@Idalus
Jag tycker också att det ser ut som en typisk fånghov tyvärr. Hästar behöver varken bli varma i hovarna, få ökad puls eller feber av fång. De behöver heller inte vara halta eller stå i fångställning, det är det som gör fång så lurigt. Men när de ser ut som din gör i sulan så kan man tyvärr vara ganska säker på att det är fång. Jag tycker inte att du ska låta honom gå ute i hage och jag tycker inte att du ska åka iväg med honom heller. Jag tycker att du ska ställa in honom i en ordentligt uppspånad box, hänga upp ett hönät så att hästen slipper stå och hänga på frambenen och påfresta mer än nödvändigt och istället ta ut en duktig hästveterinär omgående. Du ska inte ens ta ut hästen för att mocka eller för att kolla honom själv utan enbart när veterinären kommer.
När våran arab fick sitt första fånganfall så var han inte riktigt sig själv några dagar innan. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var för han åt och drack som vanligt och var lika glad och pigg som vanligt men jag kände på mig att något inte var bra. Han rörde sig kanske något försiktigare men det trodde jag berodde på att han fortfarande var konvalescens efter ett snedtramp några veckor tidigare. Halt var han absolut inte.
Så skulle hovslagaren komma. Jag tog som vanligt in hästarna en timme innan så att de skulle hinna torka. Då gick han något försiktigare över singeln som vi har på stallplanen och jag tänkte att jag får be hovslagaren hjälpa mig att kolla honom när han kommer för det är något som inte stämmer. När jag sedan tog ut hästen ifrån boxen igen när hovslagaren hade kommit så hade hästen ordentligt ont. På bara en timme hade fången slagit ut fullt ut. Han kunde inte vända normalt och man såg på hela hästen att han hade ont. Detta var en häst som verkligen visade allt. Han var väldigt lätt att läsa och ingen kunde missa när han hade ont eller inte mådde helt bra. Jag insåg direkt att han hade fång trots att hovarna inte var varma och trots avsaknad av ökad puls. Han skoddes av i fram, i bak gjorde vi inget för vi ville inte plåga honom mer än nödvändigt med att stå på betonggolvet och han fångverkades i väntan på veterinären som kom lagom till han var färdigverkad.
Veterinären konstaterade att han hade fått ett milt fånganfall. Han fick metacam och ställdes in i boxen med ett rejält lager spån över torvbädden (ungefär 30-40 cm spån ovanpå torvbädden) så att han skulle kunna borra ner tån och på så sätt avlasta hoven. Han hade mest fång på ena framhoven och den hoven såg inte alls så hemsk ut som din hästs hov gör.
Tyvärr visade det sig senare att han hade både insulinresistens och PPID (cushingssyndrom) och trots den bästa vården och trots att han aldrig mer fick äta gräs så fick han ytterligare fånganfall och han finns tyvärr inte hos oss idag
Inför varje nytt fånganfall så var det enda han visade att han rörde sig något försiktigare och trots att jag då genast ställde in honom i uppspånad box och ringde ut veterinären så att han fick metacam så blev anfallen bara värre och värre genom åren. Vid det andra fånganfallet så hittade jag ett litet område på ca 1x2 cm strax ovanför kronranden på utsidan av benet som var något varmare än vanligt och det var enbart där han blev varmare vid de efterföljande anfallen också. Någon feber eller ökad puls fick han aldrig.
Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för er.