Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag hade en lättfödd ponny som kanske ligger i risken för övervikt och / eller fång skulle jag ge ett proteinlågt grovfoder så att dess ättid ändå blir långa. Kankse tom halm när den inget hö har.
Jag har ingen och har aldrig haft fånghäst. Jag anser även att symtomena av fång går att förbygga genom vettig hästhållning där hovarna sköts på ett bra sätt, hovbenet markpararellt, mkt utevistelse mkt grovfoder och undvika kraftfoder så långt det går.
Mumin
D v s mina hästars hovar är i sådan naturlig balans så skulle de få förgiftningsfång är det enda som skulle hända med deras hovar att de skulle bli lite sulömma och stå mer still än vanligt till dess att förgiftningen gått ur kroppen.
Lamellerna skulle naturligtvis släppa som på andra hästar dock skulle de inte kunna få vare sig hovensrotation eller hovbenssänkning (vilka båda är symptom på dålig hovvård och inget annat). Eftersom hornet är i linje med hovbenet så skulle det inte finnas någon risk för att hornet "bryts bort från hovbenet" trots att lamellerna släpper under den tid som förgiftningen finns i kroppen hos hästen.
Så VAD man menar med god hästhållning är nog olika, med risk för att jag just nu satte min näsa i vädret...
Så vitt jag vet så har jag inte påstått det. Jag är helt klar över att mina hästar kan få förgiftningsfång om de skulle få i sig något olämpligt. Dock är jag övertygad om att de inte skulle få de symptom som som så många andra hästar får eftersom de har sina hovar i naturlig balans.
Om du inte skurit av djupa böjsenan på din häst kommer hovbenet roteras vid ett fånganfall.
Tråkigt att det finns så mkt okunskap vad gäller fång.
Sant.Tvärtom så tycker jag att många av mina kollegor är mycket öppna för att prova nya grepp och hela tiden utvecklas för att bli bättre hovslagare. Nya vägar måste vi prova hela tiden för att vi ofta ställs inför motsägelsefulla och komplexa problem. Att vi inte köper barfotarörelsens halleluljametoder beror på att vi har både kunskapen och erfarenheten som visar att det inte är så enkelt som OL och Strasser påstår. Det är ofta vi som får städa upp och försöka rädda de hästar som helgutbildade hovverkare har experimenterat sönder.
De flesta yrkesverksamma hovslagare har verkat fler barfotahästar någon av dessa självutnämda barfotaexperter nånsin kommer göra.
Nya vägar måste vi prova hela tiden för att vi ofta ställs inför motsägelsefulla och komplexa problem.
Eftersom du verkar din egen häst själv så har du säkert bilder att lägga in så alla får se hur en frisk häst med rätt hovbalans ser ut.Detta gäller förstås inte alla barfotahästar utan hästar med hovar i balans.
Mumin
Mumin drar glatt alla över en kam för hon förstår inte att se skillnad på en seriös hovis och klåpare?
Att kalla skräckbilderna på vanskötta hovar på barfotasidor för "tradionellt skötta hovar" är så okunnigt.
Lotten har väl också egna bilder att bidra med så vi andra får se hur det nu skall se ut?
Ja precis vad jag också väntar på.Jag skulle framför allt vilja se hur en häst är som är så bra i balans att den inte kan få fång ser ut
Ingen tvingad motion. Men så lite boxvila som möjligt.Utevistelse så snart som möjligt.
Och jag tror absolut inte på någon skaderehabilitering med skor. Sko igen när hästen är frisk och rehabiliterad. En kort tå och bra överrullning kan ges även vid barfota.
Mumin
Varför har du då inte själv provat att genom gå fortbildningsblocken eller avlagt gesällbrevet???
I båda fallen så lägger man mkt vikt på sjukdomen fång.
Nej för då skulle inga problem finnas!Tror du Lilla Skutt att det skulle finnas underlag för denna rörelse om man hänvisade till traditionellt skötta hovar utförda av utbildade hovisar med invividuellt anpassade verkningsintervaller bestämda utifrån hovisen??
Min häst är skodd med "specialskor". Det är skor med tvärtå (liten, liten rundning fram) och så är de sneddade (vet inte hur ja ska beskriva ) så att han ska rulla över lättare. De har funkat jättebra, har inte haft ett återfall efter det. Hovslageren jag har är utbildad och mycket kunnig, anlitad i större delen av södra Sverige (även av kända ryttare) så han har jag fullt förtroende för!