Sv: Fång
Jag har någon gång fått skriva remiss till hovslagare för att bolaget skulle ersätta.
PL
Jag har någon gång fått skriva remiss till hovslagare för att bolaget skulle ersätta.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer bra att dom ersätter en behandling av hovslagare.
Men det spelar ingen roll om den utförs på klinik eller hemma.
Behandling måste initieras av vet.
Som seifur1 skriver så brukar Försäkringsbolagen bara ta 1 sjukbeslag ev två (1 klinikskoning + ev hemmaskoning på remiss)
Resten får hästägaren stå för själv.
Ersätter försäkringsbolaget oberoende på beloppets storlek även om det endast är EN behandling och det framgår Namn och Tel.nummer från remiterande Veterinär???
Jag har inte haft några problem med beloppen vare sig vad det gäller fång, hovböld, hovspricka eller annan behandling. Däremot så har kunden fått avslag på fångbeslag på bakhovarna en gång.
Trots att jag och Vet. var överens om att det behövdes på denna häst. Men det är enda gången som jag har varit oense med försäkringsbolagen. Då har en del behandlingar legat avsevärt över de 5 000 som quinn nämner.
Vad är det för konstiga hybridhästar du har? Kan dom trotsa tyngdlagen med? Varför kan dom bara få förgiftningsfång?
/Maria
Belastningsfång
Är en kombination mellan felaktigt verkad hov och en abnormal belastning som exempelvis i samband med skada i något annat ben. Kan också vara ett resultat av enbart felaktigt skötta hovar då det genom detta kan bli en abnormal belastning för hoven.
För att förebygga obalans i mag-och tarmsystem ser jag till att mina hästar alltid har något att äta. I dagsläget har de bete 24 timmar per dygn, fri tillgång på halm, möjlighet till att äta sly och bark om och när de vill i hagarna. Utöver detta fodras de denna vinter med hö och lucern
Smärtlindring är jag för i det akuta stadiet, däremot inte totalt smärtlindrande preparat. Tar man bort all smärta så blir det pladaskt bakslag då hästen kommer överbelasta sitt trauma,smärtlindring anser jag som en ren human åtgärd och skall så sättas in enligt lagen.
"Ett vekt gräs har dessutom ett lågt fiberinnehåll. Tillsammans med en hög halt av protein kan detta orsaka störningar i fodersmältningen.
Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget. En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans mellan energi och protein är också viktig för att hästen skall må bra"
Mumin
Det finns fler anledningar till fånganfall. Man kan inte skydda sig helt mot fång. T ex kan vissa sjukdomar ge fång (Cushing t ex).
Ofta vet man inte säkert vad som orsakade ett anfall. Det kan vara flera olika faktorer som har påverkat. Så om du tror att du är skyddad mot fång så lever du i en falsk säkerhet.
/Maria