Får barn verkligen åka obältat i veteranbilar?

Jo, fast samtidigt - som jag skrev tidigare - så tror jag att man måste försöka värdera de faktiska riskerna objektivt. Såvitt jag vet inträffar väldigt få olyckor med personskador i samband med veteranbilar (läs: veteranbilar i traditionell mening, inte vad-som-helst-som-är-äldre-än-30-år). Entusiaster är ofta patologiskt rädda om sina bilar, och det går sällan särskilt fort med riktigt gamla bilar. Dessutom utgår jag från att en förälder med obältat barn i bilen trots allt iakttar höjd försiktighet i trafiken. Utan att ha hård statistik bakom mig så tror jag att den förälder som svarar på ett sms under färd utsätter sitt bältade barn för betydligt större risk än den förälder som låter sitt obältade barn åka veteranbil (utan sms) ibland.

Jag arbetar dagligen med bl a att bedöma och minimera risker, och vi tittar på risk som produkten av två faktorer. Sannolikhet (för att en händelse skall inträffa) och konsekvens (om den inträffar). Hög sannolikhet och lindrig konsekvens kan ge samma risk som låg sannolikhet och allvarlig konsekvens. I våra dagliga privatliv gör vi hela tiden liknande bedömningar. Många av oss cyklar utan hjälm. Åker båt utan flytväst. Rider, och låter våra barn rida, med eller utan hjälm. Även om trafikolyckor med obältade personer kan få mycket allvarliga konsekvenser så tror jag att sannolikheten för ett inträffande just i samband med veteranbilsevenemang är betydligt lägre än i trafiken i övrigt. (Och i just det här fallet kanske ett eftermonterat bälte ändå bara är ett samtal bort.)
Bara mina små tankar.

Tyvärr ser inte alltid verkligheten ut som din text. Det finns entusiaster som åker lugnt men det finns desto fler som åker snabbt. Vet inte vart ni bor i tråden men häromkring är det mer vanligt med sk pilsnerhäck som går fort, även med barn i bilen.

Entusiaster har sällan barn i bilen då välvårdade veteranbilar kostar flera hundratusen , t om miljonbelopp beroende på modell, att köpa in samt dyra delar som ofta är svåra att få tag på.
 
Senast ändrad:
@Snubbelfot Jag håller med dig helt. Och jag känner att när det kommer till själva träffen så är det nog väldigt få om något som någonsin det hänt en olycka, men man ska ta sig dit också. Och då brukar man behöva korsa lite större vägar, och då är det återigen att man inte är själv i trafiken. (I detta fallet utgår jag ifrån att dem kör till träffen med bilen, om han har den på släp och dem åker dit i en bältes-bil, och sen kör rundor på grusvägar och inne på områden i veteranaren så är det en helt annan frågeställning.)

I detta fallet så vet vi ju inte om han är beredd att sätta dit ett bälte, men jag känner att detta är en sak han själv borde tänkt på när han satte sitt barn i bilen från första början.
 
finns sen faktiskt original bälten att montera i många bilar, i alla fall mercedes, finns bilar där bälte bak var tillval och samma modell som fick bälte i sig efter ngt år.

så vill man ha bälte så finns det att montera, man måste inte sätta in moderna bälten även om de är bäst.

(uppfödd i en veteranbils verkstad och avskyr veteranbilar så vet lite men är långt ifrån säker. har dock åkt i många veteranbilar och sorterat många beg bilbälten i mina dar.)
 
Visst är det så.
Finns bälten är det lagkrav på att använda dem, saknas bälten finns inget krav på att använda dem. Lagkrav på bälten kom först 1969 om jag minns rätt, men även äldre bilar än så kan förstås ha originalmonterade bälten - som då måste användas.
När det gäller barn så är det specifikt de som är kortare än 135 cm och/eller yngre än 3 år som ändå omfattas av krav på "särskild skyddsanordning för barn" istället för (eller tillsammans med) bälte. Det gäller ju inte TS son.
Naturligtvis är det inget som hindrar att man eftermonterar bälten i sin veteranbil, men jag tänker att det i praktiken ändå vore litet grann av en bedömningsfråga om jag var TS. Bilen kan ju vara en 20-talare i originalskick som tuffas runt i 40-50 km/h på finträffar och söndagsturer... eller en 60-tals muskelbil med dragracingprestanda som utnyttjas frekvent.
Jag (född mitten av 60-talet) tycker mig minnas att man ibland monterade bilbälten i vanliga bilar när det blev lag på bälte när jag var liten. Det kan ha varit i Danmark, och då antagligen lite senare än i Sverige.

De veteranbilar jag kommer i kontakt med körs så sällan, korta sträckor och långsamt att jag inte skulle vara särskilt orolig om barn åkte med utan säkerhetsbälte. Min svärfar rullar omkring med en Rolls Royce från 30-talet, med barn(barn) och hundar skramlande i det enorma baksätet. Större delen av nyttjandetiden av den bilen består hursomhelst av diverse akuta småreparationer med bilen parkerad i vägrenen.
 
Jag (född mitten av 60-talet) tycker mig minnas att man ibland monterade bilbälten i vanliga bilar när det blev lag på bälte när jag var liten. Det kan ha varit i Danmark, och då antagligen lite senare än i Sverige.

De veteranbilar jag kommer i kontakt med körs så sällan, korta sträckor och långsamt att jag inte skulle vara särskilt orolig om barn åkte med utan säkerhetsbälte. Min svärfar rullar omkring med en Rolls Royce från 30-talet, med barn(barn) och hundar skramlande i det enorma baksätet. Större delen av nyttjandetiden av den bilen består hursomhelst av diverse akuta småreparationer med bilen parkerad i vägrenen.
brukar vara så :p,
det med hur fort folk kör är nog också en hel del av vad för bil man har, har man en jänkare eller typisk raggarbil så brukar de vara tunga på gasen, medans gamla tyska och engelska bilar är mer att man kör så sakta som möjligt för att inte få ngt stenskott på original lacken ;)
 
brukar vara så :p,
det med hur fort folk kör är nog också en hel del av vad för bil man har, har man en jänkare eller typisk raggarbil så brukar de vara tunga på gasen, medans gamla tyska och engelska bilar är mer att man kör så sakta som möjligt för att inte få ngt stenskott på original lacken ;)
Vad gäller den här gamla rollsen, så ligger maxhastighet på 70 eller nåt, i medvind. På de krokiga småvägar i södra Frankrike som den mestadels rullar omkring, finns det inte en chans i världen att den skulle kunna komma upp i sådana svindlande hastigheter.

Min svärfar är inte extremt petig med bilen, hundar och barn får som sagt åka i baksätet, man får äta godis i bilen även om man är liten etc. Det hade jag annars lätt kunnat förstå om man ville undvika, ungefär som att barnen inte får leka med andra antikviteter.
 
Min sambo har en bil från 60talet i kanonfint skick, men han har satt in bälten bak just för barnens skull. Så när vi åker så sitter bägge barnen bältade, storasyster på kudde och lillebror i babyskyddet. Sambon kör alltid lugnt men det kändes ändå viktigt med bälten. Han funderar på att sätta bälten fram även till oss vuxna nu, herregud säkerheten kommer ju framför prestigen...
 
Sonen berättade just att han åker obältad i sin pappas veteranbil när han är där. Då pratar vi alltså inte korta tillfälliga resor, utan resor på 10-tals mil.:nailbiting:
Jag gick givetvis i taket men vill ha lite mer på fötterna innan jag konfronterar pappan. Just nu är jag för upprörd för att tolka reglerna. :rage:
Kan någon tala om för mig vad som gäller?
Bältesregler


Jag har inte läst svaren så du har kanske fått klarhet redan men ja det är helt lagligt att åka utan bälte i veteranbil där bälte inte finns sedan original. Har bälte vid något tillfälle sats in ska dessa användas.

Hur lämpligt det är, är en helt annan fråga och något jag själv funderat över nu när jag ska få barn. Nu åker inte vi "raggarbil" till varadags men min pappa och bror lever för detta intresse, den av våra veteranbilar som används mest är en cabb där man inte monterar bälten hur som utan att byta halva inredningen (det finns heller ingen regel om hur många som får åka i bilen bara alla har armar och ben innanför karossen och föraren kan köra obehindrat).
Någon längre resa med den bilen och ett barn är för mig otänkbart men samtidigt så är det nästan större risk att krocka, om än i låg hastighet, under pågående crusingar där fulla mäniskor, många dåliga/oerfarna chaufförer (de som äger bilarna är ju oftast inte den som kör bilen på dessa tillfällen) och gamla bilar som lätt får gashäng, tappar bromsar mm ska röra sig en tajt massa utan utrymme att fela. Trots detta fyller vi upp bilarna till bristningsgränsen med exalterade barn och ungdomar som vill "crousa en sväng" och allt anses okej.

Jag tycker det är jätte svårt att veta hur jag kommer hantera det här när den frågan kommer upp nästa sommar. Jag själv älskar ju att åka i dessa bilar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 406
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
35 115
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp