Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Tack för tipset om frogs. Vet någon om man kan köpa dessa i sverige? Var?
Antar att jag får tillverka egna men får erkänna att jag inte riktigt förstår vad jag gör. Det borde ju höja trakten och tilta hovbenet neråt och öka smärtan?

nej det gör dom inte. du ska ha dom som stöd enbart under strålan.

du kan göra jättebra såna från horze neoprenboots!! klipp ut i rätt form och vik dubbelt (surra en tejpbit runt), då har du kanonbra stöd som sviktar och dessutom är billiga!

Vad skulle se konstigt ut i ansiktet? Min häst ser helt normal ut i ansiktet. Pälsen är oftast den stora ledtråden. Jag skulle definitivt testa hästen för Cushing efter det su skrivit här.

Ögonhålorna försvinner. Behandlar du din häst som har Cushing med nåt?

Har hört att Cushing och fång har ett samband, stämmer det?

*Knapplån*

Har inte orkat plöja igenom ALLA sidorna men ändå många men en sak som gör mig nyfiken som jag inte hittat bland dom sidor jag läst är:
Ni som fått fånghästar, hur mycket rids/reds dom när dom fick fång??
Skulle vara roligt att få in det i statistiken nu när nya rön upptäckts.

Inte mycket träning däremot en massa käk han var fet som bara den. Man lär så länge man lever jag får skylla mig själv

Vi har i år en ponny som enbart har haft känning, d.v.s. stel och svårt att vända i gången i ett dygn, därefter ingen symtom. (Han hade fång förra året därför kände jag igen symtomen) Hade honom inne i box 4 dygn nu och sedan liten sjukhage i några dagar, därefter ute med kompisar i skogshage. Har varit på halvtimmes promenader utan problem. Känningen kom för 5 veckor sedan. När kan min dotter börja skritta honom?

I vilket fall ska hästen ha frogskydd menar du?
källa?
i mitt fall fick den heltäckande polystyrenskydd påklistrade för färden hem från kliniken.

Ni som fått fånghästar, hur mycket rids/reds dom när dom fick fång??
Skulle vara roligt att få in det i statistiken nu när nya rön upptäckts.

Han reds/motionerades inte alls samt var väldigt överviktig pga överutfodring och brist på motion.

Nu rids han minst 5 dagar i veckan och går på magert bete, hålls i form året runt.

KL
Alla som vill fördjupa sig i fång och inte har ngt emot att läsa engelska kan jag glädja med att Christopher Pollitts 116sidiga rapport om ämnet nu finns tillgänglig på nätet. Kan laddas ner från

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062sum.html

Den är på 3 Mb.
HH

delvis knapplån

Jag lyfter denna länken lite eftersom det är jobbigt med långa trådar. Det är kanske fler som vill läsa rapporten.

Jag har börjat läsa den och tycker att den är mycket intressant. Jag har redan fått svar på en del av de frågor som jag har undrat över när det gäller hovar och fång. Den börjar med en detaljerad genomgång av hur hoven är uppbyggd inuti och hur den nya hoven växer ut - otroligt fascinerande egentligen.

Tack för länken.

KL
Har varit inne på en del hovslagarsidor från US o kollat.
De har lite mer olika sätt att behandla/ sko fånghästar- intressant.:laugh:

Ögonhålorna försvinner. Behandlar du din häst som har Cushing med nåt?

Har hört att Cushing och fång har ett samband, stämmer det?

Min ponnys ögonhålor är fyllda så dom buktar utåt. Men alla hästar behöver inte ha alla symptom. Det mest typiska tecket är pälsen! Den blir lång, tät och ev lockig.

Hon får en medicin som heter Parkotil. Den kostade 3000 :- för 100 tabletter (min får en /dag). Nu ska den tydligen kosta 1800:- istället. Finns även ett par andra preparat att välja på nu. Dom kostar ca 1500-1700 :- för 100 tabletter.

Cushing och fång har ett väldigt starkt samband ja.

Har en häst som för snart tre veckor sen hade fångkänning, värme i hovar och puls gick över på två dar, var lite ömfotad i en vecka. Efter detta har han varit som vanligt. Nu till min fråga, i två dar har han varit varm i hovarna + kronranden eller bara i kronranden, idag även en liiite förhöjd puls hb. Håller han på att få ett återfall :eek:(vad ska jag göra i så fall) eller beror det på att det har varit mkt varmt dessa två dagar???

Ett tillägg: Vad är bäst att kyla med?? Vatten, lera, kylgel??? Jag har bara ställt ner hovarna i kallvattenhinkar, det kanske inte räcker?? Vattnet räcker ju bara till mitten på kotan då.

okej då vet jag! Vad jag förstår så är det bästa att kyla konstant under de förstsa 48 h...? Han står i hinkarna max 3 -5 minuter/hov, han har mkt dåligt tålamod. Jag kyler 3 -4 ggr/dag på detta sättet. Är det bortkastat att kyla så lite eller gör det skillnad ändå??
Ursäkta för många frågor utspridda på många inlägg! :D

det lär vara bortkastad. om man kyler benen på en häst med vatten så ska varje ben spolas i 20 minuter. för att tränga in i hoven så måste du någ hålla på minimum den tiden..

krambanan;
har du testat agnus castus på din häst? har läst flera olika ställen nu att det har mkt bra effekt på cushing-hästar, dom fäller pälsen inom några veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar