Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Får en veterinär göra såhär?

HEJ

Ville bara säga att du inte är ensamen utan vi är
många som råkar illa ut, när det gäller vetrinärvård
till våra djur, jag är så besviken på vetrinärer för det
går aldrig att få hjälp på ett tidigt stadium, det är som om dessa vetrinärer tror att man skojar och inte menar allvar! jag blev så illa tvungen att avliva ett djur som har gjort allt för mig, p.ga att vetrinären tryckte så hårt på honom och drog i benen så att han inte kunde gå, dessutom slarvade de bort urinproven som skickas till odling, jag skulle inte heller få tillbaka mina pengar för det.Sedan sa de att
mitt djur skulle avlivas utan att jag fått sett rönkenplåtarna, om inte vetrinären gjort han så illa
så hade han kunnat gått på sina ben, sedan han kom hem började han skrika av smärta och dessutom fick han en liten hjärnblödning, Jag tycker
att vetrinärer som beter sig på detta vis inte ska ha någon legitimation, de är inte lämpliga som vetrinärer, jag tror att det skulle gå lättare om vi var fler, så att man inte är ensamen om du förstår vad jag menar, jag tycker dessutom att det är så ofta som vetrinärer klantar sig att jag i bland överväger att sluta ha djur, tänk om de blir sjuka, Vad gör man? lika dant varje gång tycker jag,Nu är en av mina djur sjuka igen och vad tror du händer! Djuret får 41 grader feber, varav jag nonchleras och så tillstöter lunginflammatin vilket är ett livsfarligt tillstånd, nu fick jag antibiotika, det är bara så att mitt djur har fått ärr har andproblem, han har fått gå igenom en operaton,äntligen över tänkte jag då! men nej så lätt är det inte, en ny infektion, varav jag lämnar urinprov som visar blod och vita blodkroppar, detta prov skickar de inte men han får en mycket stark antibiotika som han är allergisk i mot,och jag får ingen ny antibiotika utan han ska äta den som han får andproblem av, dessutom tankades han full med vatten att provsvaret visade inget resultat! Jag är så ledsen och besviken och jag förstår hur du känner det, man känner sig helt maktlös, det är dessutom så himla dyrt att anlita vetrinärer, var kan man hitta någon som är bra och tar en på allvar, det finns så mycket man kan lägga pengar på, att man går faktiskt inte till vetrinären i onödan förstår dom inte det! Jag har lärt mig att det inte går att få hjälp på ett tidigt stadium att mitt stora djurintresse, gör att jag inte vågar skaffa mig några nya djur i framtiden! Tänk om de blir sjuka!
Jag såg på Tv om en häst människa som sa lika dant för hennes häst blev sjuk, och hon noncalerades totalt, varav hästen dog! Hon sa att hon inte vågade köpa någon ny häst! tänk om den blir sjuk! Det finns bra vetrinärer också, jag drar inte alla över en kam, för så är det inte! Blir man illa behandlad flertalet ggr så tappar man förtroendet, det är bara så! PS! :mad: jag har ridit Islandshäst och tycker det är jätthärligt i skog och mark.

Senast ändrad av en moderator:

Hur har det gått med överklagan? Vill också ge dig en stor kram för att du anmälde. :bump:

/Maria - blivande veterinär

Sv: Re: Får en veterinär göra såhär?

Håller helt med majoriteten ANMÄL handlöst. En blödning i halse får en vet inte "vifta undan som en irriterande fluga" Jag blir så :devil: på sån´t ressonemang

Jag har också varit med om ngt liknande...en häst fick kolik och vet. tillkallades... han satte kanylen fel i ena näsborren så blodet sprutade då provade han i andra näsborren och satte kanylen fel där också så en häst med kolik fick stå still i 4 timmar!!!! för att vet. skulle kunna fixa till det så att den inte skulle förblöda.... hästen klarade sig och är helt återställd....

Undrar också hur det går med överklagan?

Himla bra gjort av dej att du anmälde :bow: :bow: .

Jag har inte hört något om överklagan än och det är jag iofs glad över. Har haft en väldigt jobbig och svår tid denna våren och en eventuell ändring av en erinran orkar jag inte riktigt ta itu med nu. OM det skulle bli att beslutet hävs så får jag ta ställning till hur jag ska gå vidare då, men det lutar åt att det då blir jag som överklagar.
Jag förstår att veterinären är mån om sin arbetsheder men å andra sidan är jag väldigt mån om att detta blir utagerat en gång för alla.

Jag vill få sinnesro och jag vill lägga detta bakom mig som ett avslutat kapitel. Nu går inte det för det går banne mig inte en dag utan att jag tittar i brevlådan och undrar om beslutet ligger där.

Självklart vill jag att detta arkiveras MEN det ska arkiveras med det beslut som ansvarsnämnden fattade. Kommer att ha svårt att acceptera något annat och jag inser att risken finns att det kanske inte blir så.

Men hoppas gör jag så klart.

Jardina skrev:
Jag har också varit med om ngt liknande...en häst fick kolik och vet. tillkallades... han satte kanylen fel i ena näsborren så blodet sprutade då provade han i andra näsborren och satte kanylen fel där också så en häst med kolik fick stå still i 4 timmar!!!! för att vet. skulle kunna fixa till det så att den inte skulle förblöda.... hästen klarade sig och är helt återställd....

Jag har faktiskt aldrig sett en veterinär lägga en kanyl i näsborren däremot så sondar man vanligen paraffinolja med hjälp av slang som förs ner i magen via näsan (rätta mig om jag har fel Peter!).

Att en häst blöder näsblod anses nog inte som konstigt eftersom slemhinnan i näshålan är ju väldigt rik på blodkärl och om den skadas uppstår blödningar väldigt lätt.

ALLA veterinärer (och även alla vi andra) kan råka ut för olyckstillbud i arbetet MEN det viktiga är att man gör allt i sin makt för att åtgärda felet. Vilket jag tycker mig förstå av ditt inlägg att veterinären faktiskt gjorde, det är en väldig skillnad mot att låtsas som om allt är ok och ingen ko på isen när något går fel.

Skönt att hästen blev ok ialla fall!

HEjsan har läst hela tråden och suttit och funderat över hur otroligt egoistiska människor kan vara! Visst förstår jag att han värderar sitt jobb högt och inte vill sluta men i slutändan måste man ta ansvar för sina egna handlingar, hur ska han kunna soa om nätterna om han vet att han gjort något fel eller hanldat oansvarigt och sedan inte kan erkänna sitt misstag och ta ansvar för det?!

Hoppas verkligen hans överklagan inte går igenom och att det första beslutet kvarstår!

Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit för dig att gå igenom detta hemska om och om igen..

Men jag vill ge dig en STOR STJÄRNA! för att du visar att om man vågar stå på sig och inte ge upp när man vet att man har rätt, så kommer man få rätt till slut!Det behövs fler som du som vågar anmäla även om man vet att man slåss i underläge!

Jag hoppas att du orkar ta itu med brevet till DV-enheten för "vinner" du igen så finns papprena på plats och då går det lite fortare på vägen till avslut.
Jag hoppas att du vid en eventuell motgång i denna instans orkar ta steget mot en överklagan.

Jag är inte på något vis skadeglad över det faktum att veterinären blev fälld och jag tänker inte göra vågen eftersom jag ligger efter denna tråd tidsmässigt. Men jag tycker det är viktigt att det blir rätt, för precis som många andra har jag stor respekt och förtroende för veterinärer och deras kunnande. Den respekten och förtroendet får en liten törn när man hör sådant här. Det är då viktigt att vi "de små hästmänniskorna" får se att systemet fungerar och att våra hästar/djur är betydelsefulla. Det är så många som har häst på hobbynivå och även om inte våra hästar är viktiga och betydelsefulla för någon annan än oss själva så ska de ha rätt till en korrekt behandling och får inte nonchaleras.

Jag hoppas att du orkar lite till

Apo

Ja han satte en kanyl...inte precis på ytan utan längre ner i närborren...

Jo visst kan alla råka ut för olyckor...men saken var den att vet. inte visste hur han skulle sätta kanylen rätt utan näst intill chansade...vilket gjorde att hästen fick lida i onödan....han var så illa tvungen att försöka rätta till det för annars hade hästen dött.....

Jardina skrev:
Jo visst kan alla råka ut för olyckor...men saken var den att vet. inte visste hur han skulle sätta kanylen rätt utan näst intill chansade...vilket gjorde att hästen fick lida i onödan....han var så illa tvungen att försöka rätta till det för annars hade hästen dött.....

Usch låter inte roligt, men vilken var anledningen till att vet. satte en kanyl i näsan? Har faktiskt aldrig sett det.

Hästen hade koliksymptom....allvarliga sen vetefan vad han skulle med en kanyl i näsan till......stackars häst :S

Hände samma sak med min kompis häst... Lättare kolikanfall, distriktsveterinären stack fel... Den höll också på att stryka med men klarade sig som tur var...
Fy fan för nonchalanta veterinärer... :cry:

Anmäl!!! Man ska junna lita på sin veterinär! Han varit i liknande situation, som slutade med att hästen dog i knäet på mig.

SannaV skrev:
Anmäl!!! Man ska junna lita på sin veterinär! Han varit i liknande situation, som slutade med att hästen dog i knäet på mig.

OM du läst tråden hade du sett att jag anmält och även fått en "fällande dom" på den veteriär som behandlade min häst.

Vad var det som hände med din häst och hur långt har din anmälan kommit?

Beundrar verkligen det du gjort :bow: .

Själv förlora jag min hästs fölunge pg att våran verterinär inte kunde komma akut för att det var fredag kväll och ungarna skulle bli ensamma. Vi fick sen aldelses för sent ut distriksveterinär som kämpade långt in på natten, men fölisen överlevde inte. :cry:

Veterinären sa senare att han ändå inte skulle kunnat göra något eftersom han var missbildad. Men hur han vetat det när han inte ens sett fölungen vet jag inte.

Ska inte nämna några namn men det flesta som bor i lkpg området vet nog vem han är :crazy:

Blöder hästen näsblod kommer det m-y-c-k-e-t, det ser värre ut än vad det är.
Som vi människor är näsan och dess slemhinnor och kärl väldigt känsliga, jag har börjat blöda bara för att jag snutit mig.
Men mycket skrubbande och skurande blir det om man har oturen att stå i stall när det börjar :crazy: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 206
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar