Sv: Fång

Är det inte så att högpresterande hästar i stället ofta har brist på salt? Själv så ger jag alltid extra salt till de som jobbar hårt och ganska mycket extra.

Man har i årtionden diskuterat vilken påverkan saltkonsumtionen har på friska människors blodtryck, jag vet inte var diskussionen står idag.
När det gäller hästar är det samma, man vill minska blodtrycket genom att minska saltmängden. Jag tror inte att det är visat att det har ngn positiv effekt på fång.
PL

Jag tror inte att man kan se en så direkt effekt på blodtrycket så att det skulle kunna påverka trycket i hovarna. Möjligen om hästen har en nedsatt njurfunktion och har en överkonsumtion av salt. Har hästen njur-leversvikt vid fång antar jag att man istället skulle minska proteinintaget tillfälligt i den akuta fasen.

Att djur och människor i ett akut skede av en skada eller inflammation bör vara återhållsamma med salt beror på att ju mer salt man äter desto mer vätska tar saltet med sig in i kroppen och desto mer ödem kan det bli i ett redan svullet område.

Om det har effekt vid fång så att det blir mindre väska mellan cellerna i hoven vet jag inte men tanken är inte så dum. Men det har ingenting att göra med att njurfunktionen skulle vara inblandad i fång processen. HH

Men salterna lämnar ju inte blodbanan åtminstone inte i den omfattning att det skapar ödem. Det är ju proteinerna (albumin) som lämnar blodbanan och tar med sig vätska ut i vävnaden och skapar ödemet, vid en inflammatorisk process.

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det ffa proteiner som läcker ut genom de små, av inflammationen skadade blodkärlen men de drar med sig vatten. Ju mer vatten saltet har tagit med sig in till blodkärlen desto mer kan proteiner ta med sig ut.

Ett alternativ till saltrestriktion är paradoxalt nog att göra tvärtom dvs ge väldigt stora mängder stark saltlösning i dropp. Det drar åt sig vätska från utanför kärlen.
Om ngt av detta har bäring på fång har jag ingen aning dock, blev lite OT! HH

För övrigt träffade jag en nyutbildad veterinär i sommras då vi båda blev utringda till en förmodad fånghäst. Veterinären försökte se viktig ut(såg mer skitnödig ut om du frågar mig) tittade på hästen som hade ALLA klassiska och patognomiska symptom du kan tänka dig en fånghäst har. Han sade -"Det KAN vara fång. Jag har sett det tidigare, men....släpp ut hästen på sommarbete över sommaren så ska det nog gå bra." Både jag och hästägare tittade storögt på veterinären och undrade ifall han var nykter. Ibland kan jag tycka att även veterinärer lämnar ganska mycket i övrigt att önska vad gäller kunskap...
Jo visst finns det okunniga veterinärer på fång.*suck*
Alla är ju inte kunniga på häst,inte ens hästintresserade.
Just därför är det så livsviktigt för hästen att hästägaren får tag i en kunnig hästveterinär,och att allt görs så rätt det bara går i det akuta stadiet.

Även ringa sin hovslagare också för ev samarbete och framförallt verkningshjälp,stöd och rådgivning.
Hovslagare känner oftast till hästen mkt väl och kan hjälpa hästen även i det akuta stadiet med att ta av skorna ,korta tån och tex tejpa på sulor tills hästen mår bättre.
Tyvärr har inte alltid veterinären tid att engagera sig i hästen .
Hästen behöver mer än en spruta och ett recept för att bli frisk.

Försöka om möjligt hitta orsaken till anfallet,få hästen i lämpligt hull om den är överviktig(utan att toksvälta den med magsår som följd)osv ,osv.

Hästägaren bör också engagera sig mkt och söka rätt kunskap(tex.undvika oseriösa barfotasidor där folk verkar fånghästar själva efter råd på internet..) ,hästägaren får lägga ner mkt tid på förebyggande åtgärder osv.

Tre kunniga personer behövs alltså för att ge hästen största chans till att bli frisk.Veterinär+hovis+hästägare!
Och lite tur ibland ,för har man en Cushinghäst tex kan det va knepigt att förebygga nya anfall.:crazy:

Senast ändrad:

Jag tror inte att man kan se en så direkt effekt på blodtrycket så att det skulle kunna påverka trycket i hovarna. Möjligen om hästen har en nedsatt njurfunktion och har en överkonsumtion av salt. Har hästen njur-leversvikt vid fång antar jag att man istället skulle minska proteinintaget tillfälligt i den akuta fasen.
Undrar just hur stark smärta påverkar hästens blodtryck och organ/immunförsvar?:confused:
Att hästar har njur-leversvikt är väl mindre vanligt.
Jag förespråkar ingen långvarig medicinbehandling,men ibland är det nog bäst för hästens välmående/livsvilja att få hjälp tillfälligt med smärtlindring.
Smärta är väldigt stressande för ett djur spec ett flyktdjur som hästen..

Mkt inom djursjukvården går ju mer och mer in på att hjälpa djur med smärtlindring vid sjukdom /skada när det behövs.
De äter och mår bättre och får bättre odds att tillfriskna fort.

Ibland gäller det ju att bryta den onda smärtcirkeln och få hästen att vilja/orka bli frisk och inte ge upp och bli deprimerade för att smärtan är outhärdlig.

Frågan är vad som händer med en häst med njur-leversvikt om den utsätts för långvarig smärta i hovarna?
Hjälper det stressade organ med mer smärta?
Stressen kanske tar död på den ännu fortare än risken med medicinen.:confused:

Veterinären är väl den som bäst avgör vad som är bäst för individen.
En veterinär som följer svensk djurskyddslag.

Att bryta inflammations/smärtcirkeln förbättrar även läkningen!
Jag håller med om att alltför många veterinärer tror att man botar fång med att ge NSAID ett par dagar. Detta gör även många hästägare trots mina förklaringar, när smärtan gått över anser många att hästen är frisk o glömmer resten. Intresset bland ägare till misstänkta IR-ponnyer att utreda detta försvinner samma dag som det akuta gått över.
PL

*

Prövat aspbarkspelletsen?
Fille äter detta.
Jag vet flera som ger sina fånghästar lite aspbarkspellets,vitsen är nog inte att det hjälper mot fång utan att det är trevligt för en fånghäst med nåt som "skramlar" i krubban.:D
Aspbarkspelletsen innehåller 10% melass,vilket kanske inte är lämpligt för fånghästar alltid.
Jag tycker inte heller man bör ge betfor till fånghästar då jag sett flera hästar må mkt bättre utan.

Mina lättfödda hästar får en näve aspbarkspellets per dag,om de vill ha.
Jag skulle aldrig vilja blanda det med nåt för att tvinga i dem det.

Allra bäst tycker mina hästar om färsk aspbark,dvs nersågat sly.
Det är kalas för mina med smaskig färsk bark!:love:
Tyvärr är den färska slut just nu och jag vågar inte såga ner asp på grannens mark,så mina får lite träig pellets.:angel:
Tycker inte om pellets överhuvudtaget egentligen då det sliter onödigt på emaljen på tänderna.
Och mina hästar ska bli mkt gamla så tänderna får inte bli utslitna i förtid. :p

Att bryta inflammations/smärtcirkeln förbättrar även läkningen!

PL
Jovisst absolut! det har jag sett så många ggr på olika djurslag.:bow:

Tyvärr verkar ju en del extrema barfotatalibaner glömma att deras djur är levande,kännande varelser av kött och blod.:crazy: :mad:

Undrar just om de själva är lika smärttåliga som deras hästar skall tvingas vara ibland???

Citerar mig själv från inlägg 116. Observera att inlägget inte alls handlade om smärtlindring vs. inte smärtlindring.

Hur är det i så falla att medicinera med NSAID som vi vet utsöndras via njurarna. Kan det bli droppen som får bägaren att rinna över för ett redan belastat organ. (OBS att jag inte menar att hästar med fång ska vara utan smärtlindring.)

Hoppas att du läst mitt tidigare inlägg om min Fille. Han fick aldrig nån boxvila, men då bäddade jag fram mycket halm i ligghallen så att han fick vila där om han ville. Han rörde på sej litegrann i sin egen takt.
Sen gick jag ut med han på korta promenader på gården o då fick han gå i sin egen takt men det började jag då med 1 vecka efteråt ungefär då hade han knaprat på metacam i 1 vecka ungefär. Han åt detta i 14 dgr.

Klart han kommer gå omkring när han är smärtlindrad. Han känner ju inte att det gör ont. Det gör ont för att hästen ska hålla sig stilla så inte fången förvärras. Just därför ska man hålla dom i box under tiden dom får metacam eller liknande.

/Maria

Ja visst är det ffa proteiner som läcker ut genom de små, av inflammationen skadade blodkärlen men de drar med sig vatten. Ju mer vatten saltet har tagit med sig in till blodkärlen desto mer kan proteiner ta med sig ut.

Ett alternativ till saltrestriktion är paradoxalt nog att göra tvärtom dvs ge väldigt stora mängder stark saltlösning i dropp. Det drar åt sig vätska från utanför kärlen.
Om ngt av detta har bäring på fång har jag ingen aning dock, blev lite OT! HH

Hej, du verkar veta så jag frågar dig. Salt i stora mängder är inte det vätskeutdrivande och kan i värsta fall leda till vätskebrist och ren uttorkning??

Klart han kommer gå omkring när han är smärtlindrad. Han känner ju inte att det gör ont. Det gör ont för att hästen ska hålla sig stilla så inte fången förvärras. Just därför ska man hålla dom i box under tiden dom får metacam eller liknande.

/Maria

Smärtlindring är jag för i det akuta stadiet, däremot inte totalt smärtlindrande preparat. Tar man bort all smärta så blir det pladaskt bakslag då hästen kommer överbelasta sitt trauma,smärtlindring anser jag som en ren human åtgärd och skall så sättas in enligt lagen.

Ja men samtidigt stimulerar det törstcentrum. Så i relativt stora mängder balanserar individen detta själv vid fri tillgång på vatten
PL

Anser?
Hur anser du då att njurarna bör göra sig av med ett saltöverskott när det inte finns tillgång till vatten?
PL

Men jag tror att shettisarna o kanske islandshästar som villigt äter det än de "ädla" hästarna såsom fullblod, travare,halvblod osv.

VILLIGT äter det, jag har islänningar och det äter det absolut inte. Kunde de kräkas så skulle de förmodligen ha gjort det, men de svälter hellre än äter det.
Däremot verkar det poppis inom en barfotarörelse att fodra med detta, samt halm. Och här går verkligen gränsen för vad jag tål att se på, men att svälta en häst i närheten av Boj nä nä, det går inte.:mad:

Jag vet flera som ger sina fånghästar lite aspbarkspellets,vitsen är nog inte att det hjälper mot fång utan att det är trevligt för en fånghäst med nåt som "skramlar" i krubban.:D
Aspbarkspelletsen innehåller 10% melass,vilket kanske inte är lämpligt för fånghästar alltid.
Jag tycker inte heller man bör ge betfor till fånghästar då jag sett flera hästar må mkt bättre utan.

Mina lättfödda hästar får en näve aspbarkspellets per dag,om de vill ha.
Jag skulle aldrig vilja blanda det med nåt för att tvinga i dem det.

Allra bäst tycker mina hästar om färsk aspbark,dvs nersågat sly.
Det är kalas för mina med smaskig färsk bark!:love:
Tyvärr är den färska slut just nu och jag vågar inte såga ner asp på grannens mark,så mina får lite träig pellets.:angel:
Tycker inte om pellets överhuvudtaget egentligen då det sliter onödigt på emaljen på tänderna.
Och mina hästar ska bli mkt gamla så tänderna får inte bli utslitna i förtid. :p

Jag vet att det innehåller 10% melass i aspbarken, men Fille tycker om detta. Han kan äta enbart aspbarken o även mineralerna.
Men han äter även en näve avelsfoder, för dom små behöver protein o det skadar dom inte.

Aspbarken kanske inte hjälper mot fång, men det är ju skonsamt mot magen o han har ju iallafall finare päls o manen o svansen behöver man inte borsta alls ;)

/Maria

Hmm. Alla säger väl lite olika. På Fille funkade det iallafall för då jobbade blodcirkulationen i hovarna om han fick gå en bit i hans egen takt. Står hästen i boxen lär ju inte den jobba lika bra.
Men ja, vad vet jag, liksom?
Fille blev även bättre när han blev fångverkad. Nu är det ju min ordinarie hovslagare, som verkar Fille.
Idag är han helt bra o jag kollar han dagligen o det går utmärkt att aktivera han.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka