Fånghovar?

E

emmalisa

Vad tycker ni om de här hovarna? Har hästen haft fång eller vad tror ni? Den är verkad 2 dagar innan bilderna togs.

Bulan på kotan ser också konstig ut. Kan det finnas något samband?

hovar.jpg

hovarigen.jpg

Sv: Fånghovar?

mkt troligt.:crazy:

den måste verkas bättre- som en fångverkning.

Är den OK?
Har den puls värme?

Är det din?

Den är tydligen inte halt nu men den är inte min så jag har inte sett den i verkligheten. Ägaren säger att den kändes helt normal och att hovslagaren inte sa något om att det skulle vara något konstigt med den.

Den är till salu.

Hästen är inte fet och den är inte ens 3år.
Går den att få "normal" i hovarna enkelt eller tar det lång tid?

Är knölen på kotan något att oroa sig för om den inte är halt nu?

Ju fortare den verkas rätt- desto snabbare blir den bra.

om man inte gör ngt nu, kan det påverka hållbarheten i framtiden.
fång kan de få av många olika anledningar- utan fetma.

den behöver inte ha haft fång. men oavsett har den för långa tår=belastar fel. och det är kanske därifrån knölen på kotan kommit också. den skulle jag nog oroa mig mer för!

så korta tån, det är bäst för hästen oavsett om den haft fång eller ej.

*svarar båda*

Tack för era svar! Vad jag vet såg den inte ut såhär i höstas. Jag tror inte att hovslagaren som har verkat den är så kunnig och säljaren verkar inte se att tårna är långa. H*n hade inte ens sett knölen på kotan!

Kan knölen komma av något annat? Lösa benbitar till exempel?

om den haft fång så borde det synas när han verkar - blod i hoven!

även vid mkt lätta fångkänningar så har det synts blod i hoven på min.

det behöver inte synas alls på hoven att hästen har/har haft fång. har haft 2 hästar i min närhet där röntgen visat på roteration i olika grad men inte ens klinikens hovslagare har sett några tydliga tecken på/i hoven och absolut inget blod.

jo, det sa både veterinär och hovslagare, men på just dom 2 hästarna syntes ingenting i hovarna trots att röntgen visade på roteration.

ingen av dom 2 visade hälta heller, den ena ändrade sitt rörelsemönster något (utlöst av kortison och pga. den kända risken för fång just på kortison så röntgades hon då vi noterat att rörslsemönstret ändrats något) och på den andra visade det sig när hon rötgades för annat i hovar/ben (trauma utlöst pga. olycka sa veterinären)

jag har *tack och lov* ingen stor erfarenhet av fång men har förstått att det kan visa sig på många olika sätt och inte alltid är "tydligt" trots förändringar.

Tycker absolut det luktar fånghovar över det där.
Som många andra sagt, hur eller hur måste hästen kortas i tårna, det där ser ju förfärligt ut! :crazy: Otäckt att utbildade hovslagare kan göra såna "jobb" och tro på det själva.
Trakterna ser också misstänkt understuckna ut.
En helt galet verkad hon kan leda till fånghovar (mer av typen belsatningsfång eftersom belastningen blir så fel) vilket också kan vara förklaringen.
Ang. kotan. Svårt att uttala mig om den på kort sådär, men vid hovbensrotationer har jag sett en hel del röntgenplåtar där belastningen blir lustig och leder till att kotan hamnar i ett anant läge, eller hur jag ska förklara.

Jag trodde att fång innebar just en förändring i lamellranden. Det verkar konstigt om man inte ser den och det ändå är fång.

Tycker absolut det luktar fånghovar över det där.
Som många andra sagt, hur eller hur måste hästen kortas i tårna, det där ser ju förfärligt ut! :crazy: Otäckt att utbildade hovslagare kan göra såna "jobb" och tro på det själva.

QUOTE]
Vart står det att det är en utbildad hovslagare??:eek:
Vilken idiot som helst kan kalla sig hovslagare utan att ha utbildning...
Jag håller med om att hovarna ser för jäkliga ut.
Att dessutom hästen är en unghäst gör det inte mera kul.
Nåt skit har hänt hästen,kanske fång kanske ngt annat trauma,säkert i kombination med felaktig och allt för sällan utförd verkning.
Inte kul.:cry:

Nej, jag är medveten om att det inte står att hovslagaren är utbildad. Men jag talar också efter egna erfarenheter.
Hade min häst utlånad och när jag sedan var och hälsade på höll ena framhoven på att utvecklas likt de på bilden, du kan ju gissa min reaktion! Hovisen som gjorde det jobbet var utbildad!
Och nej, hon hade inte fång :p
Svårt att förklara, men hon har haft en skada på ena framhoven för flera år sedan vilket ställt till en del problem i skoningen tidigare. Men den här hovisen hade kollat på det, och sa sig förstå problemet och körde sedan på och märkte inte ens åt vilket håll det hela höll på att sluta!
Sedan hade jag tillbaka hästen över somamren och fixade til hovarna. Min hovis fattade inte hur hovslagarenhade lyckats få hoven så lustig! :crazy:

Ser verkligen misstänkt ut!

Men oavsett om det är av fång eller nåt annat så hade jag verkligen kollat upp hov/kotstaus noga om jag ev varit intresserad av att köpa.

Att säljaren säger att hovslagaren menar att det inte är något konstigt med hästen skulle jag absolut inte lyssna på.

Dels är det en sådan sak en säljare kan säga för att de vill sälja hästen och dels för att jag skulle i alla fall inte ha så stort förtroende för någon som inte ser problemet i de hovarna och kotorna.

Om hovslagaren är utbildad eller ej vet jag inte. I detta fallet litar jag mer på mitt eget omdöme än säljarens och hovslagarens faktiskt. Hästen var skodd i höstas och skorna togs av innan vintern. Hästen gick på lösdrift fram till nu och är inte verkad under den tiden. Jag har sett bilder på den som är tagna precis efter skorna togs av. Visserligen inga närbilder på hovarna men vad jag kan se så ser de inte ut såhär.

Hästen står tyvärr för långt ifrån mig för att jag ska kunna titta på den själv så jag måste lita på andra personers uppgifter.

Jag har haft fånghästar själv men det har upptäckts i tid och inte blivit något bestående av det så därför har jag inte så mycket erfarenhet av hur det kan se ut.

Resten av hästen är verkligen det jag har letat efter men vill självklart köpa en hållbar häst! :crazy:

Resten av hästen är verkligen det jag har letat efter men vill självklart köpa en hållbar häst! :crazy:

Men då finns det ju bara en sak att göra! :) Veterinärbesiktiga den och fråga då veterinären om speciellt hovarna och kotorna! :)

Och om veterinären tycker det är något konstigt med hovar/kotor så skulle nog jag ta hästen till klinik för ytterligare undersökning med röntgen etc. För annars tror jag du kan få problem med försäkringsbolaget i framtiden. :crazy:

Jag skulle nog även vilja höra ett utlåtande av en annan oberoende hovslagare.

Senast ändrad:

Hur gammal var den? Under tre?

Om du röntgade den skulle du se många graders rotation mellan hovben och hovvägg. Den behöver inte ha visat någon akut fång, utan detta är en process man kan framkalla enbart genom felaktig hovvård. Det ser ut som vad engelsmännen kalla "founder". Dvs den "kroniska" deformationen som är ett resultat av obalans i hoven.
Förutom att den har på tok för långa tår, är den också rejält understucken i trakten.

Det är ren idioti att låta en häst gå så lång tid utan hovvård!! Hovbenet är färdigvuxet när hästen är ca fem år, innan dess är det extremt viktigt att sköta hovvården så att inte hovbenet växer fel eller tom tillbakabildas- det går fort och är irreparabelt.

Den har varit skodd sa du, hur länge och med vilka intervaller? Att sko en så ung häst är om något än mer korkat än att inte sköta hovarna alls...

Jag skulle INTE köpa en häst med sånna fötter med hopp om att få en hållbar prestationshäst i framtiden. Jag skulle köpa den och försöka rehabilitera hovarna:crazy:

/Migo

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 232
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka