M

marbella ryttare

sulle nagon person beratta lite om fang...har haft turen att aldrig raka ut for denna hemska sjukdom...snalla beratta lite valdigt basic...varfor hasten blir drabbad...? hur man ser det? m.m

Sv: fang...

Fång, menar du kanske. Fång finns det en del osäkerhet runtomkring. Men huvudteorin är att det är en förgiftningssjukdom kommande från magen och tarmen. Man har haft olika teorier om vad detta beror på men den som gäller för närvarande är att det är något som heter fructan som utlöser fång.

Fructan är någonting som bildas som en reaktion mellan socker och polymerer(rätta mig någon om jag har fel). Fructankedjorna som bildas kan bli ganska långa och kan därför inte identifieras och spjälkas av hästens tarmar. Detta utlöser fång, som medför oerhörd smärta i hovarna. En del hästar ställer sig i fångställning (dvs avlastar hovarna) genom att skjuta fram framhovarna för att avlasta dessa. Kötthovarna svullnar efter vad jag förstått och kan i extrema fall rent av välla fram. Långt ifrån alla hästar gör dock detta och min egen gjorde det inte.

Vi förstod vad det var efter att min stallägarinna ringt och sagt att hästen var blockhalt. När jag kom och ledde ut honom stapplade han märkbart och verkade öm i alla hovarna varför jag kontaktade veterinär i stället för hovslagare. Veterinären behövde bara kasta en blick för att se att det var fång.

Diagnosen ställdes då på extremt hög puls (digitalispuls) och värme i hovarna. Smärtstillande och antiinflammatoriskt sattes in och ut med saltsten och kraftfoder. Det enda han fick äta var hö och lucern. Jag har dessutom tillsattt foderjäst (ännu bättre är bakjäst) och han har tillfrisknat och är nu en frisk och glad kille. Kanske inte så basic men ändå.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 231
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 909
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka