Sv: Fång
Hej, är det bra för hovarna??
Prövat aspbarkspelletsen?
Fille äter detta.
Hej, är det bra för hovarna??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prövat aspbarkspelletsen?
Fille äter detta.
Jag skulle framför allt vilja se hur en häst är som är så bra i balans att den inte kan få fång ser ut
ojojoj....jag hänvisar till mitt tidigare inlägg... HÄR har vi okunskap!
Kan du snälla sluta kalla mig för Johanna då detta INTE är mitt namn. Bett dig ett flertal gånger nu. Om du ska kalla mig för något kan du kalla mig för Kristina, vilket är mitt mellannamn och något kan relatera bättre till.
Mumin
Ok, jag meddelar Ove Wattle på SLU att han lärt mig fel då. Skulle vara intressant att veta vad du har för belägg för att påstå att djupa böjsenan INTE roterar hovbenet när lamellerna släpper?
D.B(djupa böjsenan) behöver inte nödvändigtvis rotera hovbenet, men kraften finns där. Det har gjorts försök där man kapat D.B men ändå fått en rotation!
Och det är det här jag menar med att det blir livsfarligt när amatörer tvärsäkert påstår saker till höger och vänster utan att egentligen ha någon kunskap på området!
Glada amatörer som hör fragment av föreläsningar och sedan utger sig för att vara mer eller mindre expert! Jag träffade en dam som tydligen hade gått en tappskokurs på hedenhös tid där hon minsann lärt sig att häst kan få fång. Foderfång. Vilket enligt henne berodde på en förgiftning i magen. Jag råkade påpeka att hennes häst hade belastningsfång, varpå hon tittade skeptiskt på mig och meddelade helt frankt att detta överhuvudtaget inte existerade! Jag blev helt matt, hon vände sig om och föreläste för resten av stallet att fång alltid beror på "förgiftning i magen", mina kunskaper förlöjligade hon medan hon ändå höll på...och med detta som grund påstod hon för en massa folk at jag var en usel hovslagare!
Jag är utbildad hovslagare, MEN när det kommer till fång känner jag mig som amatör, men med viss förkunskap från skolan. Och jag har också både lystnat och träffa O.W ett antal gånger och jag har en annan uppfattning om vad han sagt än vad du har.
Jag förstår vad du menar, men jag anser inte mig själv vara amatör iofs då jag genomgått en veterinärutbildning.
.
För övrigt träffade jag en nyutbildad veterinär i sommras då vi båda blev utringda till en förmodad fånghäst. Veterinären försökte se viktig ut(såg mer skitnödig ut om du frågar mig) tittade på hästen som hade ALLA klassiska och patognomiska symptom du kan tänka dig en fånghäst har. Han sade -"Det KAN vara fång. Jag har sett det tidigare, men....släpp ut hästen på sommarbete över sommaren så ska det nog gå bra." Både jag och hästägare tittade storögt på veterinären och undrade ifall han var nykter. Ibland kan jag tycka att även veterinärer lämnar ganska mycket i övrigt att önska vad gäller kunskap...
Naturligtvis kan man inte kunna allt när man är nyutexaminerad.....
Det är många hovslagare som inte heller är mycket att hänga i julgran så du kanske ska tänka efter lite innan du generaliserar en hel yrkesgrupp...
Edit: Vad har jag påstått som är fel?
Absolut, det var inte riktat till någon speciell, utan bara som en anekdot!
Det jag anser vara fel är det som du skrev att hovbenet per automatik rotarerar om man inte kapar böjsenan.
Absolut, det var inte riktat till någon speciell, utan bara som en anekdot!
Det jag anser vara fel är det som du skrev att hovbenet per automatik rotarerar om man inte kapar böjsenan.
Tjejen skrev att hennes häst inte kunde få roterade hovben för att hovarna var så bra.
Jisses vad fel det kan bli, jag menade inte heller att OW pratat om att kapa böjsenor utan bara att böjsenan drar i hovbenet..
Jag försöker inte "släta över" ngt utan förklara vad jag menade då det uppenbarligen missuppfattades. Vill man missuppfatta ngt så kan man alltid göra det, menar inte att just du medvetet försökte göra det.
Du skriver själv som en kratta och är jätte svår att förstå och vad andra anser om mitt skrivande vet ju hela bukefalos om utifrån massiv kretik och glada påhopp även från s.k. kollega.
.