Ajabaja

Trådstartare
3276a6b7.jpg

3fc37e92.jpg

Kan det vara fång shettisen på bilderna har eller är det bara felaktigt verkade?
Jag funderar på att ta hem denna ponny som sällskap till min 21åriga shettis. Min shettis är i full kondition, men denna shettis som är 25 gissningsvis, ska bara vara sällskap som den varit de senaste (många) åren. Ponnyn går med bra kliv på asfalt och verkar inte ha ont i skritt.

Sv: Fång?

Den är ju definitivt sk fångverkad. Så troligtvis har den haft det ja...
Och det där behövs göras någonting åt på en gång.

Som jag misstänkte. Jag vet inte så mycket om just fång eftersom jag aldrig har haft någon fånghäst. Hästen är för övrigt rätt smal och med proteinbrist. Tror ni han kan få ett drägligt liv några år till med rätt hjälp? Vad tycker ni behöver göras? Ena hoven är riktigt ful, för lång, sned och trasig.

Har ju egentligen inte tänkt mig att skaffa mig en sällskapsponny som behöver massor av behandlingar, men vet ju att så fort den hamnat hos mig kan jag inte låta bli att ge den det som behövs. Misstänker tyvärr att den är oförsäkrad... Jag har sett denna ponny på håll många år, men efter att ha tagit en närmare titt nu så blir det ju svårt att bara blunda och leta vidare efter en annan sällskapsponny.

Min häst har just haft fång och fångverkning är korta tår och låga trakter. Den ser inte så låg ut i trakterna eller? Ser du någon fångrand? Fånghästar är ofta ömma långt efter fånget har jag förstått. Jag tror hon är kasst verkad. Kolla med en hovslagare.:)

Ja det ser nog misstänkt ut. Kan ha haft fång eller kanske har. Min häst fick ett fånganfall nu i sommar och tyvärr stöter man på många som säger som du "jag vet inte så mycket om fång" "jag har aldrig haft någon fånghäst". Som hästägare bör man nog ta reda på hur ett fånganfall kan börja, upptäcker man det i tid desto bättre prognos! Det här är inte riktat till just dig, utan det som förvånat mig är att så många säger just så.
Sköter man en fånghäst på rätt sätt vilket det nu är, det är många teorier, och vad kan det vara som utlöst fånganfallet? Vet man det så kanske man kan undvika ytterligare fånganfall. Så det gäller att vara observant och veta vilket foder man kan ge, då borde det inte vara så stora problem. Fång kan även hästen få vintertid! Men kommer ett fånganfall så krävs boxvila minst 4 veckor och det kan bli lång konvalecenttid!

Min rekommendation är att om du inte vill lägga tid på hästen, köp den inte.

Nu har du ju i och för sig redan shettis så du vet ju vad det innebär. Men har hästen redan haft fång en gång så kommer det lätt igen. Den kommer behöva väldigt täta verkningsintervall för att bli bra i hovarna och det vet man inte hur länge det kommer hålla på heller.

Senast ändrad:

Jag tror inte att den har haft fång. däremot har den en väldigt hög trakt på hf o tån kan då böja sig såsom det ser ut.

Jag tycker mest det ser ut som dålig hovvård !
Är det bara på asfalt den går OK ?
Även shettisar behöver ju stimulans, tror många tänker fel när dom köper/får shettisar som sällskap . Men denna har ju åldern inne för att vara sällskapshäst !

Hej från Hambo

Vi gick ca 15 min mellan hagarna på grusväg och asfalt. Han gick på bra bredvid min plutt som är skodd. Jag kollade inte så mycket mer om han hade svårt att gå. Sista hundra metrarna gick min ponny på lite snabbare och då hängde inte den andra med lika mycket, han verkade dock inte vara så intresserad av att hänga på just då. Han undrade nog lite vart han var på väg. Sen så eftersom den är stum i musklerna och lite lätt risig så kanske man undermedvetet godtar ett annat tempo, men jag var förvånad att den gick på så bra. Den travade till och med några steg en gång.

Alltså han lär ju få en del promenader om han flyttar hem till mig, men jag vet inte om det är så klokt att sätta igång en så gammal häst som stått så länge.

Kl.
Hoppades på att han skulle passa bra som sällskap till min då den verkar lågrangad och med tanke på åldern inte lika stort matvrak. Ponnyn är i nuläget för smal och jag tycker den har sett ut så senaste åren (på långt håll). Den har gått i gräshage så länge jag har sett den.
Min ponny är inget matvrak, går på bete och har fri tillgång på hö på vintern så en fånghäst skulle nog bli lite trassligt även om tiden finns. Tanken är att de ska dela box.

Saken är den att hovslagare får denna ponny inte träffa förrän vi tar hem hästarna från sommarbetet om en vecka. Då blir det dessutom svårare att bara åka tillbaka med ponnyn om den inte "passar".

Jag har ju läst en del om fång, men erfarenhet är oftast såå mycket bättre. Har ni några tips på hur jag ska testa om det kan vara fång?
Ponnyn står med benen normalt och går ju som sagt ok. Är inte varm i fötterna och är inte fet.

Det är en liten sorglig historia om denna ponny. Ägaren dog för kanske 4-5år sedan i cancer och då blev maken ny ägare. Hästen har sedan skötts av de andra i stallet eftersom maken inte kan så mycket om hästar. Jag har sett att ponnyn fått täcke på sig vid ihållande regn. Några av de andra hästarna de har i stallet är extremt feta, läskigt feta faktiskt... De andra ponnyerna där är dock smala och fina.(?)

Jag tror också primärt på jäkligt kass hovvård :mad: vad ÄR det för människa som låter hästen se ut sådär?

Om jag skulle fundera på köp så skulle jag se till att få dit en kunnig hovis som jag litar på INNAN köp, för att kolla, verka och säga vad han/hon tror och tycker.

Nu har vi pratat lite med dem som har stallet. Den som har verkat honom har varit en tant i stallet som stått där väldigt länge. Hon är inte utbildad (ser man ju tydligt) och väldigt lättstött så de andra i stallet har inte kunnat påpeka att en riktigt hovis borde verka istället. Det har varit den tanten som har tagit hand om hästen till viss del.
Förra hösten blev han lite lätt kollad av veterinär och enda felet var då den fula verkningen hade vet tyckt. Ponnyn har fått havre och lite mineraler utöver höet..

Sen fick vi höra av några bekanta på ett stall bara någon mil bort att deras hovslagare kommer i morgon. Vi ska ringa och kolla om han kan ta ponnyn samtidigt. Stackars ponnyn har nog inte åkt transport på väldigt länge bara! Men det går nog bra för han verkar så lugn och då kan vi få en bättre koll på honom. Dessutom har han nog röta i fötterna. Min syster pysslade lite med honom igår och hade kratsat hovarna och de stank och satt stenar fastkilade.. Bara det inte är fång så får han följa med hem. Min ponny är redan störtförälskad.:love:

Han har ju inte fång just nu men jag menar att han mycket väl kan ha haft det. Hur ser lamellranden ut tex?

Hemma gjörd verkning, misstänkt det, lite räspning på tå och en sång, "de bli så bra så :angel:

Hovis för ta lite där på träkten och som Fjordis sa titta på tecken efter lite fång.
Tro inte det igenom hovvägen ser slätt och finn utt.
Bara lite trassiga kanter, no big deal, dock tecken på att han har mjuk hornväg, nåt att tänke på om han ska brukas.

Lite uppdatering

Hovslagaren var ute i onsdags. Jag kunde tyvärr inte vara med men min mamma var med. Han tyckte det såg värre ut än vad det var. Han sa att det var möjligt att ponnyn haft fång.
Min mamma som har kontakten med ägaren frågade om fång och fick svaret att den hade haft det flera gånger. Vi vet dock inte om den är behandlad, tyvärr tror jag knappt det med tanke på bristen av kunskap hos ägaren. Ponnyn hade inte haft det i år dock.

Hursom, nu har jag visst en fångponny.. Så jag har läst och letat runt för att öka mina kunskaper lite om det hela. Jag (gissar nu) tror inte vi pratar om fång pga fetma då ponnyn är väldigt tunn, muskelfattig och har sett ut så länge. Gissar dock på belastningsfång och/eller foderfång. Han har inte haft bästa foderstaten och tror inte foderrutinerna varit kanon. Möjligt är även att de tyckt ponnyn såg fet ut och gett den mindre hö, men det är enbart en spekulation.

Så nu kommer ju hovslagare titta på honom regelbundet och maten består av hö, lusern och bakjäst och lite gräs i väntan på höanalys. Försiktiga (inga) förändringar i foder. Blöta höet? Vad mer kan jag göra? På vintern läste jag att det kan vara bra att hålla fötterna varma. Hur? Köpa "tossor" och lägga liggunderlag i för att skydda sulan mot extrem kyla? Eller kan det räcka med heltäckande skydd? Någon annan som försöker hålla temperaturen i fötterna på vinter?

I övrigt blir det nog en del ryktning och om han verkar tycka det är ok, korta promenader på gräs. Vi måste ju ge honom en chans i alla fall!

Sv: Lite uppdatering

Det är framför allt sockret i foderstaten du ska akta dig för.

Om du blötlägger höet en timme innan du ska fodra så sjunker sockerhalten med 30%. En ganska rejäl summa så det bör man göra med en fångkänslig häst.

Angående sockerhalten i gräs så är koncentrationen socker lägst i långa grässtrån. Så det är absolut det bästa gräset för en fånghäst. Nyligen uppvuxet gräs är det väldigt hög koncentration socker i.

Även långt gräs blir dock farligare om tempraturen sjunker under +5 grader för då börjar en process i gräset som gör att det inte ska frysa och i denna process producerar gräset ännu mer socker.

Blötlägga hö i all ära.Men hur gör man på vintern vid frysgrader? Hö i vatten 1 timme och sen ge hästen= fruset hö ,inte alls bra...

Jag har blötlagt hö nu i 2 år, och alltså gett det på vintern också. Vid frysgrader får höet, om det inte ska ges med en gång, hänga i källaren och dropptorka. Det fungerar för oss, och är antagligen det som räddade min shettis.

Till TS: Jag har också en shettis som fick fång trots att hon var mager vid tillfället. Hon hade dessutom mystiska bulor över ögon + näsborrar, samt väldigt känsliga, rinniga ögon. Antagligen IR-ponny. Hon har, tillsammans med sitt blötlagda hö, fått Spillers Happy Hoof och mått mycket bra på detta de senaste två åren. Hon är nu i jättebra hull, etc :).

Sv: Lite uppdatering

Det är framför allt sockret i foderstaten du ska akta dig för.

Om du blötlägger höet en timme innan du ska fodra så sjunker sockerhalten med 30%. En ganska rejäl summa så det bör man göra med en fångkänslig häst.

Angående sockerhalten i gräs så är koncentrationen socker lägst i långa grässtrån. Så det är absolut det bästa gräset för en fånghäst. Nyligen uppvuxet gräs är det väldigt hög koncentration socker i.

Även långt gräs blir dock farligare om tempraturen sjunker under +5 grader för då börjar en process i gräset som gör att det inte ska frysa och i denna process producerar gräset ännu mer socker.
:bow:
Nu i Aug med regnet så börjar gräsplantorna skjuta nya skott- anledningen till att man kan ta en 2-a eller 3-e skörd av silage. Där ska man vara försiktig tills det vuxit upp ordentligt o då ha ett bra bete när det inte är lika soligt o varmt= mindre socker per tugga- mer vatten.

Gräset börjar inte försvara sig vid 5 grader utan stannar i tillväxt- samma som vid torka. Det är många andra parametrar som spelar in. Sol, näring, vatten.
Frostat gräs är det som regel när det är fuktigt o minusgrader o varit så hela natten. en timmes nollgradigt triggar inte lika mkt.

Är det en osedvanligt torr höst blir inte gräset frostat på samma sätt.

mina hästar som äter gräs hela sommaren ratar frostgräs, men hästar som kanske bantas o är hungriga äter oavsett annan smak på gräset. Gräs som gräs.

Jo,det är klart om de har tillgång till källare eller annat varmare utrymme.Men de som har kallstall utan förvarings möjlighet till just blött hö blir det svårare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka