arabia

Trådstartare
En av mina hästar har idag fått fång. Jag som alltid är så noga med att vänja in dom sakta på gräs o allt. Dessutom är det inte shettisen som man skulle kunna tro som ligger mest i farozonen som fått det,trots att han gått med de stora i hagen, utan mitt ena arabsto som är 12 år o aldrig visat tendens till nått sånt här tidigare.

Vad ska jag tänka på nu då? Fick vissa restritioner av vet. bla. ska hon stå inne några dagar med bara hö o han skrev ut Finadyn (stavning?). Sen ville han att hon skulle gå i grushage men det har jag ingen så det får väl bli paddocken.
Kommer jag att kunna släppa henne på gräs igen eller blir det paddocken resten av sommaren? Nu har jag blivit nojjig o vågar inte ha dom andra på gräs heller, hur ska jag göra?
Nått särskillt jag ska tänka på? Detta är helt nytt för mig, har aldrig tidigare haft fång på mina hästar o jag har haft egen häst i över 20 år, så jag står helt handfallen.

Jag är i precis samma situation som du. Mitt arabsto som är 20 år och aldrig haft fång har tydligen fått det nu. Och ändå har jag, precis som du, hållt på att vänja henne vid gräset efter konstens alla regler i en månads tid. Alla har tyckt att jag är löjligt sjåpig och ändå händer det.

Fast tydligen var det att hon fick kolik som utlöste fånganfallet.

Min fick B-vitamin + Finadyne. Finadynet ska jag ge i fem dagar till. Hon får bara äta hö och går i pyttehage med mjukt underlag.

Helst ska hon ju stå still, men hur ska det gå till? :crazy: Jag har sådan ångest att jag mår illa.

Vet trodde att det var ett rätt lindrigt anfall och sa att om hon inte haltar om en vecka så kan jag börja skritta henne försiktigt och långsamt vänja henne vid gräs igen.

Min fick också finadyne o b-vitamin, hade inte heller fått nått kraftigt fånganfall o han trodde att jag skulle kunna släppa henne på gräs efter midsommar men jag vet inte om jag vågar det. Jag har sån ångest, har ju varit så försiktig med det färska gräset o ändå går det så här.
min ska oxå äta finadyne i 5 dagar, 2 ggr/dag.
Det räcker tydligen inte med att vara sjåpig för är olyckan framme så är den.

Har ni gett hö eller hösilage i vinter ?

Tyvärr verkar det som om fång kan komma när som helst och hur som helst och på vilken häst som helst. Det är en jävla sjukdom !!!!! :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :devil: :devil: :devil: :devil:

Min häst (halvblod) fick fång på midsommar i fjol. Nu får han äta gräs på en skogskulle (=ogödslat och magert) i 40 minuter/dag. Håller på att öka tiden och mitt mål och mina förhoppningar är att han ska kunna gå på skogskullen som är kombinerad med en grushage i juli. Hö kommer jag också att ge men övrigt foder kommer jag då att i princip ta bort.

Obehagligt nervöst är det varje dag ! :crazy:

Ush så tråkigt!

Som jag har skrivit tidigare så tror jag att den här våren är rent utsagt bedrövlig för fånghästar.
De kyliga nätterna stressar växtligheten till att tillverkar mer fruktaner än vad som är normalt.
Om det är betet som har triggat fång på ditt sto bör du vara hyperförsiktig när du släpper henne på gräs efter midsommar.
Jag har en 10 årig valack med fång och den här våren har jag inte vågat släppa honom ens i vinterhagen med munkorg.
Jag har kört sk ”strip grazing”. Jag utökar hagen med ung. tre kvadratmeter om dagen per häst och ger fri tillgång på hö istället.
Eftersom fång är en så komplicerad sjukdom, orsakerna kan variera från fall till fall, måste man lära sig symptomen och försiktigt prova sig fram tills man uppnår en värdig levnadsstandard för hästen.
Jag kan bara varmt rekommendera att du så snabbt som möjligt röntgar hästen, speciellt om du skulle få en hovböldperiod snart (hästen kan bli så halt att den inte stödjer benet öht). Att veta exakt hur mycket och om hovbenet har roterat är det viktigaste verktyg för tillfrisknad, har du en bra hovslagare kommer denne att kräva det.
Lycka till!

Min häst ordinerades 10 veckors vila. Han fick gå i gruspaddock efter en vecka. Men absolut ingen ridning. Trots att han var ohalt efter en vecka. Detta på grund av blödningarna som sker inne i hoven. Han fick fång förra sommaren och man ser fortfarande spår av blödningarna när han verkas. Han fick Fenylbutazon. Hovslagaren verkade honom genom att korta av tån rejält på fram. Går fortfarande specialskodd. Han går på grönt nu på förmiddagarna och så sätter jag på munkorg vid lunch. Har hästen inne på nätterna så att han inte äter grönt, utan då äter han hö. Försiktig med proteinrikt kraftfoder. Nu när han är frisk så ser jag till att han motioneras ordentligt varje dag och att han inte har överhull. Lycka till.

Hon har fått hö i vinter, fick hösilage ett tag men balarna var ofta mögliga så jag gick över till hö istället.
Trodde att jag hade vant in henne på gräs ordentligt innan jag släppte på dygnet runt o dessutom var det inte mkt till gräs i hagen. Vet trodde det kunde bero på de kalla nätterna, för det var nått som jag nu inte kommer ihåg vad han sa.
Hursom helst så mår hon betydligt mkt bättre idag.

Även jag står handfallen, igår kväll tyckte jag att min ena welsh liksom vägde lite fram och tillbaka på frambenen, något han aldrig brukar göra, idag på morgonen drog jag av ena framskon för den var vrideni trakten (han hade släppts med fötsra stoet och sprungit måttligt mycket :smirk:) men nu i em och kväll tycker jag det blir värre och värre.
lite fakta:

han har gått i samma hage i ca tre veckor, den blev gödslad i april, får går där oxå för att ta ogräset, men nu visar han i mina ögon fång-symptom, vill inte gå, väger fram och tillbaka, allmänt loj, bryr sig inte när jag tar stoet därifrån (året runt blir han galen bara jag råkar rida ut henne och han tappar synen på henne)

jag tror inte det beror på den avdragna skon, han har gått barfota förut utan problem. hovslagaren kommer ändå imorgon för att sko om hela.

vad göra? hans mamma dog i uga år pga "missöde med hovarna" (vet ej vad - hörde det på knagglig danska! :D

jag är så rädd om min häst....

Ring veterinär BUMS !! Ta in hästen BUMS och se till att den har mycket strö att stå på så att den har mjukt under fötterna.
Det är otroligt viktigt och otroligt avgörande för hästens fortsatta liv att få hästen under medicinering så fort som möjligt då den drabbas av fång.
Bort med allt gräs och allt kraftfoder och ge endast bra hö.
BOXVILA !!! Fång är en av få åkommor som kräver boxvila.

Låter precis som min häst. Snabbt bort med hästen från betet, inget krafftfoder. Box med mkt strö så han står mjukt, o enbart hö att äta. Ring veterinären omedelbart, ju tidigare du kan hejda fånget dessto bättre prognos att det ska gå bra. Tänk på hästen har mkt ont o behöver därför smärtstillande så fort som möjligt.

Min häst hade oxå gått i samma hage i 3 veckor o den är dessutom inte gödslad på flera år o ändå är det för mkt näring i gräset så att hästen blev sjuk.

Glöm inte bort att kyla hovarna fram. Antingen baxar du ner hovarna i en låg balja med kallt vatten. Eller smörj in med isbalsam. Jag lade även våta kalla trasor runt hovarna. Skönt för hästen när den har ont.

När en häst får fång så blir det en inflammation i lammellerna och i värsta fall så får man en rotation och sänkning av hovbenet, det behöver inte alltid vara så. Blodtillförseln får en stor störning p.g.a. smärta av denna inflammation och stryps/vänder redan i kotområdet. Eftersom det smärtar i hoven på hästarna så blir blodkärlen mer eller mindre stypta. För att öka på en läkning av fång så måste även blod ner i hovarna, tån kortas, trakterna sänkas så att hovbenet har större möjlighet att ligga rätt i hovkapseln och läka. Tyvärr så kan det vara så illa att en häst få fång även p.g.a. att hovbenet ligger för länge i fel vinkel och utifrån detta påfrestas lammelerna för mycket och drar till slut hovenet ur läge.

När man som många gör kyler hästens hov/ben med iskallt vatten, så visst möjligen att smärtan kan lindras, MEN man försämrar för läkningsprocessen eftersom kyla drar i hop blodkärlen. De skall istället vidgas så att de med en bra skjuts får fart och kan komma ner även i hoven.

När hästen har blivit rätt verkad utifrån hovbenets läge så bör även hästen få röra på sig så fort som möjligt eftersom även det hjälper till med cirkulationen och läkningen.

'MVH/

Hmm.. vet du om vilda hästar också får fång? Tror du att bot-paddar hjälper eftersom de ökar blodcirkulationen?

Kan inte säga om det hjälper eller inte med botpaddarna, vet ej hur de fungerar, men allt som ökar cirkultionen ökar och snabbar på läkandet.
Det kan vara örter och rörelse på fast under lag ikombination med välverkad rätt hovvinkel utifrån hovbenet.

Igentligen så tycker jag att alla hästar borde ha röntgenbilder vare sig de har fång eller inte på sina hovar så att de kan få en korrekt hovvinkel. En fullt frisk hov som är anpassad efter sitt hovben sägs vara mer motståndskraftig för fång.

När det gäller fång på vildhästar så finns det inte mkt. info om det, kan bara spekulera utifrån hur olika fång uppkommer och viss sorts fång ex. förlossningsfång borde ju även de hästarna kunna få medans annan fång ex. foderrelaterad fång troligen är mindre sällsynt p.g.a. deras hovar, foder och rörelse.

Tror dock att du kanske kan få ett säkrare och mer konkret svar om du ställer frågan på http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/join?yguid=94035820&finish=sub
för där finns person/er som varit i kontakt med person/er som forskad på vildhästar..

MVH/

Min pålle visade (om det nu var fång annars var det ledinflammation) tecken på det nu, och han är inne på nätterna går i vinterhage (alltså inte mkt gräs) inget kraftfoder bara en tuss hö på kvällen. Han rids inte. Jag använder "Legpaint" och gnuggar med en tandborste på kronranden runt om hoven, ej i karleden. Oså har jag magneter på koterna på frambenen. (1+ och 1-)först sätter man en padd på benet, sen sätter man varsin magnet på sidorna av benet altså 1+ och 1 minus, vid koterna. Sen lindar man över det och det här har min pålle över natten i 3dagar sen 3dagars uppehåll och sen 3dagar igen.... Hans ben är kalla och väldigt torra, alltså väldigt fina!!!
Fantastiskt.
Zincabandage kan också hjälpa=)

En av mina hästar har idag fått fång. Jag som alltid är så noga med att vänja in dom sakta på gräs o allt. Dessutom är det inte shettisen som man skulle kunna tro som ligger mest i farozonen som fått det,trots att han gått med de stora i hagen, utan mitt ena arabsto som är 12 år o aldrig visat tendens till nått sånt här tidigare.

Vad ska jag tänka på nu då? Fick vissa restritioner av vet. bla. ska hon stå inne några dagar med bara hö o han skrev ut Finadyn (stavning?). Sen ville han att hon skulle gå i grushage men det har jag ingen så det får väl bli paddocken.
Kommer jag att kunna släppa henne på gräs igen eller blir det paddocken resten av sommaren? Nu har jag blivit nojjig o vågar inte ha dom andra på gräs heller, hur ska jag göra?
Nått särskillt jag ska tänka på? Detta är helt nytt för mig, har aldrig tidigare haft fång på mina hästar o jag har haft egen häst i över 20 år, så jag står helt handfallen.
Vår häst fick fångkänning (kallade vet det) första sommaren, eller snarare hösten hos oss. Han var då 6 år. Vi fick göra som du - akutbehandla med Finadyne och enbart liiite hö och mest halm ett par dagar. Sen fick han gå på hö den sommaren i en skogshage med liiite gräs i. Håll koll på tempen och bajset de akuta dagarna nu. När allt är normalt vad gäller den delen (och hästen är symptomfri från ont i hovarna) så kan du börja ge mer mat (= hö) igen. Troligen kommer den klara att äta gräs igen. Det viktiga är att vänja sakta, sakta och gärna på lite magrare beten. Hästen ska vara i normalhull och absolut inte överviktig - de får lättare fång om de är tjocka (sa vår vet). Håll stenhårt på det hela hästens liv. Vänj sakta vid ALLA foderbyten (höpartier, kraftfoder, gräs). Hästen kommer troligen klara gå på gräs, det gör vår häst sen flera år. Men vi har en hård koll på att gräset inte är i "obegränsade mängder" o kompletterar som regel med hö/hösilage även på sommaren. Nu är det ju tydligen inte proteinet som ger fång - jag är dåligt påläst vad gäller senaste forskningen, det finns säkert andra som kan det bättre! Men den behandlingen vi har haft har i alla fall gjort att han aldrig haft detta problem igen.

ALLA hästar kan få det - man bör vänja ALLA hästar lika försiktigt. Däremot har även en fånghäst samma näringsbehov som förut - den ska inte gå på undergiva av protein eller energi! Men som sagt; saaaakta tillvänjning vid nya foder är nog det allra viktigaste.

Förresten; du har väl också tagit ut hovslagaren?! De brukar kapa tån rätt rejält på hästen - på så sätt kan man "dränera" de blödningar o trycket som uppstår i hoven. Hästen kan komma att kräva specialskoning. Om fånganfallet varit allvarligt kan man rekommendera en röntgen för att se så inte hovbenet har roterat. Om det gjort det krävs troligen specialskoning resten av livet.

Det behövs inte alltid specialskoning trots att hovbenet är roterat....Om man sätter in behandling och specialskoning på en gång då rotationen upptäcks så kan den gå tillbaka. Sedan kan man sko som vanligt igen!

Det behövs inte alltid specialskoning trots att hovbenet är roterat....Om man sätter in behandling och specialskoning på en gång då rotationen upptäcks så kan den gå tillbaka. Sedan kan man sko som vanligt igen!
okej! Tack för info.
Vår kuse röntgade vi aldrig. Han verkade ha såpass lindrig fång och blev behandlad snabbt. Vi har aldrig genom åren märkt några problem så röntgen kändes överflödigt för vår del.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 810
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?