Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Skoningen kan inte stabilisera hovbenet vid fång (endast vid hovbensfraktur och det är helt annan sak)
Vid fång så har man inflammation som gör att lamellagret i hoven försämras så hovbenet släpper i sitt läge. Då under vila kan det t o m vara bättre utan skor då man på så sätt får mindre belastning på hovväggen och lamellerna.
Du får även något bättre blodgenomströmning och läkning utan skor.

Skoningen med bakvänd sko är främst tänkt för att underlätta överrullningen när hästen går. Skoningen i sig hjälper inte vid fång.
Verka kort tå för bra överrullning och verka ofta.
Låter ju bra att han kan stå i sand och få bra stöd under hoven.
Lycka till!

Skoningen kan inte stabilisera hovbenet vid fång (endast vid hovbensfraktur och det är helt annan sak)
Vid fång så har man inflammation som gör att lamellagret i hoven försämras så hovbenet släpper i sitt läge. Då under vila kan det t o m vara bättre utan skor då man på så sätt får mindre belastning på hovväggen och lamellerna.
Du får även något bättre blodgenomströmning och läkning utan skor.

Skoningen med bakvänd sko är främst tänkt för att underlätta överrullningen när hästen går. Skoningen i sig hjälper inte vid fång.
Verka kort tå för bra överrullning och verka ofta.
Låter ju bra att han kan stå i sand och få bra stöd under hoven.
Lycka till!

När min hade fång så skoddes han med sula sedan svettsades det på strålstöd på skorna om jag fattat rätt så är det p.g.a att hovbenet ska få stöd

bakoframvända skor kan definitivt inte stödja hovbenet... sk heartbars kan däremot göra det men såna brukar man mest ha i börja.

men jag råder dig att låta hästen vara barfota, så kan du sätta på boots när den ska ut och gå lite mer eller om den verkar öm. min häst älskar sina boots, så fort han fått på sig dom så marcherar han ut.:p

är hästen mkt överviktig?? låter som en väldigt liten högiva. :crazy: du måste tänka på att en sjuk häst behöver all näring den kan få, annars kan den inte bygga en ny och frisk hov... skulle även tro att hästen får för lite protein med den foderstaten?

.. skulle även tro att hästen får för lite protein med den foderstaten?

Min ponny (450 kg) som insjuknade i fång för 6 veckor sen får 5,5 kg hö/dag och ca 4 dl betfor (häller av vattnet och sköljer). Har ingen analys på detta hö eftersom jag akut fick köpa på mig ett litet lager till årets hö är klart. Men vet att det smältbara ligger lågt (ca 27), jag vet inget om energin. Det jag undrar är om jag borde tillsätta tex lusern eftersom proteinet är så pass lågt?

Det är en ponny, 137, med späcknacke och kuddar på rumpan.
Höet är från i år då allt fjolårshö jag tittat på var dåligt hygieniskt. Ej analyserat då jag bara köpte 200 balar. Tror dock med ledning av grannars analys att det ligger rätt högt i protein och tyvär även i energi. På denna diet har ponnyn långsamt minskat något, men är fortfarande fet. Ska försöka få tag i timotejhalm så givan kan ökas. Jag portionerar ut i små givor över dygnet och det brukar vara halm kvar hela tiden.
I övrigt ngn dl betfor för att få ner profeed.
Ponnyn ser inte ut att lida av proteinbrist, tillhör det lättfödda slaget som bara behöver titta på maten.
Känns svårt att banta när rörelsemöjligheterna är så begränsade. Står mycket på bakbenen, så dom blir alla fall tränade.

Just nu har jag vetehalm kvar. Ger 4 kg hö samt tre kg halm. Har minskat något i vikt, fast långsamt.
Vad jag förstått så har hästar som fått fång pg av övervikt, den bästa prognosen.

Om du inte har ngn analys så är det nog inte fel att byta ut ett kg hö mot ett kg lusern. Jag hade gjort det för att vara lite mer säker på proteinet. Lusern är ett foder som är snällt mot hästens matspjälkningssystem. Men välj i så fall pellets utan melass annars blir det onödigt energitillskott. Det är aldrig bra att banta den snabbt så det låter väl bra om den går ner sakta men säkert.

Sedan undrar jag bara var du har hört/läst detta med att de med övervikt har den bästa prognosen? Jag har en sådan häst och vill gärna veta.

Oj vi skrev två olika svar!! Inte lätt att vara ts då.
Min häst är ungefär lika stor kanske ngn cm högre.
Jag tycker ändå att det låter lite för lite om man inte har ngn analys.

Jag googlade på laminitis och hittade en engelsk artikel där det stod att de funnit att "fångorsaken" övervikt hade den bästa prognosen. Låter logiskt tycker jag. Om hästen är smal, tex ej har betat, så måste det vara svårare att eliminera återfallsrisken.
Min vet på kliniken bekräftade detta, dock helt ovetenskapligt, men som en klinisk iaktagelse.
Ska se om jag får tid att leta upp artikeln igen, kanske har spart den i datorn om jag har tur.
Ang proteinet, är det inte bättre att få tugga i sig ett kg fint hö än att äta lucern? Jag kan tänka mig att ge lucern om jag får tag i timotejhalm. Jag prioriterar fibrer och sysselsättning/tuggande i det här fallet då ponnyn är stresskolikkänslig, väldigt aktiv och håller på att gå upp i limmningen.

Jag läser den gärna om du hittar den. Men jag tror att jag förstår vad du menar, övervikt är ju en orsak som man kan göra ngt åt.

Hö eller lusern spelar nog inte så stor roll. Fördelen med hö jämfört med lusernpellets är just det du skriver att det är bättre för hästen att tugga i sig hö. Jag tänkte mer på om du var osäker på hur mkt protein höet innehåller. Det är ju viktigt att den får i sig det den behöver.
Kolik har jag tyvärr eller rättare sagt tack och lov inte ngn erfarenhet av. Jag ger bakjäst till min häst för magens skull.

Hjälp!!!

Har lånat en shettis som sällskap till min shettis.
När jag hämtade han, var han nyverkad och hovis hade verkat ner honom totalt, och hovarna var väldigt ojämna och spetsiga!
Han hade inte träffat hovis sen förra sommaren då jag lånade han, nästan säker då hovarna var väldigt långa.

Idag hade jag inne dem för att ut och köra en liten runda!
Hovarna hade växt ut bättre och jag skulle raspa till ojämnheterna i hovarna, hade spruckit på nåt ställe.
När jag raspat han ser jag att hans lamellrand är lila/rödaktig!
Har han åkt på fång?
Hur fort utbryter fång?på några dagar, veckor, månader?
Kan man se om det är för hårt verkat eller om det är betesfång?

Tror ni jag kan släppa min häst som fick fångkänning för sex dar sen (18 juni) på ett gammalt bete med greenguard?? Han har ingen puls eller värme och rör sig obehindrat på mjukt underlag, men lite öm och försiktig på hårt ( Han har dock väldigt låg smärttröskel). Ringde till veterinären igår (distriktsvet. , vet ej hur mkt de är att lita på) och han ansåg att jag kunde släppa ut honom, även utan munkorg. Känns inte riktigt bra, kanske att han kan få komma ut med munkorg dock?? Han kan ju inte äta halm i en evighet! Vad tror ni??

Någon annan får rätta mig om jag har fel.
Men jag tror inte att man kan se det i lamellranden från en dag till en annan.
Dat tar vad jag förstår ca 1-2 dygn från det att hästen har utsatts för ngt som framkallar fång till dess att det "bryter" ut och skadorna i hovarna kommer. Men jag undrar verkligen om det syns längst ner i hoven så snabbt.

Kanske formulerat mig fel.
Jag har haft han sen 1 månad tillbaka!
Men kan det va att betet har vart för bra, eller kan det va pga av att hovis verkat han för hårt? Inget man kan se skillnad?

Känner mig jättetaskig, tänk om det är jag som gett han fång. Men tycker inte dem gått på nåt jättebete!

jag har aldrig haft en så liten och överviktig häst, så jag vågar helt enkelt inte uttala mig om vad den bör äta.;)

men lusern är alltid bra tycker jag. det är iaf grunden i min fångis foderstat.

till den som frågade om lamellranden:
detta syns INTE från en dag till en annan, utan tar ca en månad. det man ser är att lamellranden, som vanligtvis är en smal rand, på bara några mm, sträcker sig och blir tex 1 cm bred. min verkades i dag, flera månader och verkningar efter att han var dålig. det syntes fortfarande sträckta lameller på det hovis verkade bort, men nu börjar det synas friska i hoven. så det är alltså en process som tar tid och inget som plötsligt kommer/försvinner.

om man jämför en avskuren bit av tån från en häst med fång med en bit från en frisk häst så är skillnaden mkt tydlig.

men är den bara rödaktig så kan det troligtvis bero på blåmärken pga den hårda verkningen.

men lusern är alltid bra tycker jag. det är iaf grunden i min fångis foderstat.

men är den bara rödaktig så kan det troligtvis bero på blåmärken pga den hårda verkningen.

Jag håller med dig om lusern. Det har jag gett en hel del av till min fånghäst i vinter.

Om lamellranden och att synas, jag är medveten om att du har svarat på samma fråga två ggr nu men jag ville ändå osäker.

Men för att jämföra lamellrand efter fånganfall med "verkningsskada" så menar du alltså att det är bara vid ett fånganfall som den blir bredare? Det verkar ganska logiskt i och för sig.

ja det menar jag. den blir bredare pga hovbenet roterar. en breddad lamellrand är mao tecken på att det skett en ändring av hovbenet.

om det finns andra orsaker till en breddad lammelrand vågar jag inte svara på, men jag har aldrig hört om någon.

ja det menar jag. den blir bredare pga hovbenet roterar. en breddad lamellrand är mao tecken på att det skett en ändring av hovbenet.

Jag trodde att en breddad lamellrand "bara" var ett tecken på att lamellerna har blivit förändrade. Innebär det då alltid att hovbenet har roterat dvs måste det alltid gå så långt? Kan det inte vara så vid ett lindrigare fånganfall att lamellranden är breddad men det har ej skett ngn rotering?

Ursäkta lite snurrigt inlägg. Jag börjar bli lite trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar