Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

J

Om jag skulle ge något kraftfoder så är det betfor. Det får min C-ponny men det är för magens skull i hennes fall. Blötlägg betforn i varmt vatten och häll av allt vatten och spola noga.

Betfor ger jag också till min ponny.

knapplån
Det innehåller fibrer som är bra för fånghästar. Det innehåller dessutom energi även om den tas upp mer långsamt i kroppen.

*knapplån*
Hej . Min gamle tävlingshäst har fått fång.

Han är 16 och har gått som promenadhäst de senaste åren.
Han fick nu ett anfall och har stått på butta och boxvila ,utan skor. Det är nu 4 veckor sen och jag har nu sen några dagar släppt ut han i en lösdrift utan gräs. Han blev helt symtomfri 2 dagar efter anfallet och har rört sig helt normalt sen dess. Förhoppningsvis var det bara en lätt känning.
Han äter nu bara hö, inget kraftfoder.

Min undran är hur mycket han ska röra sig?

När ska jag börja motionera han ?
Och hur försiktig ska man va vid igångsättning ?Är det noggrannare nu eller sätter man igång försiktigt som efter vilken sjukdom som helst?

Fick just höra om ett foder/medel som man kan ge hästen för att motverka fång. En vetrinär i området har det och sålger,ska nog åka dit snart och köpa och fråga lite:)
Känner en som använder det på sin häst,hon säger att det hjälper. Hennes häst ratar vissa delar i höet,som är för starka. Det är ju samma sak med gräset,ju starkare,desto högre fångrisk!

Protexan heter det om jag inte minns helt fel.

Fick just höra om ett foder/medel som man kan ge hästen för att motverka fång. En vetrinär i området har det och sålger,ska nog åka dit snart och köpa och fråga lite:)
Känner en som använder det på sin häst,hon säger att det hjälper. Hennes häst ratar vissa delar i höet,som är för starka. Det är ju samma sak med gräset,ju starkare,desto högre fångrisk!

Protexan heter det om jag inte minns helt fel.

Jag antar att det är Protexin du menar. Det innehåller en jästsvamp som ger en bra miljö för mikroorganismerna i grovtarmen. Jag köpte det till min häst när hon hade haft fång. Det var inte billigt precis. Det är inte ett foder utan ett tillskott som man kan köpa.

Jag är ganska säker på att vanlig bakjäst innehåller samma sak. Det är aningen billigare att köpa det i en vanlig affär. Jag ger det till min ponny.

Att hon inte skulle äta vissa delar i höet för att de är för starka och därmed farliga förstår jag inte riktigt eller rättare sagt jag tror inte på det. Det som är farligt i höet/gräset är olika sockerarter och fruktan. Jag tror att hästar gärna äter gräs som innehåller mkt av dessa.

Torr bakjäst eller sån vanlig fyrkantig? Hur mycket och hur ofta?

Jag håller med. Men med tillägget: Är ni säkra på att hon är 100 % bra från fången? Kanske hon ömmar lite fortfarande och därför är hon inte så pigg och framåt?

Om jag skulle ge något kraftfoder så är det betfor. Det får min C-ponny men det är för magens skull i hennes fall. Blötlägg betforn i varmt vatten och häll av allt vatten och spola noga.

Hon hade fång för 3 år sen och är helt frisk från den. Däremot så har hennes nacke blivit spänd varje år men gått tillbaka efter några dagar.

Hennes övervikt är ett problem. Man vet ju själv hur det är at bära på en massa extrakilo. Det tråkiga med henne är att hon typ går upp i vikt av att se mat på bild.

Varför ska man blötlägga betforn med ljummet vatten och sen låta den rinna av?

Varför ska man blötlägga betforn med ljummet vatten och sen låta den rinna av?

Om du köper vanlig betfor, det gör jag, så innehåller den också melass . Det kan vara en onödig energikälla för en fånghäst speciellt om den har problem med sockeromsättningen dvs är insulinresistent. Melassen är vattenlöslig så den löses upp och går då att hälla av. Det som blir kvar är då bara betfibrerna och det är de som är nyttiga. Jag häller också av vatnnet till min fånghäst.

Vanlig fyrkant. 10 gram per dag till en stor häst. Jag ger ett fjärdedels pkt tycker det är lättare att dela.

Blandar du jästen i betforn då eller hur får du i hästen den?
Bra att tänka på att hälla av betforn.

Jag har inte vågat ge mitt sto nån betfor alls pga sockret. Hon har några symtom som tyder på cushing.

Mina är vana vid att äta jäst. I början löste jag upp den och hällde den ovanpå betfor. Nu smular jag bara sönder den och lägger den ovanpå betfor eller lusern.

Det finns även melass/sockerfri betfor nu.

Om man inte vill böka så mycket med att hälla av vatten. Den behöver inte ligga i blöt lika länge heller.
Men kan vara svår att få tag i då det inte finns återförsäljare överallt. Och den är lite dyrare.
Min andra häst tål inte socker pga av en annan sjukdom och då valde jag den här och jag känner mig säkrare på att det inte är något socker .
Var så nervös att jag inte fick bort allt med den vanliga.Men det beror ju klart på hur känslig hästen är . Om det är värt det.

"knapplån"

Skriver in mig i denna tråden fast jag inte tror att jag hör hemma här.

Bakgrund.

Mitt dräktiga arabsto (ca dag 80) Blev ljummen om framhovarna och blev väldigt frusen av sig.
Pigg och glad i övrigt och ingen temp. Normal viktig...

Veterinären var ute men han var såpass osäker på henne att han ringde en kollega för konsultation. Han satte henne på fenylbuttason i två veckor.

Jag är en person som vänjer på min häst väldigt långsamt när det börjar bli dax för bete.
Börjat med en kvart och ökat en kvart itaget fram till tre timmar sedan har jag ökat med en timme itaget.
Var uppe på sex timmar med henne.

Hovslagarn var ute förra veckan och verkade henne min fundering är om hon kan ha en rektion efter verkningen.

Nu till mina frågor?

Just nu äter hon bara hö och lite betfor(50g) och havre (50g) För att få i sig fenylbuttason.
Är rädd att hö diet gör att hon går ner i vikt.
Kan man ge en fång häst (om hon är det) lusern och olja?

Idag var hon bara varm i en fram hov. Igen temp..

Så vad tror ni med erfarenhet av fång kan en fång häst ha fång utan ökad puls inte vara halt inte stå i fångställning.

en fråga till?
Om veterinären tar fram visitertången reagerar en fång häst när han trycker på hoven då?

Min häst hade ett lindrigt fånganfall. Det märktes inte mycket på henne.
Lusern är ett bra foder för fånghästar efetrsom det är snällt mot magen. Det kan du ge henne mkt av.
Det är de kolhydrater som bryts ner snabbt i tarmarna som man ska vara försiktig med som tex stärkelsen i spannmål. Därför antar jag att olja är bra. Men kanske inte i större mängder. Betfor är också bra eftersom det mest består av nyttiga fibrer.

Jag har förstått det som att det många gånger kan vara svårt att veta om hästen har fång eller inte om det är lindrigt. Men det är nog dumt att chansa på att det inte är det.

Senast ändrad:

Skönt att veta då ska jag åka in till Granngården och köpa det + Olja.

Blev orolig nu när hon inte har massa hull att ta av.
Hon är ju dessutom dräktig så jag anser att hon absolut inte ska gå ner mer i vikt.

Tack..

Idag på morgonen var hon kall i alla sina hovar. Det känns skönt.

*KL*

Var på röntgen igår med min skrutt som fick diagnosen fång för 2 veckor sedan.
Rotation i båda fram, den ena 5 grader, det andra 6 grader.
Jag tyckte det lät mycke, men det tyckte visst inte veterinären.

Fick ingen medicin, eller rekommendation om sjukbeslag. Korta tårna var det som behövdes.

Han går i liten sand/tallbacke på dagen 7 - 21, och box med torv/spån om natten.

5 kg fjolårshö uppdelat på 4 ggr. 6 morötter delat på 2 ggr just för att det oxå ska skramla lite i hans hink.:grin:

Något jag har missat eller bör ändra?

skulle byta ut nåt kilo hö med lusernhack, om inte du har ett superhö så lär det bli för lite protein.

morötter är faktisk inte så jättebra, 6 om dagen tycker jag är för mkt. som krubbskrammel kan du väl ge en liten mängd betfor (utan vattnet!) eller kanske lusernpellets?

Har ni testat henne för Cushing?

Nej, jag har inte testat henne för Cushing. Vet tyckte inte jag behövde det.
Symtomen hon har: långhårig,svårt att fälla av vinterpälsen, spänd nacke, små fettvalkar över hela kroppen. Det som inte tyder på att hon inte har Cushing är att ansiktet ser helt normalt ut.

Ok, då får det bli lite lusernpellets istället som skrammel, det passar säkert honom utmärkt.;) Så kan jag hutta säcken med morötter på gödselstacken, de håller ändå så dåligt i värmen, och de var ändå nästan gratis..

Har två balar kvar av detta tråkiga,(men-bra-för-honom-höet), sen kommer han att få ett med mer protein, det har en liten mängd klöver i. Ska börja så smått imorgon att blanda in det i den vanliga givan.

Klöverhö, bra för fånghästar i lagom mängd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 454
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar