Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Tycker du själv att han har ett värdigt liv?

Jag vet inte riktigt..... Hans största nöje i livet är ju just MAT och det får han ju verkligen inte njuta av nu med halv dagsranson av hö och en längtande blick på de andra två kusarna som går på underbart sommarbete....

egentligen så tycker jag nog inte att han har ett värdigt liv men jag vet inte... TÄNK OM han blir så pass frisk att han fixar att gå på magert bete igen?
Ena dagen så kan jag känna att det vore bäst om han fick springa vidare till det evigt gröna ängarna medan jag nästa dag kan tänka att han kan ju kanske bli bra igen....

Det är aldrig lätt när vi som hästägare ska ta beslutet men vår skyldighet när hästen lider.
Den dagen kommer nångång för alla hästar och det är aldrig lätt eller sorglöst.

Det är ju just det som jag lovat mig själv när jag skaffat mina djur, att om jag ser att dom mår så pass dåligt ska jag låta dem vandra vidare hur ont det än gör.... Men nu när jag står i valet och kvalets land så är det inte riktigt lika lätt att ta beslutet.
Behöver förmodligen bearbeta och förbereda mig en stund innan jag kan ta det avgörande beslutet...

Kan du inte skaffa timotejhalm eller vetehalm som han kan knapra på? Mitt sto är i samma situation. Det gäller att hålla ångan uppe på dem. Jag har byggt en minihage/sandlåda utanför hennes ingång till vindskyddet . Hon kan nu gå ut och in som hon vill och ändå se de andra hästarna. Hon får tre kg hö och tre kg timotejhalm (spolat i vatten så så mycket som möjligt av de enkla sockerarterna försvinner) per dag uppdelat i så många portioner det bara går.
Hon får gå in i stallet vissa nätter samt till en ruta på ridbanan som jag byggt i en hörna. Jag tror att det psykiska är det svåraste, det är lätt att de blir deprimerade.
Jag har parkera en solstol vid en av hennes hagar, där tvingar jag gäster att sitta och dricka vin med mig t.e.x. Mycket uppskattat av hästen som lever upp vid besök.

Hon får även lucern och sköljd betfor samt profeed och mineraler. Höet är inte analycerat, men grannen hade högt både i protein och energi på fältet brevid.
Jag vill ha ner energin ffa. Det rör sig om en C-ponny som är överviktig. Hö 3 kg + timotejhalm 3 kg är väll likvärdigt med 6 kg hö som är "lagom" i protein och lågt i energi. Timotej innehåller minst socker av allt gräs har jag fått lära mig.
Ponnyn har minskat ca 35 kg sedan början på maj. Det tycker jag inte är direkt att svälta henne.

Ah, får hon lucern får du ju protein därifrån.

Halm innehåller ju inget protein alls, bara energi (ca 5 MJ/kg), s¨å om hon bara hade fått hö hade allt protein hon fått i sig varit från de där 3 kg hö, och det räcker inte även med höga proteinvärden. Men du har ju löst det via lucern =)

Timotejhalm är ju timoej, som ju finns i hövallar, fast utan själva axet och senare skördat än vanligt hö. Det ligger vad jag förstår mellan hö och halm i näringsvärde. Väldans bra att fodra tjocka ponnyer med.
Jag har beställt fem 300 kgs balar till som skördas nu i augusti. Får åka rätt långt för att hämta dem men det är det värt när jag nu har fått ett för bra hö för att kunna ge tillräckligt vid bantningen.

Okej, jag skulle analysera det, då proteinet ju är det som brukar fluktuera, och betydligt mer än energin.

Men annars så timotej är bra för tjockisar. Jag fick hem timotejhö idag. Bara kvickrot och timotej i det, mest timotej. Ingen analys, tänker inte ta heller (har 70 bal, ger bara några kg inne att tugga på när de står inne för insekterna), men enligt bonden så var det 'väldigt magert' och jag tror honom. Knallgrönt och superfint i övrigt dock, väldans trevligt.

Orkar tyvär inte läsa igenom hela tråden, kanske har detta besvarats innan..

Det ligger till så att min kompis pålla fick fång nu i början av juni månad, har precis repat sig och kan gå normalt igen utan att stappla sig fram. Jag är inte så haj på fång och hon frågade mig
ungefär när man kan börja motionera hästen igen.
Det är nämligen så att hästen i fråga är överviktig...

Så ungefär hur lång tid efteråt kan man börja motionera dem igen?

Hjälp - fångfobi! :eek:

Jaha, så har man fått hem en liten tjockis med späcknacke och i sommarhagen är det väldigt bra bete. *hm*
Vilket resulterar i att min fångfobi frodas :crazy:
och lilla ponnyn kollas efter värme, puls, ömmande hovar, vändbarhet osv. flera ggr varje dag.
Tar in på nätterna och får tillbringa eftermiddagarna på innergården (näst intill utan bete), löslongerar och går långpromenader.

Imorron införskaffas betesbegränsare. Hoppas hon funkar m det..!
Vad kan jag göra mer? Tipsa mig!!! :bump:

Jäst, probiotika, betfiber? Är det (eller nåt annat? inte lucern nu på sommaren väl??) bra att ge i förebyggande?
(fiser rätt illa... hm)

Någonting för magen är kanske inte fel?
Jag ger mina ponnyer vanlig bakjäst. De får det tillsammans med lite lusernpellets.

Min fångponny hade ofta en hel del gaser i magen innan hon fick fång förra hösten. Men efter det så har jag gett henne foder som är snällt mot magen. Hennes mage har blivit mkt lugnare i och med det. Det ska ju visserligen jäsa i tarmen på dem så jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.

Jag är osäker på om det spelar så stor roll vilken sort det är. Däremot bör man se upp så att den är tröskad ordentligt så inte kornen (eller vad det heter) sitter kvar. Jag fick ett par balar där det var så.

Ah,okej. Men så är inte halmen jag ger iaf.:)
Min bantar så har bytt ut 3 kg hösilage mot halm istället nämligen.

Är det någon mer här som har en häst med högt blodsocker?

Har hört att man inte ska ge fånghästar hösilage. Stämmer det?

Rent generellt är hösilage ingen fara. Det som är nackdelen med det är om man har ojämn TS etc mellan balarna. Små variationer gör ingen större skillnad, men det kan vara mer än marginella skillnader.

Då blir det ett 'minifoderbyte' vid varje ny bal, vilket hos en känslig häst kan utlösa fång.

Jag har haft fånghäst på hösilage utan problem. Min personliga åsikt är dock att storbal är sämre än småbal, kanske en slump bara därför jag säger min personliga, men när jag hade storbal fick hästarna foderränder på hovarna, händer inte med småbal.

Jag skulle inte vara rädd för att ge en fånghäst silage, men vara mycket noga med att ha toppkvalitet på det, och att det är odlat och skördat med kunskap och förnuft. Vilket kan vara svårt att veta,s pec om man köper i andra led. Men om inte hänsyn tagits vid odling och gödsling och skörd till att delar av fältet är mer höglänt/låglänt, ligger i skugga/sol osv, och det t ex fått torka ojämnt, eller pga besvärliga väderförhållanden vid skörd blivit ojämnt torkat, dvs med ordentligt varierande TS per bal, stor skillnad mellan grässort i olika balar (gäller dock även hö) så kan det innebära en ökad risk.

Vissa fånghästar kan inte äta hösilage, men det är lika individuellt som vilka som kan gå på gräs eller inte.

Det finns fördelar med silage med, lagringsstabilitet t ex. Hö är mer lagringsinstabilt, och långt innan våra människoögon och människonäsor kan upptäcka det kan det vara sportillväxt (mögel) i balen. Och det kan ge en magtarmstörning. (Det kan givetvis dåligt silage med).

Så, det finns för och nackdelar med både och.

Det där med att det kan vara olika TS mellan balarna har jag aldrig tänkt på! Men då måste det väl vara rätt mkt skillnad för att det ska ha någon påverkan?

*puttar upp*

Hjälp - fångfobi! :eek:

Jaha, så har man fått hem en liten tjockis med späcknacke och i sommarhagen är det väldigt bra bete. *hm*
Vilket resulterar i att min fångfobi frodas :crazy:
och lilla ponnyn kollas efter värme, puls, ömmande hovar, vändbarhet osv. flera ggr varje dag.
Tar in på nätterna och får tillbringa eftermiddagarna på innergården (näst intill utan bete), löslongerar och går långpromenader.

Imorron införskaffas betesbegränsare. Hoppas hon funkar m det..!
Vad kan jag göra mer? Tipsa mig!!! :bump:

Jäst, probiotika, betfiber? Är det (eller nåt annat? inte lucern nu på sommaren väl??) bra att ge i förebyggande?
(fiser rätt illa... hm)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar