Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Du.
Läser du övht svaren du fått eller vill du bara fiska sympatier?

Ovanstående fråga ställer jag inte för att vara elak utan för att jag rakt och oluddigt undrar.

Jag läser allt... och det är väl det som fått mig att fatta beslut.

*kl*

Jag har just blivit förolämpad av Elins farmor. Inte öga mot öga typ utan jag "råkade" läsa konversationsloggorna på MIN dator mellan farmor och pappa till Elin. Där stod att det är för jävligt att jag gick på julfest istället för att vara hemma med Elin de timmarna att jag itne ammar för att jag ska kunna dricka, "skam på henne, men Elin har en farmor som bryr sig" och svar ifrån pappan " en pappa också som bryr sig ju", hon svarade " han behöver ju lite avlastning ibland". Tack så jävla mycket......:cry: Jag får INTE gå på julfest för jag ska vara hemma med Elin, men pappan får ta Elin ifrån mig i 12 timmar i sträck när han hälsar på sin mor????????????

Jag är SÅ besviken, så ledsen och bara så förstörd! För att inte tala om hur ARG jag är. Det här tänker jag inte acceptera nåt mer av henne....... eller att han inte förklarar att han tar elin i flera timmar mer än den där jävla julfesten, timmar som jag inte får vara med henne för han ska ha henne ensam.

:cry: :cry: :cry:

Vet du Enya, det är din sambo du ska vara arg på, inte din svärmor. Hennes åsikter är faktiskt bara ett piss i den stora oceanen, hade du din sambos stöd och kärlek skulle hennes åsikter inte spela någon roll och därmed inte röra dig i ryggen. Men nu är det som det är och det är antagligen lättare att rikta ilska och besvikelsen mot henne än sambon.
Är nyfiken på vad för sorts beslut du fattat?!:crazy:

Knapplån

Nu ska jag ta och vända på steken lite...

När jag och min sambo fick vår första dotter så var det ALLTID jag som vaknade av pipen och steg upp på nätterna. Sambon är svårväckt och jag var helt enkelt snabbare.

Var det fel av mig=det är tydligen så din pojkvän gör

Jag är morgonpigg och först uppe på morrnarna. Eftersom jag ändå inte vill/kan sova är det då fel av mig att låta sambon göra det och jag tar barnen. Händer dessutom väldigt ofta att jag har med dem till mitt jobb utan att säga något till honom. Vi dyker upp igen när vi är klara....

Är det fel av mig?

Vill han hänga med så är det inget som hindrar honom, men jag behöver inte heller redovisa mina tider exakt. Undantaget om jag ska iväg på större grejer, då diskuterar vi givetvis.

För oss är det tvärtom, att vi talar om för varnadra när vi MÅSTE vara barnlösa sas.

Har du verkligen talat om varför du inte ammar ditt barn.? Det verkar föreligga en del missförstånd där...

Fast vad gäller trådskaparen så är det nog inte handlingarna i sig som är problemet, utan hade de haft en stabil relation som byggde på ömsesidigt förtroende (som ni verkar ha) och han inte hade hotat henne och betett sig allmänt konstigt så hade det säkert vart ok och funkat bättre!!

Sen kan ju delar av det hela handla om missförstånd med och vi har bara hört Enyas version av det hela. Men de verkar ju inte ha ett sunt förhållande, separerade eller inte.

*knapplån*
Har läst hela tråden nu och jag tycker inte
heller att du ska gå med på delad vårdnad.
Enskild vårdnad med umgängeschema låter vettigare
tillsvidare.

Och sen Enya, du älskar inte den här karln.
Du älskar den du vill att han ska vara!

Både farmor och pappan ifråga verkar ha
ett stort bekräftelsebehov, och när dom inte
får bekräftelse från någon annan så ger dom
varandra istället.
Därför tycker jag inte att du ska bry dig om deras
msn-konversation.. dom behövde väl känna sig lite
duktiga en stund bara.

KRAM till dig Enya!

Jag vill bara fråga en sak Enya.

Tycker du om dig själv?

Vad har jag att tycka om?? Men om jag ska vara ärlig, ja, jag tycker delvis om mig själv, inte mitt utseende men en del egenskaper jag har som jag faktiskt uppskattar att jag har.

Jag blir så ledsen när jag läser om hur du har det. Du måste tycka att du är värd så mycket bättre! Någon som kan uppskatta DIG, för att du är Enya. Någon som älskar dig som sitt barns mor och som SAMARBETAR för er nya familj.

Du måste tycka om dig själv innan dina relationer kan göra dig lycklig.

Jag har verkligen talat om för farmor att jag inte kan amma för jag har ingen mjölk så det räcker. Jag har sagt att jag pumpar ur för att hon ska få min mjölk i alal fall, men 20 ml per dygn från två bröst.... det överlever hon inte på. Dessutom har jag sagt att jag ammade henne från hon föddes tisdag kväll tills torsdag förmiddag, jag har sagt att jag fått sår på bröstvårterna och att det de sista gångerna inna jag bad om ersättning gjorde så ont att jag var tvungen att distrahera mig med att spela ett spel på mobilen. Och jag har också sagt att Elin låg vid bröstet en gång i timmen under hela natten mot förmiddagen och var inte nöjd.

Nej inget av det du gör är fel, absolut inte. Men han gör fel, min pojkvän, som inte väcker mig så att jag får en chans att ta hand om henne. Jag har ju bett honom om att väcka mig. Skulle du verkligen ignorera din mans önskan om det?

Jag ÄR trött och förstår varför jag itne vaknar vid minsta pip just nu, jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden och vaknar aldrig utsövd trots en natts sömn. Vad beror det på? Jag som brukar vakna vid minsta pip från spädisar..... jag har ju haft två sedan tidigare.

Jag blir så ledsen när jag läser om hur du har det. Du måste tycka att du är värd så mycket bättre! Någon som kan uppskatta DIG, för att du är Enya. Någon som älskar dig som sitt barns mor och som SAMARBETAR för er nya familj.

Du måste tycka om dig själv innan dina relationer kan göra dig lycklig.

Jag förstår resonemanget, men å andra sidan, det är ju HAN som inte samarbetar. Jag har försökt sedan dag ett att få honom att förstå att man inte bara tar.....

Han säger att jag ger honom trygghet och värme...... men han ger inte mig samma saker för han bara tar utan att ge tillbaka.

Oavsett om jag älskar mig själv eller inte så är det ju HAN som inte förstår hur man lever i ett förhållande.

Men om du nu är så trött som du säger...är det inte skönt att han tar den lilla då? Så du får sova. Kan kan faktiskt tycka att han försöker göra dig en tjänst..

Nu svarar jag i MagicMadonnas ställe...

Jag tror att hon också menar att det är han som inte samarbetar och att om du älskade dig själv så skulle du inte stanna kvar i ett förhållande med en man som inte samarbetar och som bara tar och tar utan att ge tillbaka.

Men om du nu är så trött som du säger...är det inte skönt att han tar den lilla då? Så du får sova. Kan kan faktiskt tycka att han försöker göra dig en tjänst..

Men Enya BER honom ju att väcka henne. Hon VILL gå upp. Att göra någon en "tjänst" mot den personens uttryckliga vilja? Det låter väldigt obehagligt i mina öron.
Pappan ignorerar Enyas önskan om att få delta i att ta hand om deras dotter när denna vaknar på natten. Han får Enya att känna sig olycklig. Det är möjligt att han inte är självisk och inte enbart handlar utifrån vad han själv anser är bäst för sig själv, utan vill låta Enya få sova utan avbrott, men Enya är en vuxen människa. Ska hon inte ha rätt att själv bestämma om sin sömn? Pappans sätt att köra över Enya kan man inte med bästa vilja i världen se som omtänksamhet.

*delvis kl*
Om en mamma hade roffat åt sig ett barn på det här sättet hade nog alla varit överens om att hon stänger ute pappan från föräldraskapet och att det är otroligt själviskt av henne att hindra honom från att knyta an till sitt barn. Hur viktigt det är för honom att få vara delaktig. Hur kommer det sig att det skapas ursäkter bara för att det är den andra föräldern som är självisk? Det ifrågasätts hur trovärdig den här historien är eftersom vi inte kan få den andra förälderns sida, men Enyas känslor är väl de samma oavsett? Hon är en nybliven förälder som är ledsen och känner sig åsidosatt och utestängd från umgänget med sitt barn.

Senast ändrad:

Visst.
Men alla hade inte hojtat i kör att mamman skulle ut ur huset så att pappan fick ha barnet för sig själv.

Båda - dela - gemensamt - bör väl gå åt båda håll.

Hur kul är det att lyssna på en ledsen bebis medan den andra föräldern knappt går att väcka?
Sover man så tungt som Enya gör, så kanske man måste acceptera att man faktiskt behöver sova.

Men på dagtid måste man ju få vara med då i stället.
När man är vaken.

Visst.
Men alla hade inte hojtat i kör att mamman skulle ut ur huset så att pappan fick ha barnet för sig själv.

Så har inte jag uppfattat det, men jag kanske borde läsa tråden en gång till. Det jag har sett inlägg uppmana Enya till är att allvarligt tänka över sin relation med den här mannen eftersom han gör henne olycklig, samt att hon varnas från att skriva på för gemensam vårdnad med en man som verkar ha sammarbetssvårigheter, för att skydda barnet från en osäker tillvaro.
De flesta verkar, som jag har läst det, trycka på att pappan inte ska ta barnet, åka iväg och vara borta en hel dag utan att mamman har möjlighet att vara delaktig.
Det är väl vad du menar också?
Men på dagtid måste man ju få vara med då i stället.
När man är vaken.
Så så långt är vi ju överens.

Det här inlägget bör läsas igen, därför det ger en större bild i hur Elins föräldrar har det.
Så stollan, jag flyttar fram det lite.

Vill tillägga att jag tror att Elins pappa agerar på det sätt han kan. Han har inte fått med sig i bagaget något annat förhållningssätt. Så på ett sätt kan man säga att det är synd om honom.
Tyvärr blir ju följden att det destrutiva generationsmönster han fått med sig ett bevis på hur han själv uppträder som förälder/man/särbo.
Mannen i fråga har stora problem att se andras behov och använder sig utav utpressning när han vill driva igenom något.
Antingen skall han göra slut, eller så skall han flytta till Malmö osv.
Mig tycker han inte om utan ser det som att jag manipulerar Enya när jag kommer med mina råd och Enya kan själv garantera att jag ALDRIG har talat om för henne hur hon skall agera utan jag ger råd och hur hon använder sig utav dom lägger jag mig inte i.
Han kan däremot inte se att han manipulerar för han saknar självinsikt.
Problemet när det gäller babyn är den att pappan till barnet kommer att tröttna och att han är så engaerad nu är för att han har ett behov av att vara bra pappa (alltså inte ett behov av att att ge hans dotter det hon behöver) och behov av att höra av andra hur duktig han är som tar sin bit. Det behovet kommer att skifta för det har alltid skiftat hos honom. Han orkar inte en längre sträcka engagera sig i förhållanden helt enkelt.
När Enya var gravid tjatade han om i ena stunden hur dom skulle flytta ihop och andra stunden planerade för två veckors boende för sitt nyfödda barn. Fast han fått reda på att en baby inte klarar av sådant och att det inte är hälsosamt för babyn så anser han det skall ara så för han kan inte föreställa sig att andra kan uppleva världen på annat sätt än det som han upplever. Den enda sanningen är det han tänker och känner.
Alltså som ett barn i sitt sätt att fungera på den biten.
När jag kom sist och hälsade på hos Enya var barnafadern där så hälsade han inte och smet ut bakvägen utan ett ljud och sa inte ens hej då till Enya, oss eller barnen. Inte första gången han gör så.
Han är väldigt konflikträdd när han känner att han inte kan styra och som jag sagt till Enya så behöver han ha starka gränser för att kunna funka på ett tillfredställande sätt.
Enyas rädsla att släppa deras dottern med dotterns far ligger också i faderns sätt att se på barnuppfostran. Hon är rädd att han kommer att påverka henne mycket negativt mentalt. Dottern lär nog inte åka på stryk men psykiskt så kommer det bli svårt och jag har svårt att se att det ändrar sig.
Pappan kan bitvis orka vara den trevliga personen med tålamod men det håller aldrig i längden. Eftersom pappans egen uppväxt var allt annat än trevlig så har han ju sin bild av det hela.
Hans bild är förvisso att man inte skall ge barn stryk men skall uppfostras väldigt auktortärt och skall lyda. Det spelar ingen roll hur mycket information som han får om att man inte kan kräva total lydnad av barn för hos honom är bara det han upplever och känner en sanning.
Hade han inte variot så sträng i fostran, hade han nu kunnat se andras behov och inte haft utpressning för att få sin vilja igenom. Hade han nu insett att det han håller på med ofta handlar om psykisk misshandel så tror jag faktiskt att Enya inte hade haft problem med att släppa iväg honom med dottern.
Mycket av det som kommer nu är egentligen sådant som byggts upp under en lång tid. Enya har vetat att detta skulle komma men har pga av ork skjutit upp det samt lite hopp antar jag att Elins pappa skulle skärpa till sig. Han kan ett tag orka att vara trevlig men oftast då Enya har markerat regält och han märkt att han kommer ingetstans länge med hot.
Fysiskt är han inget hot för Enya är starkare och det vet han.
Jag sa redan för flera månader sedan att skall Enya ha förhållande med Elins pappa måste hon se det som att hon har ett till barn. Han måste styras upp för att det skall funka och då rätt så auktoritärt med stora markeringar mellan önskvärt och icke önskvärt samt ta att han blir sur, putt odyl för man säger emot.
Enya inser heller inte fullständigt att hon kan ha en otrolig makt över honom då hon fortfarande har för stora sår efter taskigt förhållande innan. När självkänslan hinner ikapp lär han ryka så det skvätter om det.
Det är inte barnafaderns fel att han är som han är utan troligtvis så har han en mycket begränsad förmåga att kunna se sin värld ur ett bredare perspektiv än sig själv. Kan vara i kanten på ett neuropsykiatriskt funktionshinder (påminner till viss del om det i hans förmåga att tänka) eller liknande. Kan vara medfött eller format av hans uppväxt. Vad det är spelar egentligen inte så stor roll utan det viktiga är att se honom för hur han är och funkar.
Jag ser inte honom som en skitstövel utan en människa som har stora problem att funka som en normal vuxen.
Jag skulle kunna klara en sådan karl men föredrar att skaffa egna barn om jag nu måste ha sådant. Jag tror han skulle passa en kvinna som är mer auktoritär men även behandlar sina karlar som barn. Det finns ju sådana kvinnor som funkar så.
Enya behöver en man som bär upp henne så hennes självkänsla får växa. Då kan hon som person växa och blomstra.
Eyna har visserligen blivit duktigare och låter sig inte provoceras lika mycket och fortsätter hon så kommer hon senare att kunna bryta totalt tillslut. Ju mindre makt han har över hennes hjärta desto lättare kan hon klippa banden.
Just nu är ju hormonerna på svajning och tigermamman aktiverad så det stormar lite mer och hon blir känsligare för kritik.

Senast ändrad:

Jag hade varit tacksam för att slippa vakna på natten och maken var aldrig ledsen över att slippa den biten när jag ammade MEN min man hade möjlighet att få lika stor tillgång till henne som jag dagtid.
Problemet är den att Enya har hormoner som lever loppan och som är tillför att knyta barnet till mamman. När pappan då är "snål" och inte vill "dela med sig" går hormonerna ammok i Enyas kropp.
Enya vet att en del av hennes extra känslighet just nu beror på detta men samtidigt är det ändå svårt att hantera eftersom hormonerna finns där.
Jag tror alltså inte att problemet ligger i att pappan tar hand om dottern på nätterna utan det handlar om att pappan inte vill dela med sig alls och förtäcker detta i ord som "avlasta" vilket inte är sant. Han är mycket medveten om vad som avlastar Enya på riktigt.
Ett annat problem är att Enya inte vet vad hon rent lagligt kan göra utan att riskera att bli av med vårdnaden av sin dotter. Hur mycket hon får hindra helt enkelt och vad för krav hon får ställa.
Eftersom pappan får lov att både sova och bo hos henne just nu och få fri tillgång till barnet kan man ju tycka att han kan stanna där och för dotterns skull inte ränna runt med henne överallt när hon är så liten och på så sätt ge chans för både Enya och han själv att umgås med dottern. Då tror jag faktiskt att Enyas hormoner lugnar ner sig och kan känna sig mer tacksam över att slippa gå upp på natten.
Tyvärr kommer det inte att hända med denna pappan förrens hans behov eller lust är större för andra saker än att vara engagerad pappa.
Han har visat upp samma beteende i början av förhållandet med Enya bla vilket gjorde det möjligt för henne att känslomässigt binda sig samman med honom och han återupprepar det ibland när behovet/lusten skiftar så tyvärr lär han göra samma sak när det gäller hans barn. Det är ett helvete att ha sådan förälder både för barnet och för den andre föräldern i fråga.

Han är alltså som ett barn som vägrar dela med sig av sina nya favoritleksak och har ingen förståelse för varför andra kanske skulle ha ett behov av att få leka lika mycket av den. Hans behov/lust är ju inte att dela med sig alltså kan ju personen i fråga inte ha det behovet i hans värld för han klarar inte av att se utanför sin egna värld. Därför är han heller inte mottaglig för andras tyckande för då vill dom bara ta ifrån honom hans favoritleksak för alltid enligt hans förmåga att uppfatta världen.

Kan du då förstå varför nätterna är så viktiga för Enya?
Sedan kanske jag inte svarar på hennes inlägg just här då vi redan diskuterat över MSN och jag känner mig som en papegoja om jag svarar på båda ställena. Känns konstigt att göra så för mig.

Jag skulle vilja veta vad som händer om TS är först uppe på morgonen och gör något med barnet.
Får hon inte följa med till farmodern?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 135
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 446
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 032
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023