Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag ÄR glad åt framstegen, det är därför vi har varit ihop i ett helt år nu, för att jag älskar honom och att han faktiskt har ändrat lite på sig.

Vad har jag att jobba med då tycker du?

Stör det dig att jag skriver så läs inte, jag använder buke till det som så många andra använder det till; ett ställe att prata av sig om hur JAG känner saker och ting, hur jag mår och jag vill gärna ha respons om hur folk tycker jag ska göra, lite råd och så men gillar man inte att jag gnäller så läs inte då. Jag vet betydligt flera som gnäller över sina liv på buke......

Jag anser att jag hela tiden försöker göra nåt åt mitt liv, men att jag faktiskt inte kan göra allt på en gång, dessutom görs inte särkilt mnycket när man inte orkar....

I övrigt har jag gjort precis så som jag bestämt; pratat med familjerätten om att få komma dit en extra gång nu innan men hon hade inte tid, varit på bvc och där följde pappan med men sköterskan verkade så stressad så jag glömde bort att fråga om rsvirus och sånt tyvärr. Istället för att prata MED honom om vårdnaden så väntar jag till på fredag då vi ska dit för det är alltid lättare när man får uppbackning från en person som kan det här. Någon som kan hjälpa mig att argumentera om de olika sakerna. Så jo, att vänta på en katastrof är lösningen på detta problemet annars blir katastrofen desto större.

Och att göra slut löser alla våra problem tror du? Jag komemr fortfarande att älska honom och han komemr fortfarande vara Elins pappa. Så vilket problem löses genom att göra så?? För just nu bråkar han ju om Elin och inte om nåt annat, inte om disken elelr att jag snarkar elelr nåt annat som kan lösas geno mat göra slut.

Tja, problemet är väl att det här verkar förstöra ditt liv. Du kämpar och kämpar för att förändra honom men du verkar inte få någonting tillbaka, du skriver själv att du drar allting själv. Det är svårt att förstå att du stannar kvar eftersom för många skulle det vara så självklart att gå.

Så jag kan förstå Scillas frustration. Men jag tycker att alla gör sina val och att man självklart kan söka hjälp och få råd här!:D

Självklart begriper jag varför han samarbetar nu! Så blåst är jag ju inte.....:mad: Därav kommentaren om lugnet före stormen. Självklart begriper jag att han kankse går bakom ryggen på mig just nu och fixar med både det ena och det andra, men allvarligt, det gör minsann jag med. Och jag ska tala om för dig att jag minsann faktiskt är beredd på att han komemr att bråka, för... det är vad jag väntar mig.

Tja, problemet är väl att det här verkar förstöra ditt liv. Du kämpar och kämpar för att förändra honom men du verkar inte få någonting tillbaka, du skriver själv att du drar allting själv. Det är svårt att förstå att du stannar kvar eftersom för många skulle det vara så självklart att gå.

Så jag kan förstå Scillas frustration. Men jag tycker att alla gör sina val och att man självklart kan söka hjälp och få råd här!:D

Visst, men vårdnadsbråken och bråken om Elin komemr ju itne att försvinna av att jag gör slut, och jag kommer att lik förbaskat att älska honom och må dåligt pga det. Vad förändras av att det tar slut? Med tanke p åat vi hade det bra innan Elin föddes, alltså att vi trivdes ihop och kunde umgås utan att bråka i tid och otid.

Självklart begriper jag varför han samarbetar nu! Så blåst är jag ju inte.....:mad: Därav kommentaren om lugnet före stormen. Självklart begriper jag att han kankse går bakom ryggen på mig just nu och fixar med både det ena och det andra, men allvarligt, det gör minsann jag med. Och jag ska tala om för dig att jag minsann faktiskt är beredd på att han komemr att bråka, för... det är vad jag väntar mig.

Jisses!! Om du bara visste vad skönt det var att läsa de där raderna!!! :bow: :bow: :bow: Hang in there nu!! Tappa inte modet, låt han inte ta över! Du verkar vara en väldigt klok och bra person av det jag läst på buke, jag hoppas att du behåller vett och sans genom det här och inte låter honom och farmodern ta överhanden.

Jag håller tummarna för dig! :idea:

Ok, ni kanske fortfarande kommer att bråka om er dotter om det tar slut.

Varför du ändå skulle göra slut? Tja, att du slipper leva med en man som enligt dig själv inte älskar dig tillbaka och som vid många tillfällen behandlar dig som sk*t? Räcker inte det? Mina öron har nästan trillat av ett antal gånger när jag läst om den här karlen i dina trådar. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att hela tiden kämpa, kämpa, vara inställd på bråk, lögner med mera.

Jag anser inte att kärlek är något som "bara kommer över en" och som man inte har någon makt över. Jag anser att även om man älskar någon så har man ett val och man är aldrig ett offer för kärleken.

Och även om man skulle tvingas leva utan den man älskar. So what? Man kanske kan bli lycklig på något annat vis? Man kanske förlorar den man älskar men kan leva efter sina egna värderingar som man kanske inte kan göra om man stannar kvar i förhållandet? Man kanske kan hitta någon ny att älska?

Ja du borde jobba med ditt egna självförtroende..

Du låter alla stampa på dig men du har inte nog med självförtroende att få dessa personer att förstå att du inte är någon man bråkar med.

Istället vecklar du in dig i massor med konflikter som bara stjäl din energi istället för att se till att du må bra.

Och jo jag tycker du gnäller och du BER om råd men du får ju acceptera att alla inte kommer att stryka dig medhårs och säga precis det du vill höra... det är inte alltid det som hjälper.

Det jag hoppas på är att dina äldre barn slipper bli lidande över att ni har konflikter ihop för jag tror de har nog gått igenom tillräkligt på senaste tiden.

Av någon anledning så vill han inte ha med mig till hans mamma ibland, vill åka ensam. Så är det även till några av hans vänner.....

Okej... Du älskar honom. Men älskar han dig???? :confused:

Tack!!!

Jag tänker och tänker och tänker hela tiden, alltid. När jag ska sova, när jag äter, när jag sitter på en buss, när jag sitter på tåget osv Det är påfrestenade att fundera och inte kunna prata med HONOM om det.

Men vännen, det är det du har honom till. Delvis iaf. Ert förhållande är inte mycket värt om ni inte kan prata med varandra.

Jisses!! Om du bara visste vad skönt det var att läsa de där raderna!!! :bow: :bow: :bow: Hang in there nu!! Tappa inte modet, låt han inte ta över! Du verkar vara en väldigt klok och bra person av det jag läst på buke, jag hoppas att du behåller vett och sans genom det här och inte låter honom och farmodern ta överhanden.

Jag håller tummarna för dig! :idea:

Tack, kändes bra att du förstod att jag inte är helt bakom:D

Klok är jag inte, men jag försöker bli det i alla fall :angel: Oavsett hur det här kommer att bli så kommer inte han och farmodern få ta över. Jag glömde skriva att jag HAR skrivit brev till farmodern men hade inte nog med färg att skriva ut det så det gör en kompis åt mig och skickar hem det till mig. Originalet har hon dessutom sparat på sin dator och det ifall det skulel bli något problem med det så kan jag visa att jag artigt har försökt att respektera farmodern men samtidigt försökt få henne att förstå hur jag känner mig. MSNkonversationen har en annan kompis sparat också och det av samma anledning. Jag vet inte alls om det behövs eller till vad, men tja, det är ett försök i alla fall att ha något som visar att jag inte ljuger och manipulerar kanske. Inte vet jag, behövs papperna så har jag dem och behövs de inte så kommer de att slängas så småningom.

Enyas problem ligger inte i självförtroende utan i självkänsla.
Hon är väldigt medveten om det och jobbar så gott det går med den biten men samtidigt måste man se bakåt för att inse att hon faktiskt kommit framåt ändå speciellt om man då ser till alla bromsar hon utsätts för samtidigt.
Jag som pratat med henne mycket sedan strax efter hon förlorade sin man och även svarat på hennes inlägg tidigare ser ju faktiskt framstegen hon faktiskt har gjort trots hård motvind från alla håll och kanter. Med hård motvind menar jag inte inläggen här inne utan att talessättet "släkten är värst" verkligen stämmer i hennes fall på nästan alla fronter.

Enya jag loggar på MSN i morgon då jag bara är på kort besök i makens dator. Huvudvärken tar kål på mig och jag borde ligga i sängen helt men du vet hur jag är :angel:
Älskar dig hjärtat :love:

Ok, ni kanske fortfarande kommer att bråka om er dotter om det tar slut.

Varför du ändå skulle göra slut? Tja, att du slipper leva med en man som enligt dig själv inte älskar dig tillbaka och som vid många tillfällen behandlar dig som sk*t? Räcker inte det? Mina öron har nästan trillat av ett antal gånger när jag läst om den här karlen i dina trådar. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att hela tiden kämpa, kämpa, vara inställd på bråk, lögner med mera.

Jag anser inte att kärlek är något som "bara kommer över en" och som man inte har någon makt över. Jag anser att även om man älskar någon så har man ett val och man är aldrig ett offer för kärleken.

Och även om man skulle tvingas leva utan den man älskar. So what? Man kanske kan bli lycklig på något annat vis? Man kanske förlorar den man älskar men kan leva efter sina egna värderingar som man kanske inte kan göra om man stannar kvar i förhållandet? Man kanske kan hitta någon ny att älska?

Jag förstår vartenda ord av det du skriver. Och himmel vad många gånger jag har känt att Nu får det vara nog, men så är han ju den som jag älskar och han visar då exakt den där sidan jag älskar och så är jag faktiskt tveksam igen.

Men under det här året har jag lärt mig flera saker.
* DEt tar lång tid innan jag blir ARG. Arg blir jag men aldrig så mycket att jag kan ryta ifrån exakt så mycket som krävs. Däremot blir jag så arg att jag säger ifrån och hans beteende ändras åt det bättre. Men i tisdags förra veckan blev jag ARG och en förändring kom omedelbart och det kändes oerhört bra att få ryta ifrån och tala om för honom att jag struntar fullständigt om han så skickar hela världen efter mig för ingen kommer att ens titta åt hans håll när han komemr med så befängda saker som att Elin ska vara hos honom två veckor i stöten. Jag var så arg att jag tog upp bra mycket mer än bara det här med Elin. Och som sagt gav det resultat.

* Jag älskar den här personen, men har också lärt mig att INTE bli så förfärligt ledsen när han gör något korkat mot mig. För antignen är det så här att han är för egocentrarad för att förstå att han sårar mig elelr så bryr han sig inte. Kan tänka mig att flera av er tror att han inte bryr sig medan jag många gånger funderar på hur det är. Min egen självkä'nsla säger att han itne älskar mig, men jag tror faktiskt ändå att han gör det, om jag ska vara ärlig. Så bra kan han inte spela, det är ett som är säkert. Han är rädd för att förlora mig och försöker med alla medel hålla mig kvar och allt det här om Elin nu handlar egentligen om att han är rädd att förlora henne. Jag tror han lugnar sig om han får gemensam vårdnad.....

Tror som sagt, för veta gör jag ju inte. Vem gör det?

* Jag har lärt mig att stänga öronen och funderat ut vad som är ok att ta och vad som inte är det. Jag ignorerar och låtsar som jag inte hör och är det på inte oknivån så säger jag i från och så gör han som jag vill i stället. Han har tex åsikter om invandrare, om homosexuella, om religion och forskning osv Det gäller att fundera ut vad som egentligen är värt att strida om. Jag är inte rasist, och har inget emot homosexuella och är aningens lite religiös men har inget emot aatt andra är eller inte är och jag har slutat lyssna på hans kommentarer. Jag försöker att inte bry mig. Det går inte att ändra en person helt......

Och det är absolut inte vad jag vill heller, för han har en fin sida som han visar allt mer. Som stollan skrev, han är som ett barn i mångt och mycket, men även ett barn blir äldre och mognar och det tror jag han också gör till viss del.....

Enyas problem ligger inte i självförtroende utan i självkänsla.
Hon är väldigt medveten om det och jobbar så gott det går med den biten men samtidigt måste man se bakåt för att inse att hon faktiskt kommit framåt ändå speciellt om man då ser till alla bromsar hon utsätts för samtidigt.
Jag som pratat med henne mycket sedan strax efter hon förlorade sin man och även svarat på hennes inlägg tidigare ser ju faktiskt framstegen hon faktiskt har gjort trots hård motvind från alla håll och kanter. Med hård motvind menar jag inte inläggen här inne utan att talessättet "släkten är värst" verkligen stämmer i hennes fall på nästan alla fronter.

Enya jag loggar på MSN i morgon då jag bara är på kort besök i makens dator. Huvudvärken tar kål på mig och jag borde ligga i sängen helt men du vet hur jag är :angel:
Älskar dig hjärtat :love:

Oj då, vad du blev känslosam, du får mig att rodna ju:o :love:

Jag ska vara ärlig och säga att till och med jag sj'lv ser framstegen jag gör på den biten! Jag har till och med blivit mer social!!! Och vågar prata med folk...... annars är jag mest typen som bara sitter tyst och har inget att säga. Sitter tyst gör jag nu med men nu gör jag det på ett mer socialt sätt:angel:

Jag har till och med vågat börja ringa till folk igen, och det är ett veerkligt stort steg för mig.

Sedan vet jag hur jag funkar. Något gör att jag mår dåligt och då är jag ledsen en tid och så får jag råd och stöd av mina vänner och så tar jag mig i kragen och fixar till det bättre. När jag skrev tråden mådde jag dåligt, väldigt dåligt. Och du stollan var inte på msn just då och kunde trösta mig:D

Gå nu och sov!!!:p

Jag tycker att du ska säga till Elins pappa att om han kan visa att han kan samarbeta under minst ett år, gärna två, så går du med på att han ska få gemensam vårdnad. Så som du beskrivit situationen nu är mitt råd att inte släppa din enskilda vårdnad!

En vårdnadstvist tar ett år, så då får han tid på sig att visa sin samarbetsförmåga och sin förmåga att se er dotters behov och hantera dom på rätt sätt.

Jag tycker att du ska säga till Elins pappa att om han kan visa att han kan samarbeta under minst ett år, gärna två, så går du med på att han ska få gemensam vårdnad. Så som du beskrivit situationen nu är mitt råd att inte släppa din enskilda vårdnad!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Enya, våga inte släppa den juridiska kontrollen du har just nu!!

Jag är helt säker på att allt detta kommer att gå hur bra som helst, bara du sätter hårt mot hårt och inte tar någon skit från vare sej Fs sida eller hans mamma.
Svärmodern ser jag dock inte som ett problem egentligen, hon vill bara Elins bästa. Det är ju hennes första barnbarn, det måste man ha överseende med!! Hon vill vara med och hjälpa till, hon vill köpa grejer, hon vill få gulla och bestämma hon också. Hon måste bara lära sej vart dina gränser går, vilket du tydligt måste visa! Det är som att träna en hund ungefär - var konsekvent och belöna det positiva!!
Det är jättejättepositivt att hon sagt till F att han inte får behandla dina barn annorlunda och att de inte får bli bortglömda nu.

F är dock en helt annan femma. Det är där problemet sitter!! Vad gör han med dottern när han är borta? Varför vill han inte att du ska vara med?
Jag hör varningsklockorna ringa så det ekar i huvudet på mej!!!!!!!!! Vad är det han har att dölja?????

Han ser ju inte att han gör fel så han skulle inte tycka det är kul att andra läser om det han gör mot mig.

Men min man läser bara det jag delger honom (om han inte smygläser dessa forum då) för jag har ingen redovisningsskyldighet gentemot honom. Måste han se det du skriver då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 132
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 444
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 027
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka