Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Varför kan hon inte älska honom?
Det tror jag faktiskt hon gör.
Särskilt sund kärlek är det inte men man kan faktiskt älska någon som behandlar en illa.
Det räcker att man ser till att i börja ge en bild av hur bra man är och ser till att den andra personen i fråga knyter an känslomässigt innan man börjar behandla den personen i fråga. Har personen rätt kartor i hur man skall bli behandlad och har förmågan att distansiera sig trots känslor så kan man snabbt och lätt ta sig ur sådant förhållnade men har man inte det så räcker det för den misshandlande personen att återupprepa och vara "snäll" då och då när det råkar knacka för mycket i fogarna för att få väntat resultat.
Det kan ta tid innan man känslomässigt klarar av att ta sig ur sådana förhållande tyvärr och jag lovar att det har varit kärlek iblandat. Jag har varit med att stötta flertalet kompisar genom sådant här och hur mycket jag vill kan jag inte mer än att vänta och stötta tills det gått in i både hjärna och hjärta för att dom skall kunna distansiera sig från den misshandlande personen i fråga.
Enya är på väg bort steg för steg och visst tar det tid. För oss som har lättare att distansiera oss är lätt att bli frustrerad över att det går långsamt men se det som att på just den biten har inte Enya blivit tillräckligt vuxen i då hon inte fått träna sig på detta tillräckligt tidigare. Även om hon i vissa lägen är väldigt vuxen och mogen så är hon i vissa bitar fortfarande bara tonåring ännu.

Kärlek är en känsla man kan känna och den kan vara underbar men också göra fruktansvärt ont. Kärlek kan vara konstruktiv men också väldigt destruktiv.
När man är mogen i sitt hanterande av känslor så kan man trots känslor bryta och trots känslor så kan man sätta upp gränser och hålla dom.
Utan känsla av att älska hade det varit mycket enklare för Enya att ta avstånd från F en gång för alla till det läget att han bara är hennes dotters pappa. Att älska kan i vissa fall vara helt underbart medans i andra fall ett rent helvete.

Hon får följa med men det är knappast kul för Enya att gå hem till någon som bara kritiserar allt hon gör. Jag vet inte om du skulle göra det men jag skulle också vägra men jag hade ju sett till att barnet stannade hemma oavsätt och låtit barnafadern få bli så arg han hade velat. Han tar alltså med sig flickan oavsätt vad Enya tycker om saken. Enya är rädd för konsekvenserna av att vägra helt enkelt.
Även om hon är uppe på morgonen så spelar det ingen roll för det handlar om att få pappan att stanna hemma med Elin och det är där det brister.
Pappan kan gått stanna hemma med barnet och skall han jobba får han göra som Enya lämna kvar barnet till den hemmavarande föräldern.
Jag har gett Enya råd om hur hon skall hantera sin svärmor men det är svårt att följa dom när man har tigermamma instinkter som ligger på pga hormoner. Själv tror jag att min dotter var närmare ett halvår innan det lugnade ner sig och då är jag ändå en lugn och sansad person. Du skall veta vilken känsla som dök upp när min syster var ute och gick med min dotter i vagn och jag för en kort stund glömde av det och fick panik för dottern inte fanns i mitt synfällt. Vad då hormonpåslag.

Jag har inget att säga att han tar med sig sin dotter till sin mamma under några timmar men han tar med sig henne även till sin djuraffär. Sedan är det faktiskt så att svärmor får lugna ner sig och skall inte vara den som får mer tid med sitt nya barnbarn än vad mamman i fråga får. Då är det väldigt snett.
Att han tar med sig dottern till hans ena jobb sätter jag mig emot väldigt kraftigt. Ett så litet barn har inget i en zooaffär att göra speciellt inte när pappan har kundkontakt. Hon kan bli smittad av olämpliga saker som faktiskt kan ta död på barnet eller i bästa fall göra barnet sjukt.

Men kundkontakt låter lite långsökt som argument tycker jag..

Ma kanlika gärna få med smitta hem från kvartersbutiken.

Om någon kritiserar mig är jag kvinna nog att stå på mig alternativt låtsas som det regnar.

Du får inte lika mycket smitta om du tar en baby som ligger i en vagn till affären för att handla mjölk en kort stund som du får vid kundkontakt när du jobbar. Tror du han går och tvättar händerna mellan varje gång han tagit emot pengar direkt från andras händer?
Tror du att alla hans kunder har god handhygien?
Jag har sett hans affär och vet hur det ser ut och hur den sköts och man kan säga det att det är ingen lämplig miljö för ett spädbarn att vistas i.

Att du kan låtsas att det regnar om någon kritiserar dig för att vara kvinna är ju jättebra men innebär det att alla andra kan den konsten?
Jag är jätteduktig på det men har fortfarande full förståelse för att alla inte kommit så långt i sitt liv.
Har du inte förståelse för att folk inte kommit lika långt i livet?
Måste bara påpeka att jag inte stryker Enya medhårs utan hon kan gå i godo för att jag inte alls håller med henne om alla saker och säger emot henne.

Det enda jag har påpekar är att vi har bara sett En sida av saken.

Pappan kanske uppfattar saken helt annorlunda.

Men nu så gör han ju saker som inte är bra för barnet.
Ingen förälder har rätt att ta med sig sitt barn till arbetet.
Och ingen farmor har mera rätt till barnet än en förälder.

Den här pappan måste lära sig att dela med sig.
Att han tar nätterna är väl något som han då kan få som sin del.
Och så får han vackert lämna barnet hos mamman när han arbetar.
Farmor är inte ett alternativ.
En farmor har ingen rätt till vare sig vårdnad eller umgänge.

Självklart uppfattar han det annorlunda.
Hans oförmåga att se andra behov gör ju att det blir så eftersom han tolkar allt efter hans egna behov och tror att allt går efter det.
Något annat har jag aldrig påstått.
Han är som ett barn i sitt tänkande i mången och mycket.
Tyvärr var han väldigt skicklig på att inte ta fram den sidan i början av hans och Enyas förhållnade eftersom hans behov då var att få hennes uppmärksamhet och han gjorde det som han då trodde var viktigt för att få den.

Jo men det är ju då hans uppfattning - riktig eller inte - som gör att han agerar som han gör.

Jag säger inte att det är rätt.
Men jag påstår att det måste hanteras.

Finns det någon möjlighet att få honom att förstå att det som han gör nu kommer att motverka vad han vill ha och behöver sedan?
T.ex. att det finns en risk att dottern blir sjuk?
Eller att han genom sitt agerande inte får den vårdnad som han vill ha?

Även om man bara ser sina egna behov, så borde man kunna vara litet mera långsiktig än vad han verkar att vara.
Om han gör Enya riktigt "pissed off" så kan han ju förlora allt som han ville ha i stället för att få det som han tyckte sig behöva.
Behöva och behöva föresten - ha lust till för stunden snarare.

Han sätter ju även sina egna behov på spel som han gör nu.

Det kan gå in att han kan göra sitt barn illa om han får utrymme för att tänka men det beror ju på hur uppe han är i saken och hur paranoid han är för stunden.
Kanske om han följer med till BVC och får svaret där för mig litar han inte på ett dugg utan jag är den elaka markattan som manipulerar Enya enligt hans sätt att se det på.
Han tror att jag är ute efter att Enya skall hålla hans dotter ifrån honom när det är tvärt om. Jag har bara motsatt mig i hur det skall gå tillväga och att ett litet barn inte fixar 2 veckors boende för deras hjärna inte är tillräckligt utvecklade för att fixa sådant utan att bli väldigt otrygga. Jag har däremot propagerat att han måste få tillgång till barnet också.
Det är därför jag tror det inte hjälper att jag pratar med honom tyvärr.
Kanske BVC som sagt var.

Att han sätter sina behv på spel kan han inte se för hans förmåga att föreställa sig längre fram i tiden tycks vara dålig också.
Han tänker bla inte att han kan bli av med sin sjukskrivning när han skall vara föräldrarledig 2 veckor i stöten. Inte heller funderar han hur hans jobb kan påverkas av att vara pappaledig varannan vecka i stötten och jobba varannan vecka.

Men han måste ju på något vis komma på konsultation.
Annars så kommer ju han själv att få det dåligt.
Vilket INGEN är betjänt av.
Försäkringskassan har samarbetssamtal.
Det borde väl vara det bästa.
Den har ju makten över hans pengar.

Och nej, jag tycker inte ens att han verkar se till sina egna behov utan bara till "roligt för stunden".

Intressant att han tycker att dottern är så rolig.
Vad är nöjet för honom i detta?
Omgivningens uppmärksamhet och beundran?

Det är familjerätten som har samarbetssamtal.

Har aldrig hört talas om att försäkringskassan skulle ha det.

Nej, han ser inte vad han har för behov eller inte behov liksom ett barn. Han bara agerar utifrån vad han känner för stunden och där brukar behov och lust styra.
Han får uppmärksamhet när han har barnet ja. Han är ju kille och när sådana är väldigt engagerade i sina barn är dom ju så "duktiga" enligt allt för många. Hade han inte haft det behovet/lusten skulle han inte haft problem att stanna hemma med dottern istället för att flänga omkring med henne.
Närhan stannar hemma finns det ju inte så många som berömmer honom för hur duktig han är och där kan han ju inte visa upp hur duktig pappa han är.
Hemma hos mamma får han massa med uppmärksamhet just nu och får känna sig så duktig. Dessutom blir ju Enya nertryckt där så han framstår i bättre dager.

När det gäller FK så har dom haft överseende med hans zooaffär och inte räknat in den som arbete utan bara hans andra arbete och då fått sjukskrivning. Möjligt att han tror att dom har samma inställning till pappaledighet och inte tror på Enya utan troligtvis tror han att hon bara försöker förhindra honom att få träffa sin dotter.
Han är helt enkelt så paranoid inför detta just nu att jag har svårt att tro att han lyssnar. Mycket kräver ju att han själv vill fixa och se att det kan gå åt skogen och det är svårt att få en människa som är paranoid för något att göra detta.
Säger man att han kan riskera bli av med sjukskrivning om han är pappaledig så är det för att man vill förhindra honom att ha sitt barn.
Säger man att han kan förlora jobbet är det för att man vill förhindra honom ha sitt barn.
Säger man att det inte är bra att ha babyn i affären så är det för att man vill förhindra honom att ha sitt barn.
Säger andra likadant så har dom givetvis bara gaddat ihop sig mot honom för det är bara hans verklighet som är sann. Han kan ändra beteende om han kan se förtjänsten rätt snabbt men dröjer konsekvensen är det kört. Det gäller också att han inte är för paranoid för stunden.
Enya talade om för honom när dottern gnällde att det inte var för hon var hungrig då det inte var så länge sedan dottern fick mat men ändå var han tvungen att mata dottern som då fick ont i magen istället. Han lärde sig då att inte göra så men först när dottern blev drabbad lärde han sig för vad Enya sa kunde man ju inte lita på.
Förstår du problemet?

Jag håller med om att det behövs blandas in myndigheter. Jag har en annan vän som var flitig besökare på familjeenheten och gick på många samarbetssamtal. Det är viktigt om inte annat så in för ev. vårdnastvist som med största säkerhet kommer att uppstå förr eller senare.
Dom där samarbetssamtalen hjälper ju till att visa hur villig man är att samarbeta vilket faktiskt kan ha värde senare i en vårdnadstvist.
BVC kan man ju fråga på också genom att ställa frågan hur lämpligt det är att vistas ute bland massa människor när barnet är såpass litet. Även ställa frågor om vad som händer om så litet barn får maginfluensa, RS och vanlig influensa för att på så sätt hoppas han tar till sig informationen.
Fast åter igen är han för paranoid så kommer det inte att funka det heller förrens hans dotter blir drabbad och han med egna ögon ser vad som händer.

Lånar din knapp Stollan

Alltså, i hela tråden pratas det om Enyas behov som mamma och om pojkvännens behov som pappa. Det skrivs om hur Enya ska tackla pojkvännen på rätt sätt osv.

För helsicke: Det är inte detta som är det viktiga! Det viktiga är en 9 dagar gammal bebis! Enya, jag struntar högaktningsfullt i om du blir ovän med pojkvännen och hans mamma och det borde du också göra. Du måste agera utifrån flickans bästa, och hennes bästa är att du tvingar med pojkvännen till BVC i morgon.

Att diskutera hur pappan haft det som barn och varför han tänker si och så är bra, men det måste ju ageras samtidigt.

Sen kan du aldrig begära att pojkvännen ska ta med dina pojkar och inkludera dem i hans liv. Det är inte hans barn. Och så som han är så ska du nog vara glad att han inte tar med dem. Blir ni två sambos (Gud förbjude!) så är det en annan sak, då flyttar han ihop med pojkarna.

Och HUR vet du att inget händer??? Jag skrev tråden för at skriva av mig. Just när jag skrev denna tråden hade jag ingen att prata med och så skrev jag här. Hur vet du att inget hänt sedan dess? För att jag inte skrivit nåt i tråden? Tja, svårt faktiskt ibland då jag itne kan skriva när pojkvännen är hemma....

Jag har pratat med familjerätten och fått tid för att skriva en del papper, jag ska ringa familjerätten igen i morgon och höra om jag kan komma dit själv på ett möte och jag ska ringa bvc för att få en tid. Jag HAR pratat med Elins pappa och visst, han väcker inte mig på natten men hon skriker mycket på nätterna nu så det är liksom svårt att missa henne även för mig. Däremot har han lämnat henne hemma hos mig några dagar nu, han tar inte henne lika snabbt utan jag hinner faktiskt ta henne.

Jag skällde ut honom i går efter jag läst vad som skrivits om mig på msn mellan hans mor och honom och talade då om för honom exakt vad jag tycker om hans beteende just nu. Och i dag kom han med MIN overall som jag köpt till Elin och den hade hon på sig i dag när VI var hos hans mamma..... han gjorde som jag ville- och de som har läst stollans utmärkta beskrivning av honom förstår att DET är ett framsteg om nåt!

På fredag ska det skrivas papper som sagt och troligtvis blir det så att vi går dit och så skriver vi om faderskapet och hör vad hon har å säga och så ber jag om ett nytt samtal där både pojkvänen och jag är med innan jag skriver på om vårdnaden. Han ska få en chans att visa att han vill samarbeta inna jag skriver på nåt....

Så det händer massor just nu, min ork att uppdatera är dock inte så bra. Min ork överhuvudtaget just nu är inte så bra.....

Och jag ska skriva ett brev till hans mor där jag talar om exakt hur det känns att bli misstrodd och där jag ber henne visa mig mer respekt.... INGEN ska anklaga mig att inte amma för att jag ska kunna dricka!!!!!!!!! Jag som varit full 5 gånger under mina 26 år i livet!!!!!!!

Jag anser dessutom att han visst kan ta mina barn om han så gärna vill avlasta mig!! Säger man att man är en familj och kallar sig själv för pappa för dem så ska man också bete sig som en pappa gentemot dem och kunna avlasta mig, om man nu så gärna vill göra det. Det är hans förbannade skyldighet att ta hand om pojkarna när han nu har accepterat dem som del i familjen! Men nu är det bara Elin...Elin.... Elin, och mina söner är inget värt alls. Fast även där har han ändrat sig de två senaste dagarna lite grann, också för att jag tog upp det.

Senast ändrad:

Nej, han ser inte vad han har för behov eller inte behov liksom ett barn. Han bara agerar utifrån vad han känner för stunden och där brukar behov och lust styra.
Han får uppmärksamhet när han har barnet ja. Han är ju kille och när sådana är väldigt engagerade i sina barn är dom ju så "duktiga" enligt allt för många. Hade han inte haft det behovet/lusten skulle han inte haft problem att stanna hemma med dottern istället för att flänga omkring med henne.
Närhan stannar hemma finns det ju inte så många som berömmer honom för hur duktig han är och där kan han ju inte visa upp hur duktig pappa han är.
Hemma hos mamma får han massa med uppmärksamhet just nu och får känna sig så duktig. Dessutom blir ju Enya nertryckt där så han framstår i bättre dager.

När det gäller FK så har dom haft överseende med hans zooaffär och inte räknat in den som arbete utan bara hans andra arbete och då fått sjukskrivning. Möjligt att han tror att dom har samma inställning till pappaledighet och inte tror på Enya utan troligtvis tror han att hon bara försöker förhindra honom att få träffa sin dotter.
Han är helt enkelt så paranoid inför detta just nu att jag har svårt att tro att han lyssnar. Mycket kräver ju att han själv vill fixa och se att det kan gå åt skogen och det är svårt att få en människa som är paranoid för något att göra detta.
Säger man att han kan riskera bli av med sjukskrivning om han är pappaledig så är det för att man vill förhindra honom att ha sitt barn.
Säger man att han kan förlora jobbet är det för att man vill förhindra honom ha sitt barn.
Säger man att det inte är bra att ha babyn i affären så är det för att man vill förhindra honom att ha sitt barn.
Säger andra likadant så har dom givetvis bara gaddat ihop sig mot honom för det är bara hans verklighet som är sann. Han kan ändra beteende om han kan se förtjänsten rätt snabbt men dröjer konsekvensen är det kört. Det gäller också att han inte är för paranoid för stunden.
Enya talade om för honom när dottern gnällde att det inte var för hon var hungrig då det inte var så länge sedan dottern fick mat men ändå var han tvungen att mata dottern som då fick ont i magen istället. Han lärde sig då att inte göra så men först när dottern blev drabbad lärde han sig för vad Enya sa kunde man ju inte lita på.
Förstår du problemet?

Jag håller med om att det behövs blandas in myndigheter. Jag har en annan vän som var flitig besökare på familjeenheten och gick på många samarbetssamtal. Det är viktigt om inte annat så in för ev. vårdnastvist som med största säkerhet kommer att uppstå förr eller senare.
Dom där samarbetssamtalen hjälper ju till att visa hur villig man är att samarbeta vilket faktiskt kan ha värde senare i en vårdnadstvist.
BVC kan man ju fråga på också genom att ställa frågan hur lämpligt det är att vistas ute bland massa människor när barnet är såpass litet. Även ställa frågor om vad som händer om så litet barn får maginfluensa, RS och vanlig influensa för att på så sätt hoppas han tar till sig informationen.
Fast åter igen är han för paranoid så kommer det inte att funka det heller förrens hans dotter blir drabbad och han med egna ögon ser vad som händer.

Här har du problemet i ett nötskal, precis så här är det. Så här funkar han. Lägg till hoten när jag inte gör som han vill....." jag gör slut", " då gör vi inte det då", " jag ringer advokat"......

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 135
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 446
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 030
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka