Sv: Fång

Jag är ledsen, men jag kan inte ens ta ditt inlägg på allvar. Du menar att lamellerna släpper och sedan bara klistrar ihop sig igen när förgiftningen är över ?

Du får gärna besöka mina hästar och studera deras hovar och SEDAN påstå att det är min hästhållning som gjort att hon led så. Jag fattar inte att du har mage.

SJälv tycker jag det blir en smula livsfarligt när amatörer börjar lägga sig i och berätta hur man ska och inte ska göra...folk som inte har förståelse för problematiken. Jag vet ingen annan bransch där det finns så fantastiskt många självutnämnda experter...

Hehe mycket bra inlägg! Håller med fullständigt:)

OM någon av mina hästar skulle få fång (förgiftningsfång är det enda de kan få) så skulle de inte få de symptom i hovarna såsom många andra hästar får.

D v s mina hästars hovar är i sådan naturlig balans så skulle de få förgiftningsfång är det enda som skulle hända med deras hovar att de skulle bli lite sulömma och stå mer still än vanligt till dess att förgiftningen gått ur kroppen.

Lamellerna skulle naturligtvis släppa som på andra hästar dock skulle de inte kunna få vare sig hovensrotation eller hovbenssänkning (vilka båda är symptom på dålig hovvård och inget annat). Eftersom hornet är i linje med hovbenet så skulle det inte finnas någon risk för att hornet "bryts bort från hovbenet" trots att lamellerna släpper under den tid som förgiftningen finns i kroppen hos hästen.

Så VAD man menar med god hästhållning är nog olika, med risk för att jag just nu satte min näsa i vädret...

Om du inte skurit av djupa böjsenan på din häst kommer hovbenet roteras vid ett fånganfall.
Tråkigt att det finns så mkt okunskap vad gäller fång.

Ett riktigt dåligt exempel då ingen forskning heller visat ATT han finns..

Mumin

Men Johanna finns!!! Det har mumin-79 med flera klart deklarerat.

Forskning är när ngn gör en studie och två andra personer genomför denna studie på exakt samma basis med samma resultat, då har man fått fram ett forskningsbgundat resultat.

Allt som Mumin med co. hänvisar till är inte forskningsgrundat då det endast är studier utförda av en och samma person som för Johanna är hennes Gud.

Enligt dagens forskning så är fång inte enbart en magsjukdom. En så enkel sak som belastningsfång har forskats fram och orsakats av felaktig "naturlig verkning" och dom forskarna i detta ämne kommer snart att bli berömda utifrån deras uppmärksamhet. Själv har jag fått nöjet att ta del av dagsfärskt forskningsresultat utifrån två av dessa forskare.

Forskning är när ngn gör en studie och två andra personer genomför denna studie på exakt samma basis med samma resultat, då har man fått fram ett forskningsbgundat resultat. Allt som Mumin med co. hänvisar till är inte forskningsgrundat då det endast är studier utförda av en och samma person som för Johanna är hennes Gud.

Det här stämmer inte! Du talar om forskningens generaliserbarhet (antar jag) men det innefattar en mängd mer kriterier än du anger ovan.

Senast ändrad av en moderator:

Absolut håller jag med om det du säger om kritiskt tänkande. Det genomsyrar hela min person faktiskt och jag valde just min utbildning eftersom den utgår ifrån kritiskt tänkande inom alla djurhållningssystem. :love:

Det var inte riktigt så jag menade heller :crazy: Men jag kan bli lite flummig och inte riktigt veta hur man uttrycker det man tänker på heller :smirk: Får jobba på detta om någon ska lyssna i framtiden på vad man har att säga. Detta forum är en superplats för just det och ibland kan jag faktiskt provocera enbart för att se hur människor reagerar på olika saker :-) Min störda hobby :angel: :D

Jag tror vi menar samma saker men riktigt inte förstår varandra så det blir nog bra det :idea:

Mumin

Kan du snälla sluta kalla mig för Johanna då detta INTE är mitt namn. Bett dig ett flertal gånger nu. Om du ska kalla mig för något kan du kalla mig för Kristina, vilket är mitt mellannamn och något kan relatera bättre till.

Mumin

Han är inte min gud, är faktiskt inte troende :angel:

Men däremot högaktar jag någon som vågar gå egna vägar.

Att du avskyr honom tror jag har att göra med att han kritiserar skoningssättet brukat idag samt att skulle det han kommit fram till stämma ligger vi framför en stor förändring i vårt förhållningssätt till hovar och dess form. Det är underbart att se hur aanhcp tagit till sig hans forskning och har ett nära sammarbete ihop för att försöka lösa mysterium som den konventionella skolan efter hundratals år inte kommit i närheten av :love:

Och vi vet alla hur mkt du tycker om förändring. :angel:

Som Bowker sa. We want to work with mother nature not fight her.

Mumin

Nej jag tror inte att hon menade så.
Utan att lamellerna släpper och orsakar ett visst obehag en kort stund under förgiftningsfasen. Men att ingen hovbensrotation/hovbenssäkning sker. Detta medför att när förgiftningstadiet är över har inget symtom i hovarna orsakat mer än ett par dagars konvalecent.

Detta gäller förstås inte alla barfotahästar utan hästar med hovar i balans.
Faktum är att aanhcp metoden visat mig om och om igen att detta fungerar. Svårt att tro på jag vet. Låter flummig javisst.

Om man tänker så här, min häst har haft återkommande hålväggar och lamellradsseparation men genom att hålla trycket borta från de infekterade ställena har han ingen smärta haft av att lamellen har lossnat. Barfotahästar under aanhcp hålls korta i tån med en mustangrullning vilket gör i detta fall precis som i en traditionell fångverkning med tån kort att hästen inte känner smärta. Givetvis klistras inte lamellerna på igen utan man får vänta på den nya hovkapseln att växa ut och detta kan ta tid.

Mumin

Senast ändrad:

Jag vet inte heller någon annan branch som inte är villig att ta emot nya framsteg och så ovillig mot andra vägar även om de lyckas. Traditioner är i mina ögon bara ett gäng bakåtsträvande människor rädda för framtiden. Och defenetift en ursäkt för många att inte behöva se nya saker.

Mumin

Tvärtom så tycker jag att många av mina kollegor är mycket öppna för att prova nya grepp och hela tiden utvecklas för att bli bättre hovslagare. Nya vägar måste vi prova hela tiden för att vi ofta ställs inför motsägelsefulla och komplexa problem. Att vi inte köper barfotarörelsens halleluljametoder beror på att vi har både kunskapen och erfarenheten som visar att det inte är så enkelt som OL och Strasser påstår. Det är ofta vi som får städa upp och försöka rädda de hästar som helgutbildade hovverkare har experimenterat sönder.
De flesta yrkesverksamma hovslagare har verkat fler barfotahästar någon av dessa självutnämda barfotaexperter nånsin kommer göra.

ALLA kan drabbas av fång på sina hästar. HUr har du ens mage att påstå att det aldrig kan drabba dig?

Precis som jag skrev:

" Jag anser även att symtomena av fång "

Symtomena i hovarna talar jag om. Dessa tror jag beror helt uteslutande på fel hovform. Sjukdomen fång är en magsjukom som man inte till fullo har utrett ännu.

Mumin

Mumin, jag tycker du ska läsa dina egna länkar.T ex Pete Rameys Laminitis Update där han noggrant går igenom forskningsläget vad gäller hur fång uppkommer.

Inte heller påstår han lägesförändring av hovbenet inte kan uppkomma hos barfotahästar eller att hovbenet läker fast på rätt ställe av sig själv. Tvärtom har han ägnat sig mycket åt att konstruera styro foam paddar som polstras innanför en påklistrad sula inne i en boot för att hålla hovbenet still i rätt läge under läkningstiden.
Idén är utmärkt tycker jag. Dock ser jag ett stort problem i långtidsanvändning av boots dygnet runt. Hovens ytterlager och huden skadas. Det passar knappast hästar där man förväntar sig en lång tids behov av immobilisering av hovbenet. HH

ALLA kan drabbas av fång på sina hästar. HUr har du ens mage att påstå att det aldrig kan drabba dig?

Så vitt jag vet så har jag inte påstått det. Jag är helt klar över att mina hästar kan få förgiftningsfång om de skulle få i sig något olämpligt. Dock är jag övertygad om att de inte skulle få de symptom som som så många andra hästar får eftersom de har sina hovar i naturlig balans.

Så vitt jag vet så har jag inte påstått det. Jag är helt klar över att mina hästar kan få förgiftningsfång om de skulle få i sig något olämpligt. Dock är jag övertygad om att de inte skulle få de symptom som som så många andra hästar får eftersom de har sina hovar i naturlig balans.

Och det är ingen garanti för utebliven symtom, i teorin kanske det är så fast verkligheten har visat något annat.

Jag hoppas uppriktigt att du aldrig ska behöva vakna upp den tuffa vägen och inse vilken allvarlig sjukdom fång kan vara oavsett statusen på hoven innan insjuknandet.

Jag är ledsen, men jag kan inte ens ta ditt inlägg på allvar. Du menar att lamellerna släpper och sedan bara klistrar ihop sig igen när förgiftningen är över ?

Du får gärna besöka mina hästar och studera deras hovar och SEDAN påstå att det är min hästhållning som gjort att hon led så. Jag fattar inte att du har mage.

Jag har inte påstått att det är din hästhållning som gjort att din häst led. Det är din tolkning av det hela. Att studera en hästs hovar räcker inte för att se över någons hästhållning. Det är bara en liten del av det hela.

Jag är nyfiken på hur du tänker; vad var det som orsakade att hästen fick fång? Finns det inte att söka i hästhållningen, var söker du då svaret på frågan? Och vad gör du för att förebygga att det inte händer igen? Eller gör du inte något för att förebygga att det inte ska hända igen?

Och om du förebygger för att det inte ska hända igen så betyder det ju att du ser över din hästhållning...

Om mina hästar drabbas av någon sjukdom, vilket slag det än må vara så söker jag orsaken i min hästhållning, alltid. Och jag håller mig själv helt ansvarig för hur mina hästar mår.

Senast ändrad av en moderator:

Detta är en myt som sprids av de mer oseriösa företrädarna för barfotarörelsen! Alltför många okunniga går på den. Den har ett korn av sanning i att en hov med för lång tå lättare får rotation pga det ökade motståndet i överrullningen. Att kapa tån i detta läge fick jag lära mig redan i slutet av sjuttiotalet!
PL

Min häst fick finadyne, och rek. boxvila. Han stod i boxvila i "utebox" men mjukt underlag i ca 3 veckor. Tån kortades av.
Dock ingen rötgen, som vissa säger är ett måste...

Han visade inga symptom efter ca 4 dagar!

Min häst "kunde" gå och var inte liggande, vetrinären sa att det var ett ganska lindrigt anfall (om man kan kalla fång lindrigt!!).

Han fick bara äta hö och halm, och det fick han göra tills jag började skritta honom efter att han gått och loppat sig i hagen ca:5 månader.

Nu är han återställt, 1 år senare.
Glad, nöjd och barfota!

Jag är nyfiken på hur du tänker; vad var det som orsakade att hästen fick fång? Finns det inte att söka i hästhållningen, var söker du då svaret på frågan? Och vad gör du för att förebygga att det inte händer igen? Eller gör du inte något för att förebygga att det inte ska hända igen?

Och om du förebygger för att det inte ska hända igen så betyder det ju att du ser över din hästhållning...

Som jag skrev innan är hennes tarmflora rubbad på grund av att hon hade en felaktiv foderstat - INNAN jag köpte henne. Fång kan ju uppkomma på ett par olika sätt, och en rubbning i tarmen MÅSTE inte bero på dålig hästhållning och långa tår.
Dessutom var min häst FET, också delvis pga. foderstaten jag pratade om innan. Men jag kunde ju inte bara svälta ner henne, utan hon fick långsamt förlora sin vikt - men hon blev sjuk innan hon gått ner klart.

Hon gick ute långa dagar, nästintill fri tillgång på hö/halm i hagen, ingen kraft förutom lite betfor till mineralerna.
När hon fick fång var vi inne på kliniken varannan vecka och röntgade och kollade. Jag sökte reda på den hovis som hade bäst rykte om sig att klara fånghästar, och jag flyttade hästarna HEM till hovis för uppsikt (både av mig och av hovis) och omskoning var fjärde vecka, och sedan dess har hon fått probiotika varje dag - och hon kommer att få det livet ut, för att det verkar stabilisera hennes mage och jag tror att den är grundproblemet. Jag flyttade henne permanent till det här stallet eftersom hon inte klarade så mycket hö som serverades i hagen på stallet vi stod.

Vad tycker du mer att jag skulle gjort? Tycker du att det är mitt fel att hennes magflora är mer eller mindre permanent dålig? Det enda jag kan känna är att jag kunde tagit ner henne i vikt fortare, men å andra sidan hade nog magen blivit ÄNNU lessnare då.

Även OM du skulle ha rätt i att din häst inte skulle rotera i hovarna skulle hon ändå få separationen som smärtar och förstör, och det skulle ta ett år för din hästs hovar att reparera sig också. Eller?
Jag hoppas att du aldrig råkar ut för det här, för man mår RIKTIGT dåligt och rannsakar varje detalj i sin hästhållning, före och efter anfallet. Men jag tycker ärligt inte att jag kunde gjort mer än jag gjorde. Och hon har repat sig otroligt snabbt och bra, och hon är pigg och glad och har en annan lyster i sig.

Och fång kan drabba ALLA hästägare, det är jag övertygad om.

Nu vill jag veta hur man ska behandla fång eller hur ni tycker att det ska behandlas.

Min häst har precis fått det och det kan vara kul att få veta om ni gör som jag har blivit rekommenderad. I mitt stall så vill flera personer lägga sig i och tala om för mig hur man ska göra. Kunde därför vara kul att jämföra.

Jag hoppas det går bra med din häst. Fång är verkligen en hemsk sjukdom:crazy:

Lita på din veterinär och viktigt är att ha en bra hovslagare som samarbetar med din veterinär. Personer som du litar på. Frågar du en massa olika personer om fång kommer du få lika många svar och det kan vara svårt veta vem man ska tro på :crazy:

Fång och dess rehabilitering är individuellt och jag tycker man ska vara lite försiktig på ett forum med dessa tvärsäkra "goda råd".

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka