha hans godkännande för att kunna flytta, hon kunde inte få eget bankkonto nu när hon fyllde 13, jag kan inte röra/flytta pengarna på hennes gamla sparkonto, hon kan inte gå i friskola, hon kan inte få pass, söka visum osv osv. Jag funderar på hur det blir då hon ska börja övningsköra, om hon behöver båda vårdnasdshavarnas underskrift så lär hon inte få börja innan sin 18 års dag.

För att inte tala om att om det värsta: Om något händer mig så kommer hon automatiskt att (ve och fasa) placeras hos sin pappa.

Det gäller mer än att du just för tillfället inte behöver dagisplats.

Men är det totalt kört för dig att få enskild vårdnad?
Och är det totalt kört att få några som helst påskrifter?

Livegen - javisst!

hon kan inte gå i friskola,

varför kan hon inte få gå på just en friskola? Är det inte så att alla skolor utom den närmsta som hon automatiskt får placering till är uteslutet om inte pappa går med på det och inte just en friskola bara?

Jo, men i just vårt fall var det en friskola som var alternativet till byns skola. Men visst, hon kan inte byta skola alls utan hans underskrift.

Nej, troligen kommer jag att få enskild vårdnad. Han har ju varit osynlig i 6 år nu, så jag kommer troligtvis att vinna. Men det kommer att vara ett helvete att få igenom det. Han kommer aldrig att ge sig, oavsett hur liten chans han har. Han kommer att dra det genom så många rättssalar och överklaganden han bara kan och spendera år till att görs vårt liv till ett helvete bara för principen, så jag drar mig för att dra igång det hela. Eurpoadomstolen och alla advokatkostnader och smutskastningen ser jag liksom inte fram emot......

Att du inte behöver dagis just nu är ju en sak, men det är mycket som kan hända innan tjejen fyller 18. Jag har delad vårdnad med Minis pappa och det ställer till med en massa trassel. Bara några exempel: vi var tvugna att ha hans godkännande för att kunna flytta, hon kunde inte få eget bankkonto nu när hon fyllde 13, jag kan inte röra/flytta pengarna på hennes gamla sparkonto, hon kan inte gå i friskola, hon kan inte få pass, söka visum osv osv. Jag funderar på hur det blir då hon ska börja övningsköra, om hon behöver båda vårdnasdshavarnas underskrift så lär hon inte få börja innan sin 18 års dag.

För att inte tala om att om det värsta: Om något händer mig så kommer hon automatiskt att (ve och fasa) placeras hos sin pappa.

Det gäller mer än att du just för tillfället inte behöver dagisplats.

Men hur mycket läser du egentligen?? Tror du på fullt allvar att jag hade kunnat ha enskild vårdnad i 18 år om hennes pappa faktiskt samarbetar?? Det tror dock inte jag..... för om han samarbetar finns det ingen som helst anledning till enskild vårdnad, enligt rätten då alltså. Och om han drar det här så långt så kan de döma till gemensam vårdnad EFTERSOM han samarbetar...... vilket innebär att han kan sluta samarbeta senare och så står jag där med samma problem som jag kan komma att stå inför just nu.

Görels råd var att ha enskild i ett år och samarbetar han så kan vi ha gemensam sedan...... vilket innebär att jag kan få problem med pass, skolor och allt anant du tog upp, i alla fall, om han vill jävlas om några år.

Tills att hans yngsta barn är 12 år.
Jag har läst på.

Förlåt, fel av mig- du har helt rätt.
Till år 2015 i september, är det i mitt fall, och om jag bara tänkt efter lite så är det just 12 år!

Görels råd var att du skulle vänta ett år och se vad han går för. Just för att i mesta möjliga mån undvika framtida problem.

Jag blir så illa berörd när jag läser den här tråden. :( Jag har tidigare läst lite av det du skrivit och jag tror att jag var rätt tydlig med att din kille var en stor skitstövel.

Du får så mycket bra tips och hjälp här, och ändå så sitter du alltid i tråkiga situationer. Jag fattar inte att du orkar - eller att du fortsätter utsätta dig för det...

Dr Phil sa en bra grej till en tjej som satt där och var förtvivlad över att det alltid blev skit med hennes relationer. Hon råkade ut för den ena skitstöveln efter den andra.

Han frågade vad det fanns för gemensam nämnare för de relationerna?

Hon kom inte på nåt bra svar.

Han sa - DU!!! Det är DU som varit i varenda en av dessa relationer.

Vad jag vill ha sagt till dig är att GÖRA NÅT ÅT DET!!!!!!!!

Du råkar ut för ytterliggare en puckad farmor. Kan det inte vara så att det är ytterliggare en puckad son du är ihop med??

Du säger att du älskar honom. Ser du inte att han utsätter dig för psykisk misshandel? (Såklart du inte gör...) Han utövar sin makt för att kunna kontrollera dig.
Du KAN INTE ÄLSKA NÅGON SOM ÄR SÅ OND!!!! :(

Förlåt om jag blir upprörd. Men jag vet inte hur många gånger folk sagt åt dig att du är värd bättre.

Hoppas innerligt att du får en god jul utan bråk och att 2007 blir ett bra år för din lilla familj. Utan skitstöveln.

Kramar!

Och du gjorde ändå tvärt om. Vi vill ju att du ska slippa sitta fast i den här skiten. Visar det sig att han sköter sig, bra, då hade det varit dags att skriva på. Hitills har han ju knappast visat sig vara en ansvarsfull förälder, eller tycker du det?

Och du gjorde ändå tvärt om. Vi vill ju att du ska slippa sitta fast i den här skiten. Visar det sig att han sköter sig, bra, då hade det varit dags att skriva på. Hitills har han ju knappast visat sig vara en ansvarsfull förälder, eller tycker du det?

Ja vad ska jag säga...

Som vanligt är det JAG som ska fatta besluten. Det är jag som får tips och råd från olika håll, jag som funderar på ALLA alternativen och försöker förutspå hur det kan bli och inte bli. Det är jag som känner känslor av alla olika slag, och slutligen ska jag få fram ett beslut som funkar.

Allt är inte svart eller vitt, allt är inte enkelt och allt går kanske inte att lösa första gången man försöker.

En rättelse snuffsan; du har ingen aning om hur han är som förälder egentligen. Du har det JAG har berättat och på det verkar han inte vara en ansvarsfull förälder, men samtidigt har jag skrivit negativa saker i denna tråden och inte positiva, eftersom det är de negativa sakerna jag tycker är felaktiga och jobbiga. Tror du inte att det finns positiva saker hos honom, som förälder? Tror du att han vill sin dotter illa? Tror du inte att gamla hundar kan lära sig sitta? Ansvarsfull går väl att diskutera om han är ja, men jag anser att han borde få en chans att reparea det han ställt till med sedan hon föddes. Så länge hon inte skadas så borde han få en chans. Och familjerättens samtal är till för att hjälpa oss och dessutom finns det ingen som i hela världen låter honom få det umgänget han vill med sin dotter.

Dessutom har jag ingen lust att ses som osamarbetsvillig av familjerätten och kanske även tingsrätten, för då skadas ju jag och självklart också Elin, och hennes pappa får "rätt".

Jag gjorde det JAG tyckte kändes bäst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 131
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 442
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 027
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2025

Hästrelaterat