Tack för alla svar!
Jag sade till ägaren att jag tyckte att hon ska ringa veterinär eller klinik, det är bara 2 mil till kliniken. Och absolut inte låta den gå ut i hagen och haxfri tillgång till hösilage. Men hon äger hästen och jag kan bara ge råd. Hon släppte ut hästen i hagen igen och tyckte att har han klarat att gå på fri tillgång innan gör han det nu (????) hon köpte hästen för två månader sedan och då var den nyskodd, och hovslagaren hade då påpekat att den hade platta hovar och breda lamellränder, men då var det inte rött i. Så hon bad mig dra av skorna för att kolla hur det ser ut. Och jag sa att det ser inte bra ut, det behöver kollas upp. Hon ringde kliniken och hörde med dom, fick en tid på måndag och de sade att den ska stå mjukt.
Ägaren själv tycker inte att hästen är speciellt påverkad, men hon nämde att han har haft svårt att tölta och att han hade varit varm i hovarna fram till och från. Dessutom hade hon märkt utbuktningen under kronranden och reagerat på den. Det jag tänker är att hon känner ju inte hästen alls, den kan ju mycket väl vara stelare än vanligt och ha staplligare steg fast hon tror att det är normalt liksom.