Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

KL

Jag hörde nyss på lokalnyheterna att planerna på att stänga PIVA avdelningarna på Danderyd har stoppats. Administrationsnissarna har fått på pälsen, politikerna var inte informerade om den sk omorganisationen.
Alla ej fast anställda skötare på kliniken har redan blivit uppsagda till den 28/2 för att göra plats åt personal från PIVA.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Det är säkert förödande.
Jag hat blivit felbehandlad och ignorerad i tio år. Till slut såg jag bara en utväg, inte bara i tanken utan jaaa ... (akuten nästa) "ok det äe inget fel på mih men varför i helvete blir det så här hela tiden?"
Nu gick det "bra" ändå. och som nu i helgen som var när det "kom över mig igen"- blev jag livrädd när känslan släppte ...

Nu har de fått tummen ur och ställt diagnos: bipolär typ 1 med postpartum depression-psykos. Jag håller fortfarande på att vänja mig vid tanken men det var som att få ett facit på mitt liv ....

Försälringskassan har varit bra att ha och göra med- men det är min man som sköter den kontakten. MEN jag har haft strul med de tidigare och blivit utan ersättning, eftersom jag inte klarade av att strida.
Om min man inte orkar/har lust har läkaren och sjuksköterskan lovat att hjälpa mig. (det känns som jag drömmer fortfarande)

Nu är det väl också så att vi som har de här riktigt tunga diagnoserna inte är så många i förhållande till samhället i stort. Det är väl en förklaring till att man inte alltid får hjälp. Nästan alla får depression och ångestproblem men det är inte alls säkert att man behöver in på psyk för det.

Men jag tänker också att det där "se det friska i människan" har gått för långt.
Om de vågat se bortom mitt "välordnade liv" hade de fattat
det här tidigare.

Det jävla duktighets samhället och psykisl sjukdoma föraktet i samhället gör ju också att folk inte söker hjälp i tid.
Man borde prata mer om sånt här.
Jag hade ingen aning om vad hallucinationer är. icke-drog anknytna såna.
med program som "det okända" kan man ju lätt få känslan att det är fullt normalt att se sin döda farfar - i skick som
levande - korta sekvenser.
Jag har varit så van att ha suicidtankar att jag inte längre brydde mig.
Om folk tog såna här symtom på allvar tidigt tror inte jag att man behöver bli så sjuk- OM man nu inte har en svår sjukdom.

Ursäkta ett långt och personligt och sulligt inlägg.


Ska lägga till: jag tror att trycket på psyk och BUP skulle lätta om
man kunde hitta alternativa vägar för personer med NPF besvär, i synnerhet i ett utredningsskede. Här är det tre års kö för en ADHD utredning. Det känns som att hela stan står i kö. jag tänker någon typ av screening på basala saker kunde vara bra innan vidarelämning till högre profession.
Och ja vet att många har kors--diagnoser.
man misstänker att jag har adhd men jag "tog mig själv ur kön". Mest för att mina barndoms symtom kan vara tidiga tecken på bipolaritet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

I mitt hemmalandsting får personer med psykisk ohälsa inte tillräckliga resurser.
Vårdcentralerna gör så gott vi kan men vi behärskar inte kombinationsbehandling med olika antidepressiva och våra samtalsterapeuter kan vara kuratorer som endast har steg I utbildning inom psykoterapi och det räcker inte alltid.

Uppdraget till samtalsterapeuterna inom Allmänmedicin är "korttidsterapi om ca tio gånger", övrigt är psykiatrins uppdrag.

Psykiatrin har inte resurser att ta hand om alla som behöver.

Jag tror att det handlar mycket om resurser, men det handlar också (tror jag, inte fullt insatt) om interna rutiner, brist på personal även utifrån given personalstat - som är lågt satt jämfört med andra landsting.

Allmänmedicin/vårdcentralerna sköter svårare psykiatri här än i många andra län - och vi har som sagt inte kompetensen.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

När det gäller vuxenpsyk antar jag att det också skiljer sig åt kommuner emellan. Jag blir dock förvånad när jag hör om personer som går till sin vårdcentral, får akutremiss till öppenpsyk. Det tar ca två veckor innan personen får komma dit för ett första samtal. Sedan tar det x antal veckor till innan personen får vidare kontakt eftersom man tydligen måste diskutera varje patient på patientkonferens. Mår man tillräckligt dåligt så kan det ju hända massor under den månaden... (Jo, jag vet att akutpsyk finns)

Två veckor? Det var snabba ryck!
Här är det flera månader efter remiss.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Två veckor? Det var snabba ryck!
Här är det flera månader efter remiss.

är det i Skövde också, förutom någon enstaka då uppenbarligen. Det spelar ingen roll hur vc bönar och ber på sina bara knän om att få in en patient de inte klarar av - psyk fixar inte att klämma in någon ny.

Ett problem är väl att på psyk ska den mycket suicidala mannen som för tillfället inte har gevärspipan i munnen (då han hamnar hos akutpsyk som inte behandlar utan bara häver krisen, typ) men kanske i övermorgon stå i samma kö som den som behöver lite KBT för svår scenskräck. Det sållas säkert (hoppas jag) så att de mest akuta kommer in före de som inte har samma akuta problematik. Men det faktum att en patient som är så suicidal att vc tycker det är mycket obehagligt, men inte tillräckligt för att tvinga till akutpsyk, får vänta många månader på hjälp borde betyda att 1) Skövde är en mycket dyster stad där alla vill lämna jordelivet, 2) de sållar inte i kön eller 3) inga patient som väl kommit in avslutar sin behandling.

Det är något fel på VUP-avdelningen i staden. Vissa bitar har jag fått berättat från en anställd. :crazy:
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Men är man akut suicid överlever man väl inte väntan, eller?
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Är det så? Då har de stora problem. Är det akut-akut blir det psykakuten förstås.

Om dom tar emot en. Jag försökte ta livet av mig för några år sedan. Fick åka till psykakuten med ambulans och stanna över natten.
Dagen efter så sa jag att jag ville bli inlagd för min egna skull. Läkaren sa att jag var för frisk för det så skrevs ut en kvart senare.

Psykakuten ger jag inte ett skit för här i stan. Var inlagd förra nyårsafton och det var samma då, fick inte den vård jag behövde så skrev ut mig. Kunde lika gärna vara hemma.

All annan vård jag har fått har dock varit fantastisk som jag skrev innan.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Oj!O_o

Alltså jag fattar ändå inte.
Om man gör ett misslyckat suicidförsök - och hamnar på sjukan- gör man då om ett misslyckat försök? eller vad pratar ni om?

jag verkar bo i ett bra landsting för mig har de varit otroligt "rädd" om ...
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Dagen efter så sa jag att jag ville bli inlagd för min egna skull. Läkaren sa att jag var för frisk för det så skrevs ut en kvart senare.
Är nog det som är lite problemet, anser man att man behöver vara inlagd så är det inte sällan dom tycker att man är tillräckligt klar i huvudet för att förstå sitt eget bästa och tycker att man är för frisk.

Jag har ofta nekat att vilja bli inskriven just för att få stanna kvar och då är dom väldigt snabba med att hålla kvar än sålänge man inte visar upp ett väldigt depressivt tillstånd.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Jag tycker det är svårt att få någon annan hjälp än akut. Någon långvarig hjälp i öppenvården har jag aldrig fått. Har fått söka mig privat för att få psykologhjälp. Öppenvården är ju som ett skämt här iallafall.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Det är väl kanske så.

När jag var inlagd förra nyårsafton så var det min psykolog, behandlare och läkare som tyckte jag skulle lägga in mig. Dom tjatade hål i huvudet på mig och ringde även min man så han skulle försöka övertala mig. Så jag gick med på att lägga in mig.
Stannade ett dygn. Det var bara en förvaringsplats. Inte en enda gång frågade någon hur jag mådde och jag var på mitt rum och ingen kollade till mig någon gång, bara den gången en sköterska sa att jag skulle till läkaren.
Fick inget gehör på den vården jag önskade att få. Inget speciellt alls. Bara testa en ny medicin och få äta själv inne på mitt rum. Men det gick inte för sig.
Hade bara ångest av att vara där. Kommer aldrig mer åka tillbaka och säger heller aldrig till vården hur jag mår längre. Tänker inte ge dom några idéer om att lägga in mig igen.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Grejen är ju lite den att det inte är meningen att det ska vara en vård i den bemärkelsen att det är en behandling. Det är ju just förvaring tills man är lite klarare i huvet igen. Ofta glöms man ju bort litegrann om man inte gör sig hörd där. Till mig sa dom ofta att det inte är meningen att man ska trivas där för att inte bli kvar där och därför är det så "tråkigt" där, alltså att det inte ska ge någonting att vara klar i huvet och vara inlagd.

Sen undrar jag ändå lite vitsen med att vara där. Jag hade med mig både rakblad och piller in och gjorde ett par "självmordsförsök" för att någon skulle uppmärksamma mig någonting eftersom jag har svårt att be om hjälpen med ord. Jag hade lika gärna kunnat vara hemma och må dåligt eftersom dom ändå inte ens försökte hålla mig i livet ens där. Så nje, ibland undrar man vad meningen med slutenvården egentligen är.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Innan jag fick komma in på avdelningen så kollade dom igenom alla mina saker och visiterade mig. Plockade bort allt jag inte fick ta med mig in.
Fick ta med lite saker in och lägga i ett låst skåp bla min mobil. Den lyckades jag få med mig ut i smyg när jag låtsades att jag skulle ha min necessär och ringde min man och bad honom komma och hämta mig. Så så svårt var det ju inte att få tag i den direkt.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Ytligt kollade dom ju mig med, typ väska och synliga fickor, men det var allt. Mobilen har jag dock alltid fått ha kvar.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Här kollade dom igenom allt riktigt noga. Vände ut och in på precis allt. Så den delen ska dom ha beröm för!
Fick inte ha några elektronikprylar längre. Innan var det tillåtet. Fick inte ens kolla på film på plattan ute i sällskapsrummet utan laddare. Vet inte vad som kan ha hänt som förbjudit det.
 
Sv: Får alla som behöver psykatrisk vård den vård de behöver?

Största anledningen är väl att man inte ska kunna fota folk där, det med mobilerna är annars gammalt, stod att det var förbjudet redan för 9 årsen när jag var på vuxenpsyk första gången. Dock som sagt så har dom aldrig brytt sig om det när jag varit där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Tjatter Deltagarlista 1. Mistimed 2. Magnum 3. Artline 4. Mirtai 5. Hedinn 6. Aliisa 7. Lena 8. Fio 9. glömmerallt 10. flyingchange 11. Ileo 12...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
20 794
Senast: Ferrari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp