Jo, fast samtidigt - som jag skrev tidigare - så tror jag att man måste försöka värdera de faktiska riskerna objektivt. Såvitt jag vet inträffar väldigt få olyckor med personskador i samband med veteranbilar (läs: veteranbilar i traditionell mening, inte vad-som-helst-som-är-äldre-än-30-år). Entusiaster är ofta patologiskt rädda om sina bilar, och det går sällan särskilt fort med riktigt gamla bilar. Dessutom utgår jag från att en förälder med obältat barn i bilen trots allt iakttar höjd försiktighet i trafiken. Utan att ha hård statistik bakom mig så tror jag att den förälder som svarar på ett sms under färd utsätter sitt bältade barn för betydligt större risk än den förälder som låter sitt obältade barn åka veteranbil (utan sms) ibland.
Jag arbetar dagligen med bl a att bedöma och minimera risker, och vi tittar på risk som produkten av två faktorer. Sannolikhet (för att en händelse skall inträffa) och konsekvens (om den inträffar). Hög sannolikhet och lindrig konsekvens kan ge samma risk som låg sannolikhet och allvarlig konsekvens. I våra dagliga privatliv gör vi hela tiden liknande bedömningar. Många av oss cyklar utan hjälm. Åker båt utan flytväst. Rider, och låter våra barn rida, med eller utan hjälm. Även om trafikolyckor med obältade personer kan få mycket allvarliga konsekvenser så tror jag att sannolikheten för ett inträffande just i samband med veteranbilsevenemang är betydligt lägre än i trafiken i övrigt. (Och i just det här fallet kanske ett eftermonterat bälte ändå bara är ett samtal bort.)
Bara mina små tankar.
Tyvärr ser inte alltid verkligheten ut som din text. Det finns entusiaster som åker lugnt men det finns desto fler som åker snabbt. Vet inte vart ni bor i tråden men häromkring är det mer vanligt med sk pilsnerhäck som går fort, även med barn i bilen.
Entusiaster har sällan barn i bilen då välvårdade veteranbilar kostar flera hundratusen , t om miljonbelopp beroende på modell, att köpa in samt dyra delar som ofta är svåra att få tag på.
Senast ändrad: