Sv: Fång?
Vi gick ca 15 min mellan hagarna på grusväg och asfalt. Han gick på bra bredvid min plutt som är skodd. Jag kollade inte så mycket mer om han hade svårt att gå. Sista hundra metrarna gick min ponny på lite snabbare och då hängde inte den andra med lika mycket, han verkade dock inte vara så intresserad av att hänga på just då. Han undrade nog lite vart han var på väg. Sen så eftersom den är stum i musklerna och lite lätt risig så kanske man undermedvetet godtar ett annat tempo, men jag var förvånad att den gick på så bra. Den travade till och med några steg en gång.
Alltså han lär ju få en del promenader om han flyttar hem till mig, men jag vet inte om det är så klokt att sätta igång en så gammal häst som stått så länge.
Kl.
Hoppades på att han skulle passa bra som sällskap till min då den verkar lågrangad och med tanke på åldern inte lika stort matvrak. Ponnyn är i nuläget för smal och jag tycker den har sett ut så senaste åren (på långt håll). Den har gått i gräshage så länge jag har sett den.
Min ponny är inget matvrak, går på bete och har fri tillgång på hö på vintern så en fånghäst skulle nog bli lite trassligt även om tiden finns. Tanken är att de ska dela box.
Saken är den att hovslagare får denna ponny inte träffa förrän vi tar hem hästarna från sommarbetet om en vecka. Då blir det dessutom svårare att bara åka tillbaka med ponnyn om den inte "passar".
Jag har ju läst en del om fång, men erfarenhet är oftast såå mycket bättre. Har ni några tips på hur jag ska testa om det kan vara fång?
Ponnyn står med benen normalt och går ju som sagt ok. Är inte varm i fötterna och är inte fet.
Det är en liten sorglig historia om denna ponny. Ägaren dog för kanske 4-5år sedan i cancer och då blev maken ny ägare. Hästen har sedan skötts av de andra i stallet eftersom maken inte kan så mycket om hästar. Jag har sett att ponnyn fått täcke på sig vid ihållande regn. Några av de andra hästarna de har i stallet är extremt feta, läskigt feta faktiskt... De andra ponnyerna där är dock smala och fina.(?)