Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

OK, kan prova med det imorgon.
Jag fick ordinerat att ge en gång om dagen, men kanske 2 gånger hade varit bättre för att få det jämnare.

Hur många påsar gav du per dag och hur länge?

Jag gav tre påsar per dag i 10 dgr. Veterinären sa att jag kunde ge påsarna som jag ville, antingen alla på en gång eller dela upp dem på två ggr. Med tanke på att det kan vara lättare att få i hästen en mindre mängd delade jag på det.

Vår hovslagare var ju ute hos oss för 2 veckor sedan och konstaterade fång på en av våra 2 hästar. (varmblod) Var i "tidigt" stadium enligt henne. Ska nu komma ut i morgon för att ev sko.

Undrar lite om detta med bete. Får säkert lite svar av hovslagarn i morgon, men är lite nyfiken redan nu. Har haft ute vet, som gett smärtstillande och antiinflammatorisk. Kan man släppa hästen på sk "fångbete", dvs gräs som knappt är uppväxt. Missuppfatta mig inte har svårt att hitta ord. Hästen har inte direkt visat symtom på fång, men man litar ju på sin hovslagare som säkert har rätt. Kände puls på ena framhoven, och när hon skulle ta upp ena framhoven kunde han inte stå, utan knäa.

Har inte läst hela tråden om fång då jag har uppringt internet och det kan gå så sakta innan sidan laddas.

Hej
om den haft kraftigt fång kan man tydligen kunna se det(inte alla). Jag antar att hovbenet har en annan vinkel mot en frisk hov (är ej säker)

Men min häst hade lindrig fång, och eftersom det inte synts något på hovarna efter fången hade han kanske inte ens någon rotation och då är det ju inte nödvändigt att röntga efter 2 1/2 år.

Jag har alltid trott att hoven blir som den var från början igen under förutsättning att den verkas på rätt sätt. Men då är det inte så? Hur påverkar det hästen i framtiden? Jag kan inte riktigt förstå hur den kan bli helt bra igen då. Om den har kvar en rotering så är alltså inte hovben och hov vägg riktigt parallella med varandra. Jag tycker att det skulle bli konstigt på ngt sätt. Men det är nog jag som fortfarande inte riktigt förstår trots att jag ställt så många frågor.

Men hovben och hovvägg BLIR ju parallella igen när ny hov vuxit ut och ställt in sig efter hovbenets nya läge. Våran häst har kvar hälften gammal hov och hälften ny hov, ser jättelustigt ut innan allt vuxit ut (som två olika hovar.):crazy:. På röntgenbilderna ser man hur nya hoven följer nya läget på hovbenet, veterinärerna sa att vi inte kommer märka något i framtiden..

Men hovben och hovvägg BLIR ju parallella igen när ny hov vuxit ut och ställt in sig efter hovbenets nya läge. Våran häst har kvar hälften gammal hov och hälften ny hov, ser jättelustigt ut innan allt vuxit ut (som två olika hovar.):crazy:. På röntgenbilderna ser man hur nya hoven följer nya läget på hovbenet, veterinärerna sa att vi inte kommer märka något i framtiden..

Jag är med på att man kan se det så länge hoven inte har vuxit helt igen. Men det är när den sedan har gjort det som jag undrar.
jag har förstått det som att man är osäker på om hovbenet verkligen ändrar sig utan att det är hovkapslen som gör det i stället. Då borde allt bli som det var från början igen.
Men om hovbenet verkligen ändrar läge undrar jag fortfarande hur man kan se det på röntgen om man inte har ngt annat att jämföra med. Jag tycker att det betyder att det måste se avvikande ut och då kan jag tycka att hästen borde känna av det på ngt sätt.
Hoppas ngn förstår vad jag menar.

Jag är med på att man kan se det så länge hoven inte har vuxit helt igen. Men det är när den sedan har gjort det som jag undrar.
jag har förstått det som att man är osäker på om hovbenet verkligen ändrar sig utan att det är hovkapslen som gör det i stället. Då borde allt bli som det var från början igen.
Men om hovbenet verkligen ändrar läge undrar jag fortfarande hur man kan se det på röntgen om man inte har ngt annat att jämföra med. Jag tycker att det betyder att det måste se avvikande ut och då kan jag tycka att hästen borde känna av det på ngt sätt.
Hoppas ngn förstår vad jag menar.

Jag förstår hur du menar :)
Hästens steg borde ändras och även hälta pga att det kanske blir en annan benställning.

Min welsh mountain har haft fång 3 gånger på de 7 åren vi haft honom. Lösningen blev munkorg på dagarna, men det är ändå väldigt mycket trassel med honom. Han får ju samtidigt inte magra.. Svår balansgång, speciellt när den sista attacken var så kraftig att veterinären trodde att han inte skulle klara det. En gång till och han dör, det är inte så kul att veta.

Jag frågar igen och hoppas någon har någon idé. :)

Hur snart efter fånganfallet syntes det på era hästars hovar vid verkning att de haft fång? Eller syns det kanske inte alltid?

*KL*

Min kompis ponny som jag skrev om förut, blev ju då jättehalt och dålig, vet trodde fång, hovis inte, nästa vet trodde inte heller det. Hon har gått på butta i runt 2,5 vecka och ingen större skillnad. Haltar inte, men stapplar som fram och är ovillig att röra sig. Har pytteliten sjukhage (ca 7 kvadratmeter) samt lösdrifts-boxen(stort skjul) att gå på. Nu i e.m. låg hon ner och betedde sig som om hon skulle ha krystvärkar ungefär, flåsade och slängde bak huvudet. Pulsen var hög. Ägaren ringde en kompis som är ridlärare/uppfödare och hon trodde fång. Jour. Vet. trodde fång nu oxå. Hon har endast grus i hagen och hö att äta, inga stora mängder utan vet's rekommenderade giva.. Veterinären och hovis trodde att det var hennes hovbroskförbening som spökade, men nu blev man ju tveksam igen.. Vad anser ni borde göras?

Prova annat smärtstillande/högre dos om det den får inte hjälper. Strikt boxvila säger ju många också.

Det du beskriver gjorde min häst den dagen det beslutades om avlivning.
Min häst låg ner, stönade av smärta och slängde med huvudet. Pulsen var skyhög och han svarade inte alls på smärtlndringen som han fått under en knapp veckas tid. Veterinären var vid två tillfällen även ute och sprutade med extra smärtstillande oxå men inget hjälpte, han led något hemskt!

Så hästen du talar om han nog otroliga smärtor, har veterinären varit ute och gett smärtstillande direkt i blodet?

Senast ändrad av en moderator:

försökt höja dosen? byta till en annan sort? 2,5 vecka är lååång tid! och det låter som fång tycker jag. vad säger vet, har ni berättat hur ont hästen har??

försökt höja dosen? byta till en annan sort? 2,5 vecka är lååång tid! och det låter som fång tycker jag. vad säger vet, har ni berättat hur ont hästen har??

Höj ej dosen innan ni rådfrågat vet. Problemet med butta o liknande är att om magen slås ut kan det döda hästen

det är väl en självklarhet att man rådfrågar. ^^
och så ont som hästen har det nu MÅSTE dom fixa smärtlindring. annars kommer dom få ta bort den....

Det du beskriver gjorde min häst den dagen det beslutades om avlivning.
Min häst låg ner, stönade av smärta och slängde med huvudet. Pulsen var skyhög och han svarade inte alls på smärtlndringen som han fått under en knapp veckas tid. Veterinären var vid två tillfällen även ute och sprutade med extra smärtstillande oxå men inget hjälpte, han led något hemskt!

Så hästen du talar om han nog otroliga smärtor, har veterinären varit ute och gett smärtstillande direkt i blodet?

Ägaren talade med vet. genast och fick order om att resa hästen och gå omkring lite. Sen gick det över, hästen blev som innan "anfallet" eller vad man ska kalla det. Vet. säger avvakta och fortsätt som hittills.. Vår ord. vet. återkommer på måndag, de säger att hon ska vänta tills dess för att besluta om diagnosställning och ev. avlivning.

Ägaren har som sagt talat med olika vet. och de säger samma sak, avvakta om inget händer. Tills på måndag då ord vet kommer tillbaka.

jag tycker det är dåligt att dom inte vill komma ut när hästen har så ont. :mad: men det är ofta så, dom vill inte ta över andras pasienter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar