Sv: Fång

Om du inte skurit av djupa böjsenan på din häst kommer hovbenet roteras vid ett fånganfall.
Tråkigt att det finns så mkt okunskap vad gäller fång.

Det var det här inlägget jag hade invändningar emot! Jag ser framför mig en händig bonde och en morakniv här...

Jisses vad fel det kan bli, jag menade inte heller att OW pratat om att kapa böjsenor utan bara att böjsenan drar i hovbenet.

Vi kan väl vara lungt överrens om att det är svårt, för att inte säga omöjligt att diskutera så pass viktiga frågor i ett sådant här forum ibland, när man inte får fram allt som rätt-tolkas i talat språk, men total missuppfattas i skrivet språk.

Det var det här inlägget jag hade invändningar emot! Jag ser framför mig en händig bonde och en morakniv här...

Jo, jag fattade det och inser nu i efterhand att jag borde ha skrivit typ 10 ggr så mkt och nyanserat en himla massa.. Kunde inte tänka mig att nån trodde jag pratade om att kapa böjsenor som behandling/profylax i USA gör de ju rätt mkt knäppa grejer, men vem vet, om det funkar så..
Aja, skit samma, vi förstår ju vad båda menar nu..

Nu har jag inte läst hela tråden men jag undrar om någon vet varför man gipsar fånghästar på Mälarkliniken....

Vi har en ponny i stallet som har fång. Ägarna tog den till kliniken och kom hem gipsad. Varför? När jag var mindre och hade en ponny som fick fång så fång-skodde vi den med mycket bra resultat.

Jag har hört att när hästen är "friskförklarad" ska röra på den ganska mycket för att transportera bort slaggprodukter. Låter man hästen vila så blir den sämre. Vad tycker ni om detta?

Hej, är det bra för hovarna??

JÄPP! Jag ser ju en skillnad här. Fille har stenhårda hovar o märren har fått bättre hovar självklart har hon alltid haft väldigt bra hovar men dom blev ännu bättre. Därför tyckte inte min hovslagare att hon behöver några skor alls.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag undrar om någon vet varför man gipsar fånghästar på Mälarkliniken....

Vi har en ponny i stallet som har fång. Ägarna tog den till kliniken och kom hem gipsad. Varför? När jag var mindre och hade en ponny som fick fång så fång-skodde vi den med mycket bra resultat.

Jag har hört att när hästen är "friskförklarad" ska röra på den ganska mycket för att transportera bort slaggprodukter. Låter man hästen vila så blir den sämre. Vad tycker ni om detta?

Hoppas att du läst mitt tidigare inlägg om min Fille. Han fick aldrig nån boxvila, men då bäddade jag fram mycket halm i ligghallen så att han fick vila där om han ville. Han rörde på sej litegrann i sin egen takt.
Sen gick jag ut med han på korta promenader på gården o då fick han gå i sin egen takt men det började jag då med 1 vecka efteråt ungefär då hade han knaprat på metacam i 1 vecka ungefär. Han åt detta i 14 dgr.
Min hovis tog bort skorna o sa att fötterna mådde bättre om dom skulle va barfota.

Fille lever idag o mår prima. Kör honom regelbundet. Men det behöver inte betyda att det ska funka på alla hästar ändå. Det är nog lite olika från häst till häst. Tror jag.

Hovisen min är en gammal legend ifrån Karlstad om nån undrar...Han är inte dålig han. Han vet vad han gör.

JÄPP! Jag ser ju en skillnad här. Fille har stenhårda hovar o märren har fått bättre hovar självklart har hon alltid haft väldigt bra hovar men dom blev ännu bättre.

Hej, då har tidigare främst Fille haft extremt stora problem med blodmask, aspbark är sedan urminnes tider känt för sin naturligt dödande inverkan på blodmasken och hästar i fritt tillstånd med höga blodmaskvärden äter därför gärna just den barken för att redusera ned beståndet.

Vad blodmask har för inverkan på kroppens cirkulation och tarmsystem behöver vi ju knappast ens nämna för att förstå att det även påverkar hovkvaliten.

Hej, då har tidigare främst Fille haft extremt stora problem med blodmask, aspbark är sedan urminnes tider känt för sin naturligt dödande inverkan på blodmasken och hästar i fritt tillstånd med höga blodmaskvärden äter därför gärna just den barken för att redusera ned beståndet.

Vad blodmask har för inverkan på kroppens cirkulation och tarmsystem behöver vi ju knappast ens nämna för att förstå att det även påverkar hovkvaliten.

Han är regelbundet avmaskad. Kanske hade han haft det som unghäst, vad vet jag. ;) Märren äter det lite men blir "mätt" av det.
Men det är ju intressant det som du skrivit!

Aspbark är ett gammalt avmaskningsmedel som man gav förr till sina hästar, min erfarenhet är att en del hästar äter under en kort period för att sen tvärt vägra ta emot.

Min hästar har fnyser åt aspbark, de äter det inte för allt smör i småland. Dock verkar det vara enklare för hästar som haft en bakgrund eller har en parasithistoria.

Hej!
Har haft 2 fånghästar, 1 har jag fortfarande kvar. Bägge mina ponnies har fått fång på hösten el vintern, och en del påstår att det beror på att de kommit tillbaka från sommarhagen till vinterhagen som är mkt övergödslad iochmed att de går på mindre yta. En del säger att vissa växter kan orsaka fång bla nån växt som finns i dikesbottnar vilket för min del kan förklarara mina ponnies fång till viss del eftersom de två är de enda som dammsuger dikesbotten som går genom hagen! Men i det akuta skedet har mina fått Finadyn sen gått på boxvila i minst 2 veckor sen har dom gått på mjukt underlag i flera månader och inte fått minsta lilla grässtrå, de har endast blivit utfodrade med absolut minsta grovfodergiva som man kan ge. Man kan ge dom halm om det är mkt små mängder hö de ska ha samt om de är överviktiga vilket också är en bidragande orsak till fång anfallet. SALTstenen skall bort under det akuta skedet vilket jag fick lära mej sist ,fick en broschyr av min vet. där man kunde läsa en hel del nya rön om fång. Verkningen är ju A o O en bra hovslagare som kommer mkt tätt till en början och när det är över så bör det inte gå mer än 8 veckor mellan verkningarna tån skall ju hållas kort.
Min gamla ponny fick jag ta bort förra sommaren pga 1 fånganfall samt att hon tålde nog inte Finadynet för hennes lever och njurar la av, min andra som är dotter till henne fick sitt första anfall för 2 år sen när första frosten kom,(ärftlighet?) Hon var då 7 år, i höstas tog jag hem henne från betet i sept och 4 dar senare fick hon ett jätteanfall så hovkapseln hade lossnat, hon stod på boxvila i 8 veckor sen fick hon gå ut nån timme per dag och i julas fick hon gå ut till de andra, hon verkades varannan vecka första 8 veckorna därefter var tredje och nu verkas hon var 5 vecka och är mkt fin i hovarna har aldrig sett henne så fin om fötterna hon visar ingen ömhet men skall inte börja ridas förrän fram i maj altt enl rek vet. o hovslagare jag hoppas att det kommer o funka och att jag har gett henne denna tiden, men det vet man inte förrän till hösten. Hoppas det går bra med din häst. En sak till det med saltet är nog inte så dumt eftersom salt höjer blodtrycket och då ökar trycket i hovarna!

Aspbark är ett gammalt avmaskningsmedel som man gav förr till sina hästar, min erfarenhet är att en del hästar äter under en kort period för att sen tvärt vägra ta emot.

Min hästar har fnyser åt aspbark, de äter det inte för allt smör i småland. Dock verkar det vara enklare för hästar som haft en bakgrund eller har en parasithistoria.

Det smakar ju beskt tycker hästarna ;)
Men jag tror att shettisarna o kanske islandshästar som villigt äter det än de "ädla" hästarna såsom fullblod, travare,halvblod osv.
Märren äter det gärna men då ska man ju blanda detta med ordinarie foder. Visst kan hästen äta enbart aspbarken, men det ska smaka bättre ihop med ett foder som de är vana vid.

Märren o Fille gnagde en hel del på träd, stolpar, träväggar osv. Sen när jag börjat ge dom aspbarken då slutade dom gnaga på allt annat.

Brukar blanda aspbarken med betfor o ger detta till märren även proteinfoder vilket hon jättegärna äter upp. Först äter hon det, sen sparar hon o går o äter hö (mätt) o sen går hon tillbaka o äter upp det.
Fille äter upp allt.

Det där är intressant o höra!
Jag ska maila till en bonde o kolla om hans erbjudande står kvar.
Vill gärna ha en större mark så att dom kan ströva runt fritt.
Den skoghagen som vi har härhemma är inte så jätteliten, men jag har ju en liten storhäst o hon behöver ännu mera ytor o gå på.

Låter helt logiskt det där med större ytor mindre risk då.
Än så länge har Fille mått jättebra o går barfota. Skorna åkte av för hovslagaren tyckte inte han skulle ha det. Fötterna behövde vila.

Men det är nog väldigt olika från häst till häst som jag skrivit tidigare.
Endel hästar behöver nog sjukbeslag medan andra funkar bättre som barfota.

/C.

Det är många travare som äter aspbarkspelletsen.
Sören Nordin pushade stenhårt för aspbarken på sin tid.
Själv så ger jag det inte men jag fäller nån asp då och då i hagen som får ligga och den gnager dom gärna av.

Det är många travare som äter aspbarkspelletsen.
Sören Nordin pushade stenhårt för aspbarken på sin tid.
Själv så ger jag det inte men jag fäller nån asp då och då i hagen som får ligga och den gnager dom gärna av.

JO! Det stämmer bra. Undrar hur en asp ser ut :o
För jag märker ju att dom gnagde en hel del på träd förra sommaren.
Shettisen min äter aspbarken mer än gärna o blir alltid glad om jag ger han aspbarken.
Märren är en travare, men det smakar ju lite beskt,tycker hon. Men jag märker ju att det blivit en stor skillnad på hovarna iallafall.
Pälsen är mjuk o tät.
Hur ser dina hästar ut när dom äter asp?
Det är ju billigare att fäller asp o ger dom detta. Hästar äter ju träd o så. Det har vi vetat om länge.

Jag ser ingen skillnad på när dom äter asp eller inte.
Dom är alltid fina;)
Visst kan barken ha betydelse även för hovarna.
Om mag/tarmbalansen gynnas så gynnas givetvis hela hästen.

Jag vet att Sören Nordin hemmaforskade på huruvida travare som växt upp på asprika marker blev framgångrika sporthästar.
Han påstog att det var så,
Men Sören är en man med mycket starka åsikter och jag kan tänka mig att hans egna "forskningar" färgades lite av dessa.

*knapplån*

Jag undrar just varför man tar bort saltet.

I normala fall så reglerar kroppen själv salterna i blodet främst med hjälp av njurarna. Är det höga värden av kalium och natrium (salter) i blodet så drar det till sig vätska från vävnaderna samtidigt som blodet behåller vätska i blodbanan för att få balans mellan salt och vatten. Njurarna ombesörjer så att både vatten och salter kissas ut för att återskapa rätt volym i blodet annars riskerar blodtrycket att höjas (precis som pim säger).

Kan det vara så att njurarna på något sätt är påverkade i samband med fång så att denna normal reglering av salthalten i blodet inte fungerar? En inflammatorisk process i kroppen kan få kreatininvärdet (mått på njurfunktion) att stiga men är inte fång en lokal inflammatorisk process utlöst i magen hos hästen? Vi vet att njurarna har en stor överkapacitet men skapar fång en så pass hög belastning på njurarna att dessa riskerar att inte längre kunna sköta vätskebalansen?

Hur är det i så falla att medicinera med NSAID som vi vet utsöndras via njurarna. Kan det bli droppen som får bägaren att rinna över för ett redan belastat organ. (OBS att jag inte menar att hästar med fång ska vara utan smärtlindring.)

PS Jag har ovan gett en mycket förenklad bild av vätskebalans, vilken också styrs av en mängd andra faktorer som jag inte nämnt.

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen!
Det här med saltet har jag för mej att vetrinären sa att det var inget nytt, men jag hade aldrig hört detta förr. Men just det här med hennes njurar och lever kan ju dels bero på ålder också, men hon hade även fått Finadyn i 11 dar,vilket jag aldrig gett förrut utan det brukar ju vara max 5 dar. Egentligen borde man förstått att det var något galet med henne eftersom hon svarade inte på Finadynet som hon annars gjort och jag ville ta bort henne 4 dagar tidigare men vetrinären som inte var min ordinarie tyckte att vi skulle göra ett försök till för hon var i mkt gott skick och hade otrolig päls,svans o man för o vara 25 år. Kanske det berodde på något annat inre fel? Men i vilket fall som helst så min andra lilla ponny hade även blåsljud på hjärtat(dubbelt) i samband med det sista anfallet, och hon är undersökt på klinik efter detta och det fanns inget fel på hjärtat eller något annat. Så förklaringen de gav var att hon hade troligtvis så ont och högt tryck i samband med anfallet att det orskade detta.
Ett annat tips jag fått av vet. är att låta mina ponnies gå på varierat bete med gammal ängs o skogsmark och aldrig plocka fram betesputsen men ratorna skall ju bort och de plockar vi samt att det ej skall gödslas, och det tänker jag testa till sommaren. Mina hästar är welshmountainponnies!

Man har i årtionden diskuterat vilken påverkan saltkonsumtionen har på friska människors blodtryck, jag vet inte var diskussionen står idag.
När det gäller hästar är det samma, man vill minska blodtrycket genom att minska saltmängden. Jag tror inte att det är visat att det har ngn positiv effekt på fång.
PL

Sören Nordin är en stönig gammal herre ;) Han ger sej aldrig......
Samma som med min hovslagare, han har väldigt bestämda åsikter om allt o alla.

Jag märkte ju på mina pållar, dom har fått bättre fötter fast dom har ju alltid haft väldigt bra hovar.
Märkte du inget pälsskillnaden? :angel: Mjuk man? Svans?
Jag behöver knappt borsta manen o svansen alls.....

Jäpp Sören vet vad han vill men så har han en enorm erfarenhet att backa upp sina åsikter med.

Nej inte så att jag har sett någon skillnad som jag enskilt kan tacka aspen för. Fast det kan jag inte se på något annat jag ger heller.
Jag tror att det är helheten som avgör hur dom mår..
Fri tillgång på bra grovfoder. Bra kraftfoder i lagom mängd.
Och mycket utevistelse i stora hagar med varierad terräng med både skog och äng. Det är ett koncept som i allafall mina kusar verkar må bra av.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
669
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur