FÅR de göra så?

ameo

Trådstartare
Moderator
Idag ringde en telefonförsäljare hit från ett serietidningsförlag och bad att få prata med *min dotters namn*.
Jag talade kvickt om för säljaren ifråga att NEJ, hon får inte prata med min 7-åriga dotter!

FÅR säljare verkligen söka upp barn på det här sättet?
Ska jag nöja mig med att jag upplyste dem om att de inte behöver ringa hit mer, eller är det något som bör anmälas någonstans?

Jag blev riktigt :mad::devil::eek: och är glad att jag ändå hade närvaro nog att faktiskt fräsa ifrån, kort och koncist!

Sv: FÅR de göra så?

Ingen aning men det låter konstigt.
De får ju inte sälja till nån under 18.
Fult om de vill påverka barnen för att få föräldrarna och handla.

Det låter väldigt konstigt. De får inte göra reklam som är riktad till barn har jag för mig så knappast får de väl sälja till en 7-åring.
Du kan väl fråga kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverket?

Nej de får inte göra så. Det låter mycket udda.

Kontakta förlagets högsta ledning och ställ till oväsen.

Det är så förbjudet att jag hade funderat en eller två gånger extra ifall det varit en manlig försäljare. Trots att jag generellt sett inte är speciellt oroad över pedofiler.

Det är så förbjudet att jag hade funderat en eller två gånger extra ifall det varit en manlig försäljare. Trots att jag generellt sett inte är speciellt oroad över pedofiler.
Jag har faktiskt tänkt exakt samma sak....
Och jag tänker att det är ju en himla tur att det var JAG som svarade när de ringde! :eek:

Delar din tanke :crazy:
Och som de andra säger, man får inte göra reklam direkt till barn, och så säger det sig självt att barnet inte kan ingå ett bindande avtal med denna försäljare så även om han hade lyckats så hade inte avtalet varit gällande.

Ring och upplys företaget om hur deras säljare beter sig, inte ok! :mad:

Tänker samma som många andra.

Jag hade ringt upp företaget säljaren sa sig ringa från, om det var ett serietidningsföretag du känner igen. Annars hade jag googlat och sett vad som stod på internet. Om det verkar skumt, t ex företaget säger att de inte har någon säljare som gör som i detta fallet, så skulle jag även ringa polisen och anmäla (114 14). Det har varit liknande fall, ej serietidningsförsäljare men liknande, som tagits upp i media tidigare. Om många ringer in och anmäler så kan polisen gå ut med varningar m.m. om det är ngt skumt i görningen.

En säljare får INTE sälja till ett minderårigt barn utan det är föräldrarna som måste besluta om detta och det är de man som säljare ska prata med.
Vore bra att kontakta det företag säljaren ringde från och påpeka att en av deras säljare gjort sig skyldig till detta fel.

Jag skickade ett ilsket mejl förlaget och har fått svar - de höll med om att det var oacceptabelt och var tacksamma över att jag hörde av mig.

Det är bättre att kontakta det företag som har i uppdrag att sälja åt förlaget, är de det monsta seriösa så tar de tag i saken.

Det finns ingen direkt tillämplig förbudsbestämmelse i MFL. Utan man får antingen satsa på generalklausulen i 5 §. I praxis har det fastslagits att reklam varken får vara direkt eller indirekt (genom annan familjemedlem) adresserad till barn under 16 år se ex MD 1999:29. Nu skedde detta via telefon. Men då de ber om att få tala med dottern så tror jag inte att bedömningen skulle bli annorlunda. För MFL tolkas väldigt fördelaktigt utifrån skyddsgrupperna/skyddsintresset (där konsumenterna är en grupp) . Särskilt när det handlar om reklam till ”känsliga grupper”.

Det andra alternativet är reklam till barn kan även räknas som aggressiv marknadsföring 7 § tillsammans med p 28 i ”svarta listan” (direktiv 2005/29/EG).

En näringsidkare som bryter mot någon av dessa paragrafer kan förbjudas att fortsätta med marknadsföringen 23 §. Ett brott mot 7 § kan även föranleda en marknadsstörningsavgift.

Men MFL har begränsad talerätt 47 §. Var och en får alltså inte väcka talan. Så som någon skrev ovan. Kontakta konsumentombudsmannen som är en av dem som får väcka talan.

Det är bättre att kontakta det företag som har i uppdrag att sälja åt förlaget, är de det monsta seriösa så tar de tag i saken.
och HUR ska jag få reda på vilket företag det är som har i uppdrag att sälja, menar du? Det är ju inte direkt så att de presenterar sig med "jag ringer från säljbolag X som har i uppdrag att sälja prenumerationer på tidningen Y"....

Eftersom de inte får ringa från skyddat nummer så ska du väl kunna se numret på nummerpresentatören.

Ett tips är att googla på det, tex brukar denna sida vara bra (eftersom de som blivit uppringda skriver in vem som ringt):
http://vemringde.se/

Och man kan ju alltid ringa tillbaka och lyssna på telefonsvararen.

Eftersom de inte får ringa från skyddat nummer så ska du väl kunna se numret på nummerpresentatören.
Jasså den...

Någon sådan har jag aldrig haft och kommer heller aldrig att skaffa.
Men visst, många förutsätter att man har en.... :grin:

Jag har faktiskt aldrig varit i ett hushåll som inte har det de senaste 10 åren.
Men jag har å andra sidan ingen hemtelefon heller, och det är många som förutsätter att man har en sån också ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 428
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 106
Senast: Tranan
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama