Sv: Fång

Jag har ingen och har aldrig haft fånghäst. Jag anser även att symtomena av fång går att förbygga genom vettig hästhållning där hovarna sköts på ett bra sätt, hovbenet markpararellt, mkt utevistelse mkt grovfoder och undvika kraftfoder så långt det går.

Med 'symtomena av fång', menar du då själva symptomen de får när de blivit sjuka eller att de inte blir sjuka alls?

Du skall veta hur ledsen man blir när man har en fånghäst och folk sätter näsan i vädret och säger att man aldrig råkar ut för det om man har en bra hästhållning. Det är en obalans i hästens mage, och det kan bero på många olika saker - var inte för snabb att döma.

8- 9 år är ingen tid i forskningssammanhang.

Jag har arbetat som forskare ett tag, och tycker att det händer rätt mycket på 8-9 år ... och det finns mycket Kalle Anka-forskning också, stirra er inte blinda på ett papper bara för det kallas forskning. Behöver inte gälla just dina länkar dock, bara en generell iakttagelse.

Precis som jag skrev:

" Jag anser även att symtomena av fång "

Symtomena i hovarna talar jag om. Dessa tror jag beror helt uteslutande på fel hovform. Sjukdomen fång är en magsjukom som man inte till fullo har utrett ännu.

Mumin

Du skall veta hur ledsen man blir när man har en fånghäst och folk sätter näsan i vädret och säger att man aldrig råkar ut för det om man har en bra hästhållning. Det är en obalans i hästens mage, och det kan bero på många olika saker - var inte för snabb att döma.

Håller med dig till 100%! Fång är så krångligt. Man vet ALDRIG med säkerhet att man gör "rätt". Rätt som det är kan fången slå till som en blixt från en klar himmel...

Med tanke på att hela hovslagarutbildningen bygger på hypoteser som är bra mkt äldre än så , nu snackar vi inte ett decennie och dessutom inte har kunnat bevisas tycker jag nog ändå att forskningen är mer än relevant. Jag kan heller inte hitta någon nyare forskning än så som behandlar ämnet i stort. Kanske för att det tog 10 år för den här forskningen att bli officiell.

Håller du inte med att alla forskning som visar resultat är godtagbart om inte motsatsen bevisats. Har du läst sidorna förresten? Berätta gärna vad du tyckte.

Mumin

Jag har haft 2 fånghästar, den ena har jag kvar o den andra dog i somras. Bägge har behandlats med antiinflammatoriskt, Finadyne/butta/Quadrisol. Boxvila i minst 3 veckor på mjukt underlag sedan sjukhage med mjukt underlag. Röntgen är viktigt för o se hur det står till inuti hoven. Hovis kortar tån för att underlätta överrullningen o för verkning efter röntgen för korrigering. Ingen ridning på minst 6 månader

Håller du inte med att alla forskning som visar resultat är godtagbart om inte motsatsen bevisats.
Mumin

Forskning betyder absolut INTE att man har en tes och att någon annan skall 'motbevisa' den annars är den inte sann. En ÄKTA forskare har en teori, hittar bevis som stödjer den och ägnar år åt att försöka MOTBEVISA sin EGEN teori innan man offentliggör den.

Många tror att de är forskare bara för att de har en annorlunda tanke och för att ingen ägnar kraft åt att motbevisa dem. Ofta är detta fallet för att andra avfärdar dem som oseriösa och inte vill ge sig in i debatten.
Och jag har jobbat i den här världen (inte hov/hästforskning men ändå) och vet vilka idiotier som ibland släpps igenom.

Ett talande exempel - kan du motbevisa Guds existens? Om inte, betyder det att han är till 100 % verklig?

Att diskutera på forumet innebär inte att man lägger sig i eller är en självutnämnd expert. Den som startade tråden ville höra olika åsikter och erfarenheter om behandling av fång. Själv tycker jag det är jätteintressant att få ta del av andras kunskap och erfarenhet och få veta hur det gått för andras hästar. Sedan är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om vad som är bra eller mindre bra. Hästforumen är en plats för olika åsikter och man kan faktiskt få bra tips här.

Ja men jag skrev visar resultat...
Vilket innefattar att det har gjorts ett gediget arbete.

Jag anser faktiskt att om något såsom evolutionsteorier som innefattar en hel del, bla systematik och morfologi inom olika djurarter. Den forskning som är gjord idag och den fakta som finns måste vi tro på tills något annat uppenbarar sig.
Idag när vi har dna har det visat sig att uppbyggnaden av djurriket inte alltid har stämmt och det vet vi idag. Men för något år sedan var alla övertygande om just den fakta som fanns då.. Hänger du med på vad jag menar?

Mumin

"Forskning betyder absolut INTE att man har en tes och att någon annan skall 'motbevisa' den annars är den inte sann. En ÄKTA forskare har en teori, hittar bevis som stödjer den och ägnar år åt att försöka MOTBEVISA sin EGEN teori innan man offentliggör den."

Det här visar att du har missförstått vad jag skrev.. Jag menar tvärtom. Att en forskare som har en teori- hittat bevis som stödjer den och har ägnat tid åt att motbevisa sin egen teori.. Hans arbete måste man beakta som sant tills motsatsen har bevisats av någon annan om detta överhuvudtaget sker.

Mumin

Med 'symtomena av fång', menar du då själva symptomen de får när de blivit sjuka eller att de inte blir sjuka alls?

OM någon av mina hästar skulle få fång (förgiftningsfång är det enda de kan få) så skulle de inte få de symptom i hovarna såsom många andra hästar får.

D v s mina hästars hovar är i sådan naturlig balans så skulle de få förgiftningsfång är det enda som skulle hända med deras hovar att de skulle bli lite sulömma och stå mer still än vanligt till dess att förgiftningen gått ur kroppen.

Lamellerna skulle naturligtvis släppa som på andra hästar dock skulle de inte kunna få vare sig hovensrotation eller hovbenssänkning (vilka båda är symptom på dålig hovvård och inget annat). Eftersom hornet är i linje med hovbenet så skulle det inte finnas någon risk för att hornet "bryts bort från hovbenet" trots att lamellerna släpper under den tid som förgiftningen finns i kroppen hos hästen.

Så VAD man menar med god hästhållning är nog olika, med risk för att jag just nu satte min näsa i vädret...

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser faktiskt att om något såsom evolutionsteorier som innefattar en hel del, bla systematik och morfologi inom olika djurarter. Den forskning som är gjord idag och den fakta som finns måste vi tro på tills något annat uppenbarar sig.

Nu blev det egentligen lite fel, för jag hoppade inte på dina länkar - jag invände mer mot uttalandena generellt om forskning. Så jag hoppas du tar det på rätt sätt :)

Men jag tycker INTE att man bara ska acceptera tills något annat uppenbarar sig, då händer det oftast ingenting - vi måste tänka kritiskt HELA TIDEN och inte blint tro på någon bara för att de kallar sig forskare. Och avsaknad på kritiskt tänkande är ofta det som driver oss åt fel håll, att vi lyssnar på propaganda, att vi vägrar ta in nya saker ELLER bara sväljer nya teorier utan att tänka själva.

Jag har eg. inte sagt ett ljud för eller emot barfota (mer än att jag inte riktigt köper fångteorierna från något håll). Jag har försökt ha min tanta barfota, men det fungerade inte för oss, så jag skodde henne igen.

[QUOTE=Lotten__;7418032]OM någon av mina hästar skulle få fång (förgiftningsfång är det enda de kan få) så skulle de inte få de symptom i hovarna såsom många andra hästar får.

D v s mina hästars hovar är i sådan naturlig balans så skulle de få förgiftningsfång är det enda som skulle hända med deras hovar att de skulle bli lite sulömma och stå mer still än vanligt till dess att förgiftningen gått ur kroppen.

Lamellerna skulle naturligtvis släppa som på andra hästar dock skulle de inte kunna få vare sig hovensrotation eller hovbenssänkning (vilka båda är symptom på dålig hovvård och inget annat). Eftersom hornet är i linje med hovbenet så skulle det inte finnas någon risk för att hornet "bryts bort från hovbenet" trots att lamellerna släpper under den tid som förgiftningen finns i kroppen hos hästen.

Skojar du eller är du så okunnig som du visar genom att skriva detta???

Har du själv någon som helst erfarenhet av fånghästar?

Vem har lurat i dig dessa påståenden??

Orkar bara inte kommentera mer.....

Insåg att jag aldrig svarade på ursprungsinlägget, sorry :D

Min nordis fick fång, förmodligen pga. att hennes mage är lite förstörd från en tidigare usel foderstat mest bestående av äpplen, samt övervikt :( . (Hon var inte min då).
Hon gick innan hon blev sjuk på fri tillgång på hö, endast betfor med mineraler som kraftfoder, och gick ute större delen av dygnet.

Hon stod på boxvila, mjukt underlag, och på halmdiet (mindre poppis) och på butta. När pulsen försvunnit och den värsta stappligheten var det liten grushage som gällde och lååååångsam invänjning på hö. Det tog ca. 2 månader innan vi började promenera henne, och efter 4-5 månader skritt på mjukt underlag. Jag flyttade henne hem till hovis som håll koll och verkade henne var fjärde vecka, med beslag och sulor som han fann bäst.

Jag hade henne på klinik och röntgade varannan vecka ett tag :crazy: Hon hade 8 och 10 graders rotation första gången, efter 4-5 månader var det 4 grader :banana: . Jag lydde veterinären och hovis till punkt och pricka. Hon repade sig super, är nu igång igen, smalare ;) och mycket gladare. Jag började ge henne probimin när hon insjuknade och hon har sedan dess fått det varje dag, och kommer fortsätta få det resten av livet. Det stabiliserar hennes mage och håller henne frisk. Hon har nu en stabil foderstat, vi har tur som klarar henne på nästan bara hö, endast ett par deciliter betfor med mineraler måste tillsättas. Hon får aldrig spannmål, ej heller äpplen, socker eller annat godis. Hon har alltid halm tillgängligt men inte lägre fri tillgång på hö, av rädsla att hon ska bli fet igen.

Det var min historia :) och jag försöker göra ALLT för att hon aldrig mer ska behöva ha så ont :cry: Lilla skruttan.

Precis som jag skrev:

" Jag anser även att symtomena av fång "

Symtomena i hovarna talar jag om. Dessa tror jag beror helt uteslutande på fel hovform. Sjukdomen fång är en magsjukom som man inte till fullo har utrett ännu.

Mumin

Men hejda dig nu, om ditt resonemang stämmer skulle det innebära att en barfotaverkad häst INTE skulle drabbas av varken hovbensrotation eller hovbenssänkning. Men då kan jag trösta dig med att det är fel, för så har skett.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka