Sv: Fång

Lugn & Fin...
Man ska inte behöva håna nån som några härinne har gjort.

Lite typiskt svenskar....:angel: Trångsynthet, skeptik....

Stämmer det då att om hästen förbrukar mer salt än den tar in så ökar även risken för Bl a. överträningssyndrom?

Och stämmer det att hästar kan hantera ett ganska stort saltintag så länge den alltid har tillgång till vatten. Medans den snabbt går ner i prestation om den inte får tillräckligt med salt?

Nu pratar jag givetvis om högpresterande hästar.

Det har jag ett fleratal ggr.
Kanske borde istället du läsa mer av hans arbete?

"I have never seen or heard of a properly maintained horse with a fully transitioned naturally shaped hooves founder, or develop any other hoof problems for that matter, not even once. It is time for the entire horse world to stand up and take notice"

Skrivet av Pete Ramey

Mumin

Om Pete Ramey verkligen påstår att en välhållen barfotahäst aldrig kan få ett endaste hovproblem så degraderades han genast från en person med många intressanta idéer till en helt ointressant fanatiker. HH

Menar du på allvar att säga att hovslagare inte hämtar information ifrån kunniga människor. Då är det riktigt skrämmande bild du målar upp.

Nu är jag inte hovis, men har ändå läst några tidningar för hovslagare. Jag utgår ifrån att dessa inte är den enda litteratur som finns tillgänglig för denna yrkesgrupp, men i tidningarna finns otroligt mycket bra att läsa. Jag fick av en händelse tag i en tidning för någon vecka sedan, i den finns en otroligt bra artikel som heter förenkla balanseringen av hoven. De artiklar som jag har läst, de har varit skrivna av kunniga människor. Men vad anser du är en kunnig människa?

Det har jag ett fleratal ggr.
Kanske borde istället du läsa mer av hans arbete?

"I have never seen or heard of a properly maintained horse with a fully transitioned naturally shaped hooves founder, or develop any other hoof problems for that matter, not even once. It is time for the entire horse world to stand up and take notice"

Skrivet av Pete Ramey

Mumin

Just detta är något som Pete Ramey backat från, då han berättat att åtminstonde 2 av hans egna klienthästar i samband med fång drabbats av hovbensrotation. Detta berättade han vid ett föredrag som bevistades av en Bukefalosare. Han hävdar alltså inte detta längre, eftersom han nu VET att det inte är sant. Han sa själv att han såg hovbensrotation i en korrekt balanserad hov som en fysisk omöjlighet, men att naturen bevisat attt hans tes var felaktig.

/Mike

:bow: :bow: :bow:

Tack för den, jag har nämligen upplevt samma sak på en häst verkad efter samma premisser.

Såvitt jag kommer ihåg så backade han i den här frågan för flera år sen, ngt som svenska barfotatalibaner verkar ha missat i sin idoga strävan att visa alla nackdelar med skor o hur fullkomligt perfekt det är med barfota.
PL

Anser?
Hur anser du då att njurarna bör göra sig av med ett saltöverskott när det inte finns tillgång till vatten?
PL

Om kroppen inte har tillgång till vatten så leder ett saltöverskott till en minskad/avstannad urinutsöndring för återställa balansen mellan natrium och vatten. Vatten kommer att absorberas till blodbanan från kringliggande vävnad i första hand för att återställa balansen. Utan tillförsel av vätska kan inte njurarna utsöndra saltöverskottet.

Om du kan berätta hur njurarna koncentrerar natrium för utsöndring utan tillgång till vätska så är jag naturligtvis glad att lära mig något nytt.

Men tillgång till vatten är ju helt grundläggande, har dom inte det så är det bara en fråga om när och inte om dom blir sjuka.

I väldigt stora drag:
Man brukar ge ett antiinflammatoriskt medel (Fenylbutazon eller Finadyne), rekommendera boxvila på mjukt underlag i minst två veckor, därefter liten hage på mjukt underlag, inget kraftfoder eller plötsliga foderbyten, koll av digitalpuls varje dag.
Mycket långsam igångsättning, hästen kan ridas normalt allra tidigast efter 6-7 mån. Efter några veckor röntgen för att kontrollera hovbenssänkning/vridning.

Hrm.. det där gick ganska stick i stäv med hur min vet. vill att man behandlar fång..

Vid akut fång (plötslig uppkomst, alla fyra) fick vi antiinflammatoriskt - absolut inget smärtstillande - två dagar box vila.. Sen skulle hon ut i sjukhage utan gräs - vilket min häst inte uppskattade utan hoppade ut.. :rofl: vet tyckte på att hon nog kunde börja gå lite försiktigt på gräs igen redan efter tredje dan (hoppa staket dagen) utan fara... Första och enda gången hon haft fång.. och vi fick inga komplikationer. :D

Vilken sorts antiinflammatoriskt läkemedel fick din häst? Kortison?

Jag har behandlat en och annan häst som fått fång i samband med cortisonbehndling.

När det gäller fånghästar som finns det nästan lika många sjukdomförlopp som det finns fånghästar. Ibland blir dom symtomfria väldigt fort och ibland tar det tid. Det är när det tar tid som det kan vara bra att ha flera vägar att gå. Vissa behandlingar får man direktrespons på en häst men nollrespons på en annan.

Som HH skrev ovan så prioriterar njurarna att göra sig av med ett natriumöverskott. Vid vätskebrist koncentreras urinen så långt det går men njurarna fortsätter att utsöndra så mkt vatten som behövs för att bli av med natriumöverskottet. Detta är fysiologiskt riktigt eftersom saltförgiftning är farligare än uttorkning.
Men du har rätt i att njurarna inte kan utsöndra natriumöverskottet utan vatten, det är ju just därför det verkar uttorkande.
Om saltöverskottet fortsätter kommer kroppen så småningom i ett läge där uttorkningen blir så stark att urinproduktionen upphör men då är ju uttorkningen redan ett faktum.
PL

Det beror ibland på hur gammal den behandlande veterinären är:rofl: :rofl: :rofl: Den gamla sorten som bara ger en sur blick när ifrågasätter någonsomhelst medicinering finns ännu kvar.

OK! Enligt principen: - Så här har jag minsann gjort i alla år.......

*knuffar till PL*
Och undrar om han vet om jag är rätt ute i mess nr 162?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross