Sv: Fång?

Också en tanke att ha i bakhuvudet.Men i ärlighetens namn ,hur många gör sockerhalts analys?De flesta gör vanlig grundanalys...

De som har fånghästar, känsliga för socker och hästar som är IR osv. gör ofta det för att undvika nya fånganfall och för att förbättra hästens mående.
Jag har bett stallägaren ta sockeranalys på det nya silaget samtidigt som vanlig analys ska tas, självklart så står jag för den kostnaden.

Det är nog endast silage som kan ha en lägre sockerhalt pga fermenteringen, men å andra sidan är ju fånghästar mer känsliga för de foderbyten som blir med silage.

Man kan väl btlötlägga höt under varmare årstider o förhoppningsvis hinna få ner den i vikt o sedan övergå till silage med lägre sockerhalt.

Är de IR så är de som regel ej heller lika lättfödda sen de blivit slanka. Ej IR längre- fungerar som de ska o man kan då ge höt utan att blötlägga o så ger man 17 i att lägga på den täcke som sparar rejält på reserverna.

Energi ska gå till värmeförsörjning- inte till att spara till hårda tider- de som aldrig kommer i välfärdsamh'llet.
Man ska inte heller raka den för att den ska göra av med fett

En sanning med modifikation en IR häst är nog alltid lika lättfödd men har väl ägaren fått ordning på den så ser man ju till att alltid fodra med så låg sockerhalt som möjligt och då kan man oftast öka själva givan.

Nej det finns de som bara är tillfälligt IR pga depåerna. Troligen de som inte varit överviktiga under en längre tid- många år.

Njaa fettvävnaderna kan trigga kroppen att börja utsöndra med insulin. Den blir mer o mer lättfödd med åren.
Sen finns det de som har en högre predisposition- de verkliga IR- benägna.

En tjock häst behöver inte ha depåer, men med tiden kan det bli även såna..

Hur då?

Insulinen regleras ju av sockerintaget?

Jag tror vi pratar lite om varandra här. Klart att en IR häst kan äta mer om sockret är lågt men jag tror inte den kan gå tillbaka till en gammal diet även om den är frisk. För då triggas det ju igen.

Njaa fettvävnaderna kan trigga kroppen att börja utsöndra med insulin. Den blir mer o mer lättfödd med åren.
Sen finns det de som har en högre predisposition- de verkliga IR- benägna.

En tjock häst behöver inte ha depåer, men med tiden kan det bli även såna..

Jag tror inte att det finns ngn som anser sig veta detta helt säkert, om en IR häst blir helt bra igen (inom forskningen).

Jag har förstått det som att man kan se det så här:
det finns hästar som har anlag för IR
det finns hästar som blir IR pga fetma
det finns kanske också hästar som blir mkt tillfälligt IR pga fodret

En häst som har anlag för IR är nog alltid i riskzonen för att bli det igen oavsett om den har kvar sina fettdepåer, är smal, eller inte. Jag tror att min ponny är den sådan. Hon är smal, har inga fettdepåer men kan fortfarande reagera på det som jag tror är för mkt socker i gräset. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och att hon blir bättre med tiden.

En häst som blir tillfälligt IR kanske pga fetma kan kanske blir bra igen men som sagt, vem vet:

Kan det vara fång shettisen på bilderna har eller är det bara felaktigt verkade?

Detta är typiska “fånghovar” så visst har denna häst haft laminitis/fång. Titta på växtringarna på hoven så ser du att trakterna växer snabbare än tån. Detta beror på att blodflödet från kronrandens läderhud där hornrören produceras är reducerat framtill i tån p.g.a. det tryck som uppkommer. Detta gör att horntillväxten i tån hämmas och hoven får en ojämn tillväxt.

Hur då?

Insulinen regleras ju av sockerintaget?

Jag tror vi pratar lite om varandra här. Klart att en IR häst kan äta mer om sockret är lågt men jag tror inte den kan gå tillbaka till en gammal diet även om den är frisk. För då triggas det ju igen.
Nej själva fettvävnaden kan göra den sjuk. Leta själv- hinner inte länka.

insulinet fungerar inte på en IR-häst o kan därmed inte bryta ner sockret o få energin in i cellerna- lägger på depån istället. Det är därför som de anses lättfödda o vill äta mkt för att den inte har en fungerande metabolism- alltid hungriga o blir tjocka av luft.

Du kan ha en tjock ponny som knappt äter ngt som har högt insulin.

de behöver äta små mål ofta o motioneras. motionen kan få ner insulinet o därmed få tillbaka insulinkänsligheten- att den svara på normal produktion av insulin.
insulinet i sig kan ge fång. därför är det viktigt att motionera den o ha som ganska snabbt mål att den går ner. då kan den vara bara latent IR- tål normal foderstat tills den blir tjock igen. Det värsta scenariot för en tjock IR-häst är att den blir skadad o att man inte drar ner på maten. Stor fångrisk.

Detta är typiska “fånghovar” så visst har denna häst haft laminitis/fång. Titta på växtringarna på hoven så ser du att trakterna växer snabbare än tån. Detta beror på att blodflödet från kronrandens läderhud där hornrören produceras är reducerat framtill i tån p.g.a. det tryck som uppkommer. Detta gör att horntillväxten i tån hämmas och hoven får en ojämn tillväxt.

Dom nya foderränder har växt halvväggs ner, nån gång i March har det blivit ett foder bytt.
Nåt allvarlig fång anfall kan det inte vara ty foderränder skulla vara mycket krafftigar.

Dom höge träkterna berör på dålig verkning.
Jag undra om det är det nya hovslager modet? fick höra har omdagen, på Morgan Riks, kommenterad den American Domer att flera hästerna hade dålig steg som berörd på för höga trakterna.

Stärkelse är nog i detta sammanhang ungefär samma som socker - bara lite bättre - så länge den hinner spjälkas och tas upp i tunntarmen.

Dom nya foderränder har växt halvväggs ner, nån gång i March har det blivit ett foder bytt.
Nåt allvarlig fång anfall kan det inte vara ty foderränder skulla vara mycket krafftigar.

Dom höge träkterna berör på dålig verkning.
Jag undra om det är det nya hovslager modet? fick höra har omdagen, på Morgan Riks, kommenterad den American Domer att flera hästerna hade dålig steg som berörd på för höga trakterna.
Ursprungligen postat av spaderÄss
Nja det kan bero på att den har överbelastat tån som sedan viker sig- belastningsfång förvisso.
Jag tycker mig endast se foderränder o ej signifikativa fångränder.

Står hästen för mkt i bakvikt så trycks trakten ihop. o vice versa o trakten är för hög/ lång.

Nu vet jag att ponnyn inte har haft fång senaste året, men att den har haft det tidigare enl ägaren. Däremot är den dåligt verkad på bilderna. Idag är den bättre verkad. :) jag ska se om jag kan ta nya bilder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka