Sv: Fång?
Då får man köpa hö som har låg sockerhalt!
Då får man köpa hö som har låg sockerhalt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blötlägga hö i all ära.Men hur gör man på vintern vid frysgrader? Hö i vatten 1 timme och sen ge hästen= fruset hö ,inte alls bra...
Njaa fettvävnaderna kan trigga kroppen att börja utsöndra med insulin. Den blir mer o mer lättfödd med åren.
Sen finns det de som har en högre predisposition- de verkliga IR- benägna.
En tjock häst behöver inte ha depåer, men med tiden kan det bli även såna..
Kan det vara fång shettisen på bilderna har eller är det bara felaktigt verkade?
Nej själva fettvävnaden kan göra den sjuk. Leta själv- hinner inte länka.Hur då?
Insulinen regleras ju av sockerintaget?
Jag tror vi pratar lite om varandra här. Klart att en IR häst kan äta mer om sockret är lågt men jag tror inte den kan gå tillbaka till en gammal diet även om den är frisk. För då triggas det ju igen.
Detta är typiska “fånghovar” så visst har denna häst haft laminitis/fång. Titta på växtringarna på hoven så ser du att trakterna växer snabbare än tån. Detta beror på att blodflödet från kronrandens läderhud där hornrören produceras är reducerat framtill i tån p.g.a. det tryck som uppkommer. Detta gör att horntillväxten i tån hämmas och hoven får en ojämn tillväxt.
Ursprungligen postat av spaderÄssDom nya foderränder har växt halvväggs ner, nån gång i March har det blivit ett foder bytt.
Nåt allvarlig fång anfall kan det inte vara ty foderränder skulla vara mycket krafftigar.
Dom höge träkterna berör på dålig verkning.
Jag undra om det är det nya hovslager modet? fick höra har omdagen, på Morgan Riks, kommenterad den American Domer att flera hästerna hade dålig steg som berörd på för höga trakterna.
Nja det kan bero på att den har överbelastat tån som sedan viker sig- belastningsfång förvisso.Detta är typiska “fånghovar” så visst har denna häst haft laminitis/fång. Titta på växtringarna på hoven så ser du att trakterna växer snabbare än tån. Detta beror på att blodflödet från kronrandens läderhud där hornrören produceras är reducerat framtill i tån p.g.a. det tryck som uppkommer. Detta gör att horntillväxten i tån hämmas och hoven får en ojämn tillväxt.