Sv: Fång?

Nu måste jag fråga om IR, hur känner man igen en IR häst? Allt vad jag har läst så går inte undernärd ponny som går på bete och ändå inte kan hålla hullet in på IR-beskrivningen. :confused:

Jag kommer vara försiktig med socker för säkerhets skull, men ponnyn ska absolut inte bantas! Tyvärr blir jag nog tvungen till ett foderbyte lite senare. Stallägaren har hö nu, men så fort alla djuren är inne så blir det hösilage. Det är lättare att tugga för denna gamla ponny, dammar inget, bättre kvalitet, lättare att hantera på vintern och jag tror inte ens det finns hö som räcker över vintern.
Höanalysen får jag göra själv och betala själv för ingen annan är intresserad av värdena. Jag lägger till sockeranalys i år.
Ponnyn har gått på bete hos förra ägaren hela sommaren och alltid i gräshagar och i år har den ju klarat sig bra, men självklart ska jag försöka hindra den från att äta frostgräs och den står nu inne på nätterna. Täcke kommer den ha när det behövs, den är ju gammal och smal.

Iden om att skydda hovarna från extrem kyla på vintern, är det vettigt? Någon som har en ide hur man kan göra detta i så fall?:bow:

Jag har förstått det som att man kan se det så här:
det finns hästar som har anlag för IR
det finns hästar som blir IR pga fetma
det finns kanske också hästar som blir mkt tillfälligt IR pga fodret

En häst som har anlag för IR är nog alltid i riskzonen för att bli det igen oavsett om den har kvar sina fettdepåer, är smal, eller inte. Jag tror att min ponny är den sådan. Hon är smal, har inga fettdepåer men kan fortfarande reagera på det som jag tror är för mkt socker i gräset. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och att hon blir bättre med tiden.

En häst som blir tillfälligt IR kanske pga fetma kan kanske blir bra igen men som sagt, vem vet:

Läste ngn stans att det grundläggande problemet är för många av dagens hästar som man kan läsa om har dessa problem bottnar i "välmående"

Med välmående menar man att hästägaren handlat i god tro men med bristande kunskap som secundärt leder till individens mindre framtida välbefinnande.

I ren okunskap (men med ett gott hjärta) så är det den enskilda hästägaren som är det grundläggande problemet om (när) dessa problem uppstår. I ren desperation försöker nu hästägaren lyssna på alla goda råd vilket enbart förvärrar situationen för den enskilda individen.

Man söker liksom secundära lösningar i stället för att åtgärda det primära.

Det finns studier som påvisar att diabetes på människan har samma utveckling. Ingen (dock mkt få) människor har redan vid födseln anlag för att bli diabetiker, Majoriteten av diabetiker beror enbart på dagens "välbefinnande" och bristande kunskap om balanserat foderintag.

Detta tar människan med sig i sin egen utfodring till sin (sina) hästar och pang så smäller det och skadan är mkt svår att reparera.

Tar vi bort all "fast food" chips och den största boven i dramat "coca cola" (likvärdigt allt intag av 2 liter sockerläsk) dagligen och backar bandet bara 10 år så kan vi notera en kraftig minskning av både IR på hästar/fång och diabetes på människor.

Det mest skrämmande med människans eget missbruk är att dom blir så förblindade över sitt eget missbruk att dom inte ens noterar att hästen har ett helt annat naturligt näringsbehov.

Kort sagt och man ska nog lägga en stor skuld på dagens fodertillverkare att hästens välbefinnande är övervälbefinnande, det har blivit ett rullande hjul där alla tror sig ha uppfunnit hjulet på nytt och lovprisar att detta nya foder ska bidra till att din häst blir som ny. Ja ny blir den ju i många fall, dock inte friskare och att en häst får kroniska foderrelaterade skador kan man inte fälla fodertillverkarna för utan enbart den enskilda hästägarens bristande foderlära.

Nu måste jag fråga om IR, hur känner man igen en IR häst? Allt vad jag har läst så går inte undernärd ponny som går på bete och ändå inte kan hålla hullet in på IR-beskrivningen. :confused:

Många IR hästar är feta och har fettdepåer. Men det finns IR hästar som inte är feta. Jag är inte insatt i hur det fungerar.

Det finns också hästar som får Cushing syndrom ( ett syndrom som har flera namn). De känns oftast igen på att de har lång päls som de inte fäller samtidigt som andra hästar. De är ofta insulinresistenta (det är en del av sjukdomsbilden). Men dessa hästar har ofta varit överviktiga men när de blir äldre ändras metabolismen och de blir svårare att hålla i hull. Om man har en sådan häst så går det att ge medicin som lindrar/tar bort symptomen.

Jag menar inte att din häst har detta utan svarar bara på frågan om smala IRhästar.

Många IR hästar är feta och har fettdepåer. Men det finns IR hästar som inte är feta. Jag är inte insatt i hur det fungerar.

Det finns också hästar som får Cushing syndrom ( ett syndrom som har flera namn). De känns oftast igen på att de har lång päls som de inte fäller samtidigt som andra hästar. De är ofta insulinresistenta (det är en del av sjukdomsbilden). Men dessa hästar har ofta varit överviktiga men när de blir äldre ändras metabolismen och de blir svårare att hålla i hull. Om man har en sådan häst så går det att ge medicin som lindrar/tar bort symptomen.

Jag menar inte att din häst har detta utan svarar bara på frågan om smala IRhästar.

Oftast beror det på ett kraftigt ökat sockerintag som rubbar hormonerna. Dessa hästar får även väldigt lätt fång.

(Jag tror dagens färdigfoder är en stor bov i varför så många hästar av ädlare raser får fång nu för tiden).

Jag är helt inne på din linje.

Hästar under miljoner år anpassat sig för att vara den perfekta strövaren som går och letar mat i timmar varje dag. Nu har de tur om de rör sig mer än 1 mil per dygn och all mat kommer serverad i mängder.

Sen förstår ju jag också att de har börjat anpassa sig till detta liv också men så många foderrelaterade sjukdomar som börjar dyka upp nu så tycker jag man borde ta det på allvar.

Jag tror att lösdrifter med fri tillgång är en bov. Efter det frossandet är lite vårgräs det som tippar måbga över kanten.

sen har vi det här nya... att hästarna är gjorda för att ÄTA 16-20h/ dygn.

ja äta vaddå?
Gå o pillar gör de, men att ge dem mat alla timmar.:crazy: Oavsett om det är ponnys eller unga stora.

I UK verkar de vara lite före oss o kör med med stripbetning o annat o anser att de regntäta täckena oxå är en stor bov.

Stärkelse är nog i detta sammanhang ungefär samma som socker - bara lite bättre - så länge den hinner spjälkas och tas upp i tunntarmen.

Jag tänkt det. Jag tog konntakt med KRAFFT foderrådgiver om just söcker hält i deras foder som ligger på 5% och fång häster, då kom Stärkelse upp och att den kan förklara den stora % av söckret i grovfoder.

Jag tror att lösdrifter med fri tillgång är en bov. Efter det frossandet är lite vårgräs det som tippar måbga över kanten.
sen har vi det här nya... att hästarna är gjorda för att ÄTA 16-20h/ dygn.

ja äta vaddå?
Gå o pillar gör de, men att ge dem mat alla timmar.:crazy: Oavsett om det är ponnys eller unga stora.

I UK verkar de vara lite före oss o kör med med stripbetning o annat o anser att de regntäta täckena oxå är en stor bov.

Jag har själv haft såna misstänker, jag har sett månge häster som stå eller ligga runt dessa myrägg och tänkt "det kan inte vara bra"! Man kan se att dom äter de bäste biterna och lämna fiberstå som liggunderlag. Häster är inte dum;)
Ett uppsämling av söcker rik grovfåder som kroppen kan inte bli av med berörenda på för mycket "stilliståenda", och det söt vår gräset kan vara den "sista spik i skisten".

Nej, mät tider är nog de bäste tycka jag.

Förr fanns lösdrifter endast för unghästar eller avelsdjur.
nu är det vilka som helst o gärna hästar som inte uträttar ngt arbete o jo t o m ponnies.

det låter fint att hästarna har det bra, men i många fall har det de för bra.

Mat är inte hästen enda behov.

Alla de som anser att maten ska stå ute o inte ger hö i ligghallen ens vid storm- är bara ute efter att slippa mocka- inte ens fårägare är så lata.

Sen finns det de som knappt motionsrider o anser att hästen behöver vila i boxen halva dygnet året om. Var finns sunt förnuft?

:

Inte om vintern och inte för länge.Detta har engelska forskare diskuterat gällande hästar som fått fång på vintern.Kyla underifrån och länge kan utlösa samt förvärra redan utlöst fång.

Ja det har också stor del men har pratat med flera veterinärer och även hos hästar som står installade och har begränsad tillgång till grovfoder + får vettig motion har fångtendensen ökat.

Det är några stycken som hävdat att det är så synd om mitt lilla russ för hon har ju inget gräs i hagen och får bara hö 2 gånger om dagen. Sen att hon har fullt med pinnar, förvedat gräs och halm i hagen, det är det ingen som ser.

Googlade stripbetning men hittade inget?

Hur då?

Fång beror ju oftast på en obalans i mag/tarm-systemet.
Belastningsfång har de ju kommit fram till att det är de hårda stötarna som är det farliga.
Och förlossningsfång är ju en helt annan historia.

Jag tror det är bättre för hästarna att få komma ut och röra sig på vintern också istället för att bli instängda.

[QUOTE=axel;14627202]Förr fanns lösdrifter endast för unghästar eller avelsdjur.nu är det vilka som helst o gärna hästar som inte uträttar ngt arbete o jo t o m ponnies.

det låter fint att hästarna har det bra, men i många fall har det de för bra.

Mat är inte hästen enda behov.

Alla de som anser att maten ska stå ute o inte ger hö i ligghallen ens vid storm- är bara ute efter att slippa mocka- inte ens fårägare är så lata.
Sen finns det de som knappt motionsrider o anser att hästen behöver vila i boxen halva dygnet året om. Var finns sunt förnuft?

:[/QUOTE]

Vet du värför vi gjört så? dom andra var bruks häster som skulla känna sitt liva bröd, de var utt och körd i skågen hella dagen, inget vilo hem på den tiden ;)

Mitt uttafodering har inte gjört Amigo "RUMS REN":crazy:
Jag har markt att lösdrift gjora inte hästerna mer aktive, dom vill helst stå vid gavel endan och jäsa.
Nej, det enda förnuft jag känner till är att rolla sig av sofflocket och sadla på. :laugh:
Happy Trails Wet Or Dry :banana:

Pålle har väldigt overkade hovar och trakterna har vikt sig inåt och ligger förmodligen över sulan och gör att hästen "går i högklackat". Detta är bristande hovvård, ett typexempel på hur många shettisar hantera. De behöver verkas var tredje vecka. Överskjutande hovvägg som är separerad från sulan behöver verkas bort, samt trakterna sänkas genom borttag av hovvägg som vikt sig över sulan. En lätt match för en kunnig person. Lycka till. Förstår att Pålle går konstigt.

kl

Jag har läst att ett problem är ju att dagens hästar har för mkt mat under vintern. Dom hålls runda o goa hela året.
Hästar i vilt tillstånd äter sig gode runda på sommaren men under vintern går dom ner i vikt pga brist på mat. Som jag kommer ihåg så var det här bra för hästarna.

Jag läste även att loppfrö är bra för att hålla insulinet i schack. Jag gav psylliumfrön till våran ponny då hon gick i skogs/beteshage och blev hård i mankammen. Den blev faktiskt mjukare.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/lat-generna-satta-menyn

citat ut ovanstående
"Just övervikt och fetma är extremt ärftligt,"

Inte när det gäller hästar så vida nu inte människan påverkar deras naturliga intag av föda.

När det gäller människor så har många med tiden blivit så lata att dom väljer fast food och annat skit i stället för att återgå till naturlig husmanskost.

Bekvämlighet hos många människor är oxå extremt ärftligt, vilket leder till fetma både hos den enskilda människan och dess individ. Det finns ett samband.

Det finns även samma samband mellan en människa som är anorektiker och hur den ser på korrekt utfodring av sin/sina hästar.

Det är precis lika illa fast kanske ännu värre när det handlar om att utsätta sina djur för långvarigt lidande.

Det finns genetiska faktorer bakom "benägenhet för fetma" och insulinresistens, oavsett om man gillar det eller ej.
Det innebär dock inte att all övervikt är genetiskt betingad eller att generna gör hästen fet. Men man ska ha i åtanke att vissa individer är jäkligt mycket svårare än andra på grund av sitt arv.

Att hitta foder till en lättfödd, överviktig häst med IR är inte det lättaste. Det mesta grovfodret verkar ha för mycket energi för att kunna tillfredsställa hästens behov (för hästar har ett behov av att tugga, gilla det eller ej. Finns massor med studier. Dessutom kräver mag-tarmsystemet sitt för att fungera). Halm har ofta lite tvivelaktig kvalitet, ofta dammigt och otäckt. Jag tror det finns en stor marknad för "lågkalorigrovfoder", hett tips till alla producenter därute!

Inte när det gäller hästar så vida nu inte människan påverkar deras naturliga intag av föda.

När det gäller människor så har många med tiden blivit så lata att dom väljer fast food och annat skit i stället för att återgå till naturlig husmanskost.

Bekvämlighet hos många människor är oxå extremt ärftligt, vilket leder till fetma både hos den enskilda människan och dess individ. Det finns ett samband.

Det finns även samma samband mellan en människa som är anorektiker och hur den ser på korrekt utfodring av sin/sina hästar.

Det är precis lika illa fast kanske ännu värre när det handlar om att utsätta sina djur för långvarigt lidande.

Vad menar du med det jag har markerat?
Det finns flera studier av bla Kronfeldt om att IR hos hästar är ärftligt. Men du tycker annorlunda? Vad grundar du det på?

Sedan förstår jag inte varför du alltid kommer in på den enskilda människans kostval? Förklara gärna det. Annars är det kanske en anledning till att rapportera ett inlägg som ej passande. Hur hänger det ihop med resten?

Menar du att alla hästägare som har fånghästar är överviktiga :rofl:?

Eftersom det inte är första gången utan snarare typ tionde gången du skriver samma sak så förväntar jag mig ett svar - annars blir det ganska så trist med dina inlägg som inte leder någonstans utan bara är raljerande. Jag har - ursäkta mig - tappat tron på dina kunskaper för länge sedan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 824
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka