Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, troligen var detta ett automatiskt meddelande.
det går sannolikt via banker och system och hamnar i din mail genom att du finns reggad hos din egen bank. Ingen människa inblandad, bara maskiner.
Detta var ICA Banken. Jag har frågat dem och fick svaret att de absolut inte lämnar ut sådana uppgifter och att jag ska fråga Röda Korset. Har mailat RK nu och frågat hur de kunde koppla ihop inbetalningen med min mailadress.Vilken bank har du @Linda8142 ? Jag har swedbank och jag har aldrig blivit uppmanad att lämna mejladress i internetbanken. Däremot har "min" bankkvinna min mejladress, men den ligger i deras mejlprogram.
Hmm...så kan det ju vara...men då borde väl banken ha berättat det när jag frågade...?Precis, mailet skickas gissningsvis VIA banken. Alltså mottagaren får en notis om att de har fått en inbetalning (där din information är krypterad). Då skickar mottagaren ett mail till dig via din bank, även fast från-adressen i mailet är från organisationen.
Vi använder oss av sånt på mitt jobb, där vi bara får upp kundens e-postadress i ett krypterat format, typ "nh3ba5so5g3u2d5vba@mdnds.VÅRPARTNER.np4b3s.com".
Är inte alls insatt i hur det funkar mer än så .
Just därför är det bäst att de inte har ens mail.Nu vet jag att jag aldrig har angett någon mejladress till min bank, därför kan jag också vara 100% säker på att samtliga mejl som "påstås vara från min bank" som landar i min mejlbox är spam/phishing.
Det slog mig nu, du gick in via RKs hemsida? Jag har skänkt en del till cancerfonden genom åren, men går då via deras hemsida och då gör jag direktbetalningar, men då är det lätt för dem att koppla det till mig. Nu får jag även frågan om jag vill registrera det i och med att det är avdragsgillt om man kommer upp över en viss summa.Detta var ICA Banken. Jag har frågat dem och fick svaret att de absolut inte lämnar ut sådana uppgifter och att jag ska fråga Röda Korset. Har mailat RK nu och frågat hur de kunde koppla ihop inbetalningen med min mailadress.
Nej, jag skrev bara av bankgironumret och gjorde betalningen i internetbanken. Så inget borde kunna knyta inbetalningen till mig. (Ger aldrig 200 kr och över eftersom att det då syns på deklarationen. Kommer ändå aldrig ge så mycket att jag får avdrag i deklarationen).Det slog mig nu, du gick in via RKs hemsida? Jag har skänkt en del till cancerfonden genom åren, men går då via deras hemsida och då gör jag direktbetalningar, men då är det lätt för dem att koppla det till mig. Nu får jag även frågan om jag vill registrera det i och med att det är avdragsgillt om man kommer upp över en viss summa.
Är det fler som råkat ut för liknande?
I perioder skänker jag pengar till olika organisationer och då alltid annonymt. Jag vill inte ha en massa tiggarbrev och folk som ringer och tigger. Frågan är därmed måste jag sluta göra det för att vara säker på att slippa sånt och bara lägga kontanter i bössor på stan?