Sv: Fång
Hej!
Har haft 2 fånghästar, 1 har jag fortfarande kvar. Bägge mina ponnies har fått fång på hösten el vintern, och en del påstår att det beror på att de kommit tillbaka från sommarhagen till vinterhagen som är mkt övergödslad iochmed att de går på mindre yta. En del säger att vissa växter kan orsaka fång bla nån växt som finns i dikesbottnar vilket för min del kan förklarara mina ponnies fång till viss del eftersom de två är de enda som dammsuger dikesbotten som går genom hagen! Men i det akuta skedet har mina fått Finadyn sen gått på boxvila i minst 2 veckor sen har dom gått på mjukt underlag i flera månader och inte fått minsta lilla grässtrå, de har endast blivit utfodrade med absolut minsta grovfodergiva som man kan ge. Man kan ge dom halm om det är mkt små mängder hö de ska ha samt om de är överviktiga vilket också är en bidragande orsak till fång anfallet. SALTstenen skall bort under det akuta skedet vilket jag fick lära mej sist ,fick en broschyr av min vet. där man kunde läsa en hel del nya rön om fång. Verkningen är ju A o O en bra hovslagare som kommer mkt tätt till en början och när det är över så bör det inte gå mer än 8 veckor mellan verkningarna tån skall ju hållas kort.
Min gamla ponny fick jag ta bort förra sommaren pga 1 fånganfall samt att hon tålde nog inte Finadynet för hennes lever och njurar la av, min andra som är dotter till henne fick sitt första anfall för 2 år sen när första frosten kom,(ärftlighet?) Hon var då 7 år, i höstas tog jag hem henne från betet i sept och 4 dar senare fick hon ett jätteanfall så hovkapseln hade lossnat, hon stod på boxvila i 8 veckor sen fick hon gå ut nån timme per dag och i julas fick hon gå ut till de andra, hon verkades varannan vecka första 8 veckorna därefter var tredje och nu verkas hon var 5 vecka och är mkt fin i hovarna har aldrig sett henne så fin om fötterna hon visar ingen ömhet men skall inte börja ridas förrän fram i maj altt enl rek vet. o hovslagare jag hoppas att det kommer o funka och att jag har gett henne denna tiden, men det vet man inte förrän till hösten. Hoppas det går bra med din häst. En sak till det med saltet är nog inte så dumt eftersom salt höjer blodtrycket och då ökar trycket i hovarna!