Får barn verkligen åka obältat i veteranbilar?

Vilken extremt märklig kommentar, hur menar du? O_o Är genuint intresserad så ingen spydighet från min sida. Hur värdesätter man barn?
Jag tycker inte att det är konstigt alls. Du ska nog inte tolka det så bokstavligt. Självklart är det helt galet att inte barnsäkra bilen för att det skulle sänka värdet på bilen. Då får man väl köra utan barn bara.

Inte ett dugg konstig kommentar, verkar vara ett sant konstaterande. Om det inte finns bälte i bilen och föräldern vägrar sätta in ett bälte så värderar föräldern bilens värde högre än barnets säkerhet.

I just det här fallet har frågan kanske inte ens tagits upp ännu så vi vet ju inte hur det ligger till i den specifika förälderns fall. Han kanske gärna sätter in ett bälte.
Men alltså, därav min fråga, för i min värld så är det _helt_ obegripligt att ett materiellt ting skulle gå före säkerheten för min egen avkomma. Men det är kanske en konstig inställning. Jag har alltså inga barn själv, men spontant tänker jag mest "vem sätter INTE in ett bälte i bilen innan man placerar en unge där", oavsett värde på fordonet. Bevisligen finns det ju folk som gör det, enligt er.

Jag är rätt övertygad om att ett barn under 15 måste ha bälte. Undantaget är tillfälliga, korta resor om bälte inte finns, men i det här fallet handlar det ju varken om korta eller tillfälliga resor.

Mitt tips är dock att du kontaktar vägverket och frågar vad som gäller i den situationen.

Jag är rätt övertygad om att ett barn under 15 måste ha bälte. Undantaget är tillfälliga, korta resor om bälte inte finns, men i det här fallet handlar det ju varken om korta eller tillfälliga resor.

Mitt tips är dock att du kontaktar vägverket och frågar vad som gäller i den situationen.

Vägverket las ner 2010. Tyvärr tror jag precis som flera andra dessutom att du har fel.

Visst är det så.
Finns bälten är det lagkrav på att använda dem, saknas bälten finns inget krav på att använda dem. Lagkrav på bälten kom först 1969 om jag minns rätt, men även äldre bilar än så kan förstås ha originalmonterade bälten - som då måste användas.
När det gäller barn så är det specifikt de som är kortare än 135 cm och/eller yngre än 3 år som ändå omfattas av krav på "särskild skyddsanordning för barn" istället för (eller tillsammans med) bälte. Det gäller ju inte TS son.
Naturligtvis är det inget som hindrar att man eftermonterar bälten i sin veteranbil, men jag tänker att det i praktiken ändå vore litet grann av en bedömningsfråga om jag var TS. Bilen kan ju vara en 20-talare i originalskick som tuffas runt i 40-50 km/h på finträffar och söndagsturer... eller en 60-tals muskelbil med dragracingprestanda som utnyttjas frekvent.

Jag tror att även du blandar ihop bälte och barnstol. Det är för barnstolar regeln pratar om korta resor.

Jag tror att även du blandar ihop bälte och barnstol. Det är för barnstolar regeln pratar om korta resor.

Just i den texten, ja, men jag är rätt övertygad om att jag hört detsamma om barn och bälte i allmänhet. Är dock som sagt inte säker, därav mitt tips att fråga de som vet med den specifika situationen.

Vägverket las ner 2010. Tyvärr tror jag precis som flera andra dessutom att du har fel.

Tack för rättelsen, menade Transportstyrelsen. :)

Är uppvuxen i en släkt som alltid ägt veteranbilar, samt en sambo som äger veteranbil.
Finns bälten så ska de användas, men finns inga bälten så är det lagligt att åka utan även för barn.

Väldigt få människor sätter in bälten i veteranbilar då det kan sänka bilens värde. I många fall är bilens värde mer värt än barnens värde, tyvärr.
Horribelt hur man kan värdera en bil högre än ett barn! Helt obegripligt för mig.

Men alltså, därav min fråga, för i min värld så är det _helt_ obegripligt att ett materiellt ting skulle gå före säkerheten för min egen avkomma. Men det är kanske en konstig inställning. Jag har alltså inga barn själv, men spontant tänker jag mest "vem sätter INTE in ett bälte i bilen innan man placerar en unge där", oavsett värde på fordonet. Bevisligen finns det ju folk som gör det, enligt er.
Håller med helt, fattar inte hur man tänker? Helt chockad faktiskt. Och livrädd!

Visst är det så.
Finns bälten är det lagkrav på att använda dem, saknas bälten finns inget krav på att använda dem. Lagkrav på bälten kom först 1969 om jag minns rätt, men även äldre bilar än så kan förstås ha originalmonterade bälten - som då måste användas.
När det gäller barn så är det specifikt de som är kortare än 135 cm och/eller yngre än 3 år som ändå omfattas av krav på "särskild skyddsanordning för barn" istället för (eller tillsammans med) bälte. Det gäller ju inte TS son.
Naturligtvis är det inget som hindrar att man eftermonterar bälten i sin veteranbil, men jag tänker att det i praktiken ändå vore litet grann av en bedömningsfråga om jag var TS. Bilen kan ju vara en 20-talare i originalskick som tuffas runt i 40-50 km/h på finträffar och söndagsturer... eller en 60-tals muskelbil med dragracingprestanda som utnyttjas frekvent.
Jag kan väl kanske till en viss del förstå om man vill hålla bilen orginal. Men då kan man ju inte köra barn i den! Eller köra den själv om man har barn. Tycker jag.

• Gilla
Reactions: Sar

Vägverket finns inte länge. Trafikverket är det som gäller i så fall.

Jag tycker inte att det är konstigt alls. Du ska nog inte tolka det så bokstavligt. Självklart är det helt galet att inte barnsäkra bilen för att det skulle sänka värdet på bilen. Då får man väl köra utan barn bara.

Vilken extremt märklig kommentar, hur menar du? O_o Är genuint intresserad så ingen spydighet från min sida. Hur värdesätter man barn?

Jo, min mening ska tolkas bokstavligt.
Galet och tragiskt javisst men det räcker att åka på veteranbilsträffar för att se hur många som kör med obältade barn.

• Gilla
Reactions: Sar
Nu har jag pratat med dem och tyvärr är det så att det är fullt lagligt att åka med sitt barn obältat i en veteranbil där bälten inte finns.
:cry:
Helt jävla otroligt.

Jag har nu ringt till transportstyrelsen och fått ett nummer att ringa till någon avdelning för fordonsregler. De öppnar kl 13 så jag återkommer med svar. (Förhoppningsvis)

Just veteranbilar har folk sällan kunskap om, vi hade tex jättesvårt att få vår veteranbil försäkrad då den modellen inte fanns i deras register. Samtalet tog väldigt lång tid med diverse frågor för att få den försäkrad. Vissa besiktningstekniker har också svårt att veta vad som är godkänt och inte, så nån gång har de nya teknikerna fått rådfråga de mer erfarna i personalen.

åkte mycket veteranbil när jag var liten, var det hela familjen i bilen så fick vi barn åka obältat bak, var det bara jag så satt jag i framsätet med bälte.
var sällan vi åkte i en obältad bil mer än "fin åkning" på småvägar, dvs inte 10mil på motorväg.
vardaglig körning t ex till skolan i veteranbil blev i en bil med bälte även om det bara var ett bälte över midjan.

men tycker att det är lagom dumt att köra runt med barn eller någon person öht obältat.
precis som att jag tycker att det är dumt att rida/cyckla utan hjälm, eller köra mc utan skyddskläder. man har hittat på alla skydd av en anledning. dumt att skita i det då och hoppas på det bästa.

Galet och tragiskt javisst men det räcker att åka på veteranbilsträffar för att se hur många som kör med obältade barn.
Jo, fast samtidigt - som jag skrev tidigare - så tror jag att man måste försöka värdera de faktiska riskerna objektivt. Såvitt jag vet inträffar väldigt få olyckor med personskador i samband med veteranbilar (läs: veteranbilar i traditionell mening, inte vad-som-helst-som-är-äldre-än-30-år). Entusiaster är ofta patologiskt rädda om sina bilar, och det går sällan särskilt fort med riktigt gamla bilar. Dessutom utgår jag från att en förälder med obältat barn i bilen trots allt iakttar höjd försiktighet i trafiken. Utan att ha hård statistik bakom mig så tror jag att den förälder som svarar på ett sms under färd utsätter sitt bältade barn för betydligt större risk än den förälder som låter sitt obältade barn åka veteranbil (utan sms) ibland.

Jag arbetar dagligen med bl a att bedöma och minimera risker, och vi tittar på risk som produkten av två faktorer. Sannolikhet (för att en händelse skall inträffa) och konsekvens (om den inträffar). Hög sannolikhet och lindrig konsekvens kan ge samma risk som låg sannolikhet och allvarlig konsekvens. I våra dagliga privatliv gör vi hela tiden liknande bedömningar. Många av oss cyklar utan hjälm. Åker båt utan flytväst. Rider, och låter våra barn rida, med eller utan hjälm. Även om trafikolyckor med obältade personer kan få mycket allvarliga konsekvenser så tror jag att sannolikheten för ett inträffande just i samband med veteranbilsevenemang är betydligt lägre än i trafiken i övrigt. (Och i just det här fallet kanske ett eftermonterat bälte ändå bara är ett samtal bort.)
Bara mina små tankar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 406
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
35 115
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar