Det är ju ingen ursäkt, även om en
Det är ju ingen ursäkt, även om en häst är i vila så ska ju hovvården skötas inom ramen av den intervall som är passande för individen.
Har haft många hästar som inte har ridits, sto med föl och unga hästar. Även dessa hästar har fått den hovvård som har varit passande för dom.
Men när tån blir för lång, om det sedan beror på eftersatt hovvård eller för att man i sin okunskap tror sig hjälpa hästen genom att verka den med lång tå pga gångarterna. Så har många av dessa hästar uppvisat en breddad lamellrand, utan att det för den sakens skull har handlat om just fång. MEN helt klart är att lamellranden är överansträngd, och har utsatts för och utsätts för en större påfrestning än normalt.
En lång tå fördröjer överrullningen, och är poppis på passtaktig häst. Fast här borde man istället titta på andra faktorer än hovarna.
Precis! Jag säger inte att jag själv skulle gjort så eller ursäktar det,inte heller att jag skor mina hästar på speciella sätt, dock vet jag att det är väldigt vanligt att man efterfrågar den kunskapen hos sin hovslagare. Jag skor alltid mina hästar med 6-10 veckors mellanrum, beroende på häst och behov.
Jag litar på min hovslagare och låter honom sköta sitt jobb ( dock i skämtsam övervakelse att allt ser bra ut och att han är noga och gör dom fina
).
Hästen i fråga är fyrgångare, därför jag antar att hovslagaren inte "sparat" på hoven för att hjälpa dom med gångarterna. Dock är det tråkigt att han set ut så här. Han var heller inte speciellt kort i tån när jag köpte honom, så man kan ju undra om det är en utbildad hovslagare?
Tack och lov har vi nu kommit till bukt med detta och han ska få den behandling han behöver. Skoning var 6 vecka av utbildad hovslagare