Sv: Fång

Jäpp:D
Men det är ändå skönt att dom finns för vissa av dom har mer hästkunskap i sitt lillfinger än vad som ryms i hela min kropp.

Vilken sorts antiinflammatoriskt läkemedel fick din häst? Kortison?

Naej.. kommer faktiskt inte ihåg.. det finns nerskrivet nånstans.. >.< Det är fyra år sedan.. Jag är en såndär lycklig hästmänniska med väldigt lite seriösa problem på mina hästar så vet e inte ute särskilt ofta.. och jag hinner glömma en massa..

När det gäller fånghästar som finns det nästan lika många sjukdomförlopp som det finns fånghästar. Ibland blir dom symtomfria väldigt fort och ibland tar det tid. Det är när det tar tid som det kan vara bra att ha flera vägar att gå. Vissa behandlingar får man direktrespons på en häst men nollrespons på en annan.

Jao.. misstänker att det finns lika många olika behandlingssätt som det finns veterinärer med.. :D

Jag hade tur med min häst.. det är jag väl medveten om.. :D

Jäpp och ibland är det bra att ha lite tur med i behandlingen.
Synd att man inte kan köpa det på apoteket:D

Att hästar kan hantera ett saltöverskott bra vid fri tillgång på vatten är helt rätt. Det första har jag avsiktligt undvikit att svara på.
Saltbrist ökar visserligen hematrokriten men det behöver ju inte innebära att saltbrist påverkar utvecklingen av "överträning"/polycytemi, som är ett tillstånd där många frågetecken finns. Jag kan inte påstå att jag är uppdaterad på det senaste.
PL

Jäpp och ibland är det bra att ha lite tur med i behandlingen.
Synd att man inte kan köpa det på apoteket:D

*lol* Vi får väl skaffa vårt eget medicinmärke ""Lucky bastards"finns att köpa för en nätt penning på både apotek och djuraffärer - för dig som vill ha den där lilla extra turen med ditt djur"

Saltbrist ökar visserligen hematrokriten men det behöver ju inte innebära att saltbrist påverkar utvecklingen av "överträning"/polycytemi, som är ett tillstånd där många frågetecken finns. Jag kan inte påstå att jag är uppdaterad på det senaste.
PL

Inte jag heller.
Jag har bara hört att det kan ha ett samband och undrade vad du trodde.

*lol* Vi får väl skaffa vårt eget medicinmärke ""Lucky bastards"finns att köpa för en nätt penning på både apotek och djuraffärer - för dig som vill ha den där lilla extra turen med ditt djur"

Det kan stå i hyllan bredvid otur.
Något att ge en nypa av till sina konkurenter inför lopp:D

När det gäller fånghästar som finns det nästan lika många sjukdomförlopp som det finns fånghästar. Ibland blir dom symtomfria väldigt fort och ibland tar det tid. Det är när det tar tid som det kan vara bra att ha flera vägar att gå. Vissa behandlingar får man direktrespons på en häst men nollrespons på en annan.

Som min Fille,då. Han blev frisk ganska omgående. Jag är försiktig med vad han äter, men han mår bra o går att köras regelbundet utan att han tar skada av det.
När han blev sjukskriven åt han metacam, men nu såg jag att de flesta gav sina fångisar finadyne??? :eek:

Det är olika vad man behandlar med. Jag har haft 2 fångisar o dessa är behandlade av samma veterinär som skrivit ut både Metacam,Finadyne, Fenylbutazon o Quadrisol. Det som jag haft bäst effekt på är helt klart Buttan, hästarna var ohalta efter ett par behandlingar, dessutom har de inte fått tillbaka fånget efter Butta behandling (det är ju ett stort+). Dock avled den ena hästen i somras så hon lär ju aldrig bli dålig igen:eek:

Just detta är något som Pete Ramey backat från, då han berättat att åtminstonde 2 av hans egna klienthästar i samband med fång drabbats av hovbensrotation. Detta berättade han vid ett föredrag som bevistades av en Bukefalosare. Han hävdar alltså inte detta längre, eftersom han nu VET att det inte är sant. Han sa själv att han såg hovbensrotation i en korrekt balanserad hov som en fysisk omöjlighet, men att naturen bevisat attt hans tes var felaktig.

/Mike

Kul att läsa. Jag har länge retat mig på att påståenden från svenska representanter för aanhcp, om att hovbensrotation inte kan ske på rätt barfotaverkade hästar. Om de visste vad det förstör i anseende när man inte ser till veterinärmedicinen och forskning, utan hittar på egen fakta.:devil: Skapar även hälsorisker för hästen när man presenterar sådant som fakta.
Jag har själv kontaktat barfotaverkare i USA som har sagt att det inte alls stämmer utan att alla hästar kan få hovbensrotation när fång uppstår.
Så det är inte förankrat i aanhcp alls vad jag förstår.

Jag kan själv säga, som ägare av fånghäst. Min häst var skodd första gången han fick fång och hovbensrotation. Han blev återställd barfota och verkad enligt aanhcps-liknande metod. Hovar med godkänd form från både barfotaverkare (i USA), hovslagare och veterinär. Han fungerade utmärkt barfota som ridhäst i 3 år. Då fick han fång och hovbensrotation igen. Trots fina barfotahovar.

Verkning är ingen medicinsk sensation,;) men bra verkning är bra för hästen och bra verkning blir extra viktig under rehabiliteringen.
Jag är mycket nöjd med hur snabbt och bra min häst återhämtat sig efter sina anfall som barfota och där har verkningen hjälpt. :idea:
Men i det akuta läget och ett halvår framåt så gäller det framför allt att följa veterinärens råd om vila som bygger på omfattande veterinärmedicinsk forskning på vad som är bäst för den underminierade/inflamerade/onda fånghoven.

(Finylbutazon har hjälpt bäst under sjukdomstiden, provat olika med.
Hästen är nu helt återställd 1 år efter hovbensrotation, vilade helt 6 mån, sedan promenader och efter hand långsam igångsättn.)

Senast ändrad av en moderator:

Precis vad Fille har fått hjälp av en hovvårdare inom AANCHP.
Fast han fick ju inte kronisk fång, kanske va det en annan femma för andras fånghästar. Vad vet jag, liksom?
Men jag har oxå haft min ordinarie hovslagare,som verkade honom efter att skorna åkte av. Han som själv sa att Filles fötter skulle må bäst om dom fick gå barfota. Det var innan jag anlitade hovvårdaren.
Nu idag går han barfota fortfarande, och mår bra.
Hovisen tyckte att hans fötter blivit väldigt bättre.
Det va skönt, må jag säga!

Hej, behandlades dom med speciella sjukbeslag eller enbart genom verkning??

En och en annan är i själva fallet två:D
Bägge dessa fick fångbeslag då det var stora tunga hästar.
Inget fansypansy bara rejält kortade i tån och något förlängda traktarmar. Den ena BF den andra RO
lite problem med folksam där då dom vägrade ersätta för fångskoning bak då det enligt deras experter inte existerade fång bak.

En och en annan är i själva fallet två:D
Bägge dessa fick fångbeslag då det var stora tunga hästar.
Inget fansypansy bara rejält kortade i tån och något förlängda traktarmar. Den ena BF den andra RO
lite problem med folksam där då dom vägrade ersätta för fångskoning bak då det enligt deras experter inte existerade fång bak.

Hej, vad anser du att man som hästägare bör kalkylera med för kostnader för utförd fångskoning från en utbildad hovis??

Kan man oxå räkna med att försäkringsbolaget ersätter för dessa utlägg om man skickar in kvitto på utfört arbete??

Du som jag vet att behandlingskostnader kan variera beronde på åtgärd. Men enbart för hovslageriet så kan det väl variera i normalfallet mellan 2000 - 8000 :- Dessa kostnader täcks av försäkringen om det bara finns en veterinär med i bilden som man kan uppge på fakturan.

Du som jag vet att behandlingskostnader kan variera beronde på åtgärd. Men enbart för hovslageriet så kan det väl variera i normalfallet mellan 2000 - 8000 :- Dessa kostnader täcks av försäkringen om det bara finns en veterinär med i bilden som man kan uppge på fakturan.

När min häst varit på djursjukhus så ersattes bara en verkning eller sjukbeslag av försäkringsbolaget om det var uppmanat av veterinären. Min verkades enbart, "tvärtåkapning".
Då kom allt på djursjukhusets faktura (även hovslagaren alltså).
Eller har försäkringen ändrats nyligen?

Som seifur1 skriver så brukar Försäkringsbolagen bara ta 1 sjukbeslag ev två (1 klinikskoning + ev hemmaskoning på remiss)
Resten får hästägaren stå för själv.

När min häst varit på djursjukhus så ersattes bara en verkning eller sjukbeslag av försäkringsbolaget om det var uppmanat av veterinären. Min verkades enbart, "tvärtåkapning".
Då kom allt på djursjukhusets faktura (även hovslagaren alltså).
Eller har försäkringen ändrats nyligen?

Stämmer bra att dom ersätter en behandling av hovslagare.
Men det spelar ingen roll om den utförs på klinik eller hemma.
Behandling måste initieras av vet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross