Sv: Fång
Jag är nyfiken på hur du tänker; vad var det som orsakade att hästen fick fång? Finns det inte att söka i hästhållningen, var söker du då svaret på frågan? Och vad gör du för att förebygga att det inte händer igen? Eller gör du inte något för att förebygga att det inte ska hända igen?
Och om du förebygger för att det inte ska hända igen så betyder det ju att du ser över din hästhållning...
Som jag skrev innan är hennes tarmflora rubbad på grund av att hon hade en felaktiv foderstat - INNAN jag köpte henne. Fång kan ju uppkomma på ett par olika sätt, och en rubbning i tarmen MÅSTE inte bero på dålig hästhållning och långa tår.
Dessutom var min häst FET, också delvis pga. foderstaten jag pratade om innan. Men jag kunde ju inte bara svälta ner henne, utan hon fick långsamt förlora sin vikt - men hon blev sjuk innan hon gått ner klart.
Hon gick ute långa dagar, nästintill fri tillgång på hö/halm i hagen, ingen kraft förutom lite betfor till mineralerna.
När hon fick fång var vi inne på kliniken varannan vecka och röntgade och kollade. Jag sökte reda på den hovis som hade bäst rykte om sig att klara fånghästar, och jag flyttade hästarna HEM till hovis för uppsikt (både av mig och av hovis) och omskoning var fjärde vecka, och sedan dess har hon fått probiotika varje dag - och hon kommer att få det livet ut, för att det verkar stabilisera hennes mage och jag tror att den är grundproblemet. Jag flyttade henne permanent till det här stallet eftersom hon inte klarade så mycket hö som serverades i hagen på stallet vi stod.
Vad tycker du mer att jag skulle gjort? Tycker du att det är mitt fel att hennes magflora är mer eller mindre permanent dålig? Det enda jag kan känna är att jag kunde tagit ner henne i vikt fortare, men å andra sidan hade nog magen blivit ÄNNU lessnare då.
Även OM du skulle ha rätt i att din häst inte skulle rotera i hovarna skulle hon ändå få separationen som smärtar och förstör, och det skulle ta ett år för din hästs hovar att reparera sig också. Eller?
Jag hoppas att du aldrig råkar ut för det här, för man mår RIKTIGT dåligt och rannsakar varje detalj i sin hästhållning, före och efter anfallet. Men jag tycker ärligt inte att jag kunde gjort mer än jag gjorde. Och hon har repat sig otroligt snabbt och bra, och hon är pigg och glad och har en annan lyster i sig.
Och fång kan drabba ALLA hästägare, det är jag övertygad om.