Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Det är en reaktion på att tillväxten på hornet har ändrats, dvs att det blivit ett foderbyte, till ett foder med annat näringsförhållande eller det tidigare.

Även jag har haft hästar med foderringar utan fång. Man ska inte lita blint på det, men genom att titta på hur de ser ut i trakten. Foderringar är jämna, dvs de sitter på samma avstånd från kronranden runt hela hoven. Fångringar så är avståndet till kronranden (och mellan ringarna) större i trakten än resten av hoven.

Enligt Ove Wattle, som väl utan så mycket ordande får anses som en av de mer kunniga i Sverige på fång, anser till skillnad från din veterinär att det finns både foderringar och fång och de inte har mer korrelation till varandra än att foderbyten kan utlösa fång, så har man mkt foderringar och en fångkänslig och/eller magkänslig häst så..

När mina stod på storbalssilage där det inte tagits så mkt hänsyn till den ojämna torkning som blir över ett fält, så kunde man i princip räkna antalet balar på foderringarna på hovarna. Ingen fång.

Det är en reaktion på att tillväxten på hornet har ändrats, dvs att det blivit ett foderbyte, till ett foder med annat näringsförhållande eller det tidigare.

Enligt Ove Wattle, som väl utan så mycket ordande får anses som en av de mer kunniga i Sverige på fång, anser till skillnad från din veterinär att det finns både foderringar och fång och de inte har mer korrelation till varandra än att foderbyten kan utlösa fång, så har man mkt foderringar och en fångkänslig och/eller magkänslig häst så..

Jag har också förstått det så som du skriver dvs att de inte har ngt direkt samband med varandra.
Men samtidigt så när jag ser på våra hästar så är det bara en av dessa fyra som har foderringar. Det är min fånghäst. Hon har nog ett par, tre ringar på varje hov när de andra ofta inte har ngn alls. Ändå tycker jag att jag är extra försiktig just med hennes foderbyten.
Jag är ganska säker på att jag kan se skillnad på fång- och foder ringar. Dessutom frågar jag hovslagaren i stort sett varje gång (hoppas han inte tröttnar på mig, man letar ju efter tecken ibland).
Hon har i alla fall än så länge bara haft ett lindrigt fånganfall för snart två år sedan och inte mer sedan.

Jag är inte orolig för dessa ringar men det är en iakttagelse som jag har gjort och det är klart att jag har undrat lite över varför just min häst har dem men inte de andra. Nu kan man ju inte dra ngn slutsats bara på fyra hästar. Det kan kanske ha ngt med hovarna att göra också. Jag menar tex olika raser har kanske olika lätt att få dessa ringar?

Senast ändrad:

Jag har också förstått det så som du skriver dvs att de inte har ngt direkt samband med varandra.
Men samtidigt så när jag ser på våra hästar så är det bara en av dessa fyra som har foderringar. Det är min fånghäst. Hon har nog ett par, tre ringar på varje hov när de andra ofta inte har ngn alls. Ändå tycker jag att jag är extra försiktig just med hennes foderbyten.
Jag är ganska säker på att jag kan se skillnad på fång- och foder ringar. Dessutom frågar jag hovslagaren i stort sett varje gång (hoppas han inte tröttnar på mig, man letar ju efter tecken ibland).
Hon har i alla fall än så länge bara haft ett lindrigt fånganfall för snart två år sedan och inte mer sedan.

Jag är inte orolig för dessa ringar men det är en iakttagelse som jag har gjort och det är klart att jag har undrat lite över varför just min häst har dem men inte de andra. Nu kan man ju inte dra ngn slutsats bara på fyra hästar. Det kan kanske ha ngt med hovarna att göra också. Jag menar tex olika raser har kanske olika lätt att få dessa ringar?

Skulle tro det mer handlar om att olika individer är olika 'känsliga'? Alltså inte resrelaterat direkt utan individrelaterat. Lite på samma sätt som att om man tar två hästar av samma ras, i samma ålder, samma kön och sköter och fodrar dem exakt likadant så kan den ena få fång men inte den andra. Att individens känslighet eller predisposition spelar in?

De två jag hade då när jag hade storbalssilage och de fick foderränder, så det ena var ett fångsto faktiskt, hon fick vad jag minns varken mer eller mindre ringar än arabvalacken (dessutom med plåtmage).

Sen dess har jag aldrig haft några ringar faktiskt, så inte så mycket mer att bidra med, får enstaka ringar på nån häst ibland där men ser att 'nåt' ändrat tillväxten. Närmsta foderring är väl att det syns en tydlig ring/förändring på lillponnyns hovar som ganska lätt kan dateras till betessläpp. Men de har bytt foder, ibland tvärt tyvärr annars med utan ring. Dock så vid de få 'tvära' foderbyten som blir så ligger det oftast kvar en 'grund' ändå, men inte alltid. NU för några v sen fick de ju börja äta hö inne isf för hösilage. Bytte rakt av från dag till annan. DOck går de ju mer än halva dygnet på gräs i varierande mängd, så där låg ju en stabil bas så att säga.

*kl*
Nu har mitt c-ponnysto som fick fång (minimal rot hf), i början av maj, fått sitt andra allvarliga kolikanfall. Hon är slangad med fem liter ljummet vatten och parafinolja, har även fått kramplösande. Jag promenerar henne 10-20 min en gång i timmen. Är bättre nu. Förmodligen sandkolik, men vi kunde inte vara säkra då det inte gick att slamma upp så mycket sand. Hon är känslig och får lätt kolik om hon inte rör sig tillräckligt. Äter loppfrö och profeed, bra hö, betfor luzern. Jag har även kylt hennes hovar hela dagen i dag för att minimera risken för fångåterfall.
Vets råd är att sko henne, gärna med equipak, skaffa betesbegränsare och släppa henne med de andra hästarna..
Hon har stått på sand hela tiden, barfota med kortad tå.
Första månaden box och butta. Sedan utebox som utökats. Nu senaste två veckorna 15x5m sandhage där hon kan gå ett par timmar med kompis som gärna kliar henne. Jag har även p.g av att hon började deppa ihop, börjat tömköra henne i skritt fem minuter på rakt spår två ggr i veckan. Tar längre tid att klä på henne än att göra det. Det har hon uppskattat, då hon är en häst som gillar att arbeta.
Hur hade ni gjort? fortsatt begränsa hennes rörelsefrihet eller följt vets råd?
Hon är inte en ponny som tar det lugnt av sig själv. Det är fullt ös hela tiden. Är det tillräckligt med de tre månader hon hållt sig "ganska stilla" för att hovbenet skall ha hunnit stabilisera sig tillräckligt för att klara ett hårdare underlag och mer rörelse?
Jag har läst det mesta som finns att läsa om fång och helst skulle jag vilja linda in henne i silkespapper och stoppa undan henne tills en ny hov vuxit ut.
Alla säger olika, en del menar att rörelse efter den akuta fasen när bra, andra vill att de ska vara så still som möjligt i ett halvår.
Jag hade själv tänkt att utöka skritt-tömkörningen under august samt att hon skulle få gå med sina kompisar i höst när gräset är borta (i leran).
Jag ska diskutera detta med min hovslagare som är kunnig, men jag vill gärna höra era reflektioner.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Nu har mitt c-ponnysto som fick fång (minimal rot hf), i början av maj, fått sitt andra allvarliga kolikanfall. Hon är slangad med fem liter ljummet vatten och parafinolja, har även fått kramplösande. Jag promenerar henne 10-20 min en gång i timmen. Är bättre nu. Förmodligen sandkolik, men vi kunde inte vara säkra då det inte gick att slamma upp så mycket sand. Hon är känslig och får lätt kolik om hon inte rör sig tillräckligt. Äter loppfrö och profeed, bra hö, betfor luzern. Jag har även kylt hennes hovar hela dagen i dag för att minimera risken för fångåterfall.
Vets råd är att sko henne, gärna med equipak, skaffa betesbegränsare och släppa henne med de andra hästarna..
Hon har stått på sand hela tiden, barfota med kortad tå.
Första månaden box och butta. Sedan utebox som utökats. Nu senaste två veckorna 15x5m sandhage där hon kan gå ett par timmar med kompis som gärna kliar henne. Jag har även p.g av att hon började deppa ihop, börjat tömköra henne i skritt fem minuter på rakt spår två ggr i veckan. Tar längre tid att klä på henne än att göra det. Det har hon uppskattat, då hon är en häst som gillar att arbeta.
Hur hade ni gjort? fortsatt begränsa hennes rörelsefrihet eller följt vets råd?
Hon är inte en ponny som tar det lugnt av sig själv. Det är fullt ös hela tiden. Är det tillräckligt med de tre månader hon hållt sig "ganska stilla" för att hovbenet skall ha hunnit stabilisera sig tillräckligt för att klara ett hårdare underlag och mer rörelse?
Jag har läst det mesta som finns att läsa om fång och helst skulle jag vilja linda in henne i silkespapper och stoppa undan henne tills en ny hov vuxit ut.
Alla säger olika, en del menar att rörelse efter den akuta fasen när bra, andra vill att de ska vara så still som möjligt i ett halvår.
Jag hade själv tänkt att utöka skritt-tömkörningen under august samt att hon skulle få gå med sina kompisar i höst när gräset är borta (i leran).
Jag ska diskutera detta med min hovslagare som är kunnig, men jag vill gärna höra era reflektioner.

Jag skulle lyssna på vet. Dom är förhoppningsvis utbildade på det dom gör.

Jag skulle lyssna på vet. Dom är förhoppningsvis utbildade på det dom gör.

Jooo, men de tre som varit inblandade i mitt fall säger alla olika:confused:
Så, vem har "rätt" utbildning, vems råd ska man följa?
Nu börjar jag tänka att jag får hitta en medelväg. skor med equipak, betesbegränsare. Tillsammans med de andra hästarna del av dag i "lagom stor hage" (för att begränsa skenturer med höga hopp), och resten i sandhage själv.
Vet tycker även att man kan sätta igång att skritta henne redan. Det känner jag mig däremot tveksam till.
Nån som har några synpunkter eller funderingar?

Nu börjar jag tänka att jag får hitta en medelväg. skor med equipak, betesbegränsare. Tillsammans med de andra hästarna del av dag i "lagom stor hage" (för att begränsa skenturer med höga hopp), och resten i sandhage själv.
Vet tycker även att man kan sätta igång att skritta henne redan. Det känner jag mig däremot tveksam till.

Då förstår jag att du blir kluven. Jag börgade att gå korta promenader med min när han kunde gå obehindrat han var i full uppbygnad efter ca 6 mån även om det inte var stenhård träning. Jag var även på kurser med honom innan ny hov vuxit ut jag funderade aldrig på om det var farligt att träna innan ny hov vuxit ut.Det stora problemet var när det fanns ca 4 cm av gammal hov kvar att få skor att sitta kvar.allt under vet rekomdation

Har du en bra hovslagare så ska du lita på vad h#n säger. Oftast har hovslagarna mer kunskap om fång än vet.
Det är alltid jobbigt när man får olika råd. Man blir helt förvirrad tillslut.
Jag släppte min häst efter nån månad i större hage tillsammans med dom andra hästarna. Vi gjorde först en sjukhage men hon hoppade över stängslet in till dom andra så vi gjorde den bedömningen att hon höll sig lugnare i en stor hage med sällskap.
Känner du att din häst är redo för större hage så släpp henne. Kolik kan också bli livshotande.
Lycka till!

Tack Freddan och Marie för era svar.:bow:

När satt ni upp och skrittade? Hur allvarlig fång hade den? Rotationsgrad ev sänkning?
I vilken takt satte ni sedan igång dem?
Hur skoddes den?

Vanliga skor fast med tåkappan bak. Min hade lindrig fång. Eftersom jag var gravid den hösten hon sattes igång så blev tempot automatiskt lugnt. Vi kunde till och med sko av henne den vintern och hon klarade sig utmärkt barfota.

Tack Freddan och Marie för era svar.:bow:

När satt ni upp och skrittade? Hur allvarlig fång hade den? Rotationsgrad ev sänkning?
I vilken takt satte ni sedan igång dem?
Hur skoddes den?

Min hade allt det var tydligen så illa att vet inte trodde han skulle klara det om inte hans sulor varit så tjocka skulle det gått igenom Det var både sänkning o rotation. När jag var o rönkade visade det sig att rotationen var över 40% Fråga mig inte hur dom mäter 33% är tydligen väldigt kraftigt.Han fick det vid midsommar för 2 år sedan jag har för mig att i börgan av jan sattes han i gång lite försiktig det blev mycket tömkörning i skogen.Ridningen drog jag ut på p.g.a att jag är mera för körning öven om jag rider. Det tog mindre en ett år att återgå till det normala.

Hallå!

Har de återfått full andvändbarhet? Hur lång tid tog det?
Han är fullt användbar, jag vet inte hur lång tid det tog eftersom jag bara haft honom i 2 år, men han fick fång 2004 på sommaren

Märker ni någon skillnad ridmässigt?
Nej! Pigg och glad!

Har den haft återfall?
Nej

Vad var orsaken till fången?
För mycket bete och ingen motion

Hur såg din häst ut på röntgen (grad av rotation, sänkning)?
Det vet jag tyvär inte

Foder till fånghäst

Vad kan men egentligen ge en fånhäst för kraftfoder? Har fått fibergi låg som förslag, finns det några andra alternativ? Är inte superhaj på foder, kornkross, är det jättedåligt? Förslag tack!!

Sv: Foder till fånghäst

Man bör undvika allt som innehåller stärkelse, dvs säd av alla de slag, havre o korn bla. Korn innehåller mer stärkelse än havre. Min fångis får hö av bra kvallitet o saknas det smrp, så tillsätter jag Lusern i första hand, hon får även lite betfor.

Jag ger min fånghäst lite lusern, jäst och äppelcidervinäger. Har mineralbalja i hagen. Hade fibergi låg innan men hon reagerade med spänd nacke så jag plockade bort det.

Undvik spannmålsbaserat kraftfoder (=ungefär alla kraftfoder) så långt det går.

Satsa på ett bra grovfoder eller komplettera med t.ex. lusern, proteinkoncentrat eller olja beroende på vad som saknas. Så lite tillskott som möjligt, helt enkelt.

Min fångis åt hö, lusern och halm förra vintern. Har inte fått årets höanalys ännu, men jag har goda aningar. :d

Mitt sto som har haft fång i höstas har fått nu innan jag bytte foder till Primo total som är totalt utan stärkelse:

Fri tillgång till hö, dock ej analyserat hö.
Morgon:
5 dl Krafft Ponny
5 dl vete kli
½mått glykosamin
2 dl betfor

Kväll:
5 dl Krafft Ponny
5 dl vete kli
1 pump cheval plus
1 mått kiselgur
½mått glykosamin
3 dl betfor

idag äter hon enbart 2 kg Primo total med fri tillgång på hö.

Kl

Jag har hört att torkade brännässlor är bra för fånghästar. Ca 30 gram per dag.

Någon som vet något om det?

KL
Lea haltar(på 1 ben) mer hälta på morgonen och knappt något på kvällen.. kan det beror på hennes fång?
hon har haft lättare fånganfall från och till under drygt 1 år. denna hälta ser inte ut som hennes tidigare hälta/stelhet och hon är inte allmän påverkad som tidigare heller. hon står i liten gräsfri hage och har gjort så hela sommaren, för ca 3 veckor sedan gick vi över till årets höskörd, kan det ta så lång tid innan hon visar något(tidigare har hon visat påverkan fortare än så)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar