Sv: Fång?

Inte när det gäller hästar så vida nu inte människan påverkar deras naturliga intag av föda.

Ett mer seriöst svar:

Varför skulle det vara annorlunda med hästar? De har vad jag vet samma metabolism som vi har. Deras insulinsvar med metabolismen hos glukostransportörer (GLUT4) fungerar på samma sätt som våra. Den enda skillnaden är - vad jag har förstått - att de kan producera mer insulin. Vad är det som skiljer hästar från människor och som gör att deras IR inte är ärftligt?

Hästar som är på gränsen till utlösa fång eller hästar som har/haft fång har också "dåliga" blodkärl i hoven.Dessa ansträngs än mer av kyla underifrån(snö/is) vilket gör att hoven får än mer "stryk" utöver själva den redan pågående sjukdomen.

Ett mer seriöst svar:

Varför skulle det vara annorlunda med hästar? De har vad jag vet samma metabolism som vi har. Deras insulinsvar med metabolismen hos glukostransportörer (GLUT4) fungerar på samma sätt som våra. Den enda skillnaden är - vad jag har förstått - att de kan producera mer insulin. Vad är det som skiljer hästar från människor och som gör att deras IR inte är ärftligt?

Den mänskliga faktorn, om det inte redan har framkommit.

IR är säkert ärftligt hos hästar också. Likaså som människor så behöver inte IR bryta ut om man håller vikten och motionerar.
Det är först när människan blir överviktig som insulinet minskar (ej ökar) och cellerna kan inte ta vara på det som finns, utan behöver mer insulin för att klara av att ta reda på blodets socker.
Behandlingen hos människor är främst rätt kost och motion.
Det borde vara detsamma hos hästen.

Hästar har inte alls samma metabolism som människan.
För det första har vi ju skillnaden gräsätare- allätare.

Men antingen så har hästen laminatis eller inte, det finns ju liksom inget mellanläge.
Sen kan den ju ha olika mycket laminits men det är ju en annan sak.

Jag tror inte våra vintrar här i Sverige är en fångutlösande faktor.

Den mänskliga faktorn, om det inte redan har framkommit.

Jag har förstått att du menar att det är människan som orsakar att hästen blir insulinresistent. Men det var inte det min fråga gällde. Utan jag ifrågasatte ditt påstående om att nedsatt insulinkänslighet inte är ärftligt hos hästar. Det du skrev kl 16.27 igår.

"citat ut ovanstående
"Just övervikt och fetma är extremt ärftligt,"
Inte när det gäller hästar så vida nu inte människan påverkar deras naturliga intag av föda."

Det går inte att förändra generna genom att ändra miljön. Hur skulle det gå till?

Däremot så påverkas arvsmassan naturligtvis av miljön (Charles Darwin, det naturliga urvalet). Men den processen tar ju årtusenden så det kan ju knappast vara det du menar här.

Senast ändrad:

Bara om ärflig fetma.

jag tror mkt mer på uppvä'xtmiljön.
Barn utfodras av sina fäder som ger dem snask o läsk om de själva har den livsstilen.

Skulle rase i U-länder vara mindre IR-bnägna?

Nej skulle de tas hit så blev de desamma.

Ponnys, morgan o PRE anses väl vara i största riskzonen o om man vet om det- släpp dem inte på lösdrift eller frodigt bete o sen knappt rider dem.

Jag har sett kanonfina ponnys som ser ut som små stora hästar.

Dessa har dock ägts av barn med hästkun´niga föräldrar som ser till det verkliga behovet o vill barnen inte nyttja dem längre.. ja då säljs dem

fina ponnies är för dyra för att bara skräpa i en hage.

hästen- avels eller bruksdjuret.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka