Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

jag har funderingar på att uppfinna någon manick som kan sitta på grimman/vid munnen och mäta fruktanhalten. :angel:

Det har jag också. Sedan skulle det gå en signal till mobilen som börjar tuta eller liknande.
Det är nog en bra affärside. Lite svår att genomföra bara. (Visserligen har jag läst analytisk kemi en gång i tiden men det hjälper nog inte).

Näringsmässigt så är det ju egentligen inte bättre/sämre än grovfoder. För svårfödda är ju ofta ett bra bete oslagbart, sådana värden går inte få på grovfoder. För en lättfödd däremot blir det ju ofta väl bra.

Men i övrigt så gräset innehåller inget unikt, vitaminhalten är högre än i torkat grovfoder, men det mesta at vitaminboosten sommartid är ju från solen.

Det är möjligt att det är jag som är lite dum eller så men av ngn anledning tycker jag ändå att det borde vara nyttigast för en häst att äta gräs. Jag tänker inte så mkt på proteinhalt och energimängd utan på att allt annat som den behöver. Tex vitaminer, mineraler och annat som jag inte ens vet om att det finns. Jag vet att det inte förstörs när man lagrar höet (mer än vitaminerna) så jag inser att det nog mest är som jag bara tror det men det är nog mest inbillning från min sida.

Tråden är så lång att jag inte orkat läsa igenom hela men med tanke på fång hur värdigt tycker ni att livet för en häst som inte får gå på bete är?
Bara intressant att höra vad ni tycker....

Tråden är så lång att jag inte orkat läsa igenom hela men med tanke på fång hur värdigt tycker ni att livet för en häst som inte får gå på bete är?
Bara intressant att höra vad ni tycker....

Om den fortfarande har någonting annat i tillvaron som gör livet 'värdigt' tycker jag det är okej. Jättesvårt att förklara hur jag menar, men kan ta mitt sto som hade fång som exempel.

Hon hade TVÅ stora intressen i livet: Att äta och att jobba. (Och ta hand om föl då, men det kan tyvärr inte räknas in, man kan inte producera föl det inte finns avsättning för för att hålla en häst nöjd och glad)

Fången skadesköt ju kraftigt 'äta'-delen, då hennes somrar inte var långa, behagliga somrar på bete. Utan bestod av större delen av dygnet själv i 'svälthage', visserligen med kompisar i hagen bredvid men ändock, och bara en kort del av dygnet på bete med kompisar.

Det var okej för både henne och mig, sålänge hon fortfarande kunde jobbas (ridas/köras/etc). Hon blev semipensionär efter andra fånganfallet då hon blev underlagskänslig vid hårdare träning då. Men hon larvade i skogen och busade och tyckte fortfarande livet var skitkul. Skaffade en liten tjej som skötare åt henne när jag flyttade hit, som kammade och flätade och gullade och var ute och ledde i grimskaft och donade, och som jag dessutom lärde rida (tjejen alltså). Både häst och lilltjejen var strålande glada, så även matte som slapp ha dåligt samvete och/eller känna att hästen inte fick den uppmärksamhet den förtjänade och blev åsidosatt när jag alltid red den andra mycket mer. (jag hade en till med)

Sen kom det där förbannade fånganfallet i slutet av januari 2001, som ingen kunde förklara. Det hävdes, men hon var fortsatt mycket underlagskänslig för annat än mjukt underlag vad gällde ridning/arbete. Vet, mkt mkt erfaren på fång, ansåg prognosen var god för att helt komma tillbaka som fullt ridbar. Men att det skulle ta tid.

I april 2001 lät jag henne somna, sket i försäkringspengar och vetrekommendation och lät henne somna in. Och med facit på hand och handel på hjärtat var det iaf ett par månader för sent, rent mentalt. Hon var oöm och ohalt i hagen och på mjukt underlag. Hon vilade i hage, och senaste budet från vet var att ge det iaf 6 månader.

De första tecknen var att hon högg tag i min jacka och försökte dra in mig i boxen om jag gick förbi med en sadel, hon blev 'grumpy' och inte sitt keliga jag. Det kröööp i hela hästen är det närmsta jag kan beskriva det. På vårkanten där började hon bli grinig och aggresiv mot tidigare så älskade hagkompisen, och två gånger dängde hon upp honom helt utan anledning. Då insåg jag att 'låte henne gå här och blir gammal och njuta av ålderdomen' var ren tortyr mot henne.

Inget bete, ingen ridning/körning/jobb. Vad hade hon kvar i livet? Svar - inte mycket alls tyvärr.

Sista kvällen tog jag ut henne barbacka och i grimma och red en sista gång. Hittade en mjuuuk (vattensjuk) skogsstig och lät henne trava. Hon blev en dm högre, öronen som två antenner och man kände glädjen i hela hästen. Äntligen hade hennes korkade matte FATTAT. Där försvann det sista tvivlet 'om jag gjorde rätt, tänk om..', och där började också tårarna rinna. Skogsstigen tog slut och blev 'normalmjuk', och trots att hon 'tassade' och var öm, så ville hon inte sluta trava.

Så, sålänge de fortfarande i stort har ett värdigt liv som de trivs med, så anser jag att 'stå i gruspaddock' eller liknande hela sommaren INTE behöver vara en anledning att det per automatik är bättre ta bort. Men det finns hästar där det är det, även om de kan ridas etc, helt enkelt för att det är för stor del av det betydelsefulla i livet man tar ifrån dem, och då blir det ovärdigt.

Knapplån..

Jag har två fånghästar. Jag är väldigt noga vid foderbyten och sådant, brukar tempa minst en gång om dagen och gärna ge Proviva eller något annat bra för magen. Tittar efter alla tecken på förändring hos hästen. Nu när det är dags att sätta hästarna på bete - jag har nämligen inte gjort det ännu, så vill jag självklart gå väldigt sakta fram och ta det säkra före det osäkra.

Jag har varit bortrest en vecka och då har mina föräldrar, som skött hästarna, låtit hästarna gå en halvtimme flera dagar i rad, utan att prata med mig. Jag hade hellre sett att de fick beta högst 5 min första gången, men nu har de alltså fått beta en halvtimme. Jag frågade om de tittat temp och sådant, men nej, de hade bara känt på hovarna och inte känt någon värme. Suck. Det är alltid jag som sköter hästarna och de har ingen aning om hur varma hovarna är normalt, så hur ska de kunna känna om de är varmare än vanligt?

Nu har jag byggt sommarhage och hästarna fick beta 5 minuter idag, sedan tog jag in dem. Nu är min pappa purken och tycker att jag inte ska ha hästar utan börja med traktorer istället, för jag "har ingen empati", tydligen. Han tycker att "varför ska de bara gå 5 minuter när du är här, när de fått vara en halvtimme i flera dagar när du varit borta?" Jag svarar, "det spelar ingen roll, jag tar det osäkra före det osäkra, jag vill inte att de får fång och ont." Då kläcker han ur sig, "Du ska inte ha hästar. Du ska börja med traktorer. Du har ingen empati." Varav jag i princip avslutar samtalet med ett "Jaja." och sedan lägger på.

Jag blir självklart sårad när han säger så, jag gör allt för att hästarna ska må bra och att fången ska hålla sig borta. Det är jag som sköter allt - mockar hage, stall, fodrar, vattnar, rider, osv osv, och brukar sällan resa någonstans. Nu var jag borta i en vecka, och då har de inte ens pratat med mig utan gjort precis som de själva velat.

Självklart vill jag att hästarna ska gå på bete, och det gör de varje sommar, ungefär från juli - sep. Men jag har pga. olika anledningar inte kunnat bygga hagen förrän nu (har beställt stängsel-grejer som inte kommit förrän nu, har varit bortrest, jobbat mycket osv.), och de har därför fått gå i sin skogshage och äta hö.

Gör jag fel? Är jag oempatisk? För försiktig för hästarnas bästa? Eller är det mina föräldrar - som inte är särskilt insatta i hästarna öht, som överreagerar?

*kl*

Jag vet inte om detta varit på tal tidigare, men jag vat att jag har läst det någonstans *försöker minnas*

Min fråga: Är fånghästar ofta "kolikhästar" dvs, tror man att hästar med känslig mage har lättare att få fång?

Undrar då min pålle har alltid haft "järnmage" och har aldrig ens haft diarré.

Ja och nej. Finns hästar som får kolik om och om igen men inte fång. Men teoretiskt så VARJE magtarmstörning kan utlösa fång, och vid (foderrelaterad) fång finns ALLTID en magtarmstörning i botten.

Håller nog med dig i att OM det fortfarande finns glädjeämnen kvar i livet som hästen kan "leva" på trots att de inte får gå på bete är det ett värdigt liv för dem....

Verkar som om du gjorde ALLT för din pålla och det var ett fint slut hon fick trots allt.

Jag ställde fårgan mest för att få höra lite olika åsikter... Sitter själv med en fånghäst som nu fått det allvarligaste anfallet någonsin. Är ingen rotation men de senste tio åren har han gått MAX två timmar per dag på bete om sommrarna. det tycker jag har varit hårt eftersom hans största glädjeämne i livet är just MAT! Men han har kunnat gå på magert bete...
Nu stapplar han fram och har ätit finadyn i fem dar men pulsen och tempen är fortfarande hög TROTS smärtstillande och antiinflamatoriskt så jag funderar på om han får ett fortsatt värdigt liv...

Hans största uppgift i livet har varit att vara sällskap till min andra pålle men han har blivit körd ca 2ggr/veckan och pysslad med alla dar. Men pga en knäskada förra sommaren så har han inte kunnat motioneras som vanligt det senaste året så han har bara gått å "skrotat" kan man väl säga... En bidragande orsak enligt mig till årets fånganfall.. Men det är MIN teori...

Så som sagt så vet jag inte hur jag ska göra nu.... Men det är klart att jag ger honom all hjälp jag kan så får vi se hut det blir. Kan tilllägga att han är 18 år oxå och har haft ett bra liv iallafall!

Men vad skulle NI ha gjort?

Min häst fick fång strax före jul. Det var också en konstig tid. Men hon gick då i en stor hage där det fanns en del gräs och det var några kalla nätter. Jag tror att hon åt fruset gräs och att det var det som utlöste det. Hon var en del överviktig dessutom efter betet på sommaren. Det kommer hon inte att vara ngn mer gång. Jag har lärt mig.

Knapplån
Jag vet egentligen inte vad jag tycker om fånghästar och bete. Det var därför jag väckte frågan tidigare i tråden. Jag är väl medveten om den oro som alltid finns. Ibland vet man inte var man ska göra av hästen för allt tycks vara farligt. Men ibland så verkar det som om många tar för givet att det allra bästa för en fånghäst är att inte gå på bete alls. Jag är inte övertygad om att detta gäller för alla fånghästar. Sedan förstår jag ändå de hästägare som inte vågar släppa sin häst på bete.
Det kan naturligtvis vara mycket dumt att chansa på att det går.

*kl*

En liten allmän fundering. Har det varit färre fånganfall i år hittills? Trodde det skulle komma många när regnet började efter torkan men enligt min hovis har han bara haft två fånghästar hittills i sommar. Enligt honom var det få (vet inte hur många nya han brukar ha). Frågan är om det är för kunskapen om fång är större eller om det har något med vädret denna sommaren att göra? Vad tror ni?

Har någon mer hört att det varit få "nya" fånghästar i år? Eller har någon hört att det skulle vara fler anfall? Lika många?

Angående fånghästar och bete så ser jag faktiskt inga problem med att inte ha dom på bete sålänge man kan aktivera dom på andra sätt. Helst ha kompisar nära/i samma hage iallafall delar av dygnet. Och helst inte i en minihage. Jag tycker faktiskt det är mer elakt att riskera ett nytt fånganfall om man har en känslig häst än att hålla dom borta från gräs.

Min går inte alls på gräs men ska ev få beta någon timme per dag med gräsreducerare snart om det funkar. Våren och hösten = absolut inget gräs för henne. Hösten pga frostrisken och våren pga det snabbt växande gräset.

Jag frågade hovslagaren när han var hos oss sist och då hade han inte sett många alls som hade fått fång. Enligt honom var det alltså ovanligt få fånghästar. Detta var visserligen i början av sommaren, han ska snart komma igen.

När det gäller fånghästar och bete (känner mig lite skyldig eftersom det var jag som tog upp frågan) så var det inte de hästar som absolut inte kan gå på bete jag tänkte på. Jag vet att det finns de som tex är mkt känsliga för sockret i gräset och då är det klart att man inte ska utsätta dem för den risken.
Jag undrade mer varför det finns så många ponnyer som inte går på bete. Det är helt klart att dessa hästar får mat, ibland lite för mkt. Men ibland får jag en känsla av att en del hästägare väljer att inte låta ponnyn beta för de är rädda att den ska få fång även om den aldrig har haft det ngn gång. Jag menar att det kan bli helt tokigt. Men det är kanske inte så. Det var ngt jag tänkte på när jag var ute och red en längre runda häromdagen och såg flera ponnyer som stod i minigrushagar. Jag åker/rider förbi dessa ofta så jag är ganska säker på att de inte går på bete alls.

Senast ändrad:

Jag har också hört att det är få fång hästar i sommar. Däremot hörde jag att det var svåra kolikfall där vet inte klarade hästarna.

*kl*

En liten allmän fundering. Har det varit färre fånganfall i år hittills? Trodde det skulle komma många när regnet började efter torkan men enligt min hovis har han bara haft två fånghästar hittills i sommar. Enligt honom var det få (vet inte hur många nya han brukar ha). Frågan är om det är för kunskapen om fång är större eller om det har något med vädret denna sommaren att göra? Vad tror ni?

Har någon mer hört att det varit få "nya" fånghästar i år? Eller har någon hört att det skulle vara fler anfall? Lika många?

Jag frågade hovis igår. Han hade haft enbart två hitills, vilket är mkt mindre än normalt. Båda två var dessutom återfall, dvs hästar som tidigare haft fång.

Dock så på SLU Ultuna hade de fått in många, vilket är lite förvånande, men en teori är ju att folk åker in med sina fånghästar istället. Varför är ju dock isf en bra fråga, då det ju inte rekommenderas att åka i akuta skedet, utan klaras av hemma med vet och hovslagare.

Förra året hade hovis säkert 20 fångfall, förra året var ju hemskt.

Jag tror torkan spelar in, iofs stressar torkan gräset och fruktannivåerna ökar, men antagligen är det den begräånsade tillgången som gör att fånganfallen inte kommer. Men när (om..) regnet kommer, då tror jag fånganfallen kommer mer också =/

Senast ändrad:

Håller nog med dig i att OM det fortfarande finns glädjeämnen kvar i livet som hästen kan "leva" på trots att de inte får gå på bete är det ett värdigt liv för dem....

Verkar som om du gjorde ALLT för din pålla och det var ett fint slut hon fick trots allt.

Jag ställde fårgan mest för att få höra lite olika åsikter... Sitter själv med en fånghäst som nu fått det allvarligaste anfallet någonsin. Är ingen rotation men de senste tio åren har han gått MAX två timmar per dag på bete om sommrarna. det tycker jag har varit hårt eftersom hans största glädjeämne i livet är just MAT! Men han har kunnat gå på magert bete...
Nu stapplar han fram och har ätit finadyn i fem dar men pulsen och tempen är fortfarande hög TROTS smärtstillande och antiinflamatoriskt så jag funderar på om han får ett fortsatt värdigt liv...

Hans största uppgift i livet har varit att vara sällskap till min andra pålle men han har blivit körd ca 2ggr/veckan och pysslad med alla dar. Men pga en knäskada förra sommaren så har han inte kunnat motioneras som vanligt det senaste året så han har bara gått å "skrotat" kan man väl säga... En bidragande orsak enligt mig till årets fånganfall.. Men det är MIN teori...

Så som sagt så vet jag inte hur jag ska göra nu.... Men det är klart att jag ger honom all hjälp jag kan så får vi se hut det blir. Kan tilllägga att han är 18 år oxå och har haft ett bra liv iallafall!

Men vad skulle NI ha gjort?

Jag skulle tagit bort honom. Du förlänger bara plågan för er båda. Min förra ponny fick en benskada som 4-åring. En spricka skenbenet som läckte bra men tyvärr låg den så nära en led. Hon fick brosk som nötte sönder leden bit för bit. Jag hade henne som promenadhäst i några år sen kom fången. Det blev boxvila och sjukhage igen. Efterhand så blev min ponny mer och mer deprimerad, började krubbita,sur mot andra hästar, rymde från hagen jämt och ständigt.
Det var sorgligt att se sin levnadsglada ponny gå ner sig så. Vid 8-års ålder beslöt jag mig för att låta henne gå vidare till ett bättre liv på andra sidan.

Det är aldrig lätt när vi som hästägare ska ta beslutet men vår skyldighet när hästen lider.
Den dagen kommer nångång för alla hästar och det är aldrig lätt eller sorglöst.

Min häst har drabbats av fång. Fick behandling och är idag mycket bättre. Veterinären kommer på tisdag för att göra en sista koll. Min fråga är, hur sätter man igång hästen igen? Har gått med honom 20 min varje dag i en månad, samt låtit en tjej på 30 kg ridigt honom i ca 20 minuter.

Vill inte gå förhastat fram, men samtidigt vill jag inte dröja kvar på samma ställe fall det inte behövs. Hur satte ni igång era fånghästar? Och hur började ni ge dem kraftfoder igen? Vilket kraftfoder använde ni före er häst fått fång, och vad använder ni nu?

Min häst har drabbats av fång. Fick behandling och är idag mycket bättre. Veterinären kommer på tisdag för att göra en sista koll. Min fråga är, hur sätter man igång hästen igen? Har gått med honom 20 min varje dag i en månad, samt låtit en tjej på 30 kg ridigt honom i ca 20 minuter.

Vill inte gå förhastat fram, men samtidigt vill jag inte dröja kvar på samma ställe fall det inte behövs. Hur satte ni igång era fånghästar? Och hur började ni ge dem kraftfoder igen? Vilket kraftfoder använde ni före er häst fått fång, och vad använder ni nu?

Man kan räkna ett år innan hästen är i full gång i alla gångarter. Eftersom hovbenet är instabilt så är de snabba gångarterna farliga för hästen. Jag fick rådet att skritta de första månaderna. Hovslagaren kollade fångranden. Tycker du ska be din hovslagare att kolla hästen.
Hellre skynda långsamt än att få en hovbenssänkning på hästen.
Jag ger min lusern, linfröolja,äppelcidervinäger och jäs. Mineralbalja står fritt i hagen.
Har även hört att fånghästar inte ska ga fri tillgång till saltsten för det binder vätskan och det är inte bra för dom.

Och hur började ni ge dem kraftfoder igen? Vilket kraftfoder använde ni före er häst fått fång, och vad använder ni nu?

Det bästa är om man kan undvika att ge kraftfoder som innehåller stärkelse till sin fånghäst. Den bör alltså inte äta spannmål.
Lusern är ett bra grovfoder som innehåller en hel del protein. Betfor är att som innehåller energi. Båda dessa fodren är bra mat för fånghästarnas tarmar.

Jag gav inte min fånghäst kraftfoder innan hon fick fång. Jag har inte gett henne ngt efter det heller. Däremot så ger jag henne lusern och betfor.

När det gäller saltsten till fånghästar så är det bara under det akuta stadiet som man bör undvika det till hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar