Får alla hundar vara med?

CA

Trådstartare
får vilken hundras som helst ställa upp i agility, även blandraser?
Någon som vet?
Jag skulle vilja hålla på med agility och har hittat en blandras som jag ev. är intresserad av.
Får blandraser ställa upp i samma tävlingar ( typ lydnad) som rashundar?
ok utställning går ju inte, men brukshundklubbarnas tävlingar då?

Sv: Får alla hundar vara med?

Du får tävla i både lydnad och agility med en blandras, men den kan inte bli champion i någon av grenarna.
Tror inte man får tävla i nån av bruksgrenarna. :confused: Rätta mej nån om jag har fel

I agility f¨r man tävla med vilken hund som helst, blandras eller inte så länge hunden fungera! Championat är ju till för avels delen och har egentligen ingenting med själva tävlingen att göra om det ens finns championat i agility... Så högt upp har vi inte kommit än... ;)
I lydnad tror jag oxå du får tävla men sen är det stopp, ev får man hålla på med räddning oxå med det vet jag inte...
Men agility är roligt och hundarna tycker att det är roligt så det kan jag rekomendera!

Du kan bli både hopp och agility champion, för att svara på de andras tankar.

Du får starta lydnad, agility, viltspårsprov, men du kan inte ta några cert, däremot kan du få förstapris, men du kan aldrig bli champion eftersom det så gott som inom alla CH krävs ett andrapris i ringen, det kan du ju inte få.

Bruksgrenarna är bara öppna för renrasiga hundar, ev. i mån av plats kan du vara med utom tävlan.

Du kan också syssla med räddning.

En stor tankeställare till dig bara. Om du skaffar en blandras så vet du ofta ingen om HD-status på föräldrar, morföräldrar osv, vilket är väldigt viktigt. Föräldrarna kan vara fria, men morfar har D-höfter och då kan det komma på din hund, eftersom du inte har någon register på det på blandisar så fundera lite på det. Agility är nämligen inte att rekommendera till en hund som inte har fria höfter.

Vad är det för raser??

//E

Såvida man inte köper en planerad kull från seriös blandisuppfödare ;) Jag har blandis med koll 4 led bakåt sär de är röntgade armbågar och höfter :banana: och naturligtvis utan anmärkning . Mirakel finns även där :bump:

en fördel är ju att röntga din hund isf. så att man inte har dåligt höfter/armbågar! Även om man inte vet föräldrarnas bakgrund så kan man röntga sin vovve. Jag skulle rekomendera det iaf till alla hundägare! =)

men det är ju lite trist om ens hund är defekt om man vill tävla i agility... risken finns naturligtvis också hos rasrena hundar, men där är risken "kalkylerbar".

Man får som andra också sagt tävla både lydnad och agility med blandras. Man får (vad jag vet) även tävla sök, spår och liknande också. Jag har själv en blandras så jag kollade upp det där för några år sedan och då såg det ut på det viset. Men som andra också sagt så kan man inte bli champion eftersom att man behöver ställa ut hunden med lägst ett 2:a pris för det.

Kommentar till övrig diskussion i tråden:
Oavsett ras brukar de flesta brukshundklubbar ha kravet att hunden är friröntgad innan man börjar träna agility.

Jag har också blandis med koll, CH-föräldrar, så jag är väl medveten om att det finns bra blandraser, det var inte det jag påstod. :d

Men som sagt, risken är kalkylerbar hos renraser. Jag har fått neka inte mindre än tre större blandraser, som efter röntgen visat sig ha svåra fel. Och det är jättetråkigt, eftersom de oftast har köpt hunden till agility, sedan visar det sig att de inte kan pyssla med det, då dör intresset bort lite...

Sök och spår, för att svara på någon annans inslägg, är inte öppna för blandraser, bara utom tävlan, om det nu är Bruksspår/sök som du menar. Som sagt, så får du går viltspårsprov.

//E

Kravet finns i stort sett alltid, men om du köper en hund för att tävla/träna agility och det sedan visar sig att du inte kan göra det pga att man inte kollade upp leden bakåt ordentligt, så hade jag iaf kännt mig rätt blåst...

//E

menar du i hunden jag ska titta på?
Bernersennen rottweiler och schäfer, en tik på 5 mån

Tror det är mitt inlägg du menade. När jag skrev sök och spår tänkte jag alltså på att man kan utbilda sin hund till sökhund och hjälpa olika instanser med att leta rätt på folk. Inte tävlan alltså.

Jo, klart man skulle bli besviken om man köpt en hund speciellt för agility och får en som inte går att använda. Det kan ju dock hända även om du hittar en renrasig med bra statistik. Självklart ska man väl kolla upp hunden om man nu har ett speciellt intresse för den. Men så är det ju alltid. Man kollar så att de kriterierna man har är uppfyllda. Hoppas jag att folk gör i allafall.

skjuter in en liten fråga här när nu ämnet ändå diskuteras.
Vad kostar en friröntgen? Är det olika på olika raser?

Hemma hos mamma kostar HD röntgen 900:- och AD/HD röntgen 1100:-
Oavsett ras.

Här hemma kostar HD: 895:- å HD/AD 1055:-

E väl där nånstans priserna ligger

Senast ändrad:

Rent taktiskt bara nu... Alla hundar kan träna/tävla agility, men den hunden du ska titta på är rätt tung i kroppen och jag tror att du kan hitta en mer lämplig hund, men det är bara mitt tycke. Självklart kan den bli hur duktig som helst, men den kommer nog aldrig kunna svänga som en BC eller ha den farten...

Annars, lycka till, fundera dock en stund på det här med HD, eftersom de raser som är i är rätt hård drabbade av just HD och armbågsproblem.

MVH E

hej!
ne det är klart at en såpass stor hund inte kan bli lika kvick i benen som en bc, det säger sig nästan självt.

men jag har inte tänkt å bli nån superstjärna inom agility, utan vill bara hålla på med et för skojs skull.

Ja jag ska veterinärundersöka hunden noga, jag vill inte ha en sjuk hund igen och gå igenom att ta farväl ännu en gång...

skaderisken är väl högre när fler kilon ska landa efter ett högt hopp? jag hade tagit det VÄLDIGT försiktigt med en så pass stor och kraftig hund. dessutom är raserna i den hårt belastade av HD-problem. hur många släktingar är röntgade, och hur många är fria? jag skulle aldrig aldrig köpa en hund från någon av raserna om inte flera led bakåt var friröntgade. satt och kikade på briardklubbens hemsida igår, och där står det att ungefär 20 % av hundarna är belastade med HD. skulle tro att det ser ungefär likadant ut hos alla större raser.

vad det gäller hunden du ska köpa så är hon/han för ung för att kunna röntgas. de brukar vara mellan 1 och 2 år för att man ska kunna få ett trovärdigt resultat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 529
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 492
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?