Får hundar separationsångest av att sova i sängen??

Targa

Trådstartare
Det påstår i alla fall en dansk hundpsykolog!
Jag svarade i ett inlägg på en Fb-sida angående en tik som plötsligt hade börjat få stora problem med att lämnas ensam. En skendräktig dsg-tik, ca 2,5 år gammal.
Tikens ägare (dansk) hade varit i kontakt med en hundpsykolog som hade sagt att hunden absolut inte skulle få sova i ägarens säng, eftersom alla hundar - oavsett ras - blev väldigt otrygga med att lämnas ensamma om de fick sova i sängen.

Detta har jag aldrig hört talas om! Skulle sova i sängen med husse/matte orsaka otrygghet för hunden när hunden lämnas ensam??

Jag har haft många hundar av olika raser. Alla har fått sova i sängen - och ingen har haft problem med att lämnas ensamma. Tvärtom, varit trygga hundar, allihop.

Vad har ni andra här för erfarenheter?

Jag svarade förresten hundägaren att det kanske hängde samman med skendräktigheten.
 
Det påstår i alla fall en dansk hundpsykolog!
Jag svarade i ett inlägg på en Fb-sida angående en tik som plötsligt hade börjat få stora problem med att lämnas ensam. En skendräktig dsg-tik, ca 2,5 år gammal.
Tikens ägare (dansk) hade varit i kontakt med en hundpsykolog som hade sagt att hunden absolut inte skulle få sova i ägarens säng, eftersom alla hundar - oavsett ras - blev väldigt otrygga med att lämnas ensamma om de fick sova i sängen.

Detta har jag aldrig hört talas om! Skulle sova i sängen med husse/matte orsaka otrygghet för hunden när hunden lämnas ensam??

Jag har haft många hundar av olika raser. Alla har fått sova i sängen - och ingen har haft problem med att lämnas ensamma. Tvärtom, varit trygga hundar, allihop.

Vad har ni andra här för erfarenheter?

Jag svarade förresten hundägaren att det kanske hängde samman med skendräktigheten.
Ännu en självutnämnd hundpsykolog med 0 koll.
 
Låter helt absurt! Kan inte se hur ”sängsovandet” skulle påverka huruvida hunden har eller får separationsångest. Varken att inte tillåta hunden att sova i sängen eller att tillåta den det påverkan knappat en normal hund.

Vad vad ”stöden”/”argumenten” för att ”sängsovandet” skulle orsaka separationsångest? Kan liksom inte förstå hur tankegången hos den som uttalat detta har gått? Det hen säger är ju typ att om hunden får vara fysiskt nära husse/matte så ökar risken för separationsångest - låter som sagt absurt.
 
Vad vad ”stöden”/”argumenten” för att ”sängsovandet” skulle orsaka separationsångest? Kan liksom inte förstå hur tankegången hos den som uttalat detta har gått? Det hen säger är ju typ att om hunden får vara fysiskt nära husse/matte så ökar risken för separationsångest - låter som sagt absurt.
Jag frågade inte - var rädd för att skriva något dumt och göra hundägaren ledsen...
Tycker det är så tråkigt när, precis som Vallhund skriver, självutnämnda experter kan kalla sig hundpsykologer och lura osäkra hundägare att de sitter inne med sanningen!
 
Hanen hade separationsångest när han kom och som jag förstått hade han det innan också även om allt flyttande säkert inte gjorde saken bättre. Numera går han att lämna utan problem trots att han sovit i min säng sen dag ett. Tiken sover också i sängen och har aldrig haft problem med att bli lämnat även om hon föredrar att inte bli det. Så jag har tyvärr svårt att se att tesen håller.
 
Dumheter. Mer sannolikt att hunden är påverkad av sin skendräktighet och ur fas med sig själv (om det är nytillkommet).
Sova i sängen skapar inte separationsångest. "Hundpsykologen" kanske bör läsa på om arvbarhet när det gäller tex separationsångest och andra rädslor samt tvångssyndrom. Det verkar personen ha missat helt. :banghead:
 
Jag skulle snarare tippa på att det i så fall blir tvärt om (om det nu alls påverkar). Att hund som får sova i sängen känner sig tryggare, mer avslappnad och då lättare kan koppla av i hemmet när den lämnas.

Men ja. Egentligen tror jag inte att det påverkar alls. Jag tror att separationsångest påverkas av felaktig träning och/eller mindre bra avel.
 
Skönt att höra era åsikter. Jag tyckte också det lät väldigt dumt när jag läste det!
Hundägaren har förresten även skrivit att hen precis har flyttat och dessutom börjat jobba heltid, dvs hunden lämnas ensam längre tider. Och så skendräktigheten ovanpå det... Att man då, som "hundpsykolog", skyller problemet på att ägaren låter hunden sova i sängen låter ganska korkat!
 
Eller är det ett missförstånd? Jag vet hundar som har mild separationsångest som blivit betydligt bättre efter att de lärt sig sova själv och efter att de inte längre får följa efter ägaren som en skugga hela tiden.

Men att det skulle SKAPA separationsångest? Knappast.
 
Eller är det ett missförstånd? Jag vet hundar som har mild separationsångest som blivit betydligt bättre efter att de lärt sig sova själv och efter att de inte längre får följa efter ägaren som en skugga hela tiden.

Men att det skulle SKAPA separationsångest? Knappast.
Ja, det kan ju vara ett missförstånd från hundägarens sida. Men samtidigt så skriver hen att, vad psykologen sa, var att om man låter hunden sova i sängen så gör man det otroligt svårt för den att kunna vara trygg när den är ensam. Hunden är alltså drygt två år gammal och problemet har uppstått den senaste månaden, dvs den har inte haft problem med att vara ensam tidigare.
 
Det påstår i alla fall en dansk hundpsykolog!
Jag svarade i ett inlägg på en Fb-sida angående en tik som plötsligt hade börjat få stora problem med att lämnas ensam. En skendräktig dsg-tik, ca 2,5 år gammal.
Tikens ägare (dansk) hade varit i kontakt med en hundpsykolog som hade sagt att hunden absolut inte skulle få sova i ägarens säng, eftersom alla hundar - oavsett ras - blev väldigt otrygga med att lämnas ensamma om de fick sova i sängen.

Detta har jag aldrig hört talas om! Skulle sova i sängen med husse/matte orsaka otrygghet för hunden när hunden lämnas ensam??

Jag har haft många hundar av olika raser. Alla har fått sova i sängen - och ingen har haft problem med att lämnas ensamma. Tvärtom, varit trygga hundar, allihop.

Vad har ni andra här för erfarenheter?

Jag svarade förresten hundägaren att det kanske hängde samman med skendräktigheten.

Känns som väldigt förenklade slutsatser att det skulle finnas ett orsakssamband mellan sängsovande och separationsångest. Visst kan det säkert vara så att ängsliga hundar väljer att sova nära - men det betyder ju inte att alla hundar som sover nära är ängsliga...

Jag har nio av tio hundar i sängen. Ingen har separationsångest. Min gamla hane sov aldrig i sängen, men gick inte att lämna ensam.
 
Alla mina sover i sängen, ingen har separationsångest. Kompisens drever som oftast sover nedanför sängen har separationsångest däremot..

Så nä, tror inte det har ngt samband alls.
 
Nu blir det hela ju iofs lite komiskt iom att alla här försöker motbevisa påståendet genom sina anekdot-bevis :) Men jag håller med, tror inte det spelar nån roll. Men jag tror heller inte på detta man läser överallt om att man måste träna hunden att vara ensam i det eller det rummet medans man är hemma först och sen ska ensamheten funka när man är borta också. Tror personligen det är rejäl skillnad på att hunden är ensam i ett av rummen, och ENSAM (dvs man är borta). Men det kan ju fortfarande vara smidigt att lära hunden vara själv i en del av huset vid behov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 556
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 946
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp