Sv: Fång

Jag har alltid skrivit med namn och telnr till behandlande veterinär på fakturan.
Om det varit några frågetecken så har dom tagit det direkt med vet.

Stämmer bra att dom ersätter en behandling av hovslagare.
Men det spelar ingen roll om den utförs på klinik eller hemma.
Behandling måste initieras av vet.

Ersätter försäkringsbolaget oberoende på beloppets storlek även om det endast är EN behandling och det framgår Namn och Tel.nummer från remiterande Veterinär???

Som seifur1 skriver så brukar Försäkringsbolagen bara ta 1 sjukbeslag ev två (1 klinikskoning + ev hemmaskoning på remiss)
Resten får hästägaren stå för själv.

Mitt försäkringsbolag (A) ersätter numera sjukbeslag med 5000 kronor per försäkringsår. ( Klinik eller hemma spelar ingen roll)

Ersätter försäkringsbolaget oberoende på beloppets storlek även om det endast är EN behandling och det framgår Namn och Tel.nummer från remiterande Veterinär???

Jag har inte haft några problem med beloppen vare sig vad det gäller fång, hovböld, hovspricka eller annan behandling. Däremot så har kunden fått avslag på fångbeslag på bakhovarna en gång.
Trots att jag och Vet. var överens om att det behövdes på denna häst. Men det är enda gången som jag har varit oense med försäkringsbolagen. Då har en del behandlingar legat avsevärt över de 5 000 som quinn nämner.

Jag har inte haft några problem med beloppen vare sig vad det gäller fång, hovböld, hovspricka eller annan behandling. Däremot så har kunden fått avslag på fångbeslag på bakhovarna en gång.
Trots att jag och Vet. var överens om att det behövdes på denna häst. Men det är enda gången som jag har varit oense med försäkringsbolagen. Då har en del behandlingar legat avsevärt över de 5 000 som quinn nämner.

Hej, ja en fångskoning på bakhovarna som faktureras med runt 30.000:- har jag full förståelse för att försäkringsbolaget reagerade på.

Reality check please!

Du menar alltså att SO fakturerade 30000 för en fångskoning på bakhovarna?

Allvarligt..... Är du F.U.B.A.R?

Get real please!
/Mike - korkad hovslagarlärling.....

Nu tycker jag i och för sig att det kan vara ett skäligt pris för att göra en häst frisk. Men du har nog fått i dig en story som inte stämmer.
Ett ögonblick så ska jag hoppa i bokföringen så ska du få veta den sanna siffran som jag fakturerade. Och som även SHF i kontakt med försäkringsbolaget tyckt varit hög.... Vad fan dom nu har med det att göra.

Den exakta siffran för bakhovarna är 4 700 inkl moms.
Samma pris fram plus 800 för plast.

SHF sade till försäkringsbolaget att 1 500 är skäligt för fångskoning..
Detta enligt försäkringsbolaget.

Vad försäkringbolaget inte upplyste om var att hästen vägde 750 kilo var mycket medtagen och att det tog två dagar att sko den
med hjälp av en kollega.
Kollegan var med hela första dagen detta betalade jag från denna faktura.
Veterinär var med halvdag bägge dagarna.

Jag fick givetvis ut mina pengar av kunden men hon fick tyvärr bara för framhovarna av sitt föräkringsbolag.
Detta var hösten 2005 hästen mår idag väldigt bra och är symtomfri.

Tyvärr Mike...
Såna pengar är det bara Coari som drömmer om.

Coari.Undrar om du inte förväxlat detta med en hovböld som Strömsholm fakturerat 28 000 för. Då gick visst föräkringsbolaget i taket.

Vad är det för konstiga hybridhästar du har? :angel: Kan dom trotsa tyngdlagen med? Varför kan dom bara få förgiftningsfång?

/Maria

Belastningsfång
Är en kombination mellan felaktigt verkad hov och en abnormal belastning som exempelvis i samband med skada i något annat ben. Kan också vara ett resultat av enbart felaktigt skötta hovar då det genom detta kan bli en abnormal belastning för hoven.

Förlossningfång
Kan uppkomma om det blir komplikationer och inflammation i samband med fölningen.

Förgiftningsfång
En slags ”magförgiftning”. Hästen äter eller har ätit något olämpligt och får problem i magen som resulterar i problem med hovarna.

Tyvärr finns det en tendens att stirra på hästens hovar när den får fång, men det är inte där problemet kommer ifrån. Av någon anledning har det blivit populärt, inom barfotarörelsen inte minst, att tro att man bara måste fixa till hovarna så är allt bra igen. Problemet är inte så enkelt. Man behöver se över hästhållningen i stort för att se var orsaken till fången finns.

Är det för den aktuella hästen brister/överskott i fodret? Får hästen tugga tillräckligt mycket för att på så sätt hålla sin mage i balans? Får hästen i sig tillräckligt med fibrer? Hur är hullet på hästarna? Sköts hovarna om ordenligt? Har hästen skador som skulle kunna leda till en överbelastning? Sker övergången mellan olika foder i en lämplig takt? Alla hästar har känsliga magar och är känsliga för snabba foderbyten och en häst som redan har haft förgiftningsfång är extra känslig eftersom en obalans redan finns i mag- och tarmsystem? Får hästen möjlighet till tillräcklig rörelse (vi vet väl alla att stillastående hästar som är överviktiga och petas i för mycket havre, sötsaker etc är i verklig riskzon för fång.) Frågorna är många och fler än jag tar upp här.

Så för att här svara på din fråga:
Mina hästar kan inte få förlossningsfång eftersom jag inte har någon dräktig häst. Mina hästar kan inte få belastningsfång eftersom de har sina hovar i naturlig balans och är skadefria (peppar, peppar…). Mina hästar kan få förgiftningsfång om de skulle få i sig något olämpligt.

För att förebygga obalans i mag-och tarmsystem ser jag till att mina hästar alltid har något att äta. I dagsläget har de bete 24 timmar per dygn, fri tillgång på halm, möjlighet till att äta sly och bark om och när de vill i hagarna. Utöver detta fodras de denna vinter med hö och lucern (låg proteinhalt i höet). Jag undviker kraftfoder samt stora mängder äpplen t ex till hästarna. Detta är inte någon garanti för att de inte ska få förgiftningsfång men jag gör allt som står i min makt för att förebygga. Här gäller också att ha koll på sina hästar så att man vet vad de får i sig. T ex så skulle jag bli väldigt fundersam om en av mina hästar, eller allihop för den delen, tillbringade hela eller väldigt stora delar av dygnet i skogen och åt bark istället för att gå och beta. Skulle det inträffa något ”onormalt” av något slag så får jag ju söka svaret på just den frågan.

Belastningsfång
Är en kombination mellan felaktigt verkad hov och en abnormal belastning som exempelvis i samband med skada i något annat ben. Kan också vara ett resultat av enbart felaktigt skötta hovar då det genom detta kan bli en abnormal belastning för hoven.

Håller inte med, eftersom även sk välverkade hovar uppenbarligen får belastningsfång så måste man ställa sig frågan varför? Om man ska utgå ifrån denna förklaring.

För att förebygga obalans i mag-och tarmsystem ser jag till att mina hästar alltid har något att äta. I dagsläget har de bete 24 timmar per dygn, fri tillgång på halm, möjlighet till att äta sly och bark om och när de vill i hagarna. Utöver detta fodras de denna vinter med hö och lucern

Att täcka hästens grundläggande näringsbehov är viktigt, jag utgår ju ifrån att du gör så med tanke på den sista meningen.

MEN nu har ivarje fall jag sett avarter på detta system. Man fodrar hästen med enbart halm, sly och vass för att tillgodose tuggbehovet men missat den viktiga delen nämligen näringsintaget.
Hästen är gräs och grovfoderätare, de är ingar bävrar som bör försörja sig på barken. Många av dessa hästar är också väldigt hungriga hästar, vad händer med en hungrig häst. Inget som är positivt för magen och tarmen ivarje fall, stress är en av de större farorna för magen.

Senast ändrad:

Ett förtydligande kan ju vara att mina hästar förra året hade fri tillgång av hö, utöver bete och halm och vad skogen har att erbjuda. (Lucernet inte nödvändigt då det var bra kvot på höet.)

Skulle inte drömma om att låta hästarna leva på "ingenting".

Jag har också hört skräckhistorier om hästar som fått för lite mat/näring. Den värsta jag känner till personligen är ett stall där hästarna går på lösdrift och fick hö varannan dag under en period förra vintern. Varannan dag fick de inte någon mat överhuvudtaget. En av mina vänner hade sin häst inhyrd på denna lösdrift och hade jobbiga dagar innan hon fick stallägaren att tänka om.

Nu var det ingen pekpinne till dig, men som jag skrev så börjar detta bli en avart ur utfodringssynpunkt vilket jag anser beklämmande.
Det värsta är att man får stöd från personer som kallarsig kunniga och utbildade, det är det mest skrämmande.
När sen dessa människor får mothugg så blir de aggressiva, och medverkar gärna till att hästen flyttas för att undvika vidare frågor om mathållning och verkning.:eek:

Smärtlindring är jag för i det akuta stadiet, däremot inte totalt smärtlindrande preparat. Tar man bort all smärta så blir det pladaskt bakslag då hästen kommer överbelasta sitt trauma,smärtlindring anser jag som en ren human åtgärd och skall så sättas in enligt lagen.

Fast det finns ju andra sätt att förhindra bakslag. T ex håll hästen i box så den håller sig så still som möjligt. Hästen ska inte behöva ha ont. Inte ens "för sitt eget bästa".

För inte så många år sen resonerade man som så att djuren skulle ha ont för att inte förvärra sin skada och gav därför ingen smärtlindring. :crazy:

/Maria

"Ett vekt gräs har dessutom ett lågt fiberinnehåll. Tillsammans med en hög halt av protein kan detta orsaka störningar i fodersmältningen.

Att proteinintaget inte är en självklar huvudorsak till fång innebär inte att det saknar betydelse i sammanhanget. En foderstat med för lite växtfibrer är inte gynnsam för hästens fodersmältning. Fibrerna behövs för en stabil tarmflora och ett bra energiutnyttjande. Rätt balans mellan energi och protein är också viktig för att hästen skall må bra"

Mumin

Är det ett citat? Och varifrån isåfall? Hittade inget i länken du klistrat in under.

Rätt balans är det viktiga ja. Och tillräckligt med grovfoder.

/Maria

Det finns fler anledningar till fånganfall. Man kan inte skydda sig helt mot fång. T ex kan vissa sjukdomar ge fång (Cushing t ex).

Ofta vet man inte säkert vad som orsakade ett anfall. Det kan vara flera olika faktorer som har påverkat. Så om du tror att du är skyddad mot fång så lever du i en falsk säkerhet. :crazy:

/Maria

Knapplån.

Fång är en sjukdom som man egentligen inte ska uttala sig om förrän man själv har blivit drabbad av den. Först då förstår man hur OTROLIGT svårt det är att undvika nya anfall. Om man inte äger en fångbenägen häst kan man gå runt i sin lilla värld och tro att man gör allting rätt för, titta, mina hästar är ju friska. Om man å andra sidan äger en fångbenägen häst förstår man att man kan göra "allting" rätt efter konstens alla regler, men ändå är chanserna stora att man åker dit och står där med en sjuk häst igen.

Ni som tror er veta hur man håller hästar så att de garanterat aldrig får fång (eller bara blir lite hovömma i ett par dagar), ni skulle alltså inte dra er för att köpa en fånghäst? I ert fall skulle det ju inte ha någon betydelse om hästen haft fång innan, för hos er skulle den ju aldrig bli sjuk igen. Själv skulle jag ALDRIG I LIVET köpa en häst som jag visste haft fång förut, även om det beskrivs som ett väldigt lindrigt anfall.

Det finns fler anledningar till fånganfall. Man kan inte skydda sig helt mot fång. T ex kan vissa sjukdomar ge fång (Cushing t ex).

Ofta vet man inte säkert vad som orsakade ett anfall. Det kan vara flera olika faktorer som har påverkat. Så om du tror att du är skyddad mot fång så lever du i en falsk säkerhet. :crazy:

/Maria

Så sant...
Min häst fick upprepade fånganfall pga sjukdom:crazy: Dessa kom utan förvarning oavsett årstid. Jag gjorde verkligen ALLT jag kunde för denna häst men det hjälpte inte. Hon var under ständig veterinärkontroll. Min veterinär och hovis samarbetade så att hovvården skulle vara så optimal som möjligt. Hon gick på en mycket noggran diet etc etc. Trots alla våra ansträngningar tog fången till slut hennes liv :cry:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025