Sv: Fång

ojojoj....jag hänvisar till mitt tidigare inlägg... HÄR har vi okunskap!

Ok, jag meddelar Ove Wattle på SLU att han lärt mig fel då. Skulle vara intressant att veta vad du har för belägg för att påstå att djupa böjsenan INTE roterar hovbenet när lamellerna släpper?

Kan du snälla sluta kalla mig för Johanna då detta INTE är mitt namn. Bett dig ett flertal gånger nu. Om du ska kalla mig för något kan du kalla mig för Kristina, vilket är mitt mellannamn och något kan relatera bättre till.

Mumin

Varför inte använda ditt riktiga namn istället? Vågar du inte stå för dina på ståenden och åsikter, eller vad är problemet?

Problemet var att du skrev att hovbenet alltid kommer att rotera om inte djupa böjsenan är kapad! Detta stämmer inte med min uppfattning o inte med vad jag hört OW säga. Nu är ju inte OW världen lättaste att lyssna på,det blir lite svårföljt ibland.
Men visst djupa böjsenan utövar en kraft som strävar att rotera hovbenet.
PL

Ok, jag meddelar Ove Wattle på SLU att han lärt mig fel då. Skulle vara intressant att veta vad du har för belägg för att påstå att djupa böjsenan INTE roterar hovbenet när lamellerna släpper?

D.B(djupa böjsenan) behöver inte nödvändigtvis rotera hovbenet, men kraften finns där. Det har gjorts försök där man kapat D.B men ändå fått en rotation!
Och det är det här jag menar med att det blir livsfarligt när amatörer tvärsäkert påstår saker till höger och vänster utan att egentligen ha någon kunskap på området!
Glada amatörer som hör fragment av föreläsningar och sedan utger sig för att vara mer eller mindre expert! Jag träffade en dam som tydligen hade gått en tappskokurs på hedenhös tid där hon minsann lärt sig att häst kan få fång. Foderfång. Vilket enligt henne berodde på en förgiftning i magen. Jag råkade påpeka att hennes häst hade belastningsfång, varpå hon tittade skeptiskt på mig och meddelade helt frankt att detta överhuvudtaget inte existerade! Jag blev helt matt, hon vände sig om och föreläste för resten av stallet att fång alltid beror på "förgiftning i magen", mina kunskaper förlöjligade hon medan hon ändå höll på...och med detta som grund påstod hon för en massa folk at jag var en usel hovslagare!

Jag är utbildad hovslagare, MEN när det kommer till fång känner jag mig som amatör, men med viss förkunskap från skolan. Och jag har också både lystnat och träffa O.W ett antal gånger och jag har en annan uppfattning om vad han sagt än vad du har.

När det gäller att kapa djupa böjsenan används det ganska ofta i USA på svåra fångfall o anses av många vet ge ett "bra" resultat(promenadhäst istället frr slakthäst).
PL

Ska någon svara på originalinlägget är det väl P.L och ingen annan!

Själv använder jag mig inte alltid av tvårtå-skor vilket är det vanligaste beslaget. Jag kan lika gärna använda mig av liggunderlag!? I de fall där jag anser att det inte går att sko, då verkar jag en tvårtå och lindar på en liggunderlagsbit och "ordinerar veterinär för vidare behandling alternativt klinikhovslagaren. Så att hästen kan bli skodd under mindre plågsamma förhållanden.
Läs: de fall där hästen inte klarar av att bli skodd pga smärta!

D.B(djupa böjsenan) behöver inte nödvändigtvis rotera hovbenet, men kraften finns där. Det har gjorts försök där man kapat D.B men ändå fått en rotation!
Och det är det här jag menar med att det blir livsfarligt när amatörer tvärsäkert påstår saker till höger och vänster utan att egentligen ha någon kunskap på området!
Glada amatörer som hör fragment av föreläsningar och sedan utger sig för att vara mer eller mindre expert! Jag träffade en dam som tydligen hade gått en tappskokurs på hedenhös tid där hon minsann lärt sig att häst kan få fång. Foderfång. Vilket enligt henne berodde på en förgiftning i magen. Jag råkade påpeka att hennes häst hade belastningsfång, varpå hon tittade skeptiskt på mig och meddelade helt frankt att detta överhuvudtaget inte existerade! Jag blev helt matt, hon vände sig om och föreläste för resten av stallet att fång alltid beror på "förgiftning i magen", mina kunskaper förlöjligade hon medan hon ändå höll på...och med detta som grund påstod hon för en massa folk at jag var en usel hovslagare!

Jag är utbildad hovslagare, MEN när det kommer till fång känner jag mig som amatör, men med viss förkunskap från skolan. Och jag har också både lystnat och träffa O.W ett antal gånger och jag har en annan uppfattning om vad han sagt än vad du har.

Jag förstår vad du menar, men jag anser inte mig själv vara amatör iofs då jag genomgått en veterinärutbildning.

@PL: Ledsen att jag generaliserade, man ska inte försöka få fram "tonfall" på internet, visst är det så att hovbenet inte alltid måste rotera vid ett fånganfall om det är ett lätt anfall. Dock har jag uppfattat det som att om fånganfallet är så kraftigt att lamellagret släpper så kommer hovbenet att rotera.

Senast ändrad av en moderator:

För övrigt träffade jag en nyutbildad veterinär i sommras då vi båda blev utringda till en förmodad fånghäst. Veterinären försökte se viktig ut(såg mer skitnödig ut om du frågar mig) tittade på hästen som hade ALLA klassiska och patognomiska symptom du kan tänka dig en fånghäst har. Han sade -"Det KAN vara fång. Jag har sett det tidigare, men....släpp ut hästen på sommarbete över sommaren så ska det nog gå bra." Både jag och hästägare tittade storögt på veterinären och undrade ifall han var nykter. Ibland kan jag tycka att även veterinärer lämnar ganska mycket i övrigt att önska vad gäller kunskap...

För övrigt träffade jag en nyutbildad veterinär i sommras då vi båda blev utringda till en förmodad fånghäst. Veterinären försökte se viktig ut(såg mer skitnödig ut om du frågar mig) tittade på hästen som hade ALLA klassiska och patognomiska symptom du kan tänka dig en fånghäst har. Han sade -"Det KAN vara fång. Jag har sett det tidigare, men....släpp ut hästen på sommarbete över sommaren så ska det nog gå bra." Både jag och hästägare tittade storögt på veterinären och undrade ifall han var nykter. Ibland kan jag tycka att även veterinärer lämnar ganska mycket i övrigt att önska vad gäller kunskap...

Naturligtvis kan man inte kunna allt när man är nyutexaminerad (och inte sedan heller), veterinärer är inga robotar. Jag skriver inlägg i detta forum för att hjälpa folk efter bästa förmåga och påstår inte att något är sant som jag inte har belägg för, är jag osäker på ngt berättar jag det.
Det är många hovslagare som inte heller är mycket att hänga i julgran så du kanske ska tänka efter lite innan du generaliserar en hel yrkesgrupp...

Edit: Vad har jag påstått som är fel?

Naturligtvis kan man inte kunna allt när man är nyutexaminerad.....
Det är många hovslagare som inte heller är mycket att hänga i julgran så du kanske ska tänka efter lite innan du generaliserar en hel yrkesgrupp...

Edit: Vad har jag påstått som är fel?

Absolut, det var inte riktat till någon speciell, utan bara som en anekdot!

Det jag anser vara fel är det som du skrev att hovbenet per automatik rotarerar om man inte kapar böjsenan.

Det jag anser vara fel är det som du skrev att hovbenet per automatik rotarerar om man inte kapar böjsenan.

Det skrev jag iofs inte men jag kanske skulle formulerat mig annorlunda för att undvika missförstånd.
Tjejen skrev att hennes häst inte kunde få roterade hovben för att hovarna var så bra.
Det jag menade i mitt svar var då att om de inte ska kunna det måste man kapa böjsenan, jag menade inte att det alltid gör det.

Lugna dig nu lite. Min uppfattning om Harvester är att det är en person med mkt kompetent kunskap liksom P.L.

Dock så kan och har dom båda skrivit lite "plumpigt" i vissa inlägg vilket kan tolkas som ngt okompetent utifrån deras legetimerade yrkesutövande. P.L. "plumpade" så sent som i går kväll vilket han lite senare försökte släta över genom att förklara det hela med att han försökte förklara det enkelt.

Du skriver själv som en kratta och är jätte svår att förstå och vad andra anser om mitt skrivande vet ju hela bukefalos om utifrån massiv kretik och glada påhopp även från s.k. kollega.

Att djupa böjsenan har en stor inverkan på hovbenets belastning och rörelse är vi väl alla som vet vad vi pratar om helt rörande överens, övriga faktorer som påverkar hovbenets belastning är benställning,extriör,hovens balans, tålängd och trakthöjd.

Själv har jag aldrig hört O.W. nämna att kapning av djupa böjsenan i alla lägen skulle förhindra eller häva en hovbensrotation även om det i många individuella fall har kunnat påvisas. Jag i min enfald trodde till hundra procent att så skulle vara fallet innan jag tog del av dom övriga faktorer som spelar in. Som jag har förstått det så har aldrig en kapning av djupa böjsenan skett före rotationen av hovbenet som en secundär åtgärd i det forskningssyfte som kan ligga till grund för en forskning.

Tjejen skrev att hennes häst inte kunde få roterade hovben för att hovarna var så bra.

Hej, och där sker hon väl själv svaret på sin kunskap och att hon är en förespråkare för alternativa verkningsmetoder med allt vad det tillhör.

Den typen av inlägg är helt omöjliga att missuppfatta och i alla lägen kommer det samma "standard svar" utifrån helt ogrundade påståenden vilket inte tillför diskutionen ngn ytterligare beprövad kunskap.

Jisses vad fel det kan bli, jag menade inte heller att OW pratat om att kapa böjsenor utan bara att böjsenan drar i hovbenet..
Jag försöker inte "släta över" ngt utan förklara vad jag menade då det uppenbarligen missuppfattades. Vill man missuppfatta ngt så kan man alltid göra det, menar inte att just du medvetet försökte göra det.

Jisses vad fel det kan bli, jag menade inte heller att OW pratat om att kapa böjsenor utan bara att böjsenan drar i hovbenet..
Jag försöker inte "släta över" ngt utan förklara vad jag menade då det uppenbarligen missuppfattades. Vill man missuppfatta ngt så kan man alltid göra det, menar inte att just du medvetet försökte göra det.

Då har du missuppfattat mig, jag försökte rädda dig utifrån hur jag tolkar det jag skrev ;)

Du skriver själv som en kratta och är jätte svår att förstå och vad andra anser om mitt skrivande vet ju hela bukefalos om utifrån massiv kretik och glada påhopp även från s.k. kollega.
.

Skriver jag som en kratta??? Det var en komplimang jag tar med mig! Jag är nämligen ordblind! Så att jag är en smula svårbegriplig emellanåt har jag full förståelse för!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
669
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur