Sv: Fång

Bra skrivet :bow:
Jag läste en del fakta, och lyssnade MASSOR på veterinär och hovis, och hittade jag fakta som sa något annat än vad de sa så frågade jag och fick alltid bra svar :). Att bara lyssna på vet-bästare är farligt :(

Om jag hade en lättfödd ponny som kanske ligger i risken för övervikt och / eller fång skulle jag ge ett proteinlågt grovfoder så att dess ättid ändå blir långa. Kankse tom halm när den inget hö har.

Jag har ingen och har aldrig haft fånghäst. Jag anser även att symtomena av fång går att förbygga genom vettig hästhållning där hovarna sköts på ett bra sätt, hovbenet markpararellt, mkt utevistelse mkt grovfoder och undvika kraftfoder så långt det går.

Mumin

Varför ett proteinlågt grovfoder? En fånghäst behöver lika mkt protein som alla andra hästar? Däremot kan ett allmänt näringsfattigt hö vara bra så man kan tillgodose tuggbehovet. Men kvoten ska ju fortfarande vara bra.

All fång går tyvärr inte att undvika hur "duktig" man än är med skötsel. Finns sjukdomar som framkallar fånganfall.

/Maria

D v s mina hästars hovar är i sådan naturlig balans så skulle de få förgiftningsfång är det enda som skulle hända med deras hovar att de skulle bli lite sulömma och stå mer still än vanligt till dess att förgiftningen gått ur kroppen.

Lamellerna skulle naturligtvis släppa som på andra hästar dock skulle de inte kunna få vare sig hovensrotation eller hovbenssänkning (vilka båda är symptom på dålig hovvård och inget annat). Eftersom hornet är i linje med hovbenet så skulle det inte finnas någon risk för att hornet "bryts bort från hovbenet" trots att lamellerna släpper under den tid som förgiftningen finns i kroppen hos hästen.

Så VAD man menar med god hästhållning är nog olika, med risk för att jag just nu satte min näsa i vädret...

Vad är det för konstiga hybridhästar du har? :angel: Kan dom trotsa tyngdlagen med? Varför kan dom bara få förgiftningsfång?

/Maria

Så vitt jag vet så har jag inte påstått det. Jag är helt klar över att mina hästar kan få förgiftningsfång om de skulle få i sig något olämpligt. Dock är jag övertygad om att de inte skulle få de symptom som som så många andra hästar får eftersom de har sina hovar i naturlig balans.

Om hästen får fång så existerar det inte längre något balans. Din häst skulle som alla andra fånghästar försöka avlasta tådelen genom att lägga all vikt i traktdelen. När hästen ska stappla fram så är den tvungen att kontrahera muskeln på baksidan av underarmsbenet som fäster in på djupa böjsenan som i sin tur fäster in i hovbenet. Om hästen alls ska kunna förflytta sig så kommer du att få en dragning i hovbenet. Desto längre tå och/ ju tyngre häst desto större dragning. Men givetvis så får du en dragning även på en häst med kort tå.

Tvärtom så tycker jag att många av mina kollegor är mycket öppna för att prova nya grepp och hela tiden utvecklas för att bli bättre hovslagare. Nya vägar måste vi prova hela tiden för att vi ofta ställs inför motsägelsefulla och komplexa problem. Att vi inte köper barfotarörelsens halleluljametoder beror på att vi har både kunskapen och erfarenheten som visar att det inte är så enkelt som OL och Strasser påstår. Det är ofta vi som får städa upp och försöka rädda de hästar som helgutbildade hovverkare har experimenterat sönder.
De flesta yrkesverksamma hovslagare har verkat fler barfotahästar någon av dessa självutnämda barfotaexperter nånsin kommer göra.
Sant.
Det tråkiga är såna som Mumin inte verkar har träffad nån seriös hovslagare antagligen,hon tro bara det hon hört på sin helgkurs.
Tyvärr är det ju så att det är brist på bra hovisar på många håll och tyvärr finns det idioter som kallar sig hovslagare fast de varken har talang eller utbildning .
Mumin drar glatt alla över en kam för hon förstår inte att se skillnad på en seriös hovis och klåpare?
Att kalla skräckbilderna på vanskötta hovar på barfotasidor för "tradionellt skötta hovar" är så okunnigt.
Om det är nåt vi alla kan enas om ,så är väl vanskötta hovar lika sorgligt för en hovis att se som för en barfotaverkare.

Här var ämnet fång.
Mumins tvärsäkra uttalanden är farligt pinsamma,efter en helgkurs har hon knappast erfarenhet att ge andra råd om fångbehandling.
Fång är smärtsamt,och blir ännu smärtsammare och med större skador om man gör fel.
Inget för nybörjare och självutnämda experter att kladda med.

Nya vägar måste vi prova hela tiden för att vi ofta ställs inför motsägelsefulla och komplexa problem.

Varför har du då inte själv provat att genom gå fortbildningsblocken eller avlagt gesällbrevet???

I båda fallen så lägger man mkt vikt på sjukdomen fång.

Detta gäller förstås inte alla barfotahästar utan hästar med hovar i balans.

Mumin
Eftersom du verkar din egen häst själv så har du säkert bilder att lägga in så alla får se hur en frisk häst med rätt :idea: hovbalans ser ut.

Inga länkar nu :angel: utan egna bilder på din häst,ska du ge andra råd ska du föregå med gott exempel.Och egna erfarenheter.
Annars blir du inte trovärdig.
Lotten har väl också egna bilder att bidra med så vi andra får se hur det nu skall se ut?

Mumin drar glatt alla över en kam för hon förstår inte att se skillnad på en seriös hovis och klåpare?
Att kalla skräckbilderna på vanskötta hovar på barfotasidor för "tradionellt skötta hovar" är så okunnigt.

Nej nu tar jag Johanna i försvar!!! Tänk på att detta är både hennes och många andras erfarenhet utifrån hur man bedriver denna kursverksamhet.

Tror du Lilla Skutt att det skulle finnas underlag för denna rörelse om man hänvisade till traditionellt skötta hovar utförda av utbildade hovisar med invividuellt anpassade verkningsintervaller bestämda utifrån hovisen??

Hej!

Jag har en shettis valack som fick en släng av fång förra vintern. Det var en mkt konstig årstid, må jag säga!!!
Men iallafall. Han var skodd just då o jag fick hit min hovslagare o skorna åkte AV!
För att (tja, det kanske är lite olika från häst till häst?) en häst med lindriga fång ska gå barfota o det tyckte min hovslagare. Han är en gammal legend o jag litar på att han gör ett bra jobb.
Han har hjälpt mig med Fille oxå. Hovslagaren tyckte inte det var nån fara om han skulle få bo ute (han gick då i lösdrift o gör det fortfarande) o få röra på sej i sin egen takt.
Boxvila = Njae. Jag tror som Mumin på att hästen blir bättre genom att röra på sej så mkt den kan o känner för det men i sin egen takt.

Det är nog lite olika från häst till häst. Fille fick metacam o åt detta i 14 dagar. Första natten fick jag stänga in honom i ligghallen (gjorde halva väggen) så att han fick va ifred.
Nästa dag när jag kom ut till hagen fick jag se honom promenera runt i hagen :eek:
Väggen har han själv "öppnat".....Hmm!

Men iallafall. Under sommaren förra året anlitade jag en hovvårdare som är utbildad inom AANCHP. Han är väl som vanliga hovslagare, bara det att han verkar på ett lite annorlunda sätt. De första 2 gångerna kom han med 4 veckors intervall o verkade smått på hovarna. Följde sulorna.
Tredje gången kom han 6 veckor efter detta. Då var ju fille redan väldigt BRA första dan som hovvårdaren vart dit.

Har bara min lilla erfarenhet av hovvårdaren, han gjorde ett bra jobb.
Men jag har fortfarande min gamla hovslagare o han ska gå i pension nu till våren o han lär smyga ut hit ändå!´Han är en släkting till mej,så det är inget konstigt.

Nu idag mår Fille väldigt bra o går utmärkt att köra.
Han har hö på fri tillgång (vanligt hö för han blev dålig i magen av hösilaget). Äter aspbarkspelletsen o mineralerna o vitaminerna o Groov 125.

Ingen tvingad motion. Men så lite boxvila som möjligt.Utevistelse så snart som möjligt.

Och jag tror absolut inte på någon skaderehabilitering med skor. Sko igen när hästen är frisk och rehabiliterad. En kort tå och bra överrullning kan ges även vid barfota.

Mumin

Det ska vara boxvila med fång-skoning, så gjorde vi med min häst och han blev bra utan något återfall. Naturligtvis håller man koll på fodret man ger.

Jag vet att du är en riktig förespråkare för barfota, men kan du aldrig förstå att dert inte alltid är det bästa alternativet??!!

*lånar knapp*

På din häst kanske detta funkade. Min hovslagare tyckte inte att Fille skulle ha skorna. Dom åkte av o han fick gå barfota. Verkade smått o han fick aldrig nån boxvila. Vart lite öppentänkande där oxå,o det funkade ju bra.
Men om det är kronisk fång så kanske det inte funkar. Har inte större erfarenheter, som sagt. Bara det lilla som jag vart med om.

Läser på ALLT om hur hovarna funkar, jag vill bara att Fille ska må bra vilket han oxå gör o han får mat som är anpassad just till honom själv.

Vore roligt o dela av sej med andra som har hästar med s.k. hovproblem såsom fång, sprickor, osv!

Prövat aspbarkspelletsen?
Fille äter detta.

Varför har du då inte själv provat att genom gå fortbildningsblocken eller avlagt gesällbrevet???

I båda fallen så lägger man mkt vikt på sjukdomen fång.

Jag köpte Block 1 och kände mig grundlurad på pengarna.
Jag tyckte det var för mycket pengar för lite repetition.
Att bli lurad tre gånger till känns det som jag kan vänte lite med.
Jag var inte ensam om att tycka detta. Jag är inte ensam om att inte vilja köpa fler block i dagsläget.

Jag är utexaminerad och godkänd (med höga betyg i allt utom travskoning lustigt nog:D )vid en av Svenska hovslagarföreningen godkänd hovslagarskola.
Det räcker på papperet för tillfället.
Jag och fler av mina kollegor har insett att det finns fler sätt att fortbilda sig än block 1-4. Varje dag man jobbar är fortbildning i sig. Ffa när det finns så många trevliga kollegor att lära sig mer utav. Det är yrkesskickligheten och ödmjukheten man behöver när man jobbar med hovar inte fler titlar. Jag kommer att gå block 2-4 i framtiden och jag hoppas att det kommer att göra mig till en bättre yrkesman. Tills dess så jobbar jag på efter den kunskap och förmåga jag besitter. Känner jag att ett jobb går ligger över min kunskapsnivå så tar jag hjälp av en mer erfaren kollega.

Tror du Lilla Skutt att det skulle finnas underlag för denna rörelse om man hänvisade till traditionellt skötta hovar utförda av utbildade hovisar med invividuellt anpassade verkningsintervaller bestämda utifrån hovisen??
Nej för då skulle inga problem finnas!;)

*knapplån*
Jag har just nu fem fånghästar bland mina kunder.
Tre är barfota och två är skodda fram.
Så nån barfotamotståndare är jag knappast.:D

Om hästen klarar att gå barfota så är det ju bra,men hästar är olika individer ,har olika livsmiljö och förutsättningar.
Sen är hästar olika,de kan ha perfekta hovar men ont ändå.
Hästägaren måste också kunna se skillnad på om hästen verkligen mår bra barfota,och inte blunda för om hästen mår dåligt av detta.

Hästar som behandlas för akut fång skall hållas i stillhet tills den akuta fasen är över.
Att låta den röra sig fritt med medicin i kroppen är dumt ,den kan tro att den är friskare än den är och röra sig för mkt.
Skadorna i hoven kan då bli värre!

Boxvila i det akuta stadiet på box utan skor,gärna med påtejpade specialsulor för smärtlindring och avlastning.
Ge gärna hästen massage,det gör underverk på stel fånghäst!

Vid boxvila var noga med att ge hovarna vattenbad ibland,för torra hovar är smärtsamt.
Blöt också hovarna före verkning så de blir mer lättverkade .

Se över utfodring,ge gärna typ Probimin eller mag/tarmbalans för att hjälpa tarmfloran bli ok igen.
Färsk skit från frisk häst är en gammal hästkur som snabbt ger ny risk tarmflora till den sjuka hästen.

Fortsättning följer,lunchen slut!:eek:

Min häst är skodd med "specialskor". Det är skor med tvärtå (liten, liten rundning fram) och så är de sneddade (vet inte hur ja ska beskriva :crazy: ) så att han ska rulla över lättare. De har funkat jättebra, har inte haft ett återfall efter det. Hovslageren jag har är utbildad och mycket kunnig, anlitad i större delen av södra Sverige (även av kända ryttare) så han har jag fullt förtroende för! :)

Min häst är skodd med "specialskor". Det är skor med tvärtå (liten, liten rundning fram) och så är de sneddade (vet inte hur ja ska beskriva :crazy: ) så att han ska rulla över lättare. De har funkat jättebra, har inte haft ett återfall efter det. Hovslageren jag har är utbildad och mycket kunnig, anlitad i större delen av södra Sverige (även av kända ryttare) så han har jag fullt förtroende för! :)

Det är viktigt att man har fullt förtroende för sin hovslagare, som kan sin sak o sitt jobb.
Utbildade ska det vara, oxå. Min hovis är en gammal legend, som är känd överallt. Fler ggr har han fått åka tvärs över landet o fick hjälpa många hästägare med hästar som hade hovproblem.
Han ska pensioneras nu till våren, men han kommer ändå hit o verkar mina pållar :banana:

Va det kronisk fång som din pålle fick?
Fille fick tack o lov bara lindrig fång, o nu är ju han helt bra.
Som jag skrev förut, det är väldigt olika från häst till häst.
DEt kanske är just för att Fille är en shettis? Han blev ju helt bra ganska omgående, o jag är fortf försiktig med hur han äter även om han är en väldigt matglad liten rackare :)

Nej, det var en lindrigare form han hade. Men han var bra stapplig iallafall, vill inte ens veta hur de hästarna ser ut som har ordentlig fång...:crazy:

Min häst (islandshäst) är oxå ett riktigt matvrak som var överviktig förut, nu är han bantad och ordentligt tränad och rätt fodrad/skodd så nu hoppas jag slippa denna tråkiga fång.

Såg att du oxå är från värmland, vilken hovis har du?? Ta det på PM om du vill... *nyfiken vettu*

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
669
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka