Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

extra näring är alltid bra ju.

men det säga att nässlorna hjälper till att rensa blodet och öka genomströmningen. förmodligen därför det rekommenderas till fånghästar.

fångört nr 1 är dock hagtorn.

Är det vanligare att ston får fång? Alla fånghästar som jag känner till så är det ston.

har aldrig läst att det ska vara skillnad på könen. min fångis är en valack.

däremot så kan man väl säga att äldre hästar löper större risk för fång pga cushing och liknande störningar. samt att dom har lägre vitalkraft.

men det säga att nässlorna hjälper till att rensa blodet och öka genomströmningen. förmodligen därför det rekommenderas till fånghästar.

fångört nr 1 är dock hagtorn.

Jag är nog litetrögtänkt idag. Men rensa blodet från vad?
Sedan att öka genomströmningen vet jag inte heller riktigt. I hovarna eller i resten av kroppen? Vad jag har förstått så tror man att fång börjar med en ändring av blodtillförseln till hovarna men att man är osäker på hur det går till.
Men jag kan ha fel.

Är det vanligare att ston får fång? Alla fånghästar som jag känner till så är det ston.

Jag är ganska säker på att jag har läst att det är vanligast bland ston.

Den vanligaste fånghästen är ett ponnysto som går på bete. det stämmer helt in på min egen.
De fånghästar jag träffade på i min ungdom var alla valacker förstås men man måste naturligtvis ha ett större urval för att kunna se det.

jag har läst att cushing är vanligare bland ston, dock inte enbart fång. kommer du ihåg var du läst det? inte för att det är så viktigt men kan ju vara intressant att veta.

ang nässlor; det står i min örtbok att den är blodrenande, tyvärr inte hur det går till. öka genomströmningen är i hela kroppen. hagtorn är för att öka gs i dom perifera kärlen. hästar som går fritt brukar visst ofta leta upp hagtorn och äta vid fång. vilket borde betyda att det hjälper eftersom dom i vanliga fall inte tycker hagtorn smakar gott.

Jag letade innan jag svarade på detta om ston men hittade inte var jag har läst det därför skrev jag bara att jag var ganska säker. Eftersom jag har ett sto själv så har jag lagt det på minnet men kan tyvärr inte hitta det just nu. Jag hittar bara en studie i texten nedan sid 4

Countermeasures for Pasture-Associated Laminitis in Ponies and Horses1,2
Patricia Harris*,3, Simon R. Bailey{dagger}, Jonathan Elliott{dagger} and Annette Longland**

Om du söker på den får du upp artikeln. Jag tror att jag har länkat till den tidigare. Jag kan inte kopiera texten hit. Den är skyddad.

Men jag tror inte att det kan anses som ett säkert "bevis" att det oftare drabbar ston. Jag kan leta imorgon.

QUOTE]

Vid akut fång vill man minska blodgenomströmningen till hovarna. Det är därför det visat sig bra att ställa hovarna i iskallt vatten. Då drar kärlen ihop sig och det kommer mindre fångutlösande ämnen till hoven. Ämnen som ökar blodcirkulationen är i det läget inte så lyckat.

Sen håller jag med Forest Autumn att det verkar tveksamt att ge en växt med stärkelse till en häst med fång. Värre är dock att nässlan stimulerar kroppens tillverkning av ett ämne som kallas gelatinase B eller MMP-9. Detta ämne anses av de ledande fångforskarna vara inblandat i att lossa hovbenet från sin fästapparat. Så vid fång är nässlor direkt olämpligt. HH

Tack för att du med vetenskapliga fakta kan informera bort populära myter som bygger på tro i st f kunskap! :bow:

Dessutom är det väl viktigt vid fång att inte ytterligare rubba tarmbalansen genom att lägga till ny sorts föda? En fångis bör man väl i så hög grad som hålla på så stabil foderstat som möjligt.

Liten dagsrapport från våran fångis. Hon har blivit verkad enligt stömsholm-modellen och haltfri nästan direkt. Har dock hela tiden haft ljumma hovar och liiite puls. Ätit enbart hö och örtblandning för fång och maghästar. Men när vi började fodra med Lantmännens foderjäst har vi märkt en skillnad. Hon får rejäl dos, 5 dl per dag. Och hovarna har hållit sig kalla och ingen puls alls (trots foderbyten)! Kanske har kommit åt grundproblemet (magen), eller också har det ingenting alls med foderjästen att göra. Har ätit jästen i två månader nu, vågar inte ta bort den :angel:.

Tidig symtom på fång är att hästen blir hård där manen sitter, från manken till huvudet. Det sa min hovslagare och det stämmer. Sedan hörde jag att man ska fånghästen ett paket jäst om dagen vid fång.
Sedan har jag upptäckt nåt annat. När min ponny fick mineraler försvann hans fång.

Sedan har jag upptäckt nåt annat. När min ponny fick mineraler försvann hans fång.

Det är klart att det är viktigt att hästen får de mineraler den behöver så att bla hovarna blir så starka som möjligt.
Men hur menar du? Blev din häst frisk från ett akut fånganfall när han fick mineraler?

Delvis knapplån.
Teoretiskt skulle kalk kunna förbättra miljön i grovtarmen så att de fångframkallande bakterierna dog eller åtminstone minskade. Dessa trivs i sur miljö. Detta är bara en spekulation. Men det finns en studie som visar att lusern i viss mån motverkar fång. Författarna bedömde att det kunde bero på att pH höjdes pga lusernens höga kalkhalt.

Även jäst förbättrar miljön i tarmen till nackdel för fångframkallande bakterier.

Däremot har fång inget att göra med mineralbrist.

HH

Delvis knapplån.
Teoretiskt skulle kalk kunna förbättra miljön i grovtarmen så att de fångframkallande bakterierna dog eller åtminstone minskade. Dessa trivs i sur miljö. Detta är bara en spekulation. Men det finns en studie som visar att lusern i viss mån motverkar fång. Författarna bedömde att det kunde bero på att pH höjdes pga lusernens höga kalkhalt.

Däremot har fång inget att göra med mineralbrist.

HH

Tack för svaret. Jag inser att mitt svar var aningen tokigt, bra att få veta.
Jag tänkte inte på att kalken skulle kunna höja pHvärdet (hoppas det bara var tillfällig brist på tankeverksamhet hos mig).

Men behövs det inte mineraler för att bygga upp hovarna? Jag tänker att om hovarna är lite "sämre" än normalt så kanske processen i hovarna lättare sätts igång? Lite sämre hovkvalite är kanske en anledning till att fången utvecklas, ibland går den väl tillbaka av sig själv eller blir mkt lindrig. Det var ungefär så jag tänkte i mitt förra inlägg men det vara bara ngt jag tänkte själv, inte ngt jag har läst någonstans. Det är nog inte ngn bra teori.Om MMP aktiveras så bryts väl lamellerna ner i vilket fall som helst.

Senast ändrad:

KL

Är det värst med hovbensrotation eller sänkning? Själklart förstår jag att det beror på hur stor rotation/sänkning men generellt sett - vilket är värst(eller bäst)?

Undrar också om det här med stärkelse/protein för fånghästar. Jag har alltid fått lära mig att det är proteinet som är det farligaste och att man därför skall vara aktsam med det ffa till ponnyer såklart. Läser man här verkar det som att många fånghästar får lucern och fri tillgång på hö vilket i min värld känns snurrigt eftersom lucern är så proteinrikt...?

Min fångponny står på strikt halm och betfor-diet men detta verkar ju inte överrensstämma med de rekomendationer som ges här?

Förvirringen är total.. :crazy:

KL

Undrar också om det här med stärkelse/protein för fånghästar. Jag har alltid fått lära mig att det är proteinet som är det farligaste och att man därför skall vara aktsam med det ffa till ponnyer såklart. Läser man här verkar det som att många fånghästar får lucern och fri tillgång på hö vilket i min värld känns snurrigt eftersom lucern är så proteinrikt...?

Min fångponny står på strikt halm och betfor-diet men detta verkar ju inte överrensstämma med de rekomendationer som ges här?

Det var länge sen man trodde att proteiner orsakade fång.

KL

Är det värst med hovbensrotation eller sänkning? Själklart förstår jag att det beror på hur stor rotation/sänkning men generellt sett - vilket är värst(eller bäst)?

Läs tråden så klarnar det:idea:
Lägg till melassfri lucern så blir det bättre.
Sänkning av hovbenet har en sämre prognos. Graden av rotation har betydelse. Mer än 11,5 grad har sämre prognos enl artiklar jag läst som det länkas till i denna tråd.

Kl
en del av er här är så duktiga på ämnet att man baxnar:bow:

Nu till min fråga.
Skillnaden på sänkning o rotation- är det att sänkningen beror på att lamellerna släpper runt om hela hoven?
Om det är så förstår jag att det är mer allvarligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar