Sv: Fång
Just detta är något som Pete Ramey backat från, då han berättat att åtminstonde 2 av hans egna klienthästar i samband med fång drabbats av hovbensrotation. Detta berättade han vid ett föredrag som bevistades av en Bukefalosare. Han hävdar alltså inte detta längre, eftersom han nu VET att det inte är sant. Han sa själv att han såg hovbensrotation i en korrekt balanserad hov som en fysisk omöjlighet, men att naturen bevisat attt hans tes var felaktig.
/Mike
Kul att läsa. Jag har länge retat mig på att påståenden från svenska representanter för aanhcp, om att hovbensrotation inte kan ske på rätt barfotaverkade hästar. Om de visste vad det förstör i anseende när man inte ser till veterinärmedicinen och forskning, utan hittar på egen fakta.
Skapar även hälsorisker för hästen när man presenterar sådant som fakta.
Jag har själv kontaktat barfotaverkare i USA som har sagt att det inte alls stämmer utan att alla hästar kan få hovbensrotation när fång uppstår.
Så det är inte förankrat i aanhcp alls vad jag förstår.
Jag kan själv säga, som ägare av fånghäst. Min häst var skodd första gången han fick fång och hovbensrotation. Han blev återställd barfota och verkad enligt aanhcps-liknande metod. Hovar med godkänd form från både barfotaverkare (i USA), hovslagare och veterinär. Han fungerade utmärkt barfota som ridhäst i 3 år. Då fick han fång och hovbensrotation igen. Trots fina barfotahovar.
Verkning är ingen medicinsk sensation,
men bra verkning är bra för hästen och bra verkning blir extra viktig under rehabiliteringen.
Jag är mycket nöjd med hur snabbt och bra min häst återhämtat sig efter sina anfall som barfota och där har verkningen hjälpt.
Men i det akuta läget och ett halvår framåt så gäller det framför allt att följa veterinärens råd om vila som bygger på omfattande veterinärmedicinsk forskning på vad som är bäst för den underminierade/inflamerade/onda fånghoven.
(Finylbutazon har hjälpt bäst under sjukdomstiden, provat olika med.
Hästen är nu helt återställd 1 år efter hovbensrotation, vilade helt 6 mån, sedan promenader och efter hand långsam igångsättn.)