Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Vi har också kört med "strömsholmmodellen" på närmsta klinik, och våran häst har repat sig otroligt snabbt. Men när en annan hästägare i krokarna fick se detta så sa hon att strömsholmmodellen numera klassas som djurplågeri och att man slutat med metoden?? Hon var väldigt upprörd och ville att jag skulle anmäla.. :confused: Själv fattar jag inte hur det kan vara djurplågeri- våran häst som haltat omkring i månader blev haltfri på några dagar tack vare denna metod, och är snart helt återställd (ska sättas igång i höst).

Hovväggsresektion är väl inte mer djurplågeri än att operera felväxande tår hos människan?

Så här skriver Pollitt i denna länk:
http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062sum.html

"11.11 Hoof wall resection
Early resection of the hoof wall in a zone corresponding to the in-growing coronet and toe (Figure
11.11) of chronic laminitis appears to release compression of the tissues beneath and, depending on the extent of the soft tissue and bone pathology, restore a semblance of normal hoof growth....

Strategic proximal and distal toe hoof wall resection improves the abnormal hoof growth due
to chronic laminitis."

HH

T ex så de i överhull blev oftare helt friska än de i normalhull, det förvånade mig lite.

Beror det på att vi tar ner dom i vikt efter fånget eller beror det på annat.

Detta gjordes väl även för att få bort övertrycket som blödningen skapade i hoven:confused:

Man borrar ju t o m hål i skallen- för att minska på trycket- livsnödvändigt.

Tänk bara vad en liten varböld kan smärta:eek:

Senast ändrad:

Detta gjordes väl även för att få bort övertrycket som blödningen skapade i hoven:confused:

Man borrar ju t o m hål i skallen- för att minska på trycket- livsnödvändigt.

Tänk bara vad en liten varböld kan smärta:eek:

Ur arbetet, så japps minska tryck, och även minska 'ärrhornsproduktion'.

Resektion av dorsala hovväggen tillsammans med bruk av en heartbarsko
syftar till att sänka det dorsala trycket från det interstitiella ödemet i kötthoven.
Resektion anses även minska den mekaniska särslitningen vid rörelse och
därigenom minska ärrhornsproduktionen
(Eustace & Caldwell 1989).

"Behandlingsprotokoll vid Hästsjukhuset Strömsholm

Behandlingen bygger på tre besök med fem och tio veckors mellanrum.
Vid samtliga besök görs en klinisk bedömning av symtom och rörelsemönster av
veterinär, därefter tas lateromediala röntgenbilder av falangerna. Hästens hovar
placeras på ett block för att ge en tydlig bild av avståndet mellan hovbenspetsen
och sulan. Rotation och sänkning mäts i dataprogrammet Epona Tech Metron.com
1.2.

När hästen röntgats och bedömning gjorts tar hovslagarens arbete vid. Då
rotation mellan 0°(ingen rotering) och ca 8° föreligger avlägsnas halva hovväggen i
proxodistal riktning med början i höjd med mitt på hovbenet och ned till
bärranden (figur 8).

När en rotering >8° skett avlägsnas hela dorsala hovväggen
med början 1 cm distalt om kronranden. Resektionen görs 7 - 10 cm bred. I den
proximala avgränsningen raspas en fåra in till lamellagret. Denna fåra löper i
sagittalplan medialt och lateralt ut till hovens bredaste punkt.

Eftersom hovväggen är relativt oelastisk, sliter den utflutna väggen isär lameller/papiller och vägghorn proximalt. Den avlastande fåran motverkar detta förlopp. Utifrån röntgenbilderna
bedöms hovbenets vinkel mot marken. För att återskapa en normal vinkel vid
eventuell förändring, sänks trakterna. Sulhornet lämnas helt i tådelen för att behålla
så stor buffert som möjligt mellan hovbenet och marken.

Hästar av tyngre typ skos redan nu vid första tillfället med en heartbar-sko med öppen tå (figur 9). Lättare hästar och ponnyer förses med en plastad heartbar. Från trakten och fram i höjd med strålspetsen modelleras ”skons” armar av en mycket hård och stabil plast
(Equitane Super fast). Dessa fortsätter en bit upp på hovväggen, likt en
kontinuerlig kappa. En tillfällig spång placeras framför plasten och området
palmart/plantart om denna (stråle, strålfåror, trakter och sula) fylls med en mjukare
och något elastisk plast (Equitane hoofpack). På så vis fördelas den bärande
funktionen över hovbenets plantara/palmara del och tådelen avlastas. (Westberg
2003)"

Visst ja:idea:

hästen skulle stå på spån- för att sulan skulle bli torr o hård- för att förhindra större rotation o ev. penetration.

Tänk vilken ofattbar smärta för en häst att få fång... :(

Tänk vilken ofattbar smärta för en häst att få fång... :(

Jag håller med dig. När jag läser om de allvarligare fallen och ser bilder och tänker på om min häst skulle bli så dålig så känns det som om någonting går sönder i mig. Jag tror att många hästar har otroligt ont utan att det ser riktigt så illa ut. Men det finns ju smärtstillande mediciner i och för sig.

Senast ändrad:

*kl*

Imån får min fång/cushingponny sluta sina dagar efter ett nytt återfall. Pga det j*la torkan fick vi byta hö två gånger ganska tätt och hon blev dålig igen. :(

Har haft henne sen jag var 9,5 år dvs i mer än 17 år. Svårt att tänka mig livet utan henne. :love:

Var nog dags ändå snart men tråkigt att det blev så här oförberett. Dagen har ägnats åt att skaffa diverse tillstånd, fixa veterinär och grävare.

Har någon erfarenhet av att avliva med spruta med det gamla medlet (dvs ej sumnolose)? Verkar vara enda alternativet just nu. Ville eg bultat.

Vad tråkigt!
Jag har för mig att du skrev att det nog snart var dags i en tråd tidigare. På något sätt är man nog aldrig beredd när det väl händer ändå.

Jag har inte ngn erfarenhet av avlivning av hästar men jag tror egentligen inte at det spelar så stor roll vilket man väljer. Det viktiga är ju att man orkar fatta beslutet att göra det så att hästen slipper ha ont.

Hej, jag behöver lite råd.. eller nått.

Hovslagaren var här och fann fångsymptom på min kille. Han hade breddad lamellrand i höger fram... kanske 2 mm bredare. Han har även rätt mycket foderränder i huvarna, det hade han iof VÄRRE förra året och då röntgades han i fötterna och hade inget som helst som tydde på fång.

Sjävklart får ju jag mer eller mindre panik nu, jag frågade hovis va han tyckte att jag skulle göra, han sa att jag inte skulle göra något alls och att det inte var någon fara. När han såg hur jag oroade mig så sa han bara "äh jag skulle låtit bli att säga något så hade du inte behövt oroa dig" ... men jag måste ju fråga... hur pass allvarligt symptom är det egentligen?? Finns det något jag kan göra?

Han är ju lite rund om magen, men inte smällfet.

Hovslagaren var här och fann fångsymptom på min kille. Han hade breddad lamellrand i höger fram... kanske 2 mm bredare. Han har även rätt mycket foderränder i huvarna, det hade han iof VÄRRE förra året och då röntgades han i fötterna och hade inget som helst som tydde på fång.

Sjävklart får ju jag mer eller mindre panik nu, jag frågade hovis va han tyckte att jag skulle göra, han sa att jag inte skulle göra något alls och att det inte var någon fara. Men vet ej säkert.

Han är ju lite rund om magen, men inte smällfet.

Jag antar att det kan finnas en anledning till att ingen har svarat dig än. Det är kanske svårt att veta. Jag har ställt frågan om bred lamellrand i en tidigare tråd. Du kan ju läsa den om du vill.
i vilket fall som så om den beror på fång så trorjag inte att det är i ngt akut läge. Utan antagligen har den haft ett lättare anfall för ett tag sedan.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876714&highlight=bred+lamellrand

Det blev kanske inte så mkt hjälp. Enda sättet att få reda på det är väl att röntga igen.

Senast ändrad:

Han har även rätt mycket foderränder i huvarna, det hade han iof VÄRRE förra året och då röntgades han i fötterna och hade inget som helst som tydde på fång.

Fast enligt våran hovslagare är foderränder egentligen en typ av fång..

Våran nya häst hade rejäla foderränder när vi fick hem henne, vilket fick våran hovslagare att muttra misstänksamt, men inte tänkte man mer på det. Veterinären sa ingenting heller på besiktningen. Ett år senare fick hon tidernas fånganfall med rotation och hela köret :cry:. Har nu varit oridbar i ca 10 månader.

Fast enligt våran hovslagare är foderränder egentligen en typ av fång..

.

Det stämmer inte.

Alla mina hästar över ett år har alltid foderränder – säsongsringar. Ingen har haft fång.

När ränderna inte längre är parallella utan liksom närmar sig varann framåt då kan man misstänka att hästen haft fång. HH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 453
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset