Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Min ponnys ögonhålor är fyllda så dom buktar utåt. Men alla hästar behöver inte ha alla symptom. Det mest typiska tecket är pälsen! Den blir lång, tät och ev lockig.

Hon får en medicin som heter Parkotil. Den kostade 3000 :- för 100 tabletter (min får en /dag). Nu ska den tydligen kosta 1800:- istället. Finns även ett par andra preparat att välja på nu. Dom kostar ca 1500-1700 :- för 100 tabletter.

Cushing och fång har ett väldigt starkt samband ja.

Vad får jag tag i medicinen? Är det receptbelagt?

Har försökt att hitta fakta om Cushing men det står inget om det nånstans. Var hitta man böcker/sidor om Cushing?

det lär vara bortkastad. om man kyler benen på en häst med vatten så ska varje ben spolas i 20 minuter. för att tränga in i hoven så måste du någ hålla på minimum den tiden..

krambanan;
har du testat agnus castus på din häst? har läst flera olika ställen nu att det har mkt bra effekt på cushing-hästar, dom fäller pälsen inom några veckor.

Vad är agnus castus för nåt?

krambanan;
har du testat agnus castus på din häst? har läst flera olika ställen nu att det har mkt bra effekt på cushing-hästar, dom fäller pälsen inom några veckor.

Yeah hon fick bara det ett tag. Sen fick hon ett återfall (trodde vi) så hon fick Permax/Pergolid igen. Återfallet visade sig vara en hovböld och inte fång som tur var.

Tanken var att sen kombinera Parkotil och Munkpeppar men hon gillar inte munkpepparen nåt vidare så jag har bara kört på med Parkotilen. Jag märkte inget på pälsen när hon fick. Men det är ju svårt med doseringen. Man vet ju inte direkt vilken dos dom ska ha. Hon var som mest uppe på 3 msk mald munkpeppar. Men det var rätt knöligt att få henne att äta upp.

Men tack för påminnelsen. Har massa kvar så ska nog försöka få i henne någon msk/dag.

Pälsen klipper jag året runt. Det funkar rätt bra det med. Hon är ju islandskorsning så hennes päls var rätt tjock och tät innan Cushingen med. Dom längre/lockigare partierna är helt borta sen ett tag med hjälp av Permax/Parkotil.

Ett tillägg: Vad är bäst att kyla med?? Vatten, lera, kylgel??? Jag har bara ställt ner hovarna i kallvattenhinkar, det kanske inte räcker?? Vattnet räcker ju bara till mitten på kotan då.

Du ska ha lite mer vatten i och det ska vara riktigt kallt och man ska kyla länge, helst hela tiden om jag förstår det rätt. Om du läser engelska så står det om detta med kylning i länken som finns i denna tråd inlägg 512 kapitel 10.4

Senast ändrad:

Vad får jag tag i medicinen? Är det receptbelagt?

Har försökt att hitta fakta om Cushing men det står inget om det nånstans. Var hitta man böcker/sidor om Cushing?

Ja det är receptbelagt så du får det av en veterinär. Veterinären måste söka licens för att få skriva ut det.

Sök på Equine Cushing på Google.

Okej, bra att veta! Jag får ta en liten plastplaskpool vi haft till ankorna å ställa honom i den, det borde funka! :p

Min ponny fäller av all päls på sommaren men det tar längre tid. Vinterpälsen hon får är långhårig. Hon har haft fång en gång. Har lätt för att gå upp i vikt. Kan det vara en mildare form av Cushing? Jag behöver aldrig använda nåt för att hon ska fälla av pälsen.

Min ponny fäller av all päls på sommaren men det tar längre tid. Vinterpälsen hon får är långhårig. Hon har haft fång en gång. Har lätt för att gå upp i vikt. Kan det vara en mildare form av Cushing? Jag behöver aldrig använda nåt för att hon ska fälla av pälsen.

Min fällde också ganska normalt. Bara att båda vinterpäls och sommarpäls var längre och tätare. Om du letar reda på min tråd om Cushing så finns bilder på hur hennes päls såg ut. Jag tycker defenitivt du ska ta ett prov för Cushing.

*kl*

Mitt dräktiga sto fick fång i vintras. Blev symtomfri på 2 veckor cirkus efter hon fått behandling av butta. Innan fick vi quadrisol och det hjälpte inget. Veterinärerna tog väldigt lång tid på sig att konstatera att det var fång hon hade.

Hon ska föla om 3 veckor ungefär. Vad tror ni, kan jag börja släppa henne på bete (magert) ca 10 minuter per dag nu?

*kl*

Mitt dräktiga sto fick fång i vintras. Blev symtomfri på 2 veckor cirkus efter hon fått behandling av butta. Innan fick vi quadrisol och det hjälpte inget. Veterinärerna tog väldigt lång tid på sig att konstatera att det var fång hon hade.

Hon ska föla om 3 veckor ungefär. Vad tror ni, kan jag börja släppa henne på bete (magert) ca 10 minuter per dag nu?

Det är så svårt att svara på då alla hästar är olika.

Min häst hade vinterfång, sommaren efter betade han ca: 10-15 min/ dag maj-juli, ca 30-1h/dag aug-okt.

*knapplån*

Tänkte bara säga att för min kompis ponny som jag frågade om förut är sagan nu slut. Efter oerhörda smärtor i flera veckor, och en månad på hög dos butta då hon låg med huvudet bakåtkastat mot rumpan och mycket rådgivande av veterinärer gick hon i onsdags till de sälla jaktmarkerna, 6 år gammal.
En liten grå änglahäst har fått sina vingar. R.I.P. Molly Moon, ..:cry:

Så tråkigt att det inte gick att rädda den. Fång är en hemsk sjukdom, kan inte sägas nog många gånger. Heder åt ägaren dock som fattade rätt beslut.
Jag önskar ingen att få vara med om att ha en häst som får fång.

Kan du rida din Cushing-häst normalt? Är det dyrt att testa sin häst för Cushing?

*KL*
Jag har läst att magnesium kan vara bra för fånghästar. Stämmer detta, och hur mycket ska de isåfall ha?

Vi har en ponny som visat sig vara fångkänslig. Hon står nu på hösilage som legat i blöt i minst en timme. Hon får fri tillgång på detta.
Hur mycket av fruktanet får man bort? Vad motsvarar detta i energi?
Alltså, hur stor del av det analyserade värdet på hösilaget kan jag räkna med att det finns kvar?
Försvinner andra näringsämnen samtidigt?
Vad händer om det ligger i blöt längre? Det hösilage jag ger henne på morgonen brukar ha fått ligga i blöt under natten.

Vi har en ponny som visat sig vara fångkänslig. Hon står nu på hösilage som legat i blöt i minst en timme. Hon får fri tillgång på detta.
Hur mycket av fruktanet får man bort? Vad motsvarar detta i energi?
Alltså, hur stor del av det analyserade värdet på hösilaget kan jag räkna med att det finns kvar?
Försvinner andra näringsämnen samtidigt?
Vad händer om det ligger i blöt längre? Det hösilage jag ger henne på morgonen brukar ha fått ligga i blöt under natten.

Jag har sett siffror på att mellan 30-50 % av de lättlösliga kolhydraterna försvinner, alltså ex fruktan och socker efter 30-60 min blötläggning. Men jag vet inte vad det säger om hur analysvärdet ändras. Nu gäller det för hö. I ett hösilage försvinner kanske lite mer?

Men jag hade inte låtit det ligga länge i blöt. Jag undrar hur pass nyttigt det är för en häst att äta det då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar